GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:23

rien10 schreef:
janderegelaa schreef:

De Ozempic pennen moet je op de dosis draaien (althans de mijne) en er zit daarna nog 1 dosis in. Dus met een extra naaldje kun je nog een keer.

Ik kan stoppen waar ik wil. Een dosis is 73 klikjes, maar eerder stoppen (om met mijn vingers over te pakken) lukt. Ik weet alleen niet of ik dan kan injecteren. Dat zou ik moeten uitproberen.

Dat hoeft dus niet want als jij 4 doses gespoten hebt zit er nog 1 in.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:33

Ik begrijp je niet. Wat Ik bedoel is; ik kan stoppen met draaien voordat ik de stand van de nieuwe dosis bereikt hebt. Dus ik kan niet 73 klikjes, maar bijvoorbeeld 42 klikjes draaien. Of ik dan in de stand “injecteren” sta, weet ik niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:40

rien10 schreef:
Ik begrijp je niet. Wat Ik bedoel is; ik kan stoppen met draaien voordat ik de stand van de nieuwe dosis bereikt hebt. Dus ik kan niet 73 klikjes, maar bijvoorbeeld 42 klikjes draaien. Of ik dan in de stand “injecteren” sta, weet ik niet.

Dat heeft toch helemaal geen nut dan spuit je een halve dosis. Als jij 4 keer 73 klikjes gedraaid hebt zitten er gewoon nog 73 in. Met andere woorden, er zit meer injectievloeistof in een spuit dan er op staat.

rien10

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 17:42

Dat heeft nut als ik 1.7 mg koop en 1.0 of 0.5 wil spuiten. Dan doe ik langer met een pen en ben ik goedkoper uit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:53

Dat is dat klikjes tellen waar het hier eerder ook over ging. Jij had het daar zelf toch ook over? Dan kun je idd een hogere dosis kopen en kleinere dosis spuiten en dus voordeliger uit zijn.
Ik doe het ook. Ik heb de 10 gekocht en begon nu natuurlijk met 2,5.
Dit vond ik bijvoorbeeld voor de mounjaro

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 20:33

Ijs is overigens wel een product dat vaker slecht valt, hoor ik regelmatig op de poli.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 21:44

opisop_shop schreef:
Dat is dat klikjes tellen waar het hier eerder ook over ging. Jij had het daar zelf toch ook over? Dan kun je idd een hogere dosis kopen en kleinere dosis spuiten en dus voordeliger uit zijn.

[ Afbeelding ]

Ja. Dat bedoel ik dus. Ik ga dat doen. Ik zocht even bevestiging :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:20

rien10 schreef:
opisop_shop schreef:

[ Afbeelding ]

Ja. Dat bedoel ik dus. Ik ga dat doen. Ik zocht even bevestiging :D

Dat heeft geen nut. Het is niet voor niets dat de dosis stapsgewijs opgehoogd wordt. Als je terug gaat in dosis doet het precies niets.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:49

Ik ga geen enkele beslissing nemen over ophogen of verlagen. Ik heb niet voor niets begeleiding van een arts. Nergens zeg ik dat ik dit op eigen houtje ga doen. Maar als, indien, wanneer, op het moment dat ik ga verlagen, omdat ik aan het einde van het traject ben, ga ik dat wel op een manier doen die voor mij voordelig is; klikjes tellen met een hogere dosering die ik lager ga gebruiken.
Dat heeft wel nut: euro's besparen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 23:09

rien10 schreef:
Ik ga geen enkele beslissing nemen over ophogen of verlagen. Ik heb niet voor niets begeleiding van een arts. Nergens zeg ik dat ik dit op eigen houtje ga doen. Maar als, indien, wanneer, op het moment dat ik ga verlagen, omdat ik aan het einde van het traject ben, ga ik dat wel op een manier doen die voor mij voordelig is; klikjes tellen met een hogere dosering die ik lager ga gebruiken.
Dat heeft wel nut: euro's besparen.

Jij zegt: ik ga dat doen. Daarom reageer ik er op.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 23:17

Dan zal ik het zo verwoorden: ik ga geen enkele beslissing nemen zonder mijn arts te raadplegen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:59

Vanmorgen de gevolgen gezien van een trage maaglediging. Moest spugen en toen kwam er een restje van mijn avondeten uit (18.00 uur). Normaal gesproken was dat allang weg geweest
Ben ook de hele tijd aan het boeren. Wordt nog wat als ik zo naar kantoor ga. :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:44

Oeiii hopelijk trekt het zo weg

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 13:45

ik snap het hele klikjes principe, alleen mijn pen heeft geen klikjes? ik heb een 0 en een 1 en dat is het. als ik draai dan klikt er niks en ik kan niet tellen of iets anders doen. hoe doen jullie dit met de Mounjaro pen?

ik heb de kwikpen als dit helpt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:32

Ik heb bericht van de apotheek gehad en ik krijg morgen of woensdag m'n pen.

