Afvallen voor een auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:49

Suzanne F. schreef:
Ik ben het eens met LG. Mensen eten over het algemeen echt veel te veel. Zoveel heeft je lichaam echt niet nodig. Kleinere porties en uiteraard genoeg eitwitten, vitaminen, mineralen etc. Gevarieerd eten maar minder. Als ik zie wat mensen wegstouwen in restaurants bijvoorbeeld, echt bizar. Ik kan van een normale portie in een restaurant 2-3 dagen eten. Meestal neem ik zelf een bakje mee om het in te doen. Om nog maar niet te spreken van de All you can eat restaurants waar je per uur vreten moet betalen. Daar zou Nederland echt nog wel een slag in kunnen maken om obesitas terug te dringen.

Klopt. Maar ook het bewegen is echt een heel groot probleem.

Het is echt heel ongezond om hele dagen alleen maar te zitten. Dat is allang bewezen. Dus idealiter beweeg je meer en eet je minder als je gezonder wil zijn.

Sansevieria

Re: Afvallen voor een auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:57

Die BMR geeft mijn slimme weegschaal aan.
Nu eten wij Keto, dus tellen minder calorieën.

Het enige wat bij mij aan de lage kant zit zijn de eiwitten, ondanks kwark, kipfilet, peulvruchten en eieren (als voorbeeld).

Als iemand daar nog een idee voor heeft hoor ik dat graag…
Liever geen bewerkt kant en klaar spul.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:58

Maar hoeveel eiwitten eet je per dag dan? Want bij keto is weinig eiwitten eten bijna onmogelijk? :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:59

Sansevieria schreef:
Die BMR geeft mijn slimme weegschaal aan.
Nu eten wij Keto, dus tellen minder calorieën.

Het enige wat bij mij aan de lage kant zit zijn de eiwitten, ondanks kwark, kipfilet, peulvruchten en eieren (als voorbeeld).

Als iemand daar nog een idee voor heeft hoor ik dat graag…
Liever geen bewerkt kant en klaar spul.

En een poeder voor bijvoorbeeld in een wafel te doen of iets dergelijks?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:05

Voor mijn gevoel best veel, als in elke dag ei, 500 gram kwark en elke dag kip of iets van peulvruchten (ook al is dat niet Keto).

Verder eet ik heel veel verschillende groentes, ook in een smoothie met boerenkool, wat sojamelk, algenpoeder, chiazaad, hennepzaad en lijnzaad bijvoorbeeld.
Wat noten als tussendoortje.

Mijn man eet hetzelfde en die zit wel hoog genoeg in zijn eiwit.

Eén of ander poeder toevoegen zou ik naar moeten kijken, ben ik eigenlijk niet zo voor..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:21

Maar doe je zware trainingen? Want anders is veel eiwitten niet per se nodig. Als dit voor jou werkt en goed voelt dan zou ik niet dingen toevoegen die je niet prettig vindt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:23

Daghara, wat goed! Lekker bezig!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:37

Suzanne F. schreef:
Ik ben het eens met LG. Mensen eten over het algemeen echt veel te veel. Zoveel heeft je lichaam echt niet nodig. Kleinere porties en uiteraard genoeg eitwitten, vitaminen, mineralen etc. Gevarieerd eten maar minder. Als ik zie wat mensen wegstouwen in restaurants bijvoorbeeld, echt bizar. Ik kan van een normale portie in een restaurant 2-3 dagen eten. Meestal neem ik zelf een bakje mee om het in te doen. Om nog maar niet te spreken van de All you can eat restaurants waar je per uur vreten moet betalen. Daar zou Nederland echt nog wel een slag in kunnen maken om obesitas terug te dringen.

Helemaal mee eens!

