Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pocca_Locca

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:11

Wel bijzonder hoe mijn woorden verdraaid worden. Ik had het over jus in een dieet zoals velen hier een dieet doen. Niet over extremiteiten als een fruitdieet of de hele dag enkel jus drinken. Het gaat om het feit dat als je een normaal dieet doet dus minder calorieën binnen krijgen dan je verbrandt, dat je lichaam in de spaarstand gaat na een tijdje, en het dan niet slim is om dingen als jus te drinken daarbij, omdat je daar flinke insuline pieken van krijgt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:17

Eulogy schreef:
Ook met koek, snoep en frisdrank kun je prima afvallen hoor.

Wat niet kan. Ik zou het persoonlijk in de eerste periode zeer minimaliseren tot weglaten zodat je goed op gang kunt komen. Maak er bijvoorbeeld een beloning van, zaterdag bij de koffie mag je een koek. Of vrijdag bij de film mag je een frisdrank.

Koek, frisdrank etc. Hoe je het went of keert, ze zitten natuurlijk bomvol met suikers en koolhydraten tov gezonde snacks.

Deze post was dan ook gericht naar diegene die niet op gang kan komen. ;)
_

Als je sinaasappelsap zelf perst of nog beter in de blender doet zodat je al het vruchtvlees ook mee hebt, dan valt het wel mee. Dan is het niet veel anders dan dat je het zo in stukjes eet. Het gaat om de vezels die er vaak uit worden gehaald, die moet je eigenlijk ook zoveel mogelijk mee drinken.
Of je blend er bijvoorbeeld nog een banaan mee door voor de vezels. En als je dan toch bezig bent ook iets van spinazie of bleekselderij. :+:

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:33

Neverland schreef:
Heb je enig idee hoe afvallen werkt?

Eh.. ja. Als ik puur vanuit mijn eigen ervaring tot nu toe spreek, ja dan mag ik best zeggen dat ik “ enig idee heb hoe afvallen werkt”..
Met i.f. nu al goed resultaat te zien en ik voel me er prima bij. Zou het iedereen aanbevelen om daar eens wat over op te zoeken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:56

Pocca_Locca schreef:
Wel bijzonder hoe mijn woorden verdraaid worden. Ik had het over jus in een dieet zoals velen hier een dieet doen. Niet over extremiteiten als een fruitdieet of de hele dag enkel jus drinken. Het gaat om het feit dat als je een normaal dieet doet dus minder calorieën binnen krijgen dan je verbrandt, dat je lichaam in de spaarstand gaat na een tijdje, en het dan niet slim is om dingen als jus te drinken daarbij, omdat je daar flinke insuline pieken van krijgt.

Die spaarstand bestaat niet, althans niet hoe jij hem interpreteert. Maar leg eens uit. Waar haalt je lichaam die missende energie/kcal dan vandaan als je wél sinaasappelsap/fruitsap drinkt? Hoe val je niet af bij een kcal tekort als je fruitsap drinkt? Wat doet die insulinepiek precies en hoe zorgt deze ervoor dat je op magische wijze ineens aan je onderhoud zit ipv in een tekort?

Pocca_Locca schreef:
Eh.. ja. Als ik puur vanuit mijn eigen ervaring tot nu toe spreek, ja dan mag ik best zeggen dat ik “ enig idee heb hoe afvallen werkt”..
Met i.f. nu al goed resultaat te zien en ik voel me er prima bij. Zou het iedereen aanbevelen om daar eens wat over op te zoeken.

Afvallen is een simpel rekensommetje.
Energie in - energie uit = negatieve energiebalans.
Dán val je af.

Bepaalde dingen kunnen hierbij helpen (bijv. genoeg eiwitten eten + sporten zorgt ervoor dat je spieren niet (te veel) afgebroken worden en je dus niet ineens minder gaat verbranden, want minder spier = minder verbranding; genoeg vetten en eiwitten eten want dan zit je langer vol en is er minder kans dat je overeet) maar in de basis gaat het er echt om dat je meer verbrandt dan je eet. Zo simpel is het.

@de rest: sorry voor deze discussie maar ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat er niet dit soort onzin de wereld wordt ingeholpen. Afvallen is al moeilijk zat, laat staan als je je ook nog eens aan heel veel fabeltjes en mythes moet gaan houden. Mijn tip: gewoon een levensstijl aanwennen waarin je jezelf gewoon met mate verwend met dingen die je lekker vinden. Ben je dol op pizza? Plan gewoon eens in de zoveel tijd een (kleine, misschien ietwat gezondere) pizza in en balans de dagen er omheen. Dol op koekjes? Spreek met jezelf af dat je bijv. 1 koekje per dag moet en plan die kcal gewoon in. Genieten, maar dan met mate.