@kr1985

Je moet bij mounjaro steeds de dosis draaien op wat je gebruikt, die springt daarna steeds terug naar 0. Je kan de klikjes tellen, mocht je de tel kwijt zijn geraakt kun je weer terug draaien naar 0 om opnieuw te tellen.
2,5 mg is 29 klikken

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:23

Ik heb vanmorgen nog even met mijn HA gebeld dat ik graag een checkup wil. Dus even cholesterol, suiker en bloeddruk meten. Dan heb ik een beginwaarde.
Maar daar gingen ze niet aan beginnen, als ik dat wilde moest ik maar naar degene van wie ik de medicatie had gekregen. Echt heel bijzonder.
Ik hoop toch gauw dat ze een andere instelling krijgen bij het voorschrijven van deze medicatie.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:27

Wat jammer Setteli

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:30

Ik ben vandaag bij de praktijkondersteuner geweest. Zij gaat mij verder begeleiden bij het gebruik van de medicatie. Binnen de praktijk wordt alleen saxenda gebruikt. Ik heb gevraagd of ze wil kijken of mounjaro ook een optie kan zijn. Dit ivm het dagelijks moeten prikken bij saxenda. Ik hoop zo’n 15 kilo kwijt te raken in 1 jaar. Ben erg aangekomen door de antidepressiva die ik gebruik. Deze gaan we over een half jaar proberen af te bouwen. Dan kan ik daarna hopelijk ook de afslankmdicatie afbouwen/stoppen. De praktijkondersteuner gaf aan dat het eigenlijk levenslange medicatie is, maar ik hoop gewoon strx mijn levensstijl te hebben aangepast en van de antidepressiva af te zijn

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:41

Setteli schreef:
Ik heb vanmorgen nog even met mijn HA gebeld dat ik graag een checkup wil. Dus even cholesterol, suiker en bloeddruk meten. Dan heb ik een beginwaarde.
Maar daar gingen ze niet aan beginnen, als ik dat wilde moest ik maar naar degene van wie ik de medicatie had gekregen. Echt heel bijzonder.
Ik hoop toch gauw dat ze een andere instelling krijgen bij het voorschrijven van deze medicatie.

https://labplusarts.nl/ Hier kan je zonder verwijzing van je huisarts bloed laten prikken. Ergens begrijp ik de huisarts ook wel. Als je een recept mag uitschrijven kan je ook een bloedonderzoek aanvragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:43

Setteli schreef:

Tip voor anderen hier die misschien ook zo'n onwillig type als huisarts heeft: zeg dat je een check-up wilt omdat je wilt gaan sporten. Dat is een prima reden om even een check te willen doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:46

Als je tegen je huisarts niet open en eerlijk kan zijn, zit je denk ik bij de verkeerde huisarts. Ik denk dat het juist goed is dat je huisarts weet dat je dit gebruikt. Dat ze er zelf niks mee willen doen of er niet achter staan is aan de arts zelf natuurlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:03

Wat slecht Setteli. Misschien ben je wel te eerlijk geweest. Als je had gezegd dat je je niet zo goed voelde de laatste tijd en graag even een check up wilde dan had het vast oké geweest.

Overgeven heb ik nog helemaal niet gedaan. Ben wel paar dagen wat misselijk geweest maar verder niks. Enige bijwerking is dat ik het heel erg koud heb.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:12

Koud koud koud en nog eens koud.
Ik ben nu 12 kilo kwijt en ook mijn isolatielaag. Ik heb het koud.

Had ik al gezegd dat ik het koud heb?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:13

Nou ik voel mij nog steeds wel beroerd maar toch mijzelf geforceerd om te eten. Vanmorgen nog beschuit met kaas gegeten, daarna een beetje kwark en later een hamburger, helaas, omdat er 3 collega’s weg gaan en wij met z’n allen gingen lunchen waar niks gezond is :+ zo een kiploempia (airfryer) eten en dan ben ik ook weer klaar voor vandaag. Nog steeds maagpijn en last van mn darmen, als het aanhoud dan ga ik wel even met de huisarts bellen.

Vriendin van mij begint nu ook serieus na te denken over ozempic, zij heeft door haar zwangerschap echt zwaar overgewicht gekregen, was daarvoor altijd erg fit en sportte veel. Nu durft ze dat niet meer. Gok dat haar bmi rond de 35 zit. Zij heeft ook echt een eet-obsessie en snaait veel, wat echt heel moeilijk is voor haar dus hopelijk werkt haar huisarts mee.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:21

Setteli wat ontzettend stom van je huisarts zeg.
Ik heb ook donderdagochtend een bloedonderzoek laten doen als startwaarde voorafgaand aan de 1e prik. Bespreken doen we deze week.

Rien :brr: :brr: :brr: