Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:22

En wat dan nog?
Jij vind jou beter en mij maakt het niet uit.

Magrathea

Re: Veganisme - extremisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:30

Een veganist eet planten, een vleeseter laat die planten eerst via een dier gaan waardoor het per definitie een minder efficiente manier van eten is. Je kunt 10 kilo soja gebruiken om een veganist heel lang te voeden of om 1 kilo vlees te genereren (nog afgezien van al het water dat het extra kost). Logisch toch wat het meest milieuvriendelijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 04:24

Kesje schreef:
...

_/-\o_

Mooie en duidelijke post.
Ik kan me volledig aansluiten bij wat je zegt, je lijkt precies te verwoorden hoe ik er zelf ook over denk. Natuurlijk kan ik niet voor anderen spreken, maar ik denk dat wat je zegt aansluit bij het merendeel van de vleeseters.

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 05:17

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 06:13

Moderatoropmerking:
Al eerder is via een moderatoropmerking verzocht om de sfeer hier vriendelijk te houden. Een pittige discussie mag gevoerd worden, maar dat dient niet gepaard te gaan met persoonlijke aanvallen of steken onder water. Ook opmerkingen, die kwetsend kunnen overkomen op een groep mensen - ook als deze wellicht ironisch/sarcastisch bedoeld zijn - horen niet thuis in een nette, prettige discussie.

Toch zien we dit telkens weer gebeuren. Dit wordt niet getolereerd op Bokt, bij deze dus een laatste maal het dringende verzoek om 'op de bal' te blijven spelen. Gebeurt dat niet, dan zal dit topic worden gesloten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-16 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Moest bal i.p.v. man zijn

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:57

Persoonljk vind ik dit een mooie rustige video :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:12

Leuk dat er zo'n filmpjes worden gemaakt, maar ik vind dat mens zo irritant :') Die filmpjes van haar zijn zo vreselijk langdradig.

World Milk Day 8)7 Hoe verzinnen ze het :')

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:33

Magrathea schreef:
Een veganist eet planten, een vleeseter laat die planten eerst via een dier gaan waardoor het per definitie een minder efficiente manier van eten is. Je kunt 10 kilo soja gebruiken om een veganist heel lang te voeden of om 1 kilo vlees te genereren (nog afgezien van al het water dat het extra kost). Logisch toch wat het meest milieuvriendelijk is?

Als je alleen naar voeding kijkt misschien wel, maar er is zoveel meer dan alleen dat.

Laat ik mijzelf even met mijn zus vergelijken, een veganist die buiten geen dierlijke producten ook andere dingen zoals tarwe niet eet.

Zij woont in de stad op een appartement, ik woon in de polder op een boerderij. Ik produceer weinig afval en verbouw zelf groente, fruit en houd dieren voor eieren en vlees.
Zij koopt alles bij de supermarkt en doet niet aan afval scheiden.

Zij doet alles op de fiets, ik met de auto. Ze gaat met de bus, trein en met het vliegtuig op verre vakanties, ik ga met de caravan naar de camping in Europa.
Zij koopt dure merkkleding, make up en doet aan yoga.
Ik koop in de uitverkoop en ga naar baby zwemmen (haha).

Zoals je ziet doen we beide dingen 'goed' en dingen 'fout'.
Je kunt dus niet zeggen dat veganisten het beter doen omdat ze geen dierlijke producten eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:36

Elise_0o schreef:
Magrathea schreef:

Als je alleen naar voeding kijkt misschien wel, maar er is zoveel meer dan alleen dat.

Laat ik mijzelf even met mijn zus vergelijken, een veganist die buiten geen dierlijke producten ook andere dingen zoals tarwe niet eet.

Zij woont in de stad op een appartement, ik woon in de polder op een boerderij. Ik produceer weinig afval en verbouw zelf groente, fruit en houd dieren voor eieren en vlees.
Zij koopt alles bij de supermarkt en doet niet aan afval scheiden.

Zij doet alles op de fiets, ik met de auto. Ze gaat met de bus, trein en met het vliegtuig op verre vakanties, ik ga met de caravan naar de camping in Europa.
Zij koopt dure merkkleding, make up en doet aan yoga.
Ik koop in de uitverkoop en ga naar baby zwemmen (haha).

Zoals je ziet doen we beide dingen 'goed' en dingen 'fout'.
Je kunt dus niet zeggen dat veganisten het beter doen omdat ze geen dierlijke producten eten.

Amen.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:16

Dat staat toch ook nergens?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:17

Ik vraag mij serieus wel eens af hoe veganisten denken over kinderen krijgen..

