Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Boos & teleurgesteld... maar weer op de goede weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:02

Nog een aanvulling; wat mensen die ziek zijn, op wat voor manier dan ook, willen/zoeken, is erkenning.
Erkenning dat ze zich niet aanstellen, erkenning dat datgene wat ze hebben, een naam heeft en dat ze niet de enige zijn.
Dat is zó belangrijk en dat wordt zó weinig gegeven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:10

Ja, stel je bent ziek en 'gaat op voor onderzoek x'.

Uitslag: 'niets gevonden'. (In laboratorium taal heet dit: negatief. )
Bij een onderzoek 'voor alle zekerheid' is dat natuurlijk goed nieuws.

Maar als je op zoek bent naar een remedie, die je hard nodig hebt, is het slecht nieuws: ook deze arts kan niet helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:13

Ja inderdaad. :j

Om even een enorme rotziekte als voorbeeld te nemen; je hebt kanker gehad en bent schoon verklaard.
Na een jaar ga je naar het ziekenhuis om nog eens te kijken of het echt niet terug is gekomen en je krijgt te horen dat er niks gevonden is.
Dan ben je natuurlijk onwijs blij!

Maar als je al weken, maanden, jaren met klachten rondloopt die niet eens psychisch kúnnen zijn en er is niemand die je echt gelooft, is dat werkelijk heel zwaar.
Dan wil je juist heel graag dat er iets gevonden wordt, ook al is dat iets ergs.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:35

Janneke2 schreef:
Eh - boos zijn op "het excuus voor een arts" die de pijn veroorzaakte (...het proefschrift uit 1985....) gaat over emoties, niet over denken. (Al dan niet probleem- of oplossingsgericht.)

(...al kun je vervolgens gaan denken over die emoties... ;) )

Klopt, denk aan cognitieve gedragsterapie :j

Punt dat ik wilde maken is dat positiviteit en denken in oplossingen veel constructiever is. Dan blijven hangen in de klachten of de frustratie dat er geen erkenning is voor je klachten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:39

Kelly_ann schreef:
Janneke2 schreef:
Eh - boos zijn op "het excuus voor een arts" die de pijn veroorzaakte (...het proefschrift uit 1985....) gaat over emoties, niet over denken. (Al dan niet probleem- of oplossingsgericht.)

(...al kun je vervolgens gaan denken over die emoties... ;) )

Klopt, denk aan cognitieve gedragsterapie :j

Punt dat ik wilde maken is dat positiviteit en denken in oplossingen veel constructiever is. Dan blijven hangen in de klachten of de frustratie dat er geen erkenning is voor je klachten.

Waar dit proefschrift uit de vorige eeuw al over ging, is dat (hoe waar alles wat je zegt ok moge zijn) dat geen fluitje van een cent is.
(En 'joh, zo moet je niet denken' het dubbel ontkennen is van terechte boosheid. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:48

KoudbloedKim schreef:
Ja inderdaad. :j

Om even een enorme rotziekte als voorbeeld te nemen; je hebt kanker gehad en bent schoon verklaard.
Na een jaar ga je naar het ziekenhuis om nog eens te kijken of het echt niet terug is gekomen en je krijgt te horen dat er niks gevonden is.
Dan ben je natuurlijk onwijs blij!

Maar als je al weken, maanden, jaren met klachten rondloopt die niet eens psychisch kúnnen zijn en er is niemand die je echt gelooft, is dat werkelijk heel zwaar.
Dan wil je juist heel graag dat er iets gevonden wordt, ook al is dat iets ergs.

