De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 07:29

Je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag wat jij nou gedaan zou hebben Joman. Aangezien het volgens jou zo schandelijk asociaal is dat deze mensen zijn teruggekeerd naar Nederland, wat zou jij dan precies gedaan hebben?

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:06

Met de incubatie tijd van nu (14 dagen) zou ik zelf ook weg zijn gegaan, hoe langer je in Azië blijft, hoe groter de kans is dat je alsnog besmet raakt. Ik geloof er zelf wel in dat ze zijn ingelicht of nog worden ingelicht over het contact opnemen met de GGD. Je weet ook niet de persoonlijke omstandigheden van de mensen, of ze weer aan het werk moeten, of hun kinderen thuis zitten. Elke dag die je daar langer zit, is een dag met meer kosten, waarvan je niet weet of je die terug gaat krijgen. Iedereen heeft zo zijn redenen om zo snel mogelijk weg te willen gaan.

Wat ik echter wel zorgwekkender vind is dat ik ergens heb gelezen dat er nu twijfels zijn aan de incubatie tijd van 14 dagen, deze is wellicht langer dan gedacht. Mocht de incubatie tijd wel langer zijn, dan zou het wel een slechte zaak kunnen zijn dat mensen al zo ‘snel’ terug mogen komen, dacht dat ze het erover hadden dat een studie liet zien dat de incubatie tijd ongeveer tot 24 dagen kon duren. Mocht ik de bron weer terug vinden dan zal ik hem delen.

Als ik kijk naar de statistieken dan zijn de aantal bevestigde besmettingen wel in een rap tempo gestegen, maar ook het aantal doden is aanzienlijk gestegen. Hieronder de site waarbij je de statistieken in de gaten kunt houden. Ook kan je zien in welke landen mensen besmet zijn geraakt en in welke landen mensen al zijn overleden aan het virus.

Afbeelding

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps ... 7b48e9ecf6

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:09

Marie_Anne schreef:
Je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag wat jij nou gedaan zou hebben Joman. Aangezien het volgens jou zo schandelijk asociaal is dat deze mensen zijn teruggekeerd naar Nederland, wat zou jij dan precies gedaan hebben?

Omdat dat hetzelfde is als wij. Zelfs als je het nu ontkent.
Naar huis dus.
En thuis? Sommigen melden zich wel als de vraag komt, anderen niet. En je weet pas wat je thuis zou doen alshetje overkomt. Maar ik denk dat ik mijn normale leven z.s.m. zou oppakken, melden is vrijwillig en gezond is gezond. En schuldig voelen? Nee, nergens voor nodig. Aso? Nee, totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:45

germie schreef:
Daarnaast is griep nog steeds dodelijker. En lang niet elke drager voelt er iets van.

Aangezien mortality rates heel lastig te berekenen zijn, zeker in omstandigheden als deze: heb je een bron van deze info? Of heb je deze zelf bedacht?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:33

safina schreef:
germie schreef:
Daarnaast is griep nog steeds dodelijker. En lang niet elke drager voelt er iets van.

Aangezien mortality rates heel lastig te berekenen zijn, zeker in omstandigheden als deze: heb je een bron van deze info? Of heb je deze zelf bedacht?

Staat gewoon op internet. Google maar.
En zoals altijd omdat je nooit exacte gegevens hebt van dragers die niet ziek zijn (niet bij griep, niet bij corona, niet bij sars en niet bij mers of h1n1).
Maar men noemt percentages van 1.8 tot 3%, en dat is lager dan bij de griep. Die ligt op 3.5% ofzo heb ik ook al ergens gelezen. Dus nee, niet zelf verzonnen. Maar ik doe niet mee aan bangmakerij, want dat is tot nu toe niet nodig. Veel griep gevallen of de poepbacterie op een cruiseschip maken ook dan veel meer slachtoffers.

https://www.parool.nl/wereld/hoe-zit-he ... gle.com%2F

https://nos.nl/artikel/2320507-q-a-over ... ijgen.html

ENZOVOORT
Laatst bijgewerkt door germie op 18-02-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:36

Je moet idd niet roomser dan de paus doen. Iedereen wil naar huis en zal ook naar huis gaan als ze niet tegengehouden worden.
Ikzelf zou ook niet ver weg van huis in een land blijven waar het nu geen goed idee is om in het ziekenhuis te belanden.

