Bokkers met eetstoornissen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PINK

Re: Bokkers met eetstoornissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:10

Saz wat vervelend dat gister dus zo slechte dag was. Maar zo te horen gaat het vandaag wel goed. Daar mag je trots op zijn!

En ik kan het zeker (denk ik). Maar het is zo moeilijk.. Net gegeten en er is zoveel drang. Ik probeer maar even wat afleiding te zoeken..

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:14

Hoe gaat het hier met iedereen? :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:47

Dat gedoe met m'n studie waar ik een tijdje geleden wat over schreef? Of tenminste, ik schreef iets over een rotperiode maar dat ging om wat problemen met m'n studie waardoor ik uiteindelijk ben overgestapt van de onderzoeksmaster naar de gewone master.Deze week kwam ik erachter dat die problemen heel makkelijk opgelost hadden kunnen worden als ik niet te onzeker en koppig was geweest om mijn begeleider erover te mailen. En nu kan ik het niet meer ongedaan maken en voel ik me verschrikkelijk dom, eigenwijs, schuldig, en boos. -O-

Laten we 't er maar op houden dat ik heel blij ben nu dat ik 2x in de week karate/jiu-jitsu kan doen zodat ik wat frustratie kwijt kan, en dat ik dit maar als bewijs moet zien dat ik echt niet meer toegeef aan destructieve neigingen want anders was ik nu keihard de mist in gegaan. Mén, wat voel ik me stom.

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:49

Wat enorm vervelend, Dani! Kan me voorstellen dat je baalt! Is er nog iets aan te doen verder?

Vanmiddag mijn tweede therapie-sessie gehad, ik vond het best heftig... Ik moest mijn twee brieven (met daarin mijn leven over vijf jaar met en zonder ES) hardop voorlezen en we gingen mijn eetdagboek (met daarin bijna iedere dag een eetbui) dag voor dag doorspreken. Ik vond het confronterender dan gedacht, ben er best een beetje van slag door :=
Ik moet vanaf nu ook een soort-van normaal eetpatroon aan gaan houden en dus niet meer overdag compenseren voor mijn eetbuien 's avonds. Ik vind het heel spannend en een heel eng idee :(

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:24

Dani schreef:
Dat gedoe met m'n studie waar ik een tijdje geleden wat over schreef? Of tenminste, ik schreef iets over een rotperiode maar dat ging om wat problemen met m'n studie waardoor ik uiteindelijk ben overgestapt van de onderzoeksmaster naar de gewone master.Deze week kwam ik erachter dat die problemen heel makkelijk opgelost hadden kunnen worden als ik niet te onzeker en koppig was geweest om mijn begeleider erover te mailen. En nu kan ik het niet meer ongedaan maken en voel ik me verschrikkelijk dom, eigenwijs, schuldig, en boos. -O-

Laten we 't er maar op houden dat ik heel blij ben nu dat ik 2x in de week karate/jiu-jitsu kan doen zodat ik wat frustratie kwijt kan, en dat ik dit maar als bewijs moet zien dat ik echt niet meer toegeef aan destructieve neigingen want anders was ik nu keihard de mist in gegaan. Mén, wat voel ik me stom.

Oef. Dat is erg heftig om achter te komen zeg... Jeetje! Maar meiske, ik vind je niet dom of stom of wat dan ook. Ook jij mag nog steeds fouten maken. En mag je niet even hartstikke trots op jezelf zijn dat je niet in destructieve dingen vervalt? Een dikke virtuele knuffel vanaf hier (beter hoor virtueel, want met mijn dikke buik zou ik je amper een knuffel kunnen geven!) :(:)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:27

SaZ schreef:
Wat enorm vervelend, Dani! Kan me voorstellen dat je baalt! Is er nog iets aan te doen verder?

