Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xSCWx schreef:Ik hoorde net van iemand die van de week de test heeft gehad, en toen te horen heeft gekregen dat ze al anti-stoffen heeft aangemaakt. Ze is in januari 3 weken hondsberoerd geweest en heeft het waarschijnlijk toen al gehad. Maar ik dacht dat dat echt met een bloed test moest?
xSCWx schreef:Ik hoorde net van iemand die van de week de test heeft gehad, en toen te horen heeft gekregen dat ze al anti-stoffen heeft aangemaakt. Ze is in januari 3 weken hondsberoerd geweest en heeft het waarschijnlijk toen al gehad. Maar ik dacht dat dat echt met een bloed test moest?
Citaat:Test of je nu besmet bent
PCR polymerase chain reaction -test
Dit is de meestgebruikte test. Met een wattenstaaf wordt een uitstrijkje genomen uit de neus en keel.
Deze test gebruiken de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en. Het duurt ongeveer 24 tot 48 uur voordat een uitslag bekend is. Er zijn inmiddels ook snelle PCR-testen in gebruik die binnen een uur uitslag geven. Deze testen zijn bedoeld voor situaties waarin een snelle diagnose van levensbelang is. Bijvoorbeeld als iemand in verband met hartfalen of transplantatie in het ziekenhuis moet worden behandeld. Dit soort testen is niet bedoeld om te gebruiken in teststraten voor algemene COVID-19 diagnostiek.
Test of je besmet bent geweest
Serologische test
Deze test toont aan of er antistoffen tegen het nieuwe coronavirus in je bloed zitten. Hiervoor wordt wat bloed afgenomen. Deze test wordt op dit moment alleen afgenomen voor onderzoeksdoeleinden door geselecteerde laboratoria, om te kijken of mensen antistoffen aanmaken tegen het nieuwe coronavirus. Er zijn ook varianten die de aanwezigheid van virus eiwitten aantonen. Ze worden gebruikt om op bevolkingsniveau te onderzoeken of mensen in Nederland afweer opbouwen tegen het virus.
Sneltesten zijn niet betrouwbaar!
Scum schreef:Is er dan inmiddels een betrouwbare antistoffen test?
Een paar maanden geleden zeiden ze dat die heel gemakkelijk te maken was en dat die er rond 1 april zou zijn. Daarna heb ik alleen berichten gehoord dat het toch lastig was en dat er nog steeds geen goede test was.