Afvallen is lastig, maar zo lang het leuk blijft en je jezelf niet te veel gaat onthouden gaat het iedereen wel lukken!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:00

Primair is de schijf van 5 (nouwja inclusief hoe ze hem nu dan aangepast hebben) natuurlijk de basis. Hoe natuurlijker en hoe meer jezelf maakt (dus zonder zakjes en pakjes) hoe beter.

Precies wat je zegt. Maak van koek etc. een traktatie om naar uit te zien. Dat is het aller gezondste.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:07

Mag ik me hier ook melden?

Vorig jaar 14 kilo afgevallen, zitten er nu weer 4 bij :=
Zit nu rond de 68/69 kilo. En ik ben 1,67 cm. Op zich volgens bmi heb ik een gezond gewicht.
Echter heb ik behoorlijk buikvet, en gezien mijn bouw voor ik kinderen had is dit nogal euhhh, veel voor mij :Y)
Ik wil graag dus weer afvallen. Echt een doel heb ik niet, gewoon tot ik zelf weer tevreden ben.
Sinds een tijdje van alle sapjes en frisdranken af, en nu al 2 dagen flink hoofdpijn. Is dit herkenbaar?
Ik drink voornamelijk water, zo rond de 2 liter per dag.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:11

Imandra _/-\o_

Ik zit graag onder een meeleessteen, maar ik heb voor dit jaar ook het doel om af te vallen. Geen bepaald aantal kilo's, maar stabiel omlaag en grip krijgen op mijn eetbuien. En weer terug onder mijn steen :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:12

magda_90 schreef:
Primair is de schijf van 5 (nouwja inclusief hoe ze hem nu dan aangepast hebben) natuurlijk de basis. Hoe natuurlijker en hoe meer jezelf maakt (dus zonder zakjes en pakjes) hoe beter.

Precies wat je zegt. Maak van koek etc. een traktatie om naar uit te zien. Dat is het aller gezondste.

Natuurlijk, en gezond eten is beter want daar zitten algemeen genomen minder kcal in of het vult beter voor hetzelfde aantal kcal (dus minder kans op overeten). Maar het is niet dat je niet afvalt omdat je zo nu en dan een koekje pakt, 's avonds eten uit een pakje maakt, of in de ochtend een glas sinaasappelsap. Afvallen is écht puur onder je onderhoud eten. Maar goed eten ondersteunt je daarbij.

@Saskia9: welkom! Het kan zijn dat je lichaam even moet wennen aan de mindere inname van suikers, en dat je bloedsuiker nu bijv. te laag ligt. Daar kan je hoofdpijn van krijgen. Genoeg blijven drinken en misschien tussendoor een stuk fruit nemen (langzaam minderen van suikers is beter dan cold-turkey). Vergeet ook niet dat suikers in principe niet slecht zijn, zo lang ze met mate gegeten worden. IIRC, raad men aan om niet meer dan 6 theelepels suiker per dag te eten. 9 als je een man bent. Mocht het lang aanhouden dan moet je even langs de HA gaan, wellicht kan die je bloedsuiker meten en je advies geven.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 08-01-20 10:19, in het totaal 2 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:14

Dat zeg je goed, zo nu en dan. Niet dagelijks wat ik hier ook veel lees.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:16

Nou... nee fabeltjes zou ik het niet willen noemen hoor.. by the way, ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of filmpjes plaatsen hier verboden is?

P.s. Imandra. Gaat het wel goed verder? Je komt over alsof je het hier in je eentje voor het zeggen hebt en de wijsheid in pacht hebt.
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 08-01-20 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:16

magda_90 schreef:

Tot op zekere hoogte waar. Maar 1 koekje per dag gaat het verschil ook niet maken hoor :). Zeker niet als je daar gewoon rekening mee houdt in je kcal inname! Elke dag pizza of friet oid daarentegen kan flink aantikken qua kcal.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:18

Pocca_Locca schreef:
Nou... nee fabeltjes zou ik het niet willen noemen hoor.. by the way, ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of filmpjes plaatsen hier verboden is?

Nee tuurlijk is het niet verboden. Maar ik mag je filmpjes best ontkrachten als die gewoon onwaarheden bespreekt.