Dat men in Nederland dan ook gewoon letterlijk naar huis mag zonder verdere opvolging is misschien wel wat laks.
In Frankrijk worden ze toch 2 weken in een afgesloten vakantiepark/legerbasis od gedropt.

Verder is covid19 of hoe het nu ook heet idd nog steeds niet dramatischer dan de griep waar elk jaar duizenden mensen aan sterven.
Al denk ik ook dat we er niet alles over weten, China lijkt het steeds moeilijker onder controle te kunnen houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:14

germie schreef:
Precies. Het overleven van jezelf gaat voor. Ik kom er direct voor uit: ja, ik was ook naar huis gegaan zodra het kon en nee, melden ergens mag, dus doeje zonder symptomen niet.

Ik denk dat dit virus toch echt wel wat anders is dan een griepje hoor. Het is overigens een long virus.
Ik denk dat wij half niet weten hoe erg dit daadwerkelijk is en dat er veel stil gehouden word.
Al die maatregelen zijn er niet voor Jan met de korte achternaam.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:45

Leuk dat sommigen zo braaf bepaalde nieuwsberichten volgen terwijl er legio tegengeluiden worden gegeven.
Er bestaat grote onduidelijkheid over de incubatietijd en over hoeveel besmettingen er nu daadwerkelijk zijn. Het aantal fabrieken en winkels dat in China is gesloten, zegt volgens mij genoeg.
En ja. Ik vind het asociaal als je van een boot af komt met besmetting en je niet eens de moeite neemt je te melden bij de ggd. Vrijwillig? Wat als jij de bron van besmetting in nederland zou zijn? Zou je daar dan nog steeds zo lichtzinnig over denken? Jezelf even melden bij de ggd lijkt me toch een zeer kleine moeite. Dat kan zelfs telefonisch.

Als ik al naar nederland zou zijn gekomen, zou ik mezelf in ieder geval nog dezelfde dag melden bij de ggd en ik zou me niet in het openbaar begeven totdat daar groen licht voor wordt gegeven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:53

Joman schreef:
Leuk dat sommigen zo braaf bepaalde nieuwsberichten volgen terwijl er legio tegengeluiden worden gegeven.
Er bestaat grote onduidelijkheid over de incubatietijd en over hoeveel besmettingen er nu daadwerkelijk zijn. Het aantal fabrieken en winkels dat in China is gesloten, zegt volgens mij genoeg.
En ja. Ik vind het asociaal als je van een boot af komt met besmetting en je niet eens de moeite neemt je te melden bij de ggd. Vrijwillig? Wat als jij de bron van besmetting in nederland zou zijn? Zou je daar dan nog steeds zo lichtzinnig over denken? Jezelf even melden bij de ggd lijkt me toch een zeer kleine moeite. Dat kan zelfs telefonisch.

Als ik al naar nederland zou zijn gekomen, zou ik mezelf in ieder geval nog dezelfde dag melden bij de ggd en ik zou me niet in het openbaar begeven totdat daar groen licht voor wordt gegeven.

Ik zou me bij aankomst op Schiphol melden en laten ophalen door iemand van de GGD zodat ik op weg naar huis niemand kan besmetten. Geen idee of zij daar dan gehoor aan zouden geven eigenlijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:23

Ik reis dan gewoon met het ov naar huis. Na zon rotreis wil je naar huis. En ik ben dan echt niet de enige. Melden is vertraging, en je bent al gaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:32

germie schreef:
Ik reis dan gewoon met het ov naar huis. Na zon rotreis wil je naar huis. En ik ben dan echt niet de enige. Melden is vertraging, en je bent al gaar.

Dat vind ik dus super asociaal. Typerend weer :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:54

germie schreef:
safina schreef:

Maar men noemt percentages van 1.8 tot 3%, en dat is lager dan bij de griep. Die ligt op 3.5% ofzo heb ik ook al ergens gelezen. Dus nee, niet zelf verzonnen. Maar ik doe niet mee aan bangmakerij, want dat is tot nu toe niet nodig. Veel griep gevallen of de poepbacterie op een cruiseschip maken ook dan veel meer slachtoffers.