Herkenbaar, ik wilde ook perse een diagnose, was het maar eens iets. Maar nee, ik was kerngezond(gelukkig :P ). Maar op dat moment wil je zo graag bevestiging in je problemen en lijden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:49

Heel herkenbaar alle verhalen :j
Zelf heb ik COPD, maar hoe vaak ik al door dokter te horen heb gekregen dat dit niet kan omdat ik veel te jong ben :? (en ook nog eens nooit gerookt heb). Bij mij is het ontstaan door een verwaarloosde bronchitis en het is meerdere malen aangetoond dat ik een verminderde longinhoud heb en bronchiale hyperreactiviteit (longen trekken samen bij bepaalde geuren/luchtjes). Toch mag ik iedere keer uitleggen dat het wel degelijk zo is :\ Moedeloos word je er soms van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:54

Dat is ook heftig inderdaad... :\

En natuurlijk is positief denken altijd beter en een oplossing vinden en ik vind ook dat ik daar hard genoeg mijn best voor gedaan heb en doe. :)
Alleen als je keer op keer tegenslagen te verwerken krijgt, is dat wel lastig om vol te houden.
En ik vind dat ik ook wel terecht boos mag zijn op mijn arts.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:57

Positief denken is belangrijk idd... maar het erkennen van terechte boosheid en verdriet net zo goed, dat zijn ook gewoon stukjes van het proces die hun plaats en ruimte nodig hebben, je schiet er ook niets mee op om die stukjes te negeren of niet te erkennen of weg te stoppen ... zolang je idd de strijdlust maar weer weet te herpakken ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:57

Kelly_ann schreef:

Ik heb het idee dat dat leidt tot ontkennen en onderdrukken van je gevoelens, ipv die open te erkennen. En onderdrukken kost energie en kracht. Op mij komt het in elk geval heel vaak over alsof je niet mag voelen, en dus niet mag zijn.

Het niet blijven hangen is verder prima, maar dat lukt meestal beter door je gevoelens op een bepaald moment los te laten (dus zonder dat je al weet wat er voor in de plaats komt) dan door ze op te leggen dat ze iets anders 'horen' te zijn, namelijk een positieve gedachte.

Dat maakt veel mensen volgens mij heel eenzaam, omdat ze niet kunnen delen wat ze bezig houdt, omdat ze van de omgeving te horen krijgen dat ze alleen maar positieve dingen mogen delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 15:07

Eens, het is altijd makkelijk gezegd om over je problemen heen te stappen en te zeggen 'positief blijven en weer door'. Maar soms mag je even bij de bakken neer zitten, mag je gewoon ff de balen hebben en boos zijn op iedereen. Soms mag je huilen vvan verdriet omdat het leven gewoon even poedersuiker is.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:12

Jullie hebben gelijk hoor :o

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:32

Toch blijft het moeilijk ook al heb je wel wat .... bedoel hiermee dat het een naam krijgt.Voor de buitenwereld is het vaak niet zichtbaar ook heel frustrerend.
Heb zelf wel een diagnose en ook dan is en blijft het lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:56

Klopt, dat herken ook enorm...
Soms kun je beter een zichtbare handicap hebben of een kaal hoofd dan iets wat aan de buitenkant niet te zien is. :o

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:33

Mensen zouden sowieso eens moeten afleren anderen te veroordelen en iedereen eens in zijn waarde te laten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:07

Als dat eens zou kunnen!

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:12

of wij moeten leren om je niet steeds te willen verdedigen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:18

Wat ook erg lastig is inderdaad. :j
Ik kan niet goed tegen onrecht. :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:53

Dat is een uitstekende eigenschap, niet tegen onrecht kunnen! Vooral niet af willen leren!

Maar 'jezelf moeten verdedigen' voelt ongelijkwaardig.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:34

Hoe bevalt je eetpatroon nu, en hoe gaat het afvallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:16

Het eetpatroon bevalt eigenlijk prima.
De laatste dagen hoef ik er s'nachts meer 2 keer uit, hooguit 3 om te plassen, dat is ook heel fijn.
Mijn hongergevoel is ook echt een heel stuk minder.
En ik val nog steeds af. :j

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:23

Fijn voor je!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:28

Goed zo, ga zo door!
Ik kan niet wachten om binnenkort ook weer eens een topic te zien met jou op de foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:30

Dat zal nog wel even duren. :o
Ik wil eerst weer op een acceptabel gewicht komen, dus dan moet er sowieso eerst minimaal 25 kilo af zijn nog.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:34

Ondanks hoe je er nu uitziet, moet je van elk moment in je leven genieten, dik of dun......... En je vooral nergens voor schamen!