Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:42

Ben wel benieuwd,

Hier zitten best veel mensen die gewend zijn aan pijn.

Sommigen van jullie zullen net als ik (extra) pijnstilling gebruiken naarmate hoe hard het nodig is.
Waarschijnlijk liefst niet te veel en te

Maar welke signalen in jullie lichaam maken dat je (extra) pijnstillers pakt.

Ik ben daar voor mezelf eens op aan het letten laatste twee weken, en het lijstje lijkt bij mij heel eenvoudig te zijn tot nu toe

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:55

Voor mij is het als het mijn slaap beinvloed. Als ik gewoon teveel pijn heb om te kunnen slapen of er wakker door wordt teveel. En als ik een tof uitje heb dan neem ik gewoon standaard pijnstilling zodat ik iets makkelijker mijn grens kan opschuiven. :+ Of als ik dagen achter elkaar teveel hinder ondervindt van de pijn, dan wil ik dat ook nog wel eens doen

Brainless

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:58

Ik neem soms eerst gewone pijnstilling als ik twijfel of ik migraine heb/krijg.
Zodra ik aan de triptanen zit slik ik niks meer bij.
Zodra mijn migraine doorzet kan ik niks meer dan alleen plat liggen met druk op mijn hoofd. Als ik optijd ben met mijn medicatie kan ik met een paar uur weer redelijk zijn, maar het duurt minimaal tot de volgende dag dat ik weer tot de levende behoor.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:16

Ik heb zonodig oxycontin.
Voor hevige neuropathie pijn na een chemo behandeling. Dit duurt dan ongeveer een week en loopt op in pijn en na een paar dagen zakt het weer weg.
Maar ik gebruik alleen de ergste dagen 1 oxycontin voor de nacht, om wel te kunnen slapen.
En voor de rest met paracetamol.
Ik ben bang om meer te nemen omdat het verslavend is, en ook nog andere bijwerkingen heeft zoals obstipatie.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:19

Als het mijn slaap of werk beinvloedt. Soms als ik lang in de auto moet zitten ( rij dan niet zelf).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 18:20

Oxy lijkt me zo moeilijk als je zoveel pijn hebt. Het werkt supergoed maar het is zo verslavend als de pest.

Ik gebruik enkel paracetamol, ik heb voor de hoofdpijn van alles geprobeerd maar dat werkt toch niet. Moet zeggen dat ik vandaag nog steeds wat resthoofdpijn heb, dat hebi k normaal nooit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:52

Femke_Tweety schreef:
Ben wel benieuwd,

Sommigen van jullie zullen net als ik (extra) pijnstilling gebruiken naarmate hoe hard het nodig is.

Ik ben daar voor mezelf eens op aan het letten laatste twee weken, en het lijstje lijkt bij mij heel eenvoudig te zijn tot nu toe

Hier als ik niet meer kan slapen of de pijn me echt belemmerd dat ik niet meer uit bed of van de bank kan komen. Pijnvrij ben ik nooit ondanks de hele zware pijnstilling (fentanyl) maar van de artsen moet het op zo'n niveau blijven dat ik nog wel iets kan doen.
Als ik omhoog ga met die dosis is het eerst weer zonder pcm en ibuprofen. Daarna ga ik die er weer bij nemen op maximale hoeveelheid en tot nu toe is helaas na een tijd weer niet meer genoeg.

Zit nu wel op de hoogste dosis fentanyl die ze me willen geven. Tramadol deed niet genoeg en werd ik naar van en nog wat anderen ook niet. Maar fentanyl is ook extreem verslavend en als ik iets te laat ben of er iets mis gaat heb ik direct hele heftige afkickverschijnselen. Heel naar, maar als het goed werkt zijn dit voor mij de prettigste.

Tegen de hoofdpijn werkt helemaal niks.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:29

Earth schreef:
Oxy lijkt me zo moeilijk als je zoveel pijn hebt. Het werkt supergoed maar het is zo verslavend als de pest.

Ik gebruik enkel paracetamol, ik heb voor de hoofdpijn van alles geprobeerd maar dat werkt toch niet. Moet zeggen dat ik vandaag nog steeds wat resthoofdpijn heb, dat hebi k normaal nooit.

Van teveel paracetamol slikken krijg je ook hoofdpijn en aangezien je een aantal dagen geleden aangaf dat je gewoon een paracetamol tegen het zweten slikte zou ik dat voorlopig niet meer nemen om van het zweten af te komen

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 19:30

Ja dat heb ik ook niet meer gedaan, want daarna kwam het er gewoon doorheen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:41

En zoveel van die medicijnen zijn slecht voor lever en nieren.
Mijn eerste chemo behandeling moest al uitgesteld worden omdat de leverwaardes veel te hoog waren. Dat kwam door veel paracetamol, brufen, en morfine via ruggenprik (na een operatie).
Eerst moesten de leverwaardes omlaag, maar dan valt er al heel veel af.
Het is allemaal troep met zoveel bijwerkingen, jammer dat ze dat niet kunnen splitsen van wat je nodig hebt.