Ons hele lichaam en brein is ingesteld op reserves opbouwen voor tijden van schaarste. De tijd dat de schappen van de supermarkt vol liggen met alles wat we maar willen en de tijd dat de voedselmiddelen industrie wel vaart bij allemaal kant en klaar potjes en sausjes met snelle hap die niet voedt, voedsel/snoep/snacks puur voor de smaak maar niet om te voeden, is nog maar kort en daar zijn wij evolutionair nog niet op aangepast. Voor zowat alle generaties voor pak hem beet een eeuw geleden, was 2000kcal per dag een godenmaal, daar waar dat nu als minimaal/dagelijkse hap wordt gezien. Maar als je dagelijkse hap geen sausjes, geen kaasjes/worstjes/chips/wijntjes/biertjes/frisdrank/koekjes/chocola etc bevat...maar uitsluitend bestaat uit gewoon vers vlees of vis, groente, granen, eieren, noten, peulvruchten, fruit, nou dan moet je je buik aardig vol eten hoor om aan die 2000 kcal te komen. Maar goed...die kaasjes, wijntjes, koekjes, chocola pepersausje over de biefstuk, kaaskorstje op de vis etc...is allemaal wel verdomde lekker en je kunt er bijna niet om de verleidingen en overdaad heen kijken.

Dat in miljoenen jaren opgebouwde systeem werkt echt prachtig. Energie uit de voeding wordt direct verbrand, en wat over is wordt opgeslagen in vet dat zich in tijden van schaarste langzaam en geleidelijk terug kan vormen naar suikers en daarmee voldoende energie af te geven voor de vitale functies en evt jagen, voortplanten etc. Op het sparen van energie en opslaan in vetcellen zit geen rem, omdat daar in voorafgaande generaties nooit sprake was van teveel kunnen sparen. Ons lijf is er ook op gericht dat wij veel meer moeten bewegen om überhaupt aan voedsel te komen. In dat opzicht verschillen wij gewoon niet van dieren, dat deel is identiek ingericht...Jojo-en is evolutionair gezien een enorm krachtig overlevingsmechanisme, maar dat mechanisme houdt geen rekening met generaties van overdaad. Bij de dieren werkt het precies zo, maar die kunnen niet naar de MacDonalds voor de snelle trek, of gooien hun boodschappenwagentje vol met lekkernijen. Die zijn afhankelijk van wat ze vinden/vangen. Wij kunnen feitelijk nog niet omgaan met de welvaart van ons huidige bestaan. En daar doe ik zelf, ondanks dat ik beter weet, helaas ook gewoon aan mee want ik hou van lekker eten.

Lichamelijk is er niet heel veel mis met een flink calorie tekort als je overgewicht hebt, daar heeft je lijf nl een prima in miljoenen jaren zeer effectief ontwikkeld systeem voor. De in de vetcellen opgeslagen energie wordt in tijden van schaarste vrij gemaakt. Is trager dan snelle suikers of net ingenomen voedsel, waardoor je je slapper enzo voelt, maar het systeem is prima afgesteld zodat het je voldoende energie geeft voor dat wat nodig is, zolang je maar wat vet op de botten hebt en niet drooggetraind bent. In je brein gaat het alleen anders, die merkt dat de voorraden minder worden en dat gaat continue (vaak onbewuste) signalen afgeven...Ga eten zoeken, Ga eten zodra het er is, Ga veel eten want je voorraden moeten aangevuld tot wat het was en misschien nog wel wat meer voor de zekerheid. Daar waar voor dieren en voor de mensen in het verleden, dat eten er gewoon niet was, is dat er nu wel en ga je vaak vroeg of laat voor de bijl, omdat je bewuste brein meer dingen heeft om zich druk om te maken. Dus vaak zonder het te weten gaat er weer wat naar binnen wat je niet gepland had. Daarom is crashen niet verstandig, omdat je brein dat over primaire overleving gaat, dan op hol slaat terwijl met geleidelijk afvallen die alarmbellen in je brein dat de voorraden opraken niet afgaan, pas als er echt geen voorraden meer zijn in die vetcellen, maar dan is het ook gewoon verstandig om weer wat te eten. Daarom is van de ene op de andere dag het roer drastisch omgooien veel minder kansrijk als stap voor stap dingen in je patroon veranderen. Dat is ook het grote verschil met afkicken van dingen zoals roken, drank, drugs. Daarvoor is cold turkey het roer om juist wel vaak de beste methode, want daar werkt dat primaire brein niet op in dat gaat roepen dat je je voorraden moet aanvullen om te kunnen overleven.