Vanmiddag mijn tweede therapie-sessie gehad, ik vond het best heftig... Ik moest mijn twee brieven (met daarin mijn leven over vijf jaar met en zonder ES) hardop voorlezen en we gingen mijn eetdagboek (met daarin bijna iedere dag een eetbui) dag voor dag doorspreken. Ik vond het confronterender dan gedacht, ben er best een beetje van slag door :=
Ik moet vanaf nu ook een soort-van normaal eetpatroon aan gaan houden en dus niet meer overdag compenseren voor mijn eetbuien 's avonds. Ik vind het heel spannend en een heel eng idee :(

Is ook eng en spannend, maar uiteindelijk echt de enige manier om van je eetbuien af te komen. Maar dat weet je wel al denk ik: overdag compensatie is bijna gegarandeerd een eetbui 's avonds. Door dat patroon te gaan verbreken kom je uit dat cirkeltje en kun je je gaan bezighouden met het waarom van je eetbuien. Veel sterkte!

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:44

Hahaha, Broccoli :') Gaat het allemaal goed met jou en je kleintje? :)

Jep, ik weet het ook dondersgoed, maar vind het zo moeilijk -O- Ik ben nu al bang voor morgen := Heb namelijk niet de illusie dat de eetbuien in één keer over zijn en vind het doodeng dat ik nu een compensatiemechanisme 'in moet leveren'...
Gelukkig mag ik wel zelf bedenken wat ik ga eten, dus daar heb ik nog wel enige 'controle' over :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:26

Broccoli schreef:
Oef. Dat is erg heftig om achter te komen zeg... Jeetje! Maar meiske, ik vind je niet dom of stom of wat dan ook. Ook jij mag nog steeds fouten maken. En mag je niet even hartstikke trots op jezelf zijn dat je niet in destructieve dingen vervalt? Een dikke virtuele knuffel vanaf hier (beter hoor virtueel, want met mijn dikke buik zou ik je amper een knuffel kunnen geven!) :(:)

Ahh, dankjewel, lief dat je dat zegt. :) Haha, sta je echt op springen? En SaZ, nee, er is niks meer aan te doen. Theoretisch misschien nog wel maar dan zou ik dit jaar beginnen met een achterstand (want dan moet ik dat van vorig jaar nog inhalen) en dat is eigenlijk geen optie, dan moet ik zó vreselijk op mijn tenen lopen om alles bij te benen.. Maar goed. Ik ga gewoon een briljante scriptie schrijven, wat thuisstudies doen (want ik heb dit jaar maar 3 colleges omdat ik vorig jaar 't meeste al heb gedaan), en hopelijk een leuke baan vinden, en dan komt 't allemaal heus wel goed. :j

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:27

Wat balen dat er niets meer echt te regelen valt, Dani :(:) Wel fijn dat je het evengoed nog positief inziet!

Hoe is het verder met iedereen?

Hier gaat het de afgelopen dagen eigenlijk wel goed. Ben nu bij mijn ouders, dus dat scheelt een hoop. Hier heb ik gewoon een vaste structuur qua eetmomenten :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:14

Dani ik vind je echt dapper.

Saz wat goed dat het bij je ouders goed gaat!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:31

Ik ben de laatste tijd een beetje minder actief geweest hier, maar heb jullie wel gevolgd.

Dani, wat ontzettend rot! Ik vind het knap hoe je probeert er nog het beste van te maken. Ik bewonder je kracht en doorzettingsvermogen enorm. (Hiervoor al, maar het mag wel eens gezegd worden.)

Hoe gaat het met je therapie, SaZ? Intussen weer bijgekomen van de afgelopen sessie?
Fijn dat je nu even wat structuur hebt. Dat zal misschien wel goed zijn, aangezien je minder mag compenseren?

