Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:42

Aria_zz schreef:
Om even over te gaan naar positieve dingen:
kennen jullie het gevoel van je echt heel sterk te voelen, en de energie rond je te kunnen 'controleren' en dat ook 'uitstralen' naar anderen en je omgeving? Dat alles goed gaat,

Zeer sporadisch! Heb nog niet ontdekt waarom het op die momenten lukt, en hoe. Maar anderen schijnen dat wel direct op te merken, en aan mijn ogen te kunnen zien. Ik kan dat wel heel goed voelen, erg prettig. Maar helaas komt het weinig voor.

Elisa2

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:20

Ja dat heb ik soms,begint steeds meer te komen maar het ligt eraan hoe ik in mn vel zit merk ik..moet om me sterk te voelen ook lichamelijk erg fit zijn.Als ik in mn kracht sta dan kan ik veel bereiken met mn energie..het grappige is dat ik dat steeds meer ben gaan ontwikkelen naarmate ik meer les ben gaan geven.Kennelijk sta je met lesgeven heel erg in het hier en nu ofzo waardoor je sterker wordt.

Ik merk trouwens dat hormonen bij mij ook een sterke invloed hebben op hoe ik me voel,ik heb helaas veel pms klachten en dan slaan mn hormonen soms ook op hol en ben ik ook heel vatbaar voor angst en paniekklachten,heel vervelend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:59

Ik heb dat best vaak eigenlijk, kan gewoon zijn als ik over straat loop bijv. Als ik me goed en vrolijk voel :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:00

Elisa2 schreef:
Ja dat heb ik soms,begint steeds meer te komen maar het ligt eraan hoe ik in mn vel zit merk ik..moet om me sterk te voelen ook lichamelijk erg fit zijn.Als ik in mn kracht sta dan kan ik veel bereiken met mn energie..het grappige is dat ik dat steeds meer ben gaan ontwikkelen naarmate ik meer les ben gaan geven.Kennelijk sta je met lesgeven heel erg in het hier en nu ofzo waardoor je sterker wordt.

Ik merk trouwens dat hormonen bij mij ook een sterke invloed hebben op hoe ik me voel,ik heb helaas veel pms klachten en dan slaan mn hormonen soms ook op hol en ben ik ook heel vatbaar voor angst en paniekklachten,heel vervelend.

Heel herkenbaar, zodra ik last krijg van m'n 'maandelijkse probleempjes' ben ik ook nog gevoeliger voor overprikkeldheid en paniekaanvallen(deze week al 3, en m'n hormonen waren toevallig deze week goed bezig).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:17

Balen is dat he! "fijn" dat het herkenbaar is..maar ik zou er wel graag wat tegen willen doen..ik weet niet of jij dat ook herkent maar ik ben ook een week doodmoe totdat de menstruatie eindelijk doorzet en dan knap ik weer op.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:22

Elisa2 schreef:
Balen is dat he! "fijn" dat het herkenbaar is..maar ik zou er wel graag wat tegen willen doen..ik weet niet of jij dat ook herkent maar ik ben ook een week doodmoe totdat de menstruatie eindelijk doorzet en dan knap ik weer op.

Dat is weer wat minder, hoewel ik wel duidelijk lichamelijke tekenen merk als ik moet gaan menstrueren. Ben ook altijd enorm emotioneel en chagrijnig dan. Helaas voor mijn omgeving :')

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:10

Elisa2 schreef:

Dat heb ik ook, maar schijnt bij veel mensen voor te komen. Dus misschien is dat niet percee een hsp ding.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:03

Dat is ook zo,al blijft het irritant haha

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:09

Ik heb me voorgenomen om deze week alles op mijn gevoel te doen... Ben benieuwd wat dat gaat opleveren (en of iedereen het kan waarderen ;))

Heb al een beginnetje gemaakt met het opschonen van facebook. Kijk naar een foto: geen goed gevoel? Eruit. No hard feelings! En het allerbeste toegewenst :) Tis klaar met het altijd en eeuwig tegen iedereen aardig