Maar linksom of rechtsom, in onze huidige maatschappij eten we gewoon steeds meer vulling ipv voeding en bewegen we gewoon steeds minder. Neem alleen al al die slimme huizen, waar je niet meer hoeft op te staan om het licht aan te doen of de gordijnen dicht te doen, de thermostaat een zwieper te geven en noem zo maar op. Boodschappen die bezorgd worden, kleding en cadeautjes via internet shoppen, e-bikes. Het zijn iedere keer kleine stapjes, maar iedere keer is het slimme stapje, een lichamelijk stapje in de achteruit als je het mij vraagt. We zijn er voor onze paarden zo mee bezig, dat zij veel moeten bewegen, dat het beste eten is, het eten waar ze iedere keer een stapje voor moeten zetten. Dus in de wei of er worden hele paddock paradises ingericht. We verzinnen van alles om onze paarden maar zoveel mogelijk gedoseerd te laten bewegen om bij het eten te komen. Maar zelf bewegen we ons massaal in de omgekeerde richting...we willen voor steeds minder dingen fysiek moeite hoeven te doen.
En een uur in de sportschool compenseert dat niet. Bewezen is dat gewoon gedurende dag regelmatig licht bewegen voor je lijf veel gezonder is dan de hele dag zitten en vervolgens een uur je afbeulen aan de apparaten. Even puur vanuit gezondheidsperspectief voor een gemiddeld persoon gezien. Tenzij je natuurlijk aan prestatiesport doet...ha ha je wordt geen wereldkampioen door op te staan om het licht aan te doen etc... :+

In dit licht bezien nu ik er zo over nadenk...ik moet mijn huis volledig verbouwen, maar zojuist besloten dat ik het geen smart huis ga laten worden....dus terug naar de gewone lichtknopjes, thermostaat etc. Ha ha waar zo'n topic al niet goed voor is. :D

Maar de pest is...er is zo'n verschil tussen weten hoe het werkt...en het goed doen. Pffttttt overgewicht als je er last van heb is gewoon een levenslange struggle en zoektocht naar de juiste oplossing om dat stomme primaire brein maar niet zijn zin te geven.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:39

MarlindeRooz schreef:
Maar doe je zware trainingen? Want anders is veel eiwitten niet per se nodig. Als dit voor jou werkt en goed voelt dan zou ik niet dingen toevoegen die je niet prettig vindt.

Nee, we wandelen, zwemmen en zitten in een beweegprogramma voor ouderen.
Maar ivm blessures geen krachttraining met gewichten o.d. In een sportschool.
Voel me hier verder prima bij, dus misschien inderdaad niet te veel waarde aan hechten…

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:45

Dan is 0.8g eiwit per kilo lichaamsgewicht voldoende, en het lijkt mij dat je daar met keto toch al snel aan zit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:47

Sansevieria schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nee, we wandelen, zwemmen en zitten in een beweegprogramma voor ouderen.
Maar ivm blessures geen krachttraining met gewichten o.d. In een sportschool.
Voel me hier verder prima bij, dus misschien inderdaad niet te veel waarde aan hechten…

Ik eet al m’n hele leven geen enorme hoeveelheden eiwitten. Nooit last van gehad. Ook met afvallen en flink sporten dus niet. Ik eet geen vis / vlees en eet ook eigenlijk weinig ei en zuivel. :P

Ook niet toen ik 3x per week hockeyde op leuk niveau. Naast paardrijden en de hond elke dag flink uitlaten. Wel was ik toen echt heel slank. Mensen die me niet kenden dachten dat ik niet at. Mijn bijnaam (onder bekenden) was Marlindworm omdat ik zoveel at maar “niet aankwam”. Die reden was heel simpel: ik bewoog echt heel erg veel. :)

Toen ik in m’n studententijd opeens minder bewoog toen kwam ik wél aan haha.

Ik heb nog steeds echt een zere knie dus mijn lange wandeling sla ik even over vandaag. Ga denk ik voor 3x 20-30 minuten met de hond. Als ik zin heb vanavond nog even naar de sportschool. :)

Heb nu alvast flink warm eten gegeten dus dan kan ik vanavond licht eten voor het sporten.

Tip: als je vast zit in drijfzand trek je been dan rustig los. Heb er al sinds tweede kerstdag plezier van. :+

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 15:25

Suzanne F. schreef:
Bij mij geeft de Holland and Barrett BMR meter 1164 calorieën aan, wat ik in rust verbrand. Dat zou best eens kunnen kloppen hoor.

