Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:58

Uums schreef:
Maar dat gevoel uit je onderlip en kin... Wat eng! := Komt dat door die protese/ kincorrectie? Dat hoef ik trouwens niet, omdat de kaken in gecorrigeerde stand juist een goed profiel geven (en het nu niet goed is).

Jep, komt door de kincorrectie. Daar hebben ze nogal wat voor moeten snijden zegmaar. :=
Ik ga vanmiddag even bellen, dan heb ik mijn rooster namelijk, kan ik even een goede dag uitzoeken.
Alhoewel, zoveel heb je zelf nooit echt in te brengen in het maken van een afspraak.
Fijn dat jij dat niet hoeft. Ik had al een puntkin, en dat zou al helemaal erg zijn als de onderkaak
naar voren werd geplaatst, vandaar die kincorrectie, ze hebben een hele plak ertussen uit gehaald.

Hier zijn voor-, en nafoto's te vinden:
[MW] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet
[MW] Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:21

Wat is het mooi geworden bij jou! +:)+
Wel shocking hoe gezwollen je gezicht was :(:) Zie je die inkeping waar de hechting in de wang zat nog?

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 14:44

Uums schreef:
Wat is het mooi geworden bij jou! +:)+
Wel shocking hoe gezwollen je gezicht was :(:) Zie je die inkeping waar de hechting in de wang zat nog?

Nee, aan de linkerkant zie je hem niet meer, aan de rechterkant zie je het héél vaag en je voelt een deukje.
Ze maken echter geen gaatje in je wang, maar trekken het vel wat op je kaaklijn zit zegmaar op totaan je wang,
en maken dan dus een gaatje om de schroefjes erdoorheen te doen. Na de operatie leek het door de zwelling of
de gaatjes echt gemaakt waren in mijn wangen, nu zit het echter precies onder de kaaklijn, waar het amper opvalt.
Dus dat is wel erg fijn, dan valt het niet zo op.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 18:02

Het is vandaag alweer 6 weken geleden de de operatie. Wat gaat het hard zeg.

NoaSky

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:58

Hey Cynthia, vroeg me af of je zwelling ondertussen al wel helemaal verdwenen was en hoe het verder met je ging?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:01

Hoe staat het met je Cynthia?
Ik moet 30 september naar de orthodontist.
In Oktober ergens heb ik een afspraak met de MKA.
De datum is vastgelegd. 22 December wordt ik geopereerd.
Spannend! :D

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:19

Oew spannend, geen kerstdiner voor jou :(:) Maar wel fijn dat je een 'streefdatum' hebt :) Lijkt me zelf wel ideaal trouwens, want dan heb je die vakantie om incognito te blijven.

Vorige week heb ik m`n plaatjesbeugel gekregen en er is nog niets bekend over de periode waarin de operatie zal plaatsvinden. Best vervelend, het mag van mij wel een beetje opschieten.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:55

Ik heb rechts nog erg veel last. Ik heb zelfs slapeloze nachten ervan. Links totaal niet, maar rechts is het erg pijn bij mijn kaakgewrichten. Wat helemaal raar is als ik met mijn tong mijn gehemelte aanraak doen mijn bovenkiezen pijn.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:53

Fijn dat er een datum is geprikt M_VE!

En Uums, nooit leuk dat wachten, ik kon die operatie ook wel wensen. Dan kan die rot beugel er tenminste uit en ben je er van af. :P

Nou, ik ben op de controle geweest, een jaar na de operatie hoor! Pff, precies wat ik gedacht had. Net als jij, Cynthia, heb ik erge last van mijn kaakgewrichten, vooral rechts. Ze gaan vastzitten, waardoor ik mijn mond maar een klein stukje openkrijg. Dat doet enorm pijn. Hij schiet van het ene op het andere moment er zo in, kan wel uren lang vast blijven zitten. Dan doet eten pijn.. Een half jaar geleden ben ik hiervoor al bij de kaakchirurg geweest, die zei: ach meid, dit is hetzelfde als het gevoel, als je op de controle een jaar na de operatie komt, is het over!