Hier gaat het wel redelijk. Eigenlijk heb ik de afgelopen weken nauwelijks last van mijn es gehad, en dat was ontzettend bevrijdend! Heb me in lange tijd niet zo fijn gevoeld. :) Heb afgelopen week wel met een oude vriendin afgesproken, en dat was best lastig. Merk dat zij toch bepaalde minderwaardigheidsgevoelens oproept, waardoor het een paar daagjes minder ging. Intussen heb ik het weer redelijk op de rails, maar vandaag merkte ik toch dat mijn es weer begon terug te vechten. Heb voor het eerst sinds anderhalf jaar weer overgegeven, en daar baal ik wel van. (Hoewel het me ook een vreemd gevoel van bevrediging geeft.)
Al met al gaat het dus eigenlijk heel goed, maar begin ik nu te merken dat ik er toch nog niet vanaf ben... Sowieso blijft avondeten een hekel punt. Niet zozeer omdat ik niet wil eten, maar meer bij gebrek aan energie/inspiratie/zin. Het voelt zo zinloos... Hoe lossen jullie dat op? Ik kan mezelf er werkelijk niet toe zetten, en als ik dan eet, smaakt het me ook niet echt...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:03

Jullie zijn lief, bedankt! :)

SwanHeart: ik vind het nog steeds lastig om iets te eten wat me niet echt smaakt. Waar een ander zou denken 'ach joh, dan eet ik morgen wel weer lekker' laat ik het dus gewoon staan, want tegen mijn zin eten doe ik echt niet. Mijn oplossing is dus om te zorgen dat we altijd lekker eten. ;) Ik kook graag en ben er inmiddels ook aardig goed in (dusdanig goed dat ik stiekem twijfel of ik niet in die branche zou willen werken) en daardoor eet ik eigenlijk altijd met plezier. En als ik een bleh-dag heb probeer ik vaak juist een nieuw recept uit waar uitdaging in zit. Misschien kan jij jezelf op die manier ook uitdagen/inspireren om wel lekker te koken?

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:13

@swanheart, wat heerlijk! Denk je dat je dit gevoel ook weer terug kan krijgen als je die vriendin een tijdje niet meer ziet? Over het avondeten herken ik wel. Misschien kun je iets maken wat je echt heel heel erg lekker vindt?Bij mij hielp de opdracht laat het kind in jou kiezen wel, dan is het de bedoeling dat je kiest wat je vroeger zou kiezen toen je nog geen es had :D

Met mij gaat het nu wel weer redelijk goed, of nouja, ik kom niet aan.En ondanks dat ik weet dat het nodig is vind ik het op dit moment niet heel erg om even een pauze te hebben.Want de angst om terug dik te worden is wel sterk aanwezig. Binnenkort start ook mijn therapie gelukkig bij de Ruyterstee. Wel heb ik met mezelf afgesproken dat ik nu ook weer echt ervoor ga werken, en ook de extra's ga pakken. Omdat ik een nieuw verzorgpaard gevonden heb(zie profiel) en omdat school ook veel energie kost natuurlijk :D Dus na een klein dipje ga ik er weer voor. Dus ik zit nu even aan de kruidnootjes, wat best speciaal is omdat ik die nooit durfde te eten :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:38

Lieve meid, voordat jij dik wordt moet je echt nog heel veel aankomen. Wel goed van je dat je aan de kruidnootjes zit!

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:40

xSwanHeart schreef:
Hier gaat het wel redelijk. Eigenlijk heb ik de afgelopen weken nauwelijks last van mijn es gehad, en dat was ontzettend bevrijdend! Heb me in lange tijd niet zo fijn gevoeld. :) Heb afgelopen week wel met een oude vriendin afgesproken, en dat was best lastig. Merk dat zij toch bepaalde minderwaardigheidsgevoelens oproept, waardoor het een paar daagjes minder ging. Intussen heb ik het weer redelijk op de rails, maar vandaag merkte ik toch dat mijn es weer begon terug te vechten. Heb voor het eerst sinds anderhalf jaar weer overgegeven, en daar baal ik wel van. (Hoewel het me ook een vreemd gevoel van bevrediging geeft.)
Al met al gaat het dus eigenlijk heel goed, maar begin ik nu te merken dat ik er toch nog niet vanaf ben... Sowieso blijft avondeten een hekel punt. Niet zozeer omdat ik niet wil eten, maar meer bij gebrek aan energie/inspiratie/zin. Het voelt zo zinloos... Hoe lossen jullie dat op? Ik kan mezelf er werkelijk niet toe zetten, en als ik dan eet, smaakt het me ook niet echt...