Want ik kies bewust om geen kinderen op deze wereld te zetten, omdat de mens op veler wijze de aardbol om zeep helpt.

Ik eet vlees, maar na mijn dood, eten mijn genen geen gram vlees meer, nooit..
Dus mijn vleesconsumptie impact is wat ik eet tot mijn dood, en daarbij kies ik het liefst voor vlees waarvan ik weet dat het een goed leven heeft gehad.

hoe gaan veganisten voorkomen dat hun nageslacht, en dat kunnen er wel duizenden zijn over zo'n 500 jaar, allemaal braaf veganist zijn? Want als er ook maar 1 van je kinderen vlees eet, en die laat zijn kinderen vlees eten, en die laten hun kinderen vleeseten.. of zelfs als 1 van de 6 kleinkinderen een vleeseter wordt. Is in mijn ogen de impact van de veganist vele vele malen groter in vleesconsumptie, dan mijn eigen die stopt na mijn dood.

daarnaast, stel dat je alle veeteelt zou stoppen en we zouden geen vlees meer eten, meer natuur terug..

wat is dan voor een konijn/haas/ree erger.. Van ouderdom sterven met alle kwalen die daar bij horen, of omdat er door het weer een voedselschaarste is na jaren van overvloed en dus grote gezonde populaties. of rustig staan grazen en poof weg. als je het over dierenwelzijn hebt, dan is een snelle dood toch te verkiezen boven een langzame dood door alles wat met ouderdom te maken heeft. Ik zou mijn handtekening zetten als ik ik kon kiezen.. oud worden in mijn eigen ontlasting of met een luier om, of weten dat je ooit ergens een kogel krijgt, alleen niet weten wanneer dat zal zijn.

want beter voor natuur, houd dus dan ook in dat je wilt geven aan de natuur neem ik aan.. Maar nature is a b*** for life.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:10

Het bovenstaande over dat een veganist niet milieubewuster is vind ik zo'n onzin. Dat van in de stad wonen, zelf voedsel verbouwen etc, dat heb je altijd. Veganisten zijn minder belastend voor het milieu. En geen vlees eten is qua uitstootvermindering niet te vergelijken met de auto nemen. Het bespaart zo veel water, een biefstuk eten staat gelijk aan een maand douchen bijvoorbeeld. Dus mij maak je niet wijs dat het niet uitmaakt. Het maakt onwijs uit.

De schijf van 5 is al aangepast op allerlei nieuwe inzichten. Deze gaan over milieu en gezondheid.

Zo veel tekenen en redenen om vleesconsumptie te verminderen!

Ik heb ook al serieus nagedacht over het krijgen van kinderen. Het ergste vind ik dat zij moeten opgroeien met mensen om zich heen die alleen hun eigen waarheid zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:19

Voor mij geen kinderen :n Niet alleen vanwege de natuur enzo.. Maar ook omdat ik gewoon echt helemaal niks heb met kinderen, en ik en vriendlief gewoon graag meer vrijheid hebben.
Maar stel dat alle verstandige mensen geen kinderen zouden krijgen, en alle mensen die het geen ruk interesseert er vrolijk op los blijven fokken, daarmee is de natuur ook niet veel beter af uiteraard. Je hebt wel wat hoogopgeleide, milieubewuste mensen nodig, en heel veel krijg je nu eenmaal van je ouders mee, dus ik snap het ook wel als mensen wél een kind willen krijgen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:22

8nnemiek schreef:
Voor mij geen kinderen :n Niet alleen vanwege de natuur enzo.. Maar ook omdat ik gewoon echt helemaal niks heb met kinderen, en ik en vriendlief gewoon graag meer vrijheid hebben.
Maar stel dat alle verstandige mensen geen kinderen zouden krijgen, en alle mensen die het geen ruk interesseert er vrolijk op los blijven fokken, daarmee is de natuur ook niet veel beter af uiteraard. Je hebt wel wat hoogopgeleide, milieubewuste mensen nodig, en heel veel krijg je nu eenmaal van je ouders mee, dus ik snap het ook wel als mensen wél een kind willen krijgen.

Precies dat. Het is kiezen of delen :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:28

8nnemiek schreef:

Voor de goede orde, is dit een juiste samenvatting van je reactie?

De "minder" verstandige interesseren zich niet in het milieu.
De "verstandige", hoogopgeleide doen dat wel, en zouden daarom wel kinderen mogen krijgen om het evenwicht van het "fokken" van de "minder" verstandige in evenwicht te brengen.