En als het geen fabeltjes zijn, leg dan uit hoe het werkt? Daar zou ik graag antwoord op hebben voordat je verder gaat met roepen dat je door sinaasappelsap niet meer afvalt...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:20

Goh, ik was van plan om ook eens te gaan posten in dit topic, maar als IMANDRA weer op de gezellige toer gaat, laat dan maar.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:22

IMANDRA schreef:
Pocca_Locca schreef:

Nee tuurlijk is het niet verboden. Maar ik mag je filmpjes best ontkrachten als die gewoon onwaarheden bespreekt.

En als het geen fabeltjes zijn, leg dan uit hoe het werkt? Daar zou ik graag antwoord op hebben voordat je verder gaat met roepen dat je door sinaasappelsap niet meer afvalt...

Lees even mijn aanvulling. Wie denk je eigenlijk dat je bent, door te veronderstellen dat jij mijn geplaatste filmpjes wel even kan ontkrachten omdat ze “onwaarheden” zouden bevatten??

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:23

Dames, willen jullie dit per pb verder uitvechten? Het wordt nu wel erg persoonlijk

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:26

@Achterom: Sorry hoor dat ik informatie deel die helpt bij het afvallen :+

Pocca_Locca schreef:
Lees even mijn aanvulling. Wie denk je eigenlijk dat je bent, door te veronderstellen dat jij mijn geplaatste filmpjes wel even kan ontkrachten omdat ze “onwaarheden” zouden bevatten??

Iemand die graag leert. Iemand die zich heel goed heeft ingelezen in afvallen en hoe het lichaam ermee om gaat. Iemand die dit soort informatie tot in de puntjes heeft uitgezocht om zo een duidelijke en behulpzame OP in het andere topic in elkaar te zetten. Iemand die daadwerkelijk betrouwbare bronnen gebruikt en niet youtubefilmpjes die makkelijk te weerleggen zijn.

Verder weet je dat dit soort berichten niet echt helpen bij de gezelligheid in het topic? Een gezonde discussie is goed, omdat er dan veel informatie wordt beschreven die anderen kan helpen en informeren. Als jij bijv. gewoon antwoord zou geven op mijn vraag dan is dat een gezonde discussie. Als je op de persoon gaat spelen, zoals je nu doet, dan is dat geen gezonde discussie. Ik heb geTEMd.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:26

IMANDRA schreef:
Pocca_Locca schreef:

Die spaarstand bestaat niet, althans niet hoe jij hem interpreteert. Maar leg eens uit. Waar haalt je lichaam die missende energie/kcal dan vandaan als je wél sinaasappelsap/fruitsap drinkt? Hoe val je niet af bij een kcal tekort als je fruitsap drinkt? Wat doet die insulinepiek precies en hoe zorgt deze ervoor dat je op magische wijze ineens aan je onderhoud zit ipv in een tekort?

Pocca_Locca schreef:

Afvallen is een simpel rekensommetje.
Energie in - energie uit = negatieve energiebalans.
Dán val je af.

Bepaalde dingen kunnen hierbij helpen (bijv. genoeg eiwitten eten + sporten zorgt ervoor dat je spieren niet (te veel) afgebroken worden en je dus niet ineens minder gaat verbranden, want minder spier = minder verbranding; genoeg vetten en eiwitten eten want dan zit je langer vol en is er minder kans dat je overeet) maar in de basis gaat het er echt om dat je meer verbrandt dan je eet. Zo simpel is het.

@de rest: sorry voor deze discussie maar ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat er niet dit soort onzin de wereld wordt ingeholpen. Afvallen is al moeilijk zat, laat staan als je je ook nog eens aan heel veel fabeltjes en mythes moet gaan houden. Mijn tip: gewoon een levensstijl aanwennen waarin je jezelf gewoon met mate verwend met dingen die je lekker vinden. Ben je dol op pizza? Plan gewoon eens in de zoveel tijd een (kleine, misschien ietwat gezondere) pizza in en balans de dagen er omheen. Dol op koekjes? Spreek met jezelf af dat je bijv. 1 koekje per dag moet en plan die kcal gewoon in. Genieten, maar dan met mate.

Afvallen is lastig, maar zo lang het leuk blijft en je jezelf niet te veel gaat onthouden gaat het iedereen wel lukken!

Precies dit dus! Er zijn zoveel fabels waardoor mensen krampachtig gaan doen. Wil jij alleen afvallen met roze koeken.....? Dat kan wel degelijk alleen zul je honger krijgen, te korte krijgen van bepaalde voedingsstoffen etc. Maar het KAN wel. Dus alles met mate... Je valt ook niet af als je teveel energie binnen krijgt uit de zogenaamde gezonde voeding.