Goed, daar gekomen eerst röntgenfoto's gemaakt, toen gesprekje gehad. Dat ik erg last had van dat gewricht, en nog steeds geen gevoel had in kin en lip. Wat krijg ik te horen? Oh, in totaal staat er 3 jaar voor, dus over twee jaar...heb je er geen last meer van! grrrrrrr

Aan dat kaakgewricht valt niet echt iets te doen. Ze kunnen een soort van bitje maken, wat een ophoging heeft op de kiezen. Deze moet je s nachts dragen. Door die ophoging schuift je kaak s nachts in de juiste stand. Dit zou helpen. Echter, de chirurg was er heleaal niet over te spreken en raadde het af. Ik moest het eerst nog maar eens uitzingen zonder, de komende maanden. Wanneer het echt heel erg werd, kon ik terugkomen vor zo'n 'rot ding'

Zucht, na de operatie wordt gezegd: gevoel is er na 2 weken weer want er zijn geen zenuwen geraakt. Op de controle na twee weken wordt gezegd: oh dat duurt wel een paar maandjes. Na een paarmaanden wordt er gezegd: oh dat duurt wel een jaar. Een jaar later wordt er gezegd: er staat in totaal 3 jaar voor, dus je hebt nog 2 jaar geen gevoel! Dan denk ik, potverdorie, zeg dat dan direct!

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 18:05

Uums schreef:
Oew spannend, geen kerstdiner voor jou :(:) Maar wel fijn dat je een 'streefdatum' hebt :) Lijkt me zelf wel ideaal trouwens, want dan heb je die vakantie om incognito te blijven.

Vorige week heb ik m`n plaatjesbeugel gekregen en er is nog niets bekend over de periode waarin de operatie zal plaatsvinden. Best vervelend, het mag van mij wel een beetje opschieten.

Ja, vind het inderdaad prettig om te weten dat ik nu écht een datum heb. Daarvoor was het altijd: ergens rond december. Wanneer precies wist ik toen nog niet. En inderdaad dit jaar wordt het géen kerst en nieuwjaarsdiner :P Wel familiefoto's met dikke kaken...
Wat ik wel leuk vind is dat ik twee weekjes 'recupereertijd' heb in de kerstvakantie en dus geen school mis of met extreem blauwe kaken de school in moet. En tuurlijk plaats ik hier de voor en na foto's. ;)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:12

Dinsdag naar de kaakchirug geweest.
Ik moest nieuwe foto's en afdrukken laten maken zodat we deze 20 Oktober konden bespreken.
Verder is de datum van 22 naar 23 december verzet. Degene waarmee hij de operatie doet kon niet op 22 december. :?
Ik moet dus 23 en 24 december in het ziekenhuis doorbrengen.

Nog 2 maand en een half en dan is het zover!
Verder ken ik iemand die het 22 oktober laat doen. Kan ik alvast kijken hoe het bij haar loopt. :P

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:34

Oeh, spannend! Houd je ons ook op de hoogte over die kennis? :)

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:06

Uums schreef:
Oeh, spannend! Houd je ons ook op de hoogte over die kennis? :)

Doe ik! ;)

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:37

ik zit toevallig thuis omdat ik maandag geopereed ben en jawel!! aan me kaak! haha dus ik ff zoeken op bokt! en dit topic komt eigenlijk steeds terug!! mooie foto's trouwens die je hier van de link bovenaan de pagina!
Valt me mee hoe snel jullie weer lekker op de been zijn!

Ik ben afgelopen maandag geopereerd!! en voel me vandaag eindelijk iets beter! minder pijn! (ookal leef ik nog van pijnstiller naar pijnstiller) Maar het nadeel is ik kan amper eten!! hoe doen jullie dat? heb al eerder een operatie aan me kaak gehad maar nu zitten ze met elastiekjes op elkaar! Zit met zo een voederspuit voor dieren me danoontjes naar binnen te werken! Kan eindelijk wel weer normaal drinken zonder te morsen! Want het gevoel in me onderlip is terug!

