Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 12:11

Ik ben maandag nog eens op controle geweest, en alles zag er goed uit :D De ortho wil me over 6 weken terug zien en zal dan kijken of mijn beugel er af mag *\o/*

Happiness91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 13:46

oe kosseh spannend!precies t zelfde wat mijn ortho tegen mij zei.

eline wat een geerlijk vooruitzicht!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:51

Wat een goede berichten ook allemaal voor jullie zeg. Het aftellen is dus echt begonnen voor jullie. Ben benieuwd hoe het weer voelt zonder.

Ik heb vandaag exact 6 weken mijn beugel. Ik weet inmiddels niet meer beter en ervaar ook totaal geen pijn of ongemakken (behalve na het eten :+ ). Vanmorgen voor het eerst terug geweest voor controle. Ortho was super tevreden. Heeft mijn draad vervangen van een 0.14 naar een 0.18, normaliter zou er eerst nog een 0.16 tussen zitten, maar omdat het zo goed ging, heeft hij die overgeslagen. In het systeem stond er geschreven dat het onderste deel in december geplaatst zou worden, maar gezien de voortgang tot dusverre durfde hij het ook wel eerder aan. Dus over 3 weken, 31 oktober, moet ik terug voor de volgende controle en dan wordt tevens het onderste gedeelte geplaatst. Hoe stom het ook klinkt, maar ik kan haast niet meer wachten. :+ *\o/* *\o/*

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:50

Zo stom klinkt het niet hoor :p. Hoe sneller alles er in hoe sneller het werkt en de beugel er dus ook weer uit kan.

Ik hoop echt dat het volgende controle goed is. Als die er eind november uit mag heb ik mijn beugel nog 7 maanden na de operatie gehad.

Dat gaat ook al weer snel. Operatie is al weer bijna een half jaar terug :O.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:11

Ja gaat snel he Kosseh! Mijn operatie is al ruim 7 maanden geleden...
Nog precies 2 weken en dan loop ik weer beugelloos rond! De spalkjes zitten er inmiddels al een paar dagen achter.
Ik heb mijn beugel dan 2 jaar en 10 dagen gehad. :j

Goed nieuws somebody! Fijn dat het zo goed gaat. :j

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:04

Wat fijn Eline! Dat zou echt super zijn als hij er uit kan!

Somebody ik zag al wel wat gebeuren op die foto's die je gepost hebt. Leuk is dat he?! Als je maar vooruitgang ziet, dan is die beugel lang zo erg niet.

Wat ik nu vooral wat eng vind, is dat ik toch bang ben dat de boel weer terug schuift ofzo. Ik merk nu als ik mijn bitje uit heb gehad (als ik bijvoorbeeld uit eten ben geweest) en ik doe hem weer in, dat hij best strak zit. Dus kennelijk schuift de boel wel terug als ik dat ding niet draag. Nu komt er in december een spalk achter, maar toch twijfel ik of dat alles op zijn plek gaat houden. Dom he?!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 06:55

Die spalkjes zijn op maat gemaakt en niet 'buigbaar' ofzo. Dus tenzij je de lijm afbreekt door iets hards af te happen blijfven die spalkjes op z'n plaats, en je tanden dus ook. :j

En anders natuurlijk even aankaarten bij je orthodontist dat je er bang voor bent omdat hij nu strak zit soms.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:39

Helaas, ik denk dat je angst best gegrond kan zijn. Spalkjes zitten alleen achter je tanden aan de voorkant, het kan dus best zo zijn dat je kiezen wel gaan verschuiven. Ik spreek helaas uit ervaring.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:37

Klopt. Gelukkig schuiven kiezen niet zo snel, daar hebben ze de ruimte niet voor en krijg je tegenwoordig vrijwel altijd een nachtbeugel voor de nacht. Daarnaast zie je kiezen bijna niet, dus als ze wat verschuiven dan maakt dat weinig uit.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:52

Daar zou ik niet zo stellig in zijn, bij mij is het vrij snel ook alweer verschoven. 'Daarnaast zie je je kiezen bijna niet, dus als ze wat verschuiven dan maakt dat weinig uit' vind ik ook een beetje onzin. Na duizenden euro's, jaren een beugel én een operatie mag je er best van uit gaan dat alles op zijn plaats blijft staan zoals het stond. En yza1987 heeft het alleen over een spalk, niet over een nachtbeugel.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:26

Bij mij zit er ook sinds een week een spalk achter, en over 3 weken een nachtbeugel. Dus dat ze zegt dat er in december een spalk komt betekent niet dat ze geen nachtbeugel krijgt. Maar misschien krijgt ze die niet idd. Is niet bij iedereen nodig.
Ik vind dat jij wat overdrijft en een beetje aanvallend reageert.
Hoe kunnen je kiezen zo verschuiven dat je het zelfs gaat zien dat ze scheef staan? Ik ken niemand waarvan ik denk 'oh die kiezen staan ook niet erg netjes'. Een operatie heeft niks met de stand van je tanden te maken. Wel met je kaken.

