Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Een veganist eet planten, een vleeseter laat die planten eerst via een dier gaan waardoor het per definitie een minder efficiente manier van eten is. Je kunt 10 kilo soja gebruiken om een veganist heel lang te voeden of om 1 kilo vlees te genereren (nog afgezien van al het water dat het extra kost). Logisch toch wat het meest milieuvriendelijk is?
Elise_0o schreef:Magrathea schreef:Een veganist eet planten, een vleeseter laat die planten eerst via een dier gaan waardoor het per definitie een minder efficiente manier van eten is. Je kunt 10 kilo soja gebruiken om een veganist heel lang te voeden of om 1 kilo vlees te genereren (nog afgezien van al het water dat het extra kost). Logisch toch wat het meest milieuvriendelijk is?
Als je alleen naar voeding kijkt misschien wel, maar er is zoveel meer dan alleen dat.
Laat ik mijzelf even met mijn zus vergelijken, een veganist die buiten geen dierlijke producten ook andere dingen zoals tarwe niet eet.
Zij woont in de stad op een appartement, ik woon in de polder op een boerderij. Ik produceer weinig afval en verbouw zelf groente, fruit en houd dieren voor eieren en vlees.
Zij koopt alles bij de supermarkt en doet niet aan afval scheiden.
Zij doet alles op de fiets, ik met de auto. Ze gaat met de bus, trein en met het vliegtuig op verre vakanties, ik ga met de caravan naar de camping in Europa.
Zij koopt dure merkkleding, make up en doet aan yoga.
Ik koop in de uitverkoop en ga naar baby zwemmen (haha).
Zoals je ziet doen we beide dingen 'goed' en dingen 'fout'.
Je kunt dus niet zeggen dat veganisten het beter doen omdat ze geen dierlijke producten eten.
8nnemiek schreef:Voor mij geen kinderenNiet alleen vanwege de natuur enzo.. Maar ook omdat ik gewoon echt helemaal niks heb met kinderen, en ik en vriendlief gewoon graag meer vrijheid hebben.
Maar stel dat alle verstandige mensen geen kinderen zouden krijgen, en alle mensen die het geen ruk interesseert er vrolijk op los blijven fokken, daarmee is de natuur ook niet veel beter af uiteraard. Je hebt wel wat hoogopgeleide, milieubewuste mensen nodig, en heel veel krijg je nu eenmaal van je ouders mee, dus ik snap het ook wel als mensen wél een kind willen krijgen.
8nnemiek schreef:Voor mij geen kinderenNiet alleen vanwege de natuur enzo.. Maar ook omdat ik gewoon echt helemaal niks heb met kinderen, en ik en vriendlief gewoon graag meer vrijheid hebben.
Maar stel dat alle verstandige mensen geen kinderen zouden krijgen, en alle mensen die het geen ruk interesseert er vrolijk op los blijven fokken, daarmee is de natuur ook niet veel beter af uiteraard. Je hebt wel wat hoogopgeleide, milieubewuste mensen nodig, en heel veel krijg je nu eenmaal van je ouders mee, dus ik snap het ook wel als mensen wél een kind willen krijgen.
Kinke schreef:Ik stond net ons avondeten te maken en bedacht me dat sommige vegetariërs/veganisten hier mij vast een monster zullen vinden
Begin van het jaar hebben wij 1 van onze koeien laten slachten en ik stond net dus schitterende sucadelapjes te bewonderen, prachtige vetadertjes erdoor en geweldig door onze ambachtelijke slager gesneden. Ik vind dat dus echt mooi, top kwaliteit vlees en een slager die nog een echte vakman is.
minikatje schreef:Misschien een rare opmerking, maar waarom moet ik jou dan een monster vinden?
Sta je vanavond met het karkas bij mij op de stoep?
Eigen slacht vind ik een goede optie voor mensen die vlees eten