Denk even na: stel dat de 3,5% "jij ergens gelezen hebt" :? correct is en van elke 100 influenzapatienten er inderdaad 3 of 4 aan die ziekte overlijden.... Dan zouden we we allemaal zo een hele lijst mensen kunnen opnoemen uit onze omgeving die de afgelopen jaren dood aan griep zijn gegaan. En hebben we allemaal elke griepseizoen wel een paar uitvaarten van overleden influenzapatiënten die we kennen.
Gelukkig klopt het niet. Die van griep ligt gewoonlijk lager dan 0,05%, afhankelijk van op welke plek op de wereld en moment je meet. (Bron: https://www.livescience.com/new-coronav ... h-flu.html)

We hebben veel ervaring met influenza. Dus hij is redelijk goed te schatten. Van het nieuwe covid2019 weten we veel minder. De schattingen van het percentage geinfecteerden dat aan covid2019 overlijdt lopen nog wat uiteen, maar wordt geschat op minimaal 2%, dus 2 doden per 100 geïnfecteerden. Dat lijkt mee te vallen, maar is een stuk meer als de 1 dode op de 2000 geïnfecteerden met influenza.

Covid2019 is in dat opzicht niet alleen dodelijker dan griep, maar de eerste cijfers wijzen ook uit dat het besmettelijker is. Een covidpatient besmet meer anderen dan een influenzepatient. Dus verspreid het zich sneller. En bij een covid2019infectie heeft een groter percentage patiënten ziekenhuiszorg nodig dan bij influenza. Bij een pandemie is dat meer zorg dan de gezondheidszorg aan kan. Dat is de reden dat men zich er zorgen over maakt.

Overigens is influenza natuurlijk ook niet onschuldig. Maar de wereld zit niet te wachten op een nieuw virus naast influenza, dat zich nog sneller verspreidt en waar dan ook nog eens verhoudingsgewijs meer patiënten aan dood gaan of erg ziek worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:01

Nederlander op boot is nu ook besmet terwijl ze in eigen hut moeten blijven. Waarschijnlijk verplaatst dat virus zich ook op wijzes die ze nog niet door hebben. Bvb de airco want de hoogte van de besmettingen op de boot is extreem .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:07

Of door het voedsel.. Ik kan me niet voorstellen dat ze voedsel helemaal steriel kunnen klaarmaken.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:14

bigone schreef:
Nederlander op boot is nu ook besmet terwijl ze in eigen hut moeten blijven. Waarschijnlijk verplaatst dat virus zich ook op wijzes die ze nog niet door hebben. Bvb de airco want de hoogte van de besmettingen op de boot is extreem .

Waar heb je dat gehoord of gelezen? Kan het nog niet terug vinden... Lijkt me echt een nachtmerrie om op die boot te zitten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:18

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:21

Joman schreef:
De overheid heeft behalve een verantwoordelijkheid tegenover Nederlanders in het buitenland ook nog een verantwoordelijkheid als het gaat om de volksgezondheid. Daarin is de overheid behoorlijk laks. Nu lopen deze mensen dus gewoon ergens rond en niemand die weet of ze besmet zijn.

Nogmaals, die mensen kunnen toch ook zelf nadenken en naar de ggd gaan/de ggd bellen??[/quote]

Natuurlijk, daar heb je ook gelijk aan. Dat zou ik zelf ook zeer zeker doen en ik vind ook dat deze mensen dat echt moeten doen. Alleen het gebeurt blijkbaar niet. Het probleem is, dat je de veiligheid en gezondheid van een heel land niet kunt toevertrouwen aan een aantal willekeurige burgers. Er blijven altijd mensen die het gewoon niet serieus nemen. Daarom vind ik dat de overheid zich er vanaf het begin mee had moeten bemoeien en ook echt in beeld had moeten krijgen wie er allemaal aan boord van het schip waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:23

germie schreef:

2,3% Dat zijn op 2000 patiënten 46 doden.
Bij influenza (griep, 0,05%) is het op 2000 patiënten 1 dode.

Hoe kom jij er dan bij om te beweren dat influenza dodelijker is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:35

safina schreef:
germie schreef:

Andere bronnen, google maar en zie eerdere berichten. Voor de sterfte aan griep kom ik cijfers tegen tot 3.5%. En zelfs daarvan weet niemand het exact.
Dat kunnen er dus ook meer of minder zijn. Men weet namelijk nooit wie wel besmet raakt, maar het niet meldt. En daarmee is het niet anders dan bij mers, sars, h1n1, en griep. Dus ik haal het gewoon uit 'het nieuws'. En laat me niet bang maken. Dat is ook wat er gezegd wordt: er is geen enkele reden tot paniek. (daar ook nog een bron van nodig? https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 02793.html )

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:43

Bedankt voor je fijne uitleg Safina. En bedenk ook dat we nog niet alles weten, het is er nog maar heel kort.

