Daphara schreef:Er gebeurt nog genoeg in dat hoofd ook al zijn de hersenen permanent (zo goed als meetbaar) inactief ofwel spreekwoordelijk dood.
Nee, dan gebeurt er niets meer in dat hoofd. Dat wordt echt heel uitgebreid getest.
Daphara schreef:Dat zwangerschappen nog door kunnen gaan en kinderen nog levend geboren kunnen worden vind ik gewoon bijzonder. Dat maakt juist het vraagstuk van “wat is leven” zo interessant.
Dat is verklaarbaar, de placenta blijft gewoon voedingsstoffen leveren aan de foetus, en zolang dat gebeurt blijft die foetus in leven. Zolang er circulatie aanwezig blijft, iets wat door een machine onderhouden kan worden, functioneert dat systeem.
Daphara schreef:Dat het concept “leven” voor iedereen anders is, is toch prima? Maar veroordeel de mensen, die in meer leven dan alleen het brein geloven, niet. Ik veroordeel ook niemand die wel donor wil zijn, omdat voor hun hersendood wel echt dood betekend.
Maar voor mij kan Amerika wel op een heel andere plek liggen dan dat het daadwerkelijk ligt, en dat is dan mijn beleving, maar ik vermoed zo dat Amerika zelf zich daar weinig van aantrekt. Dat het voor jou anders is, is niet relevant voor de wetenschap. Daar veroordeel ik je niet mee, maar jouw beleving verandert niets aan bewezen feiten. Hersendood is dood. Op het moment dat je dat lichaam van de machines afhaalt, stopt de circulatie gewoon, en komt ook nooit meer op gang, omdat de hersenen niets meer doen.
Daphara schreef:Persoonlijk vind ik het jammer dat er voor donatie geen optie (meer) is voor donatie na klinisch dood en een 5 minuten “no toutch” procedure. Ik denk dat ze daar wel meer “nee” zeggers, over de streep zouden halen
Dat kan, maar de prijs daarvoor zijn een aantal organen die niet meer bruikbaar zijn. Heel banketstaaf gezegd, maar zodra er geen circulatie meer is, begint de boel te vergaan. En stel dat je iemand hebt, die echt heel hard een orgaan nodig heeft, en op een wachtlijst staat, is dat wel echt heel naar, want voor de ontvanger is het het verschil tussen leven en dood. Voor de donor maakt het niets meer uit.