Superfoods zijn ook alleen maar een vorm van marketing.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:27

magda_90 schreef:

Ik at eerst echt veeeel koekjes op een dag. Zolang het lukt zonder, heb ik dat liever, maar als ik echt zin heb in een koekje, mag ik best een speculaasje ofzo van mezelf in de middag.

Hier gaat het goed, nu 1,7 er af. Zal vast veel vocht zijn, maar het voelt goed. Vooral door bijvoorbeeld die koekjes drastisch te minderen. En verder wat kleine veranderingen, zoals een deel van de cruesli vervangen door havermout. Ik ben niet van de drastische dingen, een streng dieet, IF, koolhydraat arm, allemaal niks voor mij.

En, het lijkt me goed zo’n discussie elders te gaan voeren. Ieders standpunt is welkom wat mij betreft. Ik lees het en doe er mee wat ik zelf wil.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:28

Als je elke dag 2 speculaasjes eet wat ongeveer 100-120 kcal is, val je echt wel af als je binnen je energietekort blijft......jezelf moeilijk maken door alles te verbieden is zo zonde!!!!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:30

*\o/* Zeker! Plezier hebben in het afvallen is gewoon heel belangrijk zodat je het vol kan houden. Als je jezelf niks lekker gunt af en toe dan wordt het alleen maar moeilijker (daarom zijn die diëten die online kan kopen of volgen ook vaak zo lastig: je mag heel veel dingen ineens niet meer). Zo lang je die lekkere dingen gewoon inplant in je dag en je gemiddeld genomen in een week alsnog in een negatieve energiebalans zit val je gewoon af.

Zo houden we afvallen leuk :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:32

Zonnetje81 schreef:
Als je elke dag 2 speculaasjes eet wat ongeveer 100-120 kcal is, val je echt wel af als je binnen je energietekort blijft......jezelf moeilijk maken door alles te verbieden is zo zonde!!!!

Je verbiedt niet alles, maar consumeert met mate. ;)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:35

Imandra ik en meerdere hier kennelijk, vinden dat je nogal overheersend bezig bent. Eerst dacht ik dat jij de topic starter was, maar dat is dus niet zo. Je gedraagt je als een bazig schoolmeisje vind ik. Er zijn mensen die een andere kijk en mening hebben over dingen. Probeer dat gewoon te accepteren in plaats van diegene aan te vallen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:39

Pocca_Locca schreef:
Imandra ik en meerdere hier kennelijk, vinden dat je nogal overheersend bezig bent. Eerst dacht ik dat jij de topic starter was, maar dat is dus niet zo. Je gedraagt je als een bazig schoolmeisje vind ik. Er zijn mensen die een andere kijk en mening hebben over dingen. Probeer dat gewoon te accepteren in plaats van diegene aan te vallen.

Ik begrijp het wel, het is best frustrerend dat mensen allerlei fabels geloven en zichzelf daarmee te kort doen. Al is het maar de fabel: na acht uur mag je niks meer eten want dat sla je op als vet.... -O-

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:41

Ik denk inderdaad als meelezer zijnde dat sommige mensen hier best wat toleranter mogen zijn naar andere meningen en visies. Voor echt advies zou ik zelf eerder naar een professional luisteren dan naar wie er het hardste schreeuwt in een bokt topic :+ .

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:43

Zonnetje81 schreef:
Pocca_Locca schreef:

Ik begrijp het wel, het is best frustrerend dat mensen allerlei fabels geloven en zichzelf daarmee te kort doen. Al is het maar de fabel: na acht uur mag je niks meer eten want dat sla je op als vet.... -O-

Dit inderdaad.

Ik val overigens niemand aan, jij bent degene die persoonlijk wordt. Ik ontkracht enkel wat je zegt en geef informatie (met bron), omdat het gewoonweg niet klopt wat je zegt. Je kan best vinden dat het anders is maar dat verandert niks aan de feiten en de wetenschap erachter. Ik ben van mening dat ik niet mijn mond hoef te houden als hier onjuiste meningen gedeeld worden, omdat dat mensen juist kan hinderen bij het afvallen. Een mening is geen feit. Het is al moeilijk genoeg.

Edit: ik ben ook best fel in mijn discussies, dat weet ik. Maar ik zou liever een beetje felheid hebben dan dat mythes en fabeltjes hier gewoon gedeeld worden zonder weerwoord?