Alleen heb ik nog een 2 pleisters op me kin die de boel nog een beetje op spanning houden!!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:42

Ik heb een maand lang alleen maar vloeibaar voedsel genomen. Ik voelde me zeker de eerste 3 weken ellendig na de operatie. Daarna ging het steeds beter.
Helaas heb ik nog erg veel last rechts en krijg ik vanaf volgende week kaakfysio ongeveer een half jaar lang.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 10:53

ookee jij heb er dus echt veel last van!!
Als ik jou foto's zag was je ook veel meer gezwollen als ik! Alleen kregen jullie dan niet gelijk op de uitslaapkamer ijs erop? ik werd wakker met ijs erop! en heb echt voortdurend geijst!

Vandaag mocht me pleister van me kin af! gevoel heb ik er nog niet! maar het scheelt toch wel weer! en kon ik weer heerlijk douchen!

Maar een maand lang vloeibaar en dan ook gewoon eten pureren? of echt alleen op de yoghurt soepies enz??
Ik had gister zo een trek in " echt " eten! dat ik spaghetti heel heel heeel klein heb gesneden! toen pindasaus erover geknalt! en roeren tot een prakje wat ik zo door kon slikken! haha maar wel in ini mini proporties!

Wat houd die kaakfysio in?

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:25

Vandaag weer naar de MKA geweest.
We hebben de afdrukken en foto's besproken. Mijn kin moet niet worden aangepast (die stond oké).
Verder uitleg gekregen over de operatie, hoe ze het precies gaan doen,...
Ik heb ook een cd-rom meegekregen met allerlei info.
Die ga ik nu even bekijken...

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:45

Wanneer is je operatie ook alweer precies?

Nou ik moet vrijdag weer terug naar de kaakchirurg. Gaat totaal niet goed helaas. Gevoel in de onderkant is terug, maar boven niet. Ik kan zelfs van de pijn niet boven poetsen. Heel raar gevoel. Net of door stroomt naar de schroeven en plaatjes bovenin.
Ik krijg ook een half jaar lang 2 keer per week kaakfysio :(

Ben achteraf echt enorm slecht geinformeerd voor de operatie en de gevolgen. Als ik dit allemaal had geweten dan had ik niet laten doen.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:56

_Cynthia_ schreef:
Wanneer is je operatie ook alweer precies?

Nou ik moet vrijdag weer terug naar de kaakchirurg. Gaat totaal niet goed helaas. Gevoel in de onderkant is terug, maar boven niet. Ik kan zelfs van de pijn niet boven poetsen. Heel raar gevoel. Net of door stroomt naar de schroeven en plaatjes bovenin.
Ik krijg ook een half jaar lang 2 keer per week kaakfysio :(

Ben achteraf echt enorm slecht geinformeerd voor de operatie en de gevolgen. Als ik dit allemaal had geweten dan had ik niet laten doen.

Ik vraag me af of je wel de goede kaakchirurg had? Dat je nu nog pijn hebt is echt niet normaal!
Bij jou hadden ze toch verstandskiezen én operatie tesamen gedaan?
Normaal mag dit absoluut niet gebeuren!

Mijn operatie is 23 december. (Was eerst 22, maar 23 kwam beter uit)
Zoals je misschien al wist, zijn mijn verstandskiezen 8 juli er al uit gesneden.

Ik vind het enorm sneu voor je!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:01

Tja ik ken meer mensen die door hem geopereerd zijn en die waren allemaal tevreden. Hij staat ook goed bekend. Naja bij mij nu niet meer. Hij verteld nog geen eens eerlijk aan me hoelang de operatie echt geduurd heeft. Iedereen van de verpleging tot noem maar op zei 5 uur en hij maar blijven volhouden 2 uur. Terwijl dat niet klopt, want ik ging 12.15 uur naar de OK en kwam pas 18.00 uur terug op de kamer.

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:05

_Cynthia_ schreef:
Tja ik ken meer mensen die door hem geopereerd zijn en die waren allemaal tevreden. Hij staat ook goed bekend. Naja bij mij nu niet meer. Hij verteld nog geen eens eerlijk aan me hoelang de operatie echt geduurd heeft. Iedereen van de verpleging tot noem maar op zei 5 uur en hij maar blijven volhouden 2 uur. Terwijl dat niet klopt, want ik ging 12.15 uur naar de OK en kwam pas 18.00 uur terug op de kamer.