Dit was geen BMR, maar de hoeveel kcal die ik zou mogen eten om af te vallen.
Met die +/- 1325 kcal gemiddeld dus.
Denk dat de 1000 nog wat van H&B een error was, heb hem nog een keer gedaan en toen kwam er een logischer antwoord :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 15:35

Wat een slechte site. Ik heb hem eens ingevuld en ik moet 3140 kcal eten om op gewicht te blijven. Dan kom ik aan. :=

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 15:40

Zou wel relaxed zijn als je daarmee zou afvallen _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 15:42

Ik verbrande zoveel toen ik gemiddeld 15000 stappen per dag zette en 32uur per week in een winkel werkte. Met traplopen, tillen en de hele tijd staan.

Niet nu met m’n zielige kantoorbaan. In een mini kantoor.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:41

Meelezer meldt zich :o
oji schreef:
Dan is 0.8g eiwit per kilo lichaamsgewicht voldoende, en het lijkt mij dat je daar met keto toch al snel aan zit.

Dat is voor volwassenen het geval. Voor ouderen (en Sansevieria zegt dat ze een beweegprogramma voor ouderen volgt dus ik ga er een beetje van uit dat ze dat ook is) geldt een hogere eiwitbehoefte. Iets van 1,2gr per kilo uit mijn hoofd gezegd. Je neemt eiwitten minder goed op uit voeding als je ouder wordt. Om je spiermassa op peil te houden moet er dus meer eiwit in. Afbraak van spiermassa bij ouderen geeft allerlei gedoe dus dat wil je wel graag voorkomen. Dus heel goed om hier juist wél op te letten!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:05

Kimmie25501 schreef:
LG, het ging me om dit: “We slaan door naar het andere uiterste helaas en om het bij afvallen te houden: het is vééééél makkelijker om te overschatten wat je allemaal mag wegvreten op een dag dan te onderschatten.” Ik denk alleen bij nader inzien dat ik het wel verkeerd geïnterpreteerd heb. Ik ging vooral aan op je woordkeuze.

Ik snap 'm wel. Ik had ipv wegvreten beter een ander woord gekozen maar hier is wegvreten een heel normaal woord en gebruik ik eigenlijk dagelijks bijna... Dus niet bij stilgestaan dat dit kwalijk zou kunnen overkomen.

Dank je dat je ook toegeeft het verkeerd geïnterpreteerd te hebben :knuffel:

Suzanne F. schreef:

Thanx, jij verwoordt het beter maar inderdaad, dat bedoel ik dus ook.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 18:09

Overgewicht ontstaat niet zomaar natuurlijk. Even medicatie en ziekte daarbuiten gelaten.

Dus ja, veel mensen eten gewoon teveel. Tuurlijk zal aanleg er ook wel wat mee te maken hebben, maar dat betekent dat je dus nog bewuster moet gaan eten en bewegen.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:56

EmptyWords schreef:
Overgewicht ontstaat niet zomaar natuurlijk. Even medicatie en ziekte daarbuiten gelaten.

Dus ja, veel mensen eten gewoon teveel. Tuurlijk zal aanleg er ook wel wat mee te maken hebben, maar dat betekent dat je dus nog bewuster moet gaan eten en bewegen.

In combinatie dat de mens ook steeds minder aan het bewegen is.

Ik riep vroeger ook altijd dat het mij niet lukte om af te vallen, terwijl ik mijn kcal goed bijhield. Maar ik bewoog ook gewoon amper.

Sinds ik meer ben gaan bewegen, merk ik dat mijn stofwisseling etc ook allemaal veranderd.

Alleen de knop moet weer om met minder te gaan snaaien :o

Zelf denk ik dat het zowat komt omdat ik te weinig eet met ontbijt en lunch. Omdat snaaien altijd rond 3 uur begint.