Mywishmax, daar ben ik ook bang voor, om ergens aan verslaafd te raken.
Maar zoals bij jou, kan je gewoon niet zonder die medicijnen. Maar afkickverschijnselen lijkt me ook heel naar.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:49

Pijnvrij ben ik eigenlijk ook zelden.

Nooit is wellicht eerlijker.

Pijnstillers liever niet, omdat ik er trager van word (mijn hoofd iig) en het voor lever en nieren ook niet erh best is.

Toch gaat er eigenlijk altijd mínstens een doosje per maand doorheen, en meestal beduidend meer.
Paracetamol is keus 1, maar ook naproxen (op voorschrift) regelmatig.

Momenten dat ik (extra) pijnstillers ga pakken zijn eigenlijk vrij simpel samen te vatten

-als ik merk dat mijn adem sneller en oppervlakkiger wordt door pijn

-als ik steeds opnieuw ga verzitten of verliggen omdat dezelfde houding aanhouden te pijnlijk is

-als ik merk dat ik mezelf als afleiding op andere manieren zeer ga doen (op mijn benen slaan, in mijn handen knijpen, op mijn wang bijten)

-of als ik letterlijk bij iedere stap nadenk hoe ik mijn voeten het best kan neerzetten om pijn te ontlopen. (En dan bedoel ik dus echt bij iedere stap)

-en soms, als ik me écht moet concentreren ergens op en de pijn leidt zodanig af dat dat niet meer gaat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:11

Ik heb pleisters. Die zijn toch iets minder schadelijk voor zover ij echt begrijp. Ook al is het morfine achtig en echt zooi, maar voor mij werkt dat beter als pillen. Helaas kon ik er niet omheen, nu alweer jaar of 6? Op deze, alleen veel lagere dosering begonnen en daarvoor al op diverse soorten pillen.

Dat verzitten en nadenken bij iedere stap heb ik altijd helaas. Maar dat is bij mijn ziekte logisch natuurlijk en weet niet beter. Zelfs voor diagnoses had ik dat al alleen werd het eerst afgedaan als groeipijn en daarna logisch want ok was zo lomp :+

Maar wr zijn echr wel veel verschillende soorten. Heb je al met arts overlegd of jullie samen kunnen uitzoeken wat er een passende voor jou is? Voor mij werkte het hiervoor al beter om wel standaard te pakken en dus doe spiegel op peil te houden. Dan hoefde ik minder bij te slakken als ik wel pijn had. Want toen ik alleen slikte als het echt niet ging moest ik veel meer gebruiken. Snap je wat ik bedoel?

Moet trouwens zeggen dat die pleisters wel vervelend zijn, want ze zijn heel zichtbaar en groot. Met dit weer krijg ik continu vragen... Echt van wildvreemden soms.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:18

Femke_Tweety schreef:
Ben wel benieuwd,

Klopt! Als ik iets wil doen waarbij ik redelijk veel moet staan/lopen, dan pak ik een extra pil.

En ik heb gemerkt dat ik geen pijn heb als ik in het zwembad lig. Daarom ben ik nu al helemaal blij met mijn 2x in de week zwemmen. :D

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:26

Pijnstillers neem ik bijna nooit, alleen als ik echt niet kan slapen door de pijn (ook dan neem ik ze niet eens altijd), of als ik echt iets wil doen maar te veel pijn heb. Ik houd er niet van om dingen in te nemen als het niet echt nodig is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:55

Na het opstaan neem ik standaard Tramadol 100 mg. retard.
Van de huisarts mag ik dan nog een combinatie pil met 37,5 mg Tramadol en 37,5 paracetamol maar dat probeer ik niet te doen.

In de avond neem ik meestal niets behalve een paar wijntjes.

Ik krijg juist last als ik weer begin met een hogere dosis Tramadol, stoppen doet mij niets behalve meer pijn natuurlijk.