Is 5 uur niet abnormaal lang? Bij mij zal het een dik uur duren. 1 à 1.5 uur maximaal.
Wat was de naam van je kaakchirurg, als ik mag vragen? (Anders mss even via pb)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:06

M_VE schreef:
_Cynthia_ schreef:

Is 5 uur niet abnormaal lang? Bij mij zal het een dik uur duren. 1 à 1.5 uur maximaal.
Wat was de naam van je kaakchirurg, als ik mag vragen? (Anders mss even via pb)

Ik stuur je even een pb ;)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:20

Bij mij zijn ze ook meerdere uren bezig geweest hoor. Ligt er ook aan wat er gedaan moet worden. Bij mij onderkaak naar voren plaatsen en kincorrectie. Een doorsnee persoon heeft veel sponsweefsel in de kaak zitten waardoor hij makkelijker te breken is, ik had dat echter zeer weinig. Bij mij was het dus allemaal een stuk lastiger en zijn ze... een uur of 4 bezig geweest denk ik? *moet ik even terug gaan in de tijd, zal het nog eens nakijken!*

Ik heb overigens nog vaak last van mij kaakgewricht. Dit is normaal. Ook nog geen gevoel hebben in de kin is normaal schijnt het. Er staat in totaal 3 jaar herstel voor, dus maakt u allen je borst maar nat. :P Ik heb er nu een jaar en twee maanden opzitten...

[EDIT] nagekeken: kwart over 2 naar O.K. toe, om kwart voor 5 wakker in uitslaapzaal met veel pijn. Ongeveer 2 uur bezig geweest waarschijnlijk, stond me langer in gedachten! Zou wel komen omdat ik 8 uur voor het laatst had gegeten en niet door had dat ik pas zo laat aan de beurt was...

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:31

sullebulle schreef:
Bij mij zijn ze ook meerdere uren bezig geweest hoor. Ligt er ook aan wat er gedaan moet worden. Bij mij onderkaak naar voren plaatsen en kincorrectie. Een doorsnee persoon heeft veel sponsweefsel in de kaak zitten waardoor hij makkelijker te breken is, ik had dat echter zeer weinig. Bij mij was het dus allemaal een stuk lastiger en zijn ze... een uur of 4 bezig geweest denk ik? *moet ik even terug gaan in de tijd, zal het nog eens nakijken!*

Ik heb overigens nog vaak last van mij kaakgewricht. Dit is normaal. Ook nog geen gevoel hebben in de kin is normaal schijnt het. Er staat in totaal 3 jaar herstel voor, dus maakt u allen je borst maar nat. :P Ik heb er nu een jaar en twee maanden opzitten...

[EDIT] nagekeken: kwart over 2 naar O.K. toe, om kwart voor 5 wakker in uitslaapzaal met veel pijn. Ongeveer 2 uur bezig geweest waarschijnlijk, stond me langer in gedachten! Zou wel komen omdat ik 8 uur voor het laatst had gegeten en niet door had dat ik pas zo laat aan de beurt was...

Het gevoel in de onderlip kan inderdaad een paar maanden duren. Fysio is ook aangeraden zei de kaakchirurg.
Ik ben dus op de hoogte van de mogelijke gevolgen. Maar pijn hebben bij het tandenpoetsen zoveel maand nadien?!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:57

M_VE schreef:
Het gevoel in de onderlip kan inderdaad een paar maanden duren. Fysio is ook aangeraden zei de kaakchirurg.
Ik ben dus op de hoogte van de mogelijke gevolgen. Maar pijn hebben bij het tandenpoetsen zoveel maand nadien?!

Een paar maanden?!? Was het maar zo, ik ben het nu al 14 maanden kwijt!
Volgens mijn kaakchirurg staat er in totaal 3 jaar voor, dan moet alles perfect zijn.

De klachten die Cynthia heeft zijn inderdaad niet mis. Hopelijk gaat dat snel beter...
Fysio heeft mijn chirurg het nooit over gehad, alles zou vanzelf goed komen.
Hopelijk helpt het bij jullie wat.

Ik ben trouwens super tevreden over de operatie e.d.
Alleen dat gevoel en dat gewricht... tja, niks aan te doen, hopelijk snel over.