Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:52

MoniqueT schreef:
Amulet, die Unomedical-sets ken ik eigenlijk alleen nog van het begin van mijn Cozmo, maar toen hadden ze alleen de schuine instekers, brr. Gaan de sets die jij hebt ook recht het lichaam in of steken die schuin in? En zit er een 'inschieter' bij?

Ik heb van die schuine stekers ( :D ) en zonder inschieter, vind het prettiger om ze gewoon zelf in te brengen. Dat vond ik aan dat Cleo systeem ook vervelend, ik schrok elke keer als 'ie die naald d'r in schoot. Maar tegenwoordig hebben ze van Unomedical ook rechte instekers, misschien dat ik die binnenkort ook wel een keertje ga proberen.

Zo'n BH hoesje moet ik ook nog ergens hebben liggen, misschien is dat inderdaad wel een idee voor op wintersport. En ik wil graag nog ergens zo'n isoleertasje bestellen.

MoniqueT

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:09

OK, recht vind ik wel fijner, inschieter hoeft voor mij ook niet trouwens.

Een van mijn vriendinnen maakt hele leuke pomptasjes! Kijk eens op www.pomptasjes.nl .

Op bestelling, je kan van alles zelf kiezen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:47

ok vraagje, waar moet ik me nu op richten?;

op een produkt (roze koek in dit geval) staat er achter op t pak, 62 gr koolhydracten waarvan 32 gr suikers, maar naar welel waardes moet ik nu dan kijken om mijn hoeveelheid insuline voor die koek aan te passen? de koolhydraten in z'n geheel of alleen de suikers daarvan?

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:31

volgens mij gewoon naar de koolhydraten in z'n geheel maar ik heb hier thuis zo'n boekje liggen waar alles precies in staat dus zal wel even kijken :)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 16:38

sorry kan hem niet vinden XD :Y)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:52

Alle koolhydraten! Ook zetmeel telt mee, dat zet zich in je lichaam ook om in glucose.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:08

Nog ter aanvulling: wat achter op de pakken staat is vaak de hoeveelheid koolhydraten per 100 gram produkt.

Als zo'n koek maar 35 gram weegt bijvoorbeeld, moet je dat wel omrekenen. Soms staat er ook de hoeveelheid per stuk, maar let daar wel op!

Eigenlijk een beetje schokkend dat dit soort dingen niet bekend zijn. Vanuit het ziekenhuis moet je toch leren dat elke koolhydraat die je tot je neemt je glucose verhoogt. Juist koolhydraten uit zetmeel vormen een groot deel van onze voeding: brood, deegwaren, rijst, pasta, aardappelen, maar ook produkten als melk, yoghurt en dergelijke bevatten veel koolhydraten.

In mijn cursussen leerde ik mensen altijd dat er verschillende groepen zijn en weet je wat vaak vergeten werd? De vruchtensuikers! Alle vruchten bevatten veel natuurlijke suikers en mensen denken vaak dat bijvoorbeeld sinasappelsap ongezoet is en dus geen suiker bevat, maar de natuurlijke vruchtensuikers tellen wel degelijk mee.

Ter vergelijking (en de meesten van jullie weten dat toch?):
1 boterham = 1 appel = 1 glas gewone frisdrank = 2 aardappelen ter grote van een ei = 5 suikerklontjes.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:01

Ik wel in ieder geval :D

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:04

ja dat snap ik allemaal wel alleen begreep ik niet mbt die koek of ik nu naar het totaal plaatje moest kijken of alleen de aangegeven suikers, dus zo schokkend is dat niet monique ;) daarnaast kan ik t toch beter vragen als ik twijfel?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:19

Tuurlijk, altijd vragen! Sorry, soms draaf ik door :-)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:53

hoi ben er weer eens :)
ben de afgelopen dagen goed ziek geweest met 39,5 graden koorts enzo... had vanavond eigenlijk dressuurwedstrijd maar die hebben we maar afgebeld.
Het gaat nu weer goed en gelukkig zijn me bloedsuikers ook niet raar gaan doen :)

maar ik had even een vragen:

waar heb je allemaal recht op als diabeet op school??
bijv. dat je langer tijd hebt bij het examen(ingeval van Hypo/hyper)

ik zit nu in havo4 en ik vind het behoorlijk pittig. zeker omdat me bloedsuikers de afgelopen tijd 's nachts heel laag zijn(weinig slaap) en overdag hoor(slecht concentreren).
ik heb een paar maanden geleden mijn eerste toetsweek gehad wat best goed verliep. Maar ik wou eigenlijk wel eentje herkansen. Maar op de dag zelf van de herkansing was ik ziek(nouja bloedsuikers wouden echt niet naar benenden wat we ook dede(verpleegkundige gebeld enzo) dus kon ook niet naar school op de herkansing te maken want ik was doodop en kon me slecht concentreren.
dus ging me herkansing voorbij en mocht hem ook niet meer inhalen...
ik vroeg me dus af of je daar recht op hebt om toch als nog die herkansing te maken??
Groetjes :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:30

DVN even bellen? Die hebben daar volgens mij wel richtlijnen voor van de onderwijsinspectie.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:54

oke das een goede tip :)
ik dacht miss weet jij het ook wel, omdat je ook van bij DNV zit, toch??

