ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:14

Ik maak ook veel typ fouten, maar omdat ik heel perfectionistisch ben verbeter ik alles netjes. :=

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:20

Ja het slaat nergens op dat je als AD(H)D'er niet ABN zou kunnen typen of lange stukken o.i.d.. Ik zit op de universiteit, in al die jaren heb ik wel geleerd om op te letten bij wat ik typ. Ik maak ook fouten tijdens het typen, maar vaak heb ik het meteen door en gaat de backspace knop al ingedrukt worden zonder dat ik er nog bij na denk... Wat ik meer heb (hbe) als ik aan het typen (tpen) ben, is dat ik iets schrijf en het dan vervolgens weer helemaal weghaal omdat ik het toch niet wil schrijven of het anders wil verwoorden o.i.d.
Ik heb overigens wel een soort van hyperfocus bij bokt, studie ontwijkend gedrag.......................
Als ik kaartjes schrijf staan er ook vaak krassen in enzo... :+ ZONDUHHHH

Je ziet bij mij nu tussen haakjes wat van die foutjes die ik in eerste instantie maakte, al vraag ik me af of dat niet gewoon bij heel veel mensen zo is, omdat het toch typen op een toetsenbord blijft, en ik heb mezelf bijvoorbeeld blind typen aangeleerd, dus het gaat gewoon niet altijd vlekkeloos, en dat zullen ongetwijfeld ook veel niet AD(H)D'ers hebben....

En ten tijde van m'n rijbewijs had ik nog geen diagnose. Maar er zit niet voor niets op doosjes van medicijnen als ritalin enzo vaak een sticker met een waarschuwing voor het bedienen van een auto e.d. en het wordt ook niet voor niets gevraagd bij je examen... Het lijkt me een kleine kans dat je er problemen mee krijgt als je het niet meldt, maar ik heb wel eens het idee dat ik beter rijdt zonder ritalin dan met, dus ik geloof best dat het je rijvaardigheid kan beïnvloeden :P

P.S. Ik heb 22 minuten over dit bericht gedaan......

Rennie89

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:26

22 minuten over dat bericht :oo wow.... Ik typ echt als een idioot en ben meestal gelukkig snel klaar. verbeter wel vaak :')

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 20:29

Jaa, Two and a half men staat aan... En ik probeer ook nog enigszins dingen op te zoeken voor school........
Zucht :P Deze gaat gelukkig sneller haha

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:22

lifaya schreef:
Ik schrijf ook gewoon netjes ABN hoor mét ADD :') vind het laksheid als je zonder hoofdletters en leestekens schrijft, dat heeft niets met ADD te maken in mijn ogen. Natuurlijk, met écht schrijven wil het wel eens fout gaan bij mij, moest laatst een verjaardagskaart bewerken met pen, man, dat ene zinnetje ging gewoon helemaal fout puur omdat ik niet echt erbij was met mijn hooft :')

Lol..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:23

sorry maar nu zie ik de "lol" er niet meer van in ;)

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:29

Wat ik altijd irritant vind is mensen die de hele tijd terugkomen op hun AD(H)D en die bij anderen zeggen dat ze dat niet hebben. En van dat aanstellerige: ik kan het niet want... Ik heb er moeite mee want... soms is het ook gewoon een simpel excuus voor dikke vette laksheid. Iedereen is anders inderdaad. En ik zou dat niet hebben omdat ik ABN typ? Haha.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:31

Wow... Wat kort door de bocht dat je geen add zou hebben als je een verhaal kunt typen. Het is juist typerend dat je je onwijs kunt verliezen in details. Een een verhaal van 5 A4tjes op bokt zit te typen ( en te corrigeren) terwijl je eten aanbrandt, je wasmachine al 5 uur klaar is, je hond van ellende maar in de kamer piest, en je kinderen nog steeds op het schoolplein staan...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:31

Ik vind het inderdaad ook laksheid als mensen maar zonder leestekens etc. gaan typen. Dat zegt niks over ADD maar meer over de persoon zelf. Mij zie je alleen maar raar typen als mijn toetsenbord kapot is :+ Spelfouten zijn daarentegen menselijk ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:32

rensiepensie schreef:
Wow... Wat kort door de bocht dat je geen add zou hebben als je een verhaal kunt typen. Het is juist typerend dat je je onwijs kunt verliezen in details. Een een verhaal van 5 A4tjes op bokt zit te typen ( en te corrigeren) terwijl je eten aanbrandt, je wasmachine al 5 uur klaar is, je hond van ellende maar in de kamer piest, en je kinderen nog steeds op het schoolplein staan...