Griep is een breed spectrum hoor, ze behoort tot een familie met milde en ernstige varianten.

Ik slinger zelf ook nog heen en weer tussen jemig wat heftig en wat een paniek nu om een virusje.

Vanmiddag ben ik voor het eerst buiten mijn compound in Shanghai geweest naar de supermarkt. 4 keer mijn temperatuur gemeten, masker dragen verplicht, en bij terugkomst in het park ingesprayd met iets desinfecterends
Winkelbedienden dragen naast een masker ook een haarnetje, handschoenen en een regenjas.
Terwijl in Shanghai op (pak 'm beet) 24 miljoen mensen slechts 333 zieken zijn geregistreerd.

De stad doet er echt alles aan om dat virus de baas te zijn. De scholen zouden misschien 2 maart beginnen. Maar moeten nog dicht blijven voor onbepaalde tijd. Wel moet er online les gegeven worden.

Mijn werk ligt nog redelijk stil. We hebben nu ongeveer 1 klant per dag die mag komen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:56

germie schreef:
safina schreef:

Andere bronnen, google maar en zie eerdere berichten. Voor de sterfte aan griep kom ik cijfers tegen tot 3.5%. En zelfs daarvan weet niemand het exact.
Dat kunnen er dus ook meer of minder zijn. Men weet namelijk nooit wie wel besmet raakt, maar het niet meldt. En daarmee is het niet anders dan bij mers, sars, h1n1, en griep. Dus ik haal het gewoon uit 'het nieuws'. En laat me niet bang maken. Dat is ook wat er gezegd wordt: er is geen enkele reden tot paniek. (daar ook nog een bron van nodig? https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 02793.html )

Die 3,5 % mortality bij influenza lees ik nergens terug. Je haalt van alles aan, maar het staat nergens. Wijkt ook sterk af van de gangbare cijfers en van wat logisch is. Zolang je die dus niet onderbouwt komt dat voor mij uit je hele dikke duim.

Mensen meten hun paniek vaak af aan de kans dat de iets krijgen en dat ze er dan ook nog aan dood gaan. Dat soort paniek lijkt mij nu, op dit moment, ook helemaal niet nodig.

Dat men alles in het werk zet om dit virus uit de weg te ruimen danwel verdere verspreiding te voorkomen lijkt me wel zeer terecht. Als je bedenkt dat ziekenhuizen hier in NL soms al patiëntenstops moeten inlassen bij een griepepidemie omdat ze het werk niet aankunnen, wil je er geen nóg besmettelijker en nóg ziekmakendere epidemie als covid2019 naast hebben. Want dat levert een heleboel extra ernstig zieke patiënten op waar we helemaal niet op toegerust zijn. Bot gezegd: jij wil ook graag dat er gewoon nog een plekje aan de beademing vrij is als een van je geliefden in levensgevaar is, denk ik. Om maar een voorbeeld te noemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:16

bigone schreef:

Virusexperts denken dat het schip eerder als broedmachine heeft gefungeerd dan als quarantaine. Mogelijk zijn de protocollen niet goed nageleefd.
Bron: https://www.ad.nl/buitenland/live-virus ... ~ac23d669/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:23

safina schreef:
bigone schreef:

Virusexperts denken dat het schip eerder als broedmachine heeft gefungeerd dan als quarantaine. Mogelijk zijn de protocollen niet goed nageleefd.
Bron: https://www.ad.nl/buitenland/live-virus ... ~ac23d669/

Cruiseschepen staan er toch zo of zo om bekend broeinesten van allerlei infecties te zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:35

Denk aan Norovirussen, hele schepen of hotels zijn dan ziek. Dus niet zo raar dat het op een schip erger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:39

Een cruiseschip lijkt mij sowieso een onaangename plek om je vakantie door te brengen. Ik wil op vakantie altijd vrijheid en ruimte om me heen. Niet met allemaal mensen vast zitten op een suffige boot, met een CO2uitoot waar je bang van wordt en uitgebuite Filipino's om je hutje te poetsen.

Hoe zou het eigenlijk zijn met de zorg voor dat cruiseschippersoneel? Daar lees je maar weinig over.