Kiezen schuiven altijd iets. Ik vind jouw 'dan mag je er best van uitgaan dat alles op zijn plaats blijft staan' nogal vreemd. Bij je kiezen kan er simpelweg geen spalkje achter omdat je die direct kapot zou bijten. Kiezen zullen niet scheef gaan staan, waarschijnlijk wel iets verschuiven. Daar zit een groot verschil in. De ortho kan er, op een nachtbeugel na - en zelfs dan verschuift het iets - niks aan doen dat ze ietwat zullen verschuiven. Tenzij je je leven lang met beugel wil rond lopen.

Het blijft handwerk in een levend, werkend en veranderend lichaam.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:55

Laten we het gezellig houden he?!

Ik krijg een spalk dat is zeker een nachtbeugel weet ik eigenlijk nog niet, dat is ook nog niet ter sprake gekomen. Ik zal wel even vragen aan de tandarts wat de bedoeling precies is. Gelukkig heb ik geen operatie hoeven ondergaan, zoals een aantal toppers hier. Op het trekken van verstandskiezen na, maar dat valt reuze mee met sommige drastische dingen hier. De laatste moet in november nog brrrr...

Als mijn kiezen verschuiven vind ik dat alleen erg als daarna de rest ook gaat schuiven, het was bij mij toch allemaal om mijn voortanden te doen. Die wil ik nu wel graag op de plek houden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:06

Weten jullie of het ook mogelijk is om alleen een nacht beugel te krijgen?

Een aantal vrienden hebben een spalkje en bij een aantal zie je het zitten als ze praten. Of zijn al vaak terug geweest omdat het los schiet enzo. Wil het dus liever niet.

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 18:42

Ik zou het niet weten... Maar lijkt me wel dat zoiets bestaat. Aan de andere kant waarom draagt iedereen dan spalkjes? Misschien de ortho even vragen?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:11

Omdat je die niet kan vergeten in te doen in de nacht. Als ik bij de ortho ben ga ik het ook zeker vragen.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:14

_Ekenna schreef:
Bij mij zit er ook sinds een week een spalk achter, en over 3 weken een nachtbeugel. Dus dat ze zegt dat er in december een spalk komt betekent niet dat ze geen nachtbeugel krijgt. Maar misschien krijgt ze die niet idd. Is niet bij iedereen nodig.
Ik vind dat jij wat overdrijft en een beetje aanvallend reageert.
Hoe kunnen je kiezen zo verschuiven dat je het zelfs gaat zien dat ze scheef staan? Ik ken niemand waarvan ik denk 'oh die kiezen staan ook niet erg netjes'. Een operatie heeft niks met de stand van je tanden te maken. Wel met je kaken.

Kiezen schuiven altijd iets. Ik vind jouw 'dan mag je er best van uitgaan dat alles op zijn plaats blijft staan' nogal vreemd. Bij je kiezen kan er simpelweg geen spalkje achter omdat je die direct kapot zou bijten. Kiezen zullen niet scheef gaan staan, waarschijnlijk wel iets verschuiven. Daar zit een groot verschil in. De ortho kan er, op een nachtbeugel na - en zelfs dan verschuift het iets - niks aan doen dat ze ietwat zullen verschuiven. Tenzij je je leven lang met beugel wil rond lopen.

Het blijft handwerk in een levend, werkend en veranderend lichaam.

Ik aanvallend? Tuurlijk wanneer iemand doet alsof ze alle wijsheid in pacht heeft en beter weet hoe mijn situatie is dan ikzelf. Ik beweer ook niet dat een operatie met de stand van mijn tanden te maken heeft. Ik zeg alleen dat ík vind dat het na al die moeite wel goed mag blijven staan, óók mijn kiezen. Dat jij daar anders over denkt is jouw mening.

@kosseh. Vast wel! Gewoon even overleggen met de ortho. Als ik zelf terug kon in de tijd had ik ook alleen voor een nachtbeugel gekozen. Mochten mijn spalkjes nog één keer los gaan laat ik dat betreffende spalkje er ook uit halen. Ik ben dus ook een van de mensen die pech heeft en waarbij de spalkjes om de haverklap los gaan (4 keer op verschillende plaatsen in de eerste 2 maanden. Nu zitten ze al een maand vast! Afkloppen :=). Bij mij zie je de spalkjes echter niet zitten.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 19:30

Hoi,
Ik ben 22 en heb eigenlijk precies hetzelfde verhaal als de topicstarter.
Echter ben ik nu aan het leren als docent en wil volgend jaar in het mbo aan de slag. Ik ben bang dat het me niet heel veel goeds gaat brengen, een stagiaire docent van 22 met een beugel :+ .
Áls ik er dan aan ga beginnen moet dat sowieso aan het begin van de vakantie, dan hoef ik niet als een halve gare moeilijk te gaan praten voor de klas :P
Ik durf de stap gewoon niet te nemen, er is iets wat me tegenhoudt.
Daarnaast vind ik het ook ontzettend duur. Wat was bij jullie het duurst? En hoeveel ben je dan ongeveer per maand kwijt?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:22

Duurst is de eigenbijdrage aan de zorg. Rest wordt bij mij vergoet.