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Soooooo true!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:35

rensiepensie schreef:

:')
OK, hopelijk ben ik dat niet over 10 jaar :+

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:48

Lichtelijk overdreven natuurlijk ;) Hond trekt mij op tijd achter bokt vandaan en eigen kids heb ik nog niet.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:59

heeft hier iemand ervaring met coaching? als in, hulp bij je chaos? :D
mag ook via p.b.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:59

Ja, ik had PGB

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:02

ok. en kan je daar iets over vertellen? hoe gaat dat in zn werk? wat kost het? hoe ben je eraan gekomen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:08

Je krijgt een rugzakje, daar heb je een erkende diagnose voor nodig :) dit krijg je enkel op de basisschool en MBO als ik het goed heb, niet op HBO of WO. Dan krijg je een bepaald budget dat je kan gebruiken voor de PGB en dan kun je wekelijkse begeleiding krijgen

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:05

heb net gegoogled op PGB, rugzakje en ADD. ik kwam natuurlijk de meest geweldige plaatjes tegen van rugzakjes :D , maar ook meer info over PGB.

Het lukt me alleen even niet om de stof door te komen -O- . (tja, die leuke plaatjes van die rugzakjes hé?) Dus ik sla het maar even op, dan kan ik het hopelijk morgen doornemen, als ik het niet vergeet. :o

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 23:17

rensiepensie schreef:

Agree. Nou kan ik gewoon niet spellen. Maar ik typ ook hele verhalen := :+.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 00:19

njiloj schreef:
ok. en kan je daar iets over vertellen? hoe gaat dat in zn werk? wat kost het? hoe ben je eraan gekomen?

Hoi pgb kan je aanvragen bij de awbz volgens mij maar of het nu nog snel gegeven word weet ik niet, want ze zouden een groot gedeelte terugdraaien dacht ik. Je kan het ook aan je zorgverzekering vragen hoe het werkt.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 02:55

lifaya schreef:
Ik vind het inderdaad ook laksheid als mensen maar zonder leestekens etc. gaan typen. Dat zegt niks over ADD maar meer over de persoon zelf. Mij zie je alleen maar raar typen als mijn toetsenbord kapot is :+ Spelfouten zijn daarentegen menselijk ;)

Ok, dan ben ik soms laks of lui en ongeduldig, heeft idd weinig met a.d.d te maken. Ben trouwens niet altijd laks en lui, kan ook erg ijverig en perfectionistisch zijn. En tuurlijk kun je met a.d.d wel hele verhalen tikken, foutloos (later controleren en corrigeren is handig). Dacht alleen dat TS moeite had met achter pc zitten en dan concentreren, maar misschien idd dan niet met bokt, wel met school. Want je kunt je beter concentreren op de dingen die je leuk en intressant vind of wat je aandacht trekt. Hebben jullie allemaal medicijnen? Ik niet, ben bang voor de bijwerkingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:34

Zolang het maar binnen de interesses valt gaat concentreren vaak geweldig... maar als het daar niet binmen valt... zo lastig. Medicijnen, ik wil weet beginnen maar moet even uitzoeken of fbto concerta nog steeds vergoed.
Kortwerkend ben ik nogal lastig op in te stellen. Wat betteft bijwerkingen, die vallen meestal reuze mee of worden na de eerste weken veel minder. Ik zou me er in ieder geval niet door tegen laten hpuden, als blijkt dat bijwerkingen lastig aanwezig blijven ben je bij een lage dosering zo weer gestopt en kun je verder zoeken naar iets dat wel werkt.
Typo's :telefonisch bokken is helemaal niet handig

Eventueletypo's laa

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:39

Aladinnetje, misschien is dat het verschil wel. Iets aan je ad(h)d willen doen of niet.
Ik ben heel blij dat ik jouw bericht niet gister al gelezen had, want dan had ik waarschijnlijk een heel betoog getypt over waarom ik het niet met je eens was.
Nu vind ik het wat achterhaald, aangezien de anderen er ook over struikelden.
En ik typ dit mobiel, medicijnloos want lig nog in bed, en ik spreek elke letter, elk woord zo ongeveer hardop in mijn hoofd (ja dat kan) uit voordat ik het scherm aan raak.
Ik doe heel veel moeite om dingen zó op papier te krijgen hoe ik wil dat het gelezen wordt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:09

