Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:58

Begrijpelijk dat je het moeilijk vindt! Maar zoals je zelf zegt, 4 maanden is al heel wat.

Heb zelf geen tips over hoe en wat want denk dat veel ook zal afhangen van jouw lichaam en je kindje.

En denk dat bovengenoemde tip van 1 voeding per week ook een goede is! Vooral ivm stuwing.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 21:46

Random vraag; mijn kraamhulp zei ooit dat je 1x per dag een andere houding moet gebruiken bij het voeden. Is dat echt zo of heeft ze dat bedacht?
Baby wordt hier nl heel boos in andere houdingen en drinkt dan niet meer goed.

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 21:55

Nog nooit gehoord. Het kan wel nuttig zijn bij harde plekken: kin naar de harde plek toe. Maar ik voedde altijd in madonna toen mijn tepels niet meer gevoelig waren.

SennaS
Berichten: 263
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:04

Heb ik ook nog nooit van gehoord. Ik voed altijd in madonna. De enige afwisseling is af en toe liggend in bed.

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:09

Kan me voorstellen dat het ook vooral in het begin belangrijk is wanneer de baby nog niet goed de borst leeg kan drinken, hoe oud is jouw kleine nu?
Heb je ook al eens liggend geprobeerd? Hier twee houdingen sinds ie flink begon te groeien, liggend en de Madonna. De rest past niet meer of wil hij niet meer.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:10

Barbabientje schreef:
Random vraag; mijn kraamhulp zei ooit dat je 1x per dag een andere houding moet gebruiken bij het voeden. Is dat echt zo of heeft ze dat bedacht?
Baby wordt hier nl heel boos in andere houdingen en drinkt dan niet meer goed.

De LK zei hier handig om ook andere houdingen te oefenen want stel dat je een keer ergens bent en je een andere houding MOET doen het dan handig is dat je ok andere houdingen weet.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 22:45

Ze is nu 3,5 maand, doe inderdaad ook of Madonna of liggend.
Bedacht het me opeens weer maar kon er ook niet echt iets over vinden..

secricible

Berichten: 25736
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 22:54

Ik kan niet echt bedenken waarom ik ergens in een andere houding dab madonna zou moeten voeden? Wellicht met bijvoorbeeld rugby wel omdat de stoel zich er niet voor leent ofzo?

dakplaat
Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 23:34

Die van mij begon er zelf mee, die drinkt inmiddels ondersteboven terwijl ze de flikflak oefent, zwaaiend met haar knuffel. Ofzoiets. Geen idee wat ze allemaal doet :+
Zou willen dat die rustig in een normale houding zou drinken :') :-)

Cabelona

Berichten: 1704
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 08:39

dakplaat schreef:
Die van mij begon er zelf mee, die drinkt inmiddels ondersteboven terwijl ze de flikflak oefent, zwaaiend met haar knuffel. Ofzoiets. Geen idee wat ze allemaal doet :+
Zou willen dat die rustig in een normale houding zou drinken :') :-)


Herkenbaar. Hij begint nu vaak "netjes" in de madonna houding en gaat vervolgens met zijn kontje draaien. Uiteindelijk zit hij dan op handen en knieën op mijn schoot :') Dit doet hij meestal alleen als hij eigenlijk geen rust wil nemen om te drinken en verder wilt met spelen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 09:24

Ik voedde het liefst in de rugbyhouding thuis, in het begin zeker. En natuurlijk in bed, liggend tijdens de nachtvoedingen. Dan heb je er al 2 :P . Met de Madonna houding kun je eigenlijk overal wel voeden. De Koala houding is fijn met een groter kindje.

Barbabientje

Berichten: 8206
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:56

SusanH schreef:
Ik voedde het liefst in de rugbyhouding thuis, in het begin zeker. En natuurlijk in bed, liggend tijdens de nachtvoedingen. Dan heb je er al 2 :P . Met de Madonna houding kun je eigenlijk overal wel voeden. De Koala houding is fijn met een groter kindje.


Jaa ik vond rugby ook altijd heel fijn, alleen F trappelt nu heel erg met dr beentjes, dus dan duwt ze zich weg :=
Vervolgens boos :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:48

Ik doe ook gewoon Madonnahouding, die andere houdingen wel een paar x geprobeerd in het begin maar net zoals met openbaar voeden was ook dat geen succes. Er is aan mij geen borstvoedend natuurtalent verloren gegaan haha.

Overigens een vraagje,

Mijn baby (9 maanden) is aan de zware kant (9 kg nu). Ik voed nog steeds op verzoek.. als ik dat vertel aan mensen kijken me ze aan dat het dan geen wonder is dat ze zo dik is >;) ze krijgt daarnaast 1x fruitpap, 1x groentepap met eiwit/koolhydraten en 1x lichte groentepap (dus zonder vlees of vis) .

Hebben jullie ook ooit te maken gehad met een iets zwaarder borstgevoed babietje?

Eerste kind was overigens wel normaal op gewicht, maar toen at ik wel gezonder.

Wil gewoon liefst op verzoek blijven voeden.

Kwal
Berichten: 4447
Geregistreerd: 02-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:57

AMCM: ik kan er niet helemaal over mee praten omdat mijn jongens kunstvoeding bij kregen maar die van mij zijn ook flink, maar ook lang!
Ze volgen wel mooi hun lijn van het consultatiebureau. Hoe is dat bij jouw kindje? En soms kan de grafiek van het cb een vertekend beeld geven, omdat deze gebaseerd is op het gemiddelde in Nederland en hier relatief veel kunstvoeding wordt gegeven. Je kunt ook de gewichten en lengtes in een WHO grafiek zetten dan krijg je een eerlijker beeld.