Wat balen dat het even mis ging wat betreft het overgeven :(:) Wel super dat je je zo fijn hebt gevoeld de afgelopen weken!
Wat betreft het avondeten heb ik niet echt tips. Avondeten is voor mij juist de minst moeilijke maaltijd, aangezien ik dan vaak met anderen eet. Ik moet me nu houden aan drie hoofdmaaltijden en minimaal twee tussendoortjes, maar ik merk zelf dat ik vooral moeite heb om mijn ontbijt en lunch netjes te eten.
Anyway, probeer inderdaad je eten zo lekker mogelijk te maken, dan wordt het misschien wat minder moeilijk :)

Jamie, ik sluit me aan bij Broccoli, jij moet nog heel veel aankomen voordat je ook maar neigt naar dik worden. Ik voel me ongeveer een tientonner vergeleken met jou := Neem dus gerust lekker die kruidnootjes en probeer er vooral ook van te genieten!

xSwanHeart schreef:
Hoe gaat het met je therapie, SaZ? Intussen weer bijgekomen van de afgelopen sessie?
Fijn dat je nu even wat structuur hebt. Dat zal misschien wel goed zijn, aangezien je minder mag compenseren?

Ik heb morgen weer therapie, dus ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. Deze week is verder eigenlijk wel goed gegaan, ben afgelopen drie dagen eetbuivrij geweest. Helaas vandaag wel weer een enorme eetbui, maar desalniettemin ben ik toch wel een beetje blij met die drie dagen. Het is misschien niet veel, maar het is alvast een begin :)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:05

Tuurlijk is het een begin! Hartstikke goed bezig SaZ! Jammer van vandaag, maar elk moment een nieuwe kans!

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:12

Ja, dat is waar. Morgen en overmorgen eet ik bij opa&oma en mijn ouders, dus hopelijk gaat het dan weer goed :) Het voelt heel stom dat ik afhankelijk ben van of er andere mensen om me heen zijn. Ik wil het ook gewoon zelf kunnen :(
Maar goed, op naar morgen!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:33

Dat ga je uiteindelijk ook echt kunnen. Je mag nu gerust gebruik maken van een plankje om te zwemmen. En als je eraan toe bent laat je dat plankje los en zwem je los.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 21:59

Hoi! Sorry dat ik hier voor de tweede keer binnen kom vallen. :o Ik heb een aantal pagina's terug wat geplaatst en sindsdien eigenlijk weer een beetje meegelezen. Ik vind iedereen hier zo goed bezig. :D

Na mijn berichtje is het eigenlijk niet echt beter gegaan, en na een aantal flinke confrontaties thuis heeft mijn moeder me afgelopen maandag bij de huisarts afgezet. :o Zij heeft een aantal vragen gesteld en heeft me toen doorverwezen naar Dimence. Ik krijg nu binnenkort een brief voor een kenningsmakings gesprek...
Ik heb geen idee wat ik moet verwachten en ben best bang eigenlijk. :o Voor mijn gevoel is hulp totaal overbodig omdat ik helemaal niet zo 'ernstig' ben ofzo? Voel me best opgelaten. :o

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:05

Wauw, dat vind ik een mooie vergelijking, die ga ik onthouden! Thanks Broccoli! Afbeelding

Cheetahfan, kom gerust binnenvallen, geen punt hoor! Goed dat je bij de HA bent geweest, ook al was het misschien niet helemaal vrijwillig. Ik heb het idee dat bijna niemand met een ES zichzelf ernstig genoeg vindt. Ik vond (en vind stiekem nog steeds :o) dat ik niet zo'n erge ES heb. Sterker nog, er zijn heel wat dagen waarop ik denk dat ik me gewoon aanstel en niet zo moet zeuren. Maar weet je, als ik dan mijn ingevulde eetdagboek teruglees (of nog erger; met mijn therapeut moet bespreken :=) zie ik pas dat mijn eetgedrag toch best wel gestoord is. Dus ik denk eigenlijk dat die gedachten eerder ervoor pleiten dat je wél een ES hebt dan niet :P
Lees anders eens dit artikel: http://www.proud2bme.nl/Proud2Live/Baga ... etstoornis

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:21

Ik heb eens even wat quotes uit je voorstelbericht gepakt.