Hoe minder ik doe, hoe minder pijn. Wandelen gaat niet meer, lang staan is ook geen goed idee, ik schipper tussen beweging en pijnstillers.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 23:57

Ik heb net maar wer sumatriptan genomen. Ga van de ene hoofdpijnaanval in de andere. Dat heb ik wel eens vaker, jullie ook? Dan voel ik me een dag wat beter zoals vandaag, en dan in de avond komt de hoofdpijn weer opzetten. -O-

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:29

Earth schreef:
Ik heb net maar wer sumatriptan genomen. Ga van de ene hoofdpijnaanval in de andere. Dat heb ik wel eens vaker, jullie ook? Dan voel ik me een dag wat beter zoals vandaag, en dan in de avond komt de hoofdpijn weer opzetten. -O-

Earth schreef:

Is het dan niet handiger om paracetamol te slikken als de rest niet werkt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:39

Earth je weet ook dat je suma niet teveel mag slikken?
Ik heb dat ook wel eens de ene aanval uit en de volgende in, gelukkig niet te vaak.

Mijn aanvallen duren meestal 3 dagen, met een op en afbouw.
Dus in de ochtend begint het al maar is het te hebben, tegen een uur of 4 is het foute boel, dat blijft zo ook dag 2 en meestal gaat het dag 3 vanaf een uur of 4 weer minderen.
Ze zeggen vaak bij de eerste verschijnselen suma al slikken, maar dan doet het niks bij mij.
Slik ik het rond 4 uur gaat het ergste weer afzakken, blijf wel hoofdpijn houden maar meer zoals in de ochtend.
Deze werkt dat wel een uurtje of 20 en pak er dan weer 1.
En de derde dag kom ik zo ook door.
Zodat ik niet elke migraine dag wat hoef te slikken, want dat triggert ook weer migraine.
https://www.gelreziekenhuizen.nl/wcm/co ... 0triptanen)%3A

Wat vervelend om te lezen hoe veel bokkers zware pijnstillers nodig hebben |(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:53

Dat was idd waarom het voor mij niet geschikt was, DP. Niet elke dag mogen slikken terwijl ik het wel elke dag had. Nu werkte het ook niet, maar was sowieso bij aantal soorten medicatie voor migraine een probleem. Max zoveel keer mogen slikken, terwijl je dus elke dag last hebt

Enige wat bij mij wisselt is het tijdstip wanneer het op komt zetten. Soms sta ik ermee op, andere keren is het begin of eind van de middag. Weet ondertussen niet meer beter na ruim 15 jaar...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:56

Ik neem het max. 1 keer per week. Enerzijds omdat het gewoon niet goed is om het te veel te nemen, daarnaast omdat ik anders elke paar weken een nieuw voorschrift moet halen bij de dokter en ook omdat ik er echt niet mee kan werken, laat staan dat ik naar kantoor moet rijden. (Ook niet met de pijn, maar soit...)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:03

Ja, dat is ook zo vervelend. Ik moet dus elke maand opnieuw medicatie aanvragen bij artsen. Mag geen grotere voorraad hebben met deze medicatie, maar je doet er dus 30 dagen mee :+ En aangezien de artsen nu niet zo handig bezig zijn met recept doorsturen naar apotheek heb ik elke maand weer paniek of het er wel op tijd is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:04

Iets wat niet werkt innemen heeft sowieso geen zin.
Zo heb ik heel veel geprobeerd wat een aanval zou voorkomen.
Op nare bijwerkingen na deed alles niks, nou dan niet dus...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:08

:j Eens. Voor de hoofdpijnaanvallen neem ik niks meer, maar voor lijf waren er dingen die niet werkten, maar ook dingen die wel werkten maar waar ik zo naar van werd of alleen maar op bed kon liggen alleen dan niet van de pijn maar door hoe van de wereld ik was daardoor.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 13:01

Ja ik weet dat van de suma, ik communiceer dat ook met mijn huisarts en apotheker. Maar als ik echt teveel last heb dan is dit het enige redmiddel. Paracetamol werkt niet altijd. Maar ik kwam er van de week dus achter dat het net de ergste piek weg neemt, hopelijk doet het dat vaker.
Net ook bij de huisarts geweest om medicatie te bespreken. Ik zit bij een huisartsengroep dus ik weet normaal niet wie ik krijg, maar nu had ik twee keer een nieuwe. Deze dame is wel fijn en neemt ook de tijd. Ze zag mijn ME CVS in het dossier staan en kwam zelf nog met wat ideeën. Dus dat is wel prettig.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:22

MyWishMax schreef:
Moet trouwens zeggen dat die pleisters wel vervelend zijn, want ze zijn heel zichtbaar en groot. Met dit weer krijg ik continu vragen... Echt van wildvreemden soms.

Wat ik doe is er een zwempleister overheen doen. Ik plak sowieso op mn buik net onder mn borst. En dan nog een zwempleister eroverheen en je ziet niks meer. :)

Deze, maar dan een kleinere:
https://www.hansaplast.nl/products/wond ... ect-xl-xxl