Plus, ik ben er van overtuigd dat een baby neemt wat ie nodig heeft (mits je gewone voeding aanbiedt dus geen koek/snoep/chips maar dat snappen we allemaal denk ik :D ) en zoals ik uit je bericht begrijp bied je haar voldoende aan

Edit: die van mij waren met 9 maanden de 9 kg ruim voorbij :+
Laatst bijgewerkt door Kwal op 11-08-21 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:58

Ik denk alleen maar:

Madonna? Rugby ?

:+ :')

Kwal
Berichten: 4447
Geregistreerd: 02-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:59


Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:16

Ik had ook een lekkere spekbaby :j hij is nu 4 en is nog steeds een gezonde Hollandse jongen met 21 kg in maat 116.
Mijn tweede was overigens een stuk smaller en is dat nog steeds. Hij is nu 2 en weegt zeker 6 kg minder dan z’n broer woog op deze leeftijd. En ze kregen toch echt dezelfde melk :P
Het is dus ook gewoon een deel aanleg. Maar ze verliezen vaak ook een hoop als ze meer gaan bewegen hoor. Eerst met kruipen, maar zeker als ze gaan lopen :j

Hier eigenlijk altijd gewoon in Madonna houding gevoed. Vond ik het makkelijkste en beviel ons het beste.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:18

AMCM schreef:
.

Wil gewoon liefst op verzoek blijven voeden.


Lekker doen.

Mijn baby 11mnd weegt meer dan 10,5 kg. Het baby vet raken ze straks echt wel kwijt hoor. Hij krijgt bv 6-7 keer per 24u, 1x fruit, brood, klein tussendoortje en avondeten. Soms wat yoghurt na, meestal niet. Hij pakt wat hij nodig heeft. Ja hij heeft spekkies, maar heerlijk toch bij zo'n ukje. Ik maak mij geen zorgen.
De oudste was wat lichter maar ook goed gevuld. Daar was ik maar wat blij mee toen hij keer op keer ziek werd. En nu is hij bijna 3 en helemaal gemiddeld geloof ik.

Uit nieuwsgierigheid, waarom krijgt jouw kindje twee keer groenten en geen broodmaaltijd?

Edit hier ook madonna houding en liggend voeden.

Lieke

Berichten: 11356
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:30

AMCM, kruipt ze al (lang)? Ik hoor vaak dat het er wel af gaat als ze gaan kruipen/lopen.

Anoniem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:35

Hier zei de VK het ook, ivm leegdrinken van álle melkklieren. Vooral in het begin belangrijk om borstontsteking te voorkomen. Naarmate je langer bv geeft is het het lijf wel duidelijk welke klieren wel en niet aangesproken worden en die gaat in de melkklieren die minder aangesproken worden minder melk produceren.

AMCM, hier ook een jongetje die rond zijn 1e verjaardag ruim 11kg woog. Nu bijna 3 jaar, 16kg en een slank dennetje. Zolang je niet allemaal zoete rommel aan je kindje geeft waar ze van aan moet komen, dan is een kind enkel volgens een curve te zwaar ;) Alleen maar mooi dat ze veel reserves heeft, mocht ze eens ziek worden heeft ze mooi reserves om het ziek-zijn goed door te komen!

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:36

Hier drie michelinbabies en nu gezond slanke dochters, geen zorgen maken, op verzoek bv is eigenlijk de gemakkelijkste manier om een gezond eetpatroon van de start aan te leren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:06

Ik had ook zo'n baby die af en toe bovenaan in de curve zat. Maar daarna kwam dan vaak een groeispurt. Dat is nu trouwens nog zo, zodra ze de oren van mijn hoofd eet weet ik dat ze weer de lucht in gaat. Ze was vorig schooljaar de grootste van de klas.

Anoniem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 00:00

Bedankt voor de geruststellende reacties! Heel fijn om te lezen :)

@Lieke ze kruipt al een tijdje, ik denk nu 2 maanden ongeveer. Maar wie weet kan het met lopen nog een verschil gaan geven inderdaad :)

@Ducje, ze eet 's ochtends fruit en aansluitend brood, tot ze genoeg heeft. Veel brood is dat nog niet, gewoon wat korst.

2x groente doen we omdat ik gewoon graag veel groente wil geven :o maar om het een beetje in toom te houden doen we bij de avondgroente enkel rijst of een klein aardappeltje, wat couscous, ...

's Ochtends fruit ipv 16u doen we omdat we 's ochtends allemaal fruit eten, makkelijk, hoef je maar 1x fruit te snijden :o

Verder krijgt ze (voorlopig) geen tussendoortjes, buiten dus bv op verzoek en water.

Hoe zien jullie eetschema's er uit? :)

SennaS
Berichten: 263
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 04:25

's Ochtends fruit, als lunch een boterham, tussendoor een speltkoekje of knabbel, 's avonds groente met een soepstengel, soms nog een yogolini en bv op verzoek. Ze is nu ruim 9 maanden. Met 8 maanden was ze 8.6 kilo en 73 cm.

Ze weigert echter al een tijdje alle groente. Aardappel of rijst wil ze ook niet. Het enige wat ze eet zijn de groente met fruit zakjes van Ella's kitchen dus dat krijgt ze nu maar.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 06:49

O bv
Td fruit
Bv
L brood
Bv
Soepstengel/mais chipjes/cracotte
A groenten met aardappel of pasta met groenten en gehakt
Bv
Nacht bv