Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:36

Zertab schreef:
Herfstblad, ik zou het gewoon echt even rustig aan doen. Liever nu wat rustiger dan straks helemaal uitvallen.

Kan je niet gewoon een fitness schema vragen dan? Hier zit dat in mijn abbonement inbegrepen, een fitness schema op maat. Ik heb er alleen geen want ik vind fitness super saai dus doe alleen groepslessen :)

Ja ik doe zeker rustiger aan! Van 5 keer in de week naar 3 keer en vooral even niet hardlopen. Ik heb wellicht het hardlopen te voorbarig opgebouwd? Conditioneel gaat het wel, maar waarschijnlijk qua pezen en spieren was het nog te hard van stapel. Ik denk niet dat mijn sportschool een fitness schema heeft. Ik kan eens vragen. Ik voel de plek nu gelukkig niet meer.

Ik ga vanavond een rondje wandelen. Ik wil eigenlijk sporten. :') Maar dan is het weer 3 dagen achtereen, dus braaf wandelen.

Vinden jullie groepslessen effectief? Als ik het ga googlen krijg ik best negatieve berichten over dat het altijd het zelfde is en daardoor niet meer effectief.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:16

Deze week al mijn sport afspraken geannuleerd voor alle zekerheid. :n
Ik verneem het zo nu en dan nog wel, dus liever nu rust dan straks helemaal niet meer kunnen sporten. En als het volgende week weer lukt begin ik met 2x per week eerst.

Nu maar goed op mijn voeding letten nu ik minder sport. Vanavond een heerlijke salade gemaakt van falafel, pasta, geitenkaas, tomaat, avocado, kidneybonen, walnoten. :9

Zertab

Re: Klets/motivatie topic voor sportieve bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:29

Ik ben van 26% spierpercentage naar 38% gegaan en doe alleen maar groepslessen. Wat een bullshit dat het niet effectief zou zijn :')

Staat wel tegenover dat je bijvoorbeeld bij bodypump wel elke keer jezelf moet uitdagen door of meer gewicht te pakken of dieper te squatten bijvoorbeeld. Maar dat is in de gewone fitness evengoed.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 17:22

Is hier toevallig iemand die bij Basic-fit sport en mij kan vertellen hoe het aanschaffen van zo'n dagpas werkt?
Wil een keer met een vriendin mee gaan sporten bij basicfit maar hebben dit allebei nog nooit gedaan.

De ene groepsles is de andere niet, ze kunnen net zo goed effectief zijn. Alleen kun je wat minder de training aanpassen aan persoonlijke doelen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:21

Josien_ schreef:
Is hier toevallig iemand die bij Basic-fit sport en mij kan vertellen hoe het aanschaffen van zo'n dagpas werkt?
Wil een keer met een vriendin mee gaan sporten bij basicfit maar hebben dit allebei nog nooit gedaan.

De ene groepsles is de andere niet, ze kunnen net zo goed effectief zijn. Alleen kun je wat minder de training aanpassen aan persoonlijke doelen.

Bij mijn Basic-Fit staat een zuil. Daar kun je een dagpas kopen met je pinpas :) je krijgt dan een QR code waarmee je naar binnen kunt (op papier, of op de mail).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 18:26

Josien_ schreef:

Kan prima... Meer of minder gewicht. Of net een tandje extra. Bij bodypump kan je bijvoorbeeld ipv de clean and press, power presses maken. Of ipv roeien tussendoor als "rust" gewoon verder gaan met clean and presses

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:18

Morgen staat de intake bij de fysiotherapeut gepland!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 07:52

Ik heb gisteren een start gemaakt met crossfit en ik ben verkocht :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 08:54

Kan ik me voorstellen. Het is ook echt heel leuk om te doen :j
Tip: probeer je niet teveel te laten verleiden om je techniek te laten varen voor meer reps.
Anders liggen blessures op de loer. Verder: enjoy! :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:12

Thanks MuSli! We gaan het proberen, leuk om eens samen te trainen. Ik train meestal alleen of in de crossfit les.

Over crossfit gesproken, het is inderdaad heel erg leuk! Ik maak soms een uitstapje naar de gewone gym, maar na bootcamp is crossfit het enige wat ik echt langere tijd leuk blijf vinden.

@Zertab; dat klopt hoor! Je kunt het prima naar eigen niveau aanpassen, maar ik bedoelde dat je minder specifiek de training kunt aanpassen aan bepaalde doelen. Je bent afhankelijk van wat ze in de les doet en je bepaald niet zelf waar je die dag aan wilt werken.
Uiteraard zijn sommige lessen wel een beetje aanpasbaar etc. En ik bedoel hier niet mee dat ze niet effectief zijn uiteraard, sporten is sporten. Het helpt je altijd om fitter te worden :D .

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:18

Vind het jammer dat er vaak zo min gedaan wordt over groepslessen. Niet hier hoor, maar dat hoor ik wel in mijn omgeving.

Dan denk ik... Kijk even naar mijn
metingen van voor dat ik begon met sporten en nu. En dat enkel door bodypump groepslessen. Bodycombat doe ik pas sinds een maandje.

Gister bodypump gedaan en tot de max
Alleen geen spierpijn dus kan ik dan meer?

Borst 15kg
Rug 17 kg
Triceps en biceps 12kg
Schouders 12kg

Biceps waren echt pittig... Maar geen spierpijn.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:25

Zoals @Josien al zei: de ene groeples is de andere niet natuurlijk.
Niet iedereen is goed op de hoogte van wat er allemaal aangeboden wordt.
En die hebben een beeld van een simpel dansklasje ofzo. Dat is toch net even anders.

Goed bezig hoor! Je kunt altijd proberen om de volgende keer wat zwaarder te pakken.
Mocht het dan toch net niet gaan, kun je altijd nog wat minder gewicht pakken :j

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:52

Spierpijn wil ook niet zeggen dat je per se een goeie training hebt gehad hè :) En geen spierpijn zegt dus ook niet dat je niet genoeg gedaan hebt.

Ik ben ook begonnen met bodypump etc, vond ik altijd heel leuk. Het is wel gewoon zo dat bijvoorbeeld de rep range niet optimaal is voor spieropbouw, maar het heeft er bij mij ook wel gewoon voor gezorgd dat ik überhaupt krachttraining ging doen :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:10

Oh niets van gemerkt gezien mijn spierpercentage!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:16

Niet optimaal wil niet zeggen dat je er geen spieren mee kunt opbouwen natuurlijk.
Het betekent dat er betere/snellere manieren zijn om spieren op te bouwen :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:22

Maar de vraag is of dat voor iedereen het doel van het sporten is.

Als een groepsles jou het plezier oplevert en je ermee voldoet aan je eigen doelstellingen, dan is het dus effectief.
En iemand die kan misschien met anders trainen wel sneller meer spiermassa opbouwen, maar als die daar minder plezier uithaalt, kan dat toch minder effectief zijn, als 1 van de doelen ook nog plezier hebben tijdens het sporten.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 12:34

Marije_jiplover schreef:

Als een groepsles jou het plezier oplevert en je ermee voldoet aan je eigen doelstellingen, dan is het dus effectief.
En iemand die kan misschien met anders trainen wel sneller meer spiermassa opbouwen, maar als die daar minder plezier uithaalt, kan dat toch minder effectief zijn, als 1 van de doelen ook nog plezier hebben tijdens het sporten.

Inderdaad hoor! Iedereen heeft andere doelen binnen het fitter worden :) .

Technisch gezien zijn mijn crossfit trainingen ook 90% groepslessen, ik ga sowieso erg goed op samen met anderen trainen dus ik heb niets tegen groepslessen *\o/* .
Plezier is een hele belangrijke, zonder plezier houd je het niet vol lijkt mij.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:02

Marije_jiplover schreef:

Dat is sowieso ook waar.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:40

Ik moet eerst een basisreeks verplicht mee doen, maar dat is wel redelijk onder het niveau gezien ik in de sportschool al soms flink wat gewicht meepak. Volgende keer mag ik tijdens die basis al wat gewicht erbij gaan pakken na overleg. Maar die basis verplichten ze iedereen zodat ze zeker zijn dat de juiste houding is aangeleerd.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:08

Ja precies :) Bovendien ben ik vooral ook heel erg voorstander van bewegen op een manier die je leuk vindt en dus makkelijker volhoudt. Daarnaast moet je voor groepslessen meestal 'reserveren' en zijn ze op een specifieke tijd en met andere mensen natuurlijk, dat helpt ook vaak om het vol te houden :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:10

CupCakes_ schreef:
Ik moet eerst een basisreeks verplicht mee doen, maar dat is wel redelijk onder het niveau gezien ik in de sportschool al soms flink wat gewicht meepak. Volgende keer mag ik tijdens die basis al wat gewicht erbij gaan pakken na overleg. Maar die basis verplichten ze iedereen zodat ze zeker zijn dat de juiste houding is aangeleerd.

Maar dat zal ook zijn om je bijvoorbeeld de oly lifts correct aan te leren? Die zijn heel technisch en gaan makkelijk fout, dus als je daar geen ervaring mee hebt (weet niet of jij dat hebt, maar bedoel meer in het algemeen :D ) lijkt me dat idd alleen maar goed!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:55

Eulogy schreef:
CupCakes_ schreef:

Maar dat zal ook zijn om je bijvoorbeeld de oly lifts correct aan te leren? Die zijn heel technisch en gaan makkelijk fout, dus als je daar geen ervaring mee hebt (weet niet of jij dat hebt, maar bedoel meer in het algemeen :D ) lijkt me dat idd alleen maar goed!

Jaa, sommige dingen zijn voor mij wel nieuw. Daar begin ik met alle liefde bij 0. :')
Maar bij de standaard dingen die ik al train mag ik het gewicht al wat omhoog gaan doen, omdat er anders geen uitdaging meer in zit en de techniek prima is.

Maar ik snap het volledig dat iedereen eerst de basics moet doorlopen. Alleen maar goed vindt ik hoor!

Happy_Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 01:11

Ik kom me ook maar eens melden na wat twijfelen want ben op dit moment niet heel actief meer op bokt.

Ik ga nu ca 3/4x per week naar de sportschool als ik ook ga zwemmen of klimmen (boulderen) dan doe ik dat ipv sporten.

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik precies doe, doe zo maar wat dingen die ik "leuk" vind om te doen.
Ik heb best zwakke en altijd pijnlijke knieen dus squaten, leg press, hardlopen doe ik niet omdat ik de volgende dag (of dezelfde dag nog) veel pijn krijg in men knieen, helaas kunnen ze niks vinden en zeggen ze dat ik de spieren eromheen sterker moet maken.

Verder doe ik eigenlijk altijd:

10/15min lopen op de hardloopband
60minuten ongeveer aparaten en wat dingen op een matje
15/15 minuten lopen op de hardloopband of de crosstrainer

Verder pak ik altijd fullbody en vind de buik dingetjes wel het leukste.
Het gaat mij om het krijgen van extra bewegen alleen wil eigenlijk zo min mogelijk spieren bijkrijgen (vind gespierde vrouwen niet zo mooi :') ).

Ik ben benieuwd wat voor dingen doen jullie allemaal op een matje? Zelf kan ik een aantal dingen niet omdat ik dan enorm veel last krijg van mijn stuitje.

Zijn er ook mensen die zich bezig houden met voeding? Ik ben niet zo goed in het bijhouden met wat ik allemaal eet aan calorien en heb ik snel een handje van de laatste tijd om gewoon een dag te skippen met eten (geen honger) alleen merk ik dat mijn spieren en gewrichten (voornamelijk gewrichtenen) erg pijnlijk worden.

Edit,
Een beetje soepeler worden kan trouwens ook geen kwaad _O-
Kan nu voor het eerst met men handen de grond aanraken als ik recht sta al heel wat voor mij maar ben nogsteeds een hark :')

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:06

Zertab: ik snap dat je bedoeld met spierpijn gedeelte. Dat heb ik ook wel eens! Dan heb ik gepimpt en geen spierpijn. Ik begrijp wel een beetje wat ze bedoelen met groepslessen en trainen. Met een eigen trainingsprogramma ga je elke keer een stapje verder of ga je andere oefeningen doen als een bepaalde oefening beter werkt. Met groepslessen zit je toch een beetje in het ritme van de les. Bij bodypump is het riedeltje natuurlijk wel altijd het zelfde. Maar kun je gelukkig wel de gewichten ophogen. Dus zolang ik geen bodybuilder wil worden zit het denk ik wel goed. Maar daarom doe ik er wel andere dingen bij, beetje afwisseling.

Cupcake: de juiste houding vind ik ook lastig. In de circuitles word ik constant gecorrigeerd in mijn houding. Ik vind dat zo lastig om een holle rug te hebben, kont naar achteren, borst naar voren en bekken gekanteld. (Geen idee of ik het nu goed zeg haha)

Hoi Happy_hippy.
Ik herken jouw sport routine heel erg. Zo doe ik het meestal ook in de sportschool. Ik denk niet dat je direct een bodybuilder wordt als je full body traint met gewichten. Ik denk dat dat juist nuttig is als je een strak lichaam wil ipv alleen slanker worden met cardio. Een meid in de sportschool bij ons doet veel spinning. Ze is heel mooi slank, maar niet echt spier waardoor ik het persoonlijk weer niet heel mooi vindt. Qua voeding probeer ik op te letten dat ik goed gezond eet. Ik hou niks bij verder, gewoon gezond verstand. Maar wel heel bewust. Ik heb zelf wat last van over-eten en voornamelijk in het weekend. Want dan mag ik wat lekkers, maar dan eet ik weer veel te veel. Dus daar let ik nu op. Wekt trouwens wel wat irritaties op bij het gezelschap waar ik dan in het weekend mee op trek. Een dag skippen met eten zou ik direct mee stoppen. Dat klinkt helemaal niet gezond!

Ik ben vrijdag bij de fysiotherapeut geweest. Hij vermoedt wel shin splint. Nu is het zaak dat we de belastbaarheid op de zelfde lijn krijgen als de belasting of andersom. Dus wel trainen, maar niet over belasten. Dus beginnen met wandelen en dan moet ik bij houden wanneer ik het voel ed. Daarnaast heb ik oefeningen mee gekregen, die ik 3 keer daags moet doen. Moet nog beginnen vandaag! En mag ik wel naar bodypump en kickboxen. Dat laatste is even aftasten, omdat we wel eens rennen met conditietraining. Maar dat is gewoon proberen. Het fijnste vond ik dat er niks kapot is gegaan, qua spieren en pezen. Ik ben niet verzekerd voor fysiotherapie, dus het gaat een flinke zak met geld kosten. Dus aan de ene kant denk ik, ik kan zelf ook bedenken dat het overbelasting is en zelf het langzaam opbouwen. Maar aan de andere kant misschien ben ik nu wel voorgoed van het probleem af. Volgende week moet ik weer komen en dan hoeft het niet perse elke week omdat dat geen zin heeft.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 12:22

Happy_hippy, als je last van je knie hebt dan zal het inderdaad helpen om juist je benen sterker te maken.
Je wordt echt niet zomaar zichtbaar gespierd, was het maar zo'n feest :D Ik zou dus zeker wel wat krachttraining doen, al was het alleen al voor je knie en algehele gezondheid.
Wat voeding betreft, bedoel je dat je af en toe een hele dag niet eet? En dat je dan dus last krijgt van je spieren en gewrichten? Klinkt alsof je in z'n geheel te weinig eet eigenlijk, maar lastig te zeggen als je geen calorieën bijhoudt oid. Heb je een idee van je gemiddelde eetpatroon?

Herfstblad, klinkt wel goed, deze fysio! Ben heel benieuwd wat het je gaat opleveren :)

Er zijn hier ook best veel crossfitters toch? Na jaren zeggen dat het niks voor me is overweeg ik crossfit namelijk :+ Ik mis toch (tijdelijk, denk ik) een stukje intensiteit/conditioning in m'n huidige training. Zou dan wel vooral weightlifting willen doen, er is hier in de buurt een box die 3x per week specifiek een weightlifting les heeft... Dus denk dat ik daar eens ga kijken :)