Kan je niet zo plannen dat je bijvoorveeld na de zomer begind met stage lopen en dan in de herfstvakantie je beugel laat plaatsen. Dan heb je al een aantal weken dat de leerlingen zonder beugel aan je wennen.

Ik vond het met stage lopen ook raar. 20 jaar lijk al jonger en dan ook nog een beugel. Veel hadden daardoor meteen door dat ik stagiaire was. Maar 1 keer iemand gehad die daardoor niet mee werkte

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:32

Macs schreef:
Hoi,
Ik ben 22 en heb eigenlijk precies hetzelfde verhaal als de topicstarter.
Echter ben ik nu aan het leren als docent en wil volgend jaar in het mbo aan de slag. Ik ben bang dat het me niet heel veel goeds gaat brengen, een stagiaire docent van 22 met een beugel :+ .
Áls ik er dan aan ga beginnen moet dat sowieso aan het begin van de vakantie, dan hoef ik niet als een halve gare moeilijk te gaan praten voor de klas :P
Ik durf de stap gewoon niet te nemen, er is iets wat me tegenhoudt.
Daarnaast vind ik het ook ontzettend duur. Wat was bij jullie het duurst? En hoeveel ben je dan ongeveer per maand kwijt?

Ik ben nog veel ouder dan jij en geef al jaren les. Ik heb nog nooit een nare opmerking gehad van leerlingen, sterker nog: alleen positief en je kan gezellig kletsen over kapotte wangen, elastieken en andere ellende. Het is idd wel verstandig om in de vakantie te beginnen, bij mij moesten er liezen getrokken worden en daar ben ik echt beroerd van geweest en ook het wennen ging langzaam. Nu kon ik er gewoon aan toegeven, want je meldt je niet ziek voir zoiets

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 21:25

Ik heb invisalign. Dat zie je niet :)

Ik krijg alleen een nachtbeugel en geen spalk. Mijn ortho wou dat niet omdat er eigenlijk veel druk op kan komen en ze dit liever verdeelt over de nachtbeugel.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 06:58

Mag ik me ook melden? Ik ben sinds een dag of 10 ook weer beugelbekkie met 27. Geheel vrijwillig, 15 jaar geleden ook jaren beugels gehad. Maar geen spalkje toen het klaar was en nachtbeugel niet consequent gedragen, ging heel snel teveel pijn doen. Ook nog te weinig plek voor verstandskiezen gehad, dit jaar alle 4 eruit laten snijden, daarna weken een zere bek gehad omdat alles aan het schuiven was. Nu weer een jaar slotjes en dan een spalkje en bitje voor boven.

Ze zijn alleen wel creatief geweest, omdat een hoektand onder naar binnen staat heb ik nu lijmblokjes op mn kiezen zodat ik hem er niet af kan bijten. Maar how the f*ck moet ik nu eten? Kan niks kauwen want mn kiezen kunnen elkaar niet raken! Uitdaging haha

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:12

Hey ilsemarie! Ik heb je berichtje helemaal niet gezien. Hoe gaat het nu?

Ik ben er klaar mee!! *\o/*
Volgende week maandag komt m'n nachtbeugel en dan hoop ik de Ortho nooit meer te zien. :D
Het eruit halen was niet erg prettig, de keramische brackets breken namelijk in allemaal stukjes waardoor ze er wat langer mee bezig zijn en er meer gepruts en getrek is. Maar het is gelukt!
Daarna ben ik bij de tandarts geweest, want wil m'n tanden een paar tinten gebleekt hebben. Er gaat nu een bitje op maat gemaakt worden waar het bleekspul in moet, en dan kan ik er over 2 weken mee beginnen!

Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:26

Mooi resultaat hoor Loes! :D Mag je trots op zijn!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 20:28

Wat zie jij er blij uit :) mooi hoor!

Ik kan gewoon bleken met invisalign, lekker makkelijk :D

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 03:38

Ben ook wel heel erg blij ja. :D
Dankjulliewel. :j

Dat is ideaal poes! Lekker makkelijk. Scheelt ook weer in de kosten met t bleken. Ik ben zo'n 250/300 euro kwijt en het grootste deel zal wel voor het bitje zijn verwacht ik.