Cheetahfan schreef:
Ik ben nogal een stresskip en controlfreak, dus ik vond het nogal moeilijk om hiermee om te gaan en ook school (VWO 4/5, zwaar jaar) gaf veel stress. Misschien vreemd, maar om hiermee om te gaan wilde ik nog meer op mijn eten letten ofzo? :o

Wist je dat mensen die last hebben van perfectionisme en controledrang een grotere kans hebben een eetstoornis te ontwikkelen?
En: omgaan met stress via controle over je eetpatroon is heel typisch voor eetproblematiek. De meeste mensen lossen dat anders op.

Cheetahfan schreef:
Ik begon met bepaalde etenswaren te verbieden; snoep, koek, frisdrank etc. Maar dat was niet genoeg. Slecht broodbeleg, schoolkoekjes en saus wilde ik ook niet meer. Avondeten was vaak erg lastig omdat mijn moeder vaak nogal makkelijk was met eten, veel pizza/friet of bestellen. Ik kon ze niet overhalen, dus at ik gewoon kleinere porties. Op begeven moment voelde ik me elke keer zo verschrikkelijk schuldig na het avondeten, dat ik overgaf.

Veel mensen hebben regels voor zichzelf: doordeweeks geen alcohol, één koekje per dag, alleen chips op zaterdagavond, eens in de maand friet. Dat is allemaal best normaal. Dergelijke etenswaren volledig verbieden gaat al een stuk verder, en om jezelf zelfs redelijk onschuldige producten te ontzeggen gaat nóg verder. Immers, er gebeurt eigenlijk helemaal niets met je als je twee keer per week salami op je brood doet, of als je een normale portie saus bij je eten hebt. Bovendien zijn de meeste mensen helemaal niet zo goed in het volhouden van die regels, en zie je vaak bij mensen met een eetprobleem dat ze dat wel kunnen - enerzijds een teken van ijzersterke discipline, anderzijds een waarschuwing voor obsessie. Bewust overgeven valt echt buiten alle norm en is een duidelijk signaal van een eetprobleem. Het is ongezond en gevaarlijk - écht gevaarlijk.

Cheetahfan schreef:
Ik zit nu op een punt dat ik het grootste gedeelte van de dag aan eten denk.

De meeste mensen denken op twee momenten aan eten: in de supermarkt, en als ze eten klaarmaken. Verder niet. Als eten je gedachten domineert is het een obsessie, en daar is niets gezonds aan.

Cheetahfan schreef:
Ik wil het liefst niet over de 800 kcal per dag heen. Fruit, groenten, kip of crackers is niet echt een probleem, maar ander vlees, aardappels/pasta etc… Nu in de vakantie kon ik het in het begin allemaal een beetje los laten, maar de laatste paar weken is het eigenlijk terug. Ik dacht/denk dat ik geen probleem had, dat iedereen die dun was het zo deed. Maar ik kan dit niet meer.

Je zal best weten dat 800 kcal bizar weinig is. Héél weinig. Zó weinig dat je lichaam spieren af gaat breken om te overleven, dat je hersenen niet voldoende voedingsstoffen krijgen, dat je hart het zwaar krijgt. Als 'iedereen die dun was' dat deed dan zouden er onder die groep behoorlijk wat doden vallen. En dat is niet overdreven.

Cheetahfan schreef:
Feestjes zijn niet meer leuk omdat ik constant in strijd ben of ik wat zal pakken of niet, en als ik toch wat gepakt heb gooi ik het eruit zodra ik thuis ben. Afspraken om gezellig met vriendinnen naar de stad te gaan om wat te drinken/eten zijn niet zo ontspannend zegmaar. [...] Ik ben gewoont zo moe van het berekenen, opschrijven, onder eten uit komen, het koud hebben en het compenseren. Met mijn schoolboeken de trap op lopen is al supervermoeiend, en ik weet gewoon niet hoe ik het moet redden in dit drukke jaar.

Dus: je sociale leven lijdt eronder, je school lijdt eronder, je concentratie lijdt eronder, je gezondheid lijdt eronder, je gezinsleven lijdt eronder. Dat is nogal wat. En het énige wat je ermee wint is de illusie van controle en gewichtsverlies. Nou, dat lijkt me toch geen al te ingewikkeld sommetje..

Cheetahfan schreef:
Ik ben 69 kg bij 1.82 meter dus heb echt geen ondergewicht ofzo. Ik ben heel bang dat ze het niet serieus nemen omdat ik echt niet superdun ben, en ik weet niet eens of het echt wel zo erg is en of ik me niet gewoon aanstel?

Ik wist niet dat je ondergewicht nodig had voordat je last krijgt door weinig eten? Dat je ondergewicht nodig had voordat je familie zich zorgen gaat maken? Voordat je niet meer fijn paard kunt rijden? Dat je ondergewicht nodig hebt voordat je dood neer kunt vallen van de ondervoeding? Ondergewicht is een maatstaf voor hoeveel reserves je lichaam nog over heeft. Niet meer, niet minder. Het zegt niets over je inwendige fysieke toestand of je mentale gezondheid. En therapeuten zijn zich daar zeer goed van bewust.;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:47

Saz: Ja, heel herkenbaar en vervelend vooral. Bedankt voor het artikel. :) Heb de laatste tijd wel eens vaker op die site gekeken. :)
Dani: Best confronterend zo. :o Voelt alsof ik over een ander lees. := Ja ergens weet ik het ook wel. Al helemaal nu ik duidelijk merk dat mijn lichaam niet heel blij is met 500 kcal...
Maar vind het wel eng. :p Misschien klinkt het heel raar, maar ik heb geen idee wat ik moet zonder es...

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:11

Ik vind Proud echt een fijne site met vaak heel herkenbare artikelen :) Doet me meestal wel goed :j

Even een vraagje; wat doen jullie op momenten dat je even een beetje weinig motivatie hebt om te blijven vechten tegen de ES? Ik merk namelijk dat mijn motivatie echt heel erg kan wisselen. Mijn therapeute zei vorige week dat ik de twee brieven die ik heb geschreven (over de situatie over vijf jaar met en zonder ES), kan gebruiken als motivatie. Punt is alleen dat het niet zo erg motiveert. Het voelt nog een beetje als een ver-van-mijn-bed-show := Ik weet echt wel dat het niet goed is en dat als ik zo doorga, ik over vijf jaar allerlei problemen heb, maar op de één of andere manier kan het me niet zo veel schelen op zo'n moment waarop mijn motivatie erg laag is.
Sorry trouwens voor het lange en warrige verhaal :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:22

Cheetahfan: dat is ook heel eng. Maar het is ook niet zo dat je ineens geen eetstoornis meer hebt, dat gaat stapje voor stapje. En als je daar hulp bij hebt dan helpen ze je ook omgaan met die stapjes, en omgaan met jezelf. En vertrouw gewoon maar even op bijvoorbeeld Broccoli en mij, dan het leven én je persoonlijkheid echt stukken leuker worden zonder eetstoornis :)

SaZ: als de toekomst niet kan motiveren moet je dus dingen in het heden zoeken. Kan je voor jezelf niet een lijst maken met wat het je nu allemaal kost? Dus: snel koud, vermoeid, weinig concentratie, angst om met vrienden af te spreken, durf niet goed naar verjaardagen, etc, etc.

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:40

@saz , bij mij helpt het altijd om te denken wat ik allemaal zou kunnen doen als ik geen es had. Lekker uitgaan,sporten, eten zonder schuldgevoel, een gezond lichaam. En voor mij met stip op 1 : gewoon normaal zijn. :-D