AD(H)D heeft wel degelijk met ongeduld te maken. En ook met laksheid. Wat mij toch wel op valt is een behoorlijke generatie kloof tussen de mensen op dit forum. In leeftijd ofwel ervaring. Zo heeft een gedeelte de hele mallemolen doorlopen qua behandelingen, en heeft een gedeelte slechts het "idee" dat ze het ook wel eens zouden kunnen hebben. Het is helaas zo de Ad(H)D echt een mode verschijnsel is. Iedereen scoort wel een aantal puntjes op de diagnose kaart in deze drukke chaotische dagen van tegenwoordig. Ik ben ook getest op borderline en bipolaire stoornis. Niet verrassend dat ik daar ook heel hoog in scoorde. Nou ik durf toch met zekerheid te stellen dat ik niet bipolair ben. Om maar even een voorbeeld te geven over hoe het er aan toe gaat tegenwoordig in de psychologie. In ik ben niet de enige die dit spelletje kent.

Het is wel makkelijk om je achter je ad(H)D te verschuilen als je eenmaal de diagnose hebt gekregen. "Zie je wel dat ik er niets aan kan doen!" Maar daar ga je echt niet verder mee komen. Je zult je elke dag in moeten zetten om een planning te maken, en je daar aan te houden. Niet tot 10 maar tot 100.000 tellen, voor de vierde keer, als iemand je irriteert en je op het punt staat hem iets aan te doen. Je zult elke dag een checklist bij moeten houden. Je zult heel veel aanpassingen moeten doen. En dat waarschijnlijk voor de rest van je leven.

Het irriteert me dus als mensen de slachtofferrol gaan spelen. Je kunt er namelijk wel degelijk iets aan doen. Het gaat niet vanzelf. Je zult er hard aan moeten werken en keuzes moeten maken die niet leuk zijn. En zelf als je je 100% inzet, is het af en toe nog steeds een chaos, en wordt je duizelig van je zelf omdat je je hele huis doorrent op zoek naar wat je ook al weer aan het doen was,

Accepteer hetgeen wat je echt niet kunt voorkomen,maar ga met al het andere eerst eens keihard aan het werk voordat je je erachter verstopt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:23

Rensiepensie, ik ben het helemaal eens met je bericht!
Ik probeer zo veel mogelijk normaal te functioneren en omdat ik nooit denk dit lukt me niet want ik heb ADD lukt het me waarschijnlijk uiteindelijk wel, met veel pijn en moeit dat wel.

Al m'n scholen/ opleidingen heb ik gewoon in 1 keer gehaald ook al had ik er geen zin in en wilde ik liever stoppen. (schetsen die ik moest maken voor school maakte ik altijd op de dag zelf in de trein :') )
Ook handig als je broer nog z'n werkboeken van havo 2 bewaard had!! Oh wat was ik erg, hoefde nooit huiswerk te maken :')

Ik moet zeggen dat mijn ouders mij wel altijd geholpen ebben met huiswerk, Engels/Frans/Duits moest ik dan leren en na een uur gingen ze mij afvragen en ja dan ligt de druk wel hoog want je wilt niet bij je ouders afgaan als een gieter! M'n moeder heeft uren met me gewerkt aan wiskunde want dat snapte ik gewoonweg niet, door haar kan ik tot op de dag van vandaag procenten rekenen uit m'n kop :D

M'n paard heb ik helemaal zelf moeten kopen, god wat was ik bang om te bellen om een bod te doen maar m'n ouders wilden perse dat ik het zelf deed en deden hun dus niets, nouja dan ga je vanzelf actie ondernemen!

Tsja, waar een wil is is een weg, zelfs met ADD!
(ik zeg zeker niet dat het makkelijk is, het tegendeel zelfs! Maar je zult er zelf aan moeten werken wil je ergens komen)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:26

Ik heb ook altijd op het puntje van mijn tenen gelopen en het leven geleefd zoals het "hoort"

Maar... Dat heeft er wel voor gezorgd dat ik even helemaal de weg kwijt was en mijn lichaam ging protesteren :=
Ik vind dus dat je niet te snel mag roepen dat iemand zich er achter verschuilt als je diegene niet kent ;) ik had destijds nog geen diagnose maar nu ik die wel heb weet ik hoe ik het kan voorkomen om niet weer in oude doordruk gewoontes te vervallen.
Nu weet ik dat ik soms even pas op de plaats moet maken en een stapje terug moet doen om te zorgen dat ik niet weer het schip in ga ;)

Ik ben het dus wel eens met het feit dat je je niet moet verschuilen achter je ADD oid maar oordeel niet te snel als je niet weet over wie je dit zegt.