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:09

Ik zat bij de DVN. Ben een paar maanden geleden helemaal gestopt met al mijn bezigheden daar. Neemt natuurlijk niet weg dat ik nog wel een en ander weet :-) Onder andere dat ze nu juist school en diabetes op de agenda hadden staan voor het afgelopen nummer van Diabc en dat er sowieso meer aandacht voor is.

Ik weet niet precies hoe het zit met de extra regelingen, maar wel dat ze er moeten zijn. Nr. van DVN is 033-4603566.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:02

ja en wees je er wel van bewust dat DVN alleen je vragen beantwoord als je lid bent en zo neit, moet je eerst lid worden, €40 lidmaatschap betalen en pas dan krijg je antwoord op je vraag :(

ik ben me nu nog uit een hypo aan te eten, nr 2 van vandaag ;(

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:04

Carolinef schreef:
ik ben me nu nog uit een hypo aan te eten, nr 2 van vandaag ;(

hey toevallig ik net ook.. 3,2 valt wel mee :)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:12

2.8 heb nu al weer knallende koppijn dus ben r bijna uit

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:19

Citaat:
ja en wees je er wel van bewust dat DVN alleen je vragen beantwoord als je lid bent en zo neit, moet je eerst lid worden, €40 lidmaatschap betalen en pas dan krijg je antwoord op je vraag

Dat is dus een van de redenen geweest waarom ik gestopt ben als Diabetes Informatiepost. Ik deed het allemaal vrijwillig en vertik het om eerst te vragen of iemand die hulp nodig heeft wel lid is.

Anderzijds: de DVN behartigt heel veel belangen voor iedereen met diabetes, eigenlijk zou je gewoon lid moeten zijn.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:33

Ah, nu we dan toch bezig zijn :D

Vorige week kreeg ik telefoon, van de DVN. Ik zou iets gedownload hebben van hun site en volgens de gegevens zou er iets niet helemaal goed gegaan zijn..... :? Mijn naam is haas, ik weet van niks. De laatste keer dat ik op de site van de DVN geweest ben is enkele weken geleden, ik zou namelijk over willen stappen op de webwinkel van de DVN. Oh, nou....ja, dat wist de mevrouw aan de andere kant van de lijn dan ook niet. Maarrrrr ze wilde meteen even de mogelijkheid aangrijpen om te vragen of ik donateur wilde worden. Nee. Om de volgende redenen;

a. ik ben student, heb wel een beter doel met mijn geld op dit moment;
b. ik geef iedere keer iets met de collecte.

Ja, nee. Nou ja, het kwam er eigenlijk op neer dat ze er weinig aan hadden dat ik iedere keer iets aan de collecte geef, want tsja.....dat is toch een onzekere factor. Ze had liever dat ik donateur werd. Nogmaals: nee. Maar de DVN doet allemaal onderzoeken hoor, daar kun jij, als type 1 patient, ook beter van worden! Uhuh. Nou, he, als ze dan eerst even als goed voornemen íets meer informatie in hun blaadje plaatsen over type 1, dáár zou ik mee geholpen zijn. Maar voor mij als student had ze wel een oplossing hoor: ik mocht in termijnen betalen........Toen was voor mij de maat wel een beetje vol hoor.

Sodemieten op! Ik ben lid van de DVN, geef iedere collecte en ik heb 4 keer gezegd dat ik GEEN donateur wil worden. Hoe ingewikkeld is dat??!!

Enkele weken hiervoor had ik mij dus opgegeven voor de DVN webwinkel, tot voorgaand gesprek had ik daar nog niks van gehoord. Daar zou deze mevrouw ook even achteraan gaan, maar tot op heden heb ik nog steeds niks gehoord. Inmiddels ben ik zover dat ze die DVN webwinkel ergens kunnen steken waar de zon niet schijnt. Ik blijf lekker bij Farmadomo, die bellen zelfs even als de bestelling twee dagen later aankomt, om hun excuus aan te bieden (!!).

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:00

Ik ben nog steeds lid, maar de huidige agressieve manier van ledenwerving stuit me zeer tegen de borst. Sinds er een nieuwe directeur en voorzitter van de vereniging is, draait het om geld en ledenwerving. De webwinkel is daar een voorbeeld (of het ergste voorbeeld) van.

Wij draaiden als DVN-afdelingen veel activiteiten op sponsoring van bedrijven als Boeren Medical, Hermedico, Memo, Farmadomo en noem ze maar op. De DVN gaat een webwinkel starten en draait zo onze sponsoring volledig de nek om. Ze worden concurrent van hun beste sponsors. Waardeloos! Ik zal nooit of te nimmer bestellen bij de DVN webwinkel.

Enne, die mevrouw die het over de collecte heeft? Die collecte is van het Diabetesfonds, niet van de DVN. Enne, het Diabetesfonds doet onderzoek, de DVN behartigt belangen en geeft voorlichting. Ze gooien alles op een hoop daar.

Ik heb heel veel tijd en energie in de DVN gestort en wordt keer op keer weer teleurgesteld in het huidige beleid en de manier waarop mensen behandeld worden. Helaas!

@Amulet: als ik jouw verhaal nog eens een keer lees, heb jij iemand van het Diabetesfonds aan de lijn gehad en niet van de DVN. Die doen namelijk onderzoek en hebben donateurs. De DVN heeft leden. Ik denk dat alles door elkaar gehaald wordt, bij beide instanties.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:58

Hier meld ook een oude rot in het vak. Ben diadeet vanaf mijn 12 jaar ben er nu 35. Ik zit vanaf mijn 25 aan een insuline pomp daarvoor heb ik altijd gespoten. De reden van mijn overstak op de pomp waren :
1 moeilijk instelbaar
2 ik wilde graag kinderen en 4 keer spuiten werd me te veel
3 daarbij spoot ik in mijn benen en armen maar door te harde plekken kon dat niet meer mijn insuline spoot er terug uit. Ik heb nu twee kids een van 10 en een van bijna 4. beide kids zijn door mijn diabetus te vroeg geboren. Melissa van 10 met 36 weken 55 cm lang en woog 2200 gr. Dominique van bijna 4 met 38 weken 56 cm lang en 2220 gr. Beide zijn met een keizersnede geboren en vielen na de geboorte erg veel af. Bij Melissa had ik een hele hoge bloeddruk dat het bijna gevaarlijk werd. Bij Dominique liep ik de laatste 2 weken met een 10 pack snikkers in mijn tas rond en deze waren ook aan het eind van de dag bijna alle 10 op zoveel hypo's had ik. 3 jaar terug is het in april heel erg mis gegaan.

Gedacht de griep te krijgen met overgeven en diaree kroop ik 's ochtends terug in mijn bed om vervolgens de dag er na om 15.00 weer te ontwaken op het ic van het zieken huis na een coma. Ik had een veelste hoge bloedsuiker die niet meer te meten was het was toen echt op het randje en daar ik ook niet zo'n prikker ben :o ging het finaal de mist in. Gelukkig door het felle optreden van mijn man en dokter kan ik het nu na vertellen.

Dat was het, wil je meer weten stel ze gerust.

anja

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 19:59

Ja, dat zou best kunnen Monique, want ik vond het al gek dat zij over onderzoek e.d. begon (met de donateurs) en dus inderdaad het diabetesfonds bij mijn weten, maar dat ze voor mij ook wel even na zou kijken hoe het zat met die webwinkel (dvn dus inderdaad). Heel apart.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:02

Welkom Anja!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:52

nou ik vind het schandalig, ik heb t dus wel over dvn, heb er toen ik nog in den haag woonde jaren voor staan collecteren bij t circustheater, met van alles mee gedaan etc, wil niet zegegn dat ik voorkeursbehandeling verwacht maar dat als je een simpele vraag stel zo'n concreet fout atwoord krijgt dat je eert maat lid moet worden? daar zakt bij mijd e broek van af, ik geef uit woede ook niet meer aan de collectanten, dankzij google kom ik nu zelf wel achter mijn antwoorden na wat gepuzzel, DVN vind ik schande!!!
hoi anja, join the culb, kan je hand geevn mbt kids, heb ook 2 keer keizersnede gehad en weet haast niks meer van de 1e zwangerschap, zat eigenlijk constant et laag en ben vaker buiten wetsen geweest dan dat ik op 2 handen kan tellen, mijn zwangerschappen hebebn mij wat suikers betreft de das om gedaan, ben er 100% op afgekeurd.

heb ook in coma gelegend, weet net als jij dat ik naar bed ging en 3 dgn later kwam ik bij, ook int zkh.

maar idd we kunenn het nog navertellen

oh heb trouwens gister in 1 dag 3 hypo's gehad pffff was gebroken :7

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:34

Maarre .... Caroline, alles je goed recht hoor. Maar de DVN heeft geen jaarlijkse collecte (of eigenlijk helemaal geen collecte). Dat is toch echt het Diabetesfonds.

En nee, ik ben het er ook niet mee eens dat je overal lid voor moet zijn tegenwoordig. Ik ga ervan uit dat je mensen zo netjes te woord moet staan en zo goed moet helpen, dat ze om daarom juist lid worden.