Zo ja; 8)7

Zo, nee: zou je dan willen uitleggen wat je wel bedoeld?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:38

Het is en en, en verstandig en hoogopgeleid :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:39

Helemaal niet zo gek hoor, Chanel. Je ziet inderdaad veel daling in het kinderen krijgen bij hogeropgeleiden omdat zij zich bewust zijn van de problematiek die overbevolking heet. Echter zijn de mensen uit het zwakkere milieu hier niet of in mindere mate mee bezig, waardoor je een scheve verhouding krijgt in een nieuwe generatie kinderen. Wij hebben hier een aantal weken geleden nog college over gehad, zal eens vragen of ik wat cijfers en bronnen mag gebruiken.

Ouders zouden hun kinderen bewust moeten maken van het belang van duurzaam leven, maar dit gebeurt nou eenmaal niet (vaak) in de gezinnen die lager opgeleid zijn of hoe je het ook noemen wilt. Erg zorgwekkend dus.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:01

Duurzaam leven is niet hetzelfde als geen vlees meer eten. Het is niet omdat wij vlees eten, en wij bewust onze zoon vlees geven, wij niet "duurzaam" leven en wij niet onze zoon duurzaam leren leven.

Vraagje, is het dan ook jullie geloof/ idee dat als je vegetarier/ veganist bent, je hoger opgeleid bent, verstandiger bent, dan mensen die wel vlees eten?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:06

In 2013 is er een felle discussie geweest naar aanleiding dat hoogopgeleide mensen de zorg van laagopgeleide mensen betalen :)
Uit statistieken blijkt dat laagopgeleiden meer zorg gebruiken dan hoogopgeleiden (gem. genomen)
Aan de hand daarvan zou je de conclusie kunnen trekken dat op een gegeven moment de draagkracht onder de hoogopgeleiden weg is waardoor laagopgeleiden zorg missen :)

Dus meer hoogopgeleiden zijn wel gewenst op dat punt.
http://www.nu.nl/economie/2998493/hoger ... olden.html
http://www.hpdetijd.nl/2013-01-10/zijn- ... elijkheid/

Chanel dat zijn een hoop parameters achter elkaar die onafhankelijk van elkaar een marche hebben. :)
De combinatie kan werken maar ik denk niet dat mensen zo moeten gaan denken.

Termen van goed en fout, superieur en slecht, dat staat allemaal een open dialoog in de weg :)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:07

Ik heb het over duurzaam leven in het algemeen, doelde niet alleen op het eten van vlees. Duurzaam leven is niet altijd geen vlees eten, maar vlees laten staan is wel duurzaam :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:38

Ik stond net ons avondeten te maken en bedacht me dat sommige vegetariërs/veganisten hier mij vast een monster zullen vinden :D
Begin van het jaar hebben wij 1 van onze koeien laten slachten en ik stond net dus schitterende sucadelapjes te bewonderen, prachtige vetadertjes erdoor en geweldig door onze ambachtelijke slager gesneden. Ik vind dat dus echt mooi, top kwaliteit vlees en een slager die nog een echte vakman is.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:43

Kinke schreef:
Ik stond net ons avondeten te maken en bedacht me dat sommige vegetariërs/veganisten hier mij vast een monster zullen vinden :D
Begin van het jaar hebben wij 1 van onze koeien laten slachten en ik stond net dus schitterende sucadelapjes te bewonderen, prachtige vetadertjes erdoor en geweldig door onze ambachtelijke slager gesneden. Ik vind dat dus echt mooi, top kwaliteit vlees en een slager die nog een echte vakman is.

Waarom post je dit precies? Wat denk je dat het toevoegd? :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:44

Misschien een rare opmerking, maar waarom moet ik jou dan een monster vinden?
Sta je vanavond met het karkas bij mij op de stoep? :D

Eigen slacht vind ik een goede optie voor mensen die vlees eten :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:45

269_life schreef:
Waarom post je dit precies? Wat denk je dat het toevoegd? :)

Eh, gewoon, omdat het mij te binnen schoot toen ik vlees stond te snijden en aan dit topic moest denken?
Of misschien helpt het wel om ook te begrijpen hoe een vleeseter hier naar kijkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 16:46

minikatje schreef:
Misschien een rare opmerking, maar waarom moet ik jou dan een monster vinden?
Sta je vanavond met het karkas bij mij op de stoep? :D

Eigen slacht vind ik een goede optie voor mensen die vlees eten :)

Karkas is er niet meer minikatje ;) Geen idee of dat ook zo is, maar ik vermoed dat er wel een aantal zijn die mij niet zo leuk zullen vinden :o