Maar merk dat ik het lastig vind om er een goede balans in te vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:57

En toch is het 90 procent inname en 10 procent beweging/inspanning. Mensen overschatten dat stuk. Die denken: maar ik sport dus ik kan meer eten, ik sport het er wel weer af.
Inname is echt het belangrijkste. Je kan sporten wat je wilt maar als je je inname niet aanpast blijf je te zwaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:00

Suzanne F. schreef:
En toch is het 90 procent inname en 10 procent beweging/inspanning. Mensen overschatten dat stuk. Die denken: maar ik sport dus ik kan meer eten, ik sport het er wel weer af.
Inname is echt het belangrijkste. Je kan sporten wat je wilt maar als je je inname niet aanpast blijf je te zwaar.

Dat is niet waar.

Als je elke dag 300 kcal extra verbrandt (en op onderhoud eet) door sporten en bewegen en hetzelfde blijft eten dan val je af.

Maar gezondheid gaat niet alleen om gewicht en afvallen. Het is ook gewoon echt heel ongezond om weinig te bewegen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:04

Suzanne F. schreef:

Klopt helemaal!
Een hele grote valkuil van velen helaas... Ze denken dat omdat ze meer bewegen of sporten, ze meer mogen eten want ze werken het toch wel af maar de hoeveelheid die je écht meer mag eten dood sporten, is echt zo schokkend klein dat velen dus alsnog overeten daardoor...

Helaas gaat het niet evenredig op en de meest doorwegende factor is de inname, niet de bewegingsfactor helaas.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:11

Natuurlijk is bewegen gezond maar het aantal calorieën wat je daarmee verbrandt wordt enorm overschat. Inname beperken is voor 90% bepalend bij afvallen. Sporten is echt bijzaak.
En ja bewegen is gezond voor je. Maar in het afvalproces een veel kleiner aandeel dan mensen denken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:13

Het idee is vooral : sporten moet je niet gaan doen om af te vallen. Wel voor je plezier, of om gezond en fit te zijn.

Want als je niet op je eten let, en wel gaat sporten : grote kans dat je vanzelf wat meer gaat eten.

Afvallen zonder op je eten te letten gaat niet.
Maar afvallen zonder te sporten/ bewegen kan prima ( vanuit het afval gezichtspunt, voor je gezondheid zou je nog steeds lekker veel moeten bewegen ).

Nog even over eiwit:
Het is 0,83 gram / kg per dag voor een gemiddeld persoon die vlees eet
Ben je wat ouder - neem dan meer idd 1,2 maar 1,5 is ook prima.
Eet je plantaardig terwijl je jong bent - ga gerust naar de 1,5
sport je echt serieus veel ... voor duursport naar de 1,5 voor kracht sport naar de 1,8 ( en als je vega eet dus nog meer )

En voor diegene die het moeilijk had met genoeg eiwitten binnen te krijgen : Skyr bevat veel eiwit, meer dan kwark dat helpt je al. Volkoren producten bevatten ook eiwitten, Geen kaas eten maar huttenkase. Is zowel gezonder ( minder vet minder kcal) en het bevat meer eiwit.

Vanuit mijn beroep (dietist in opleiding en sportvoedingsadviseur) ben ik tgeen voorstander van Keto, tenzij in zeer specifieke situaties.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:19

Suzanne F. schreef:
Natuurlijk is bewegen gezond maar het aantal calorieën wat je daarmee verbrandt wordt enorm overschat. Inname beperken is voor 90% bepalend bij afvallen. Sporten is echt bijzaak.
En ja bewegen is gezond voor je. Maar in het afvalproces een veel kleiner aandeel dan mensen denken.

Grotendeels met je eens, maar is el heel afhankelijk van de sport die je doet en hoe vaak je sport.

Dat hangt er helemaal vanaf. Als je 4 uur op de racefiets zit, rijdt je er zo 1400kcal af. Echter .... je kan geen 4 uur op de racefiets zitten zonder te eten.Dan ben je nml door je glycogeen ( kha) voorraad heen.
Als je niet eet krijg je een hongerklop.
Heel fanatiek sporten en afvallen is zelfs erg moeilijk. Je kan eigenlijk alleen in een kcal beperking zitten op je rustdagen.

Maar een uur hardlopen per dag , draagt absoluut bij, a; moet je nog steeds wel echt op je eten letten.
En krachttraining helpt ook, omdat spieren meer energie nodig hebben dan vet ( om in leven te blijven) dus als je meer spieren hebt , heb je wat meer voeding nodig. En dat maakt afvallen net iets makkelijker.