MelOdYs_Star schreef:Sowieso heeft een hulpverlener zwijgplicht. Tenzij je ervoor getekend hebt dat de hulpverlener jouw ouder mag inlichten. ALthans, zo is het mij elke keer weer verteld.
nou daar zal iktoch nog even op ingaan,omdat hier heel veel misverstanden over bestaan! dat is namenlijk niet altijd zo!!! dit is echt belangrijk om te weten, dit is soms ook waardoor ik uiteindelijk mensen niet meer goed kan helpen,omdat ze er erg van schrikken.
Tot je 16e jaar is een hulpverlener inprincipe verplicht om ouders op de hoogte te brengen.NIET OVER DE INHOUD VAN HET VERHAAL,maar wel dat er hulp is. Vanaf je 16e mag je dit contact met ouders weigeren zonder dat dehulpverlener toch wettelijkverplicht is.
MAAR er is een uitzondering:als jeonder de 16 bent. Als jou leven extra schade aangericht wordt als het wel aan je ouders wordt verteld, dan is er een mogelijkheid om het niet te doen.MAAAR als de situatie levensbedreigend is moet de hulpverlener ingrijpen!
ikwil hier niemand mee afschrikken,maar wel opde hoogte brengen voordat jeeen beslissing neemt omstappen te ondernemen. Ikhoop juist dat je het wel doet,want elke stap die jezelfmaakt is weer een stap genomen naar verandering,maar laat je niet teleurstellen als je van te voren denkt dat altijd alles geheim wordt gehouden...
en idd ik merk dat veel jongeren niet willen dat hunoudersworden ingelicht,maar ik hoop altijd maar weer dat er dan iemand anders is in deomgeving bij wie je wel voor steun terecht kan. Ik weet namenlijk zelf als hulpverlener dat je gewoon aan wetten en burocratie gebonden bent. En hoe graag ik soms ook een maatje zou willen zijn,dat kan dus niet altijd....er valt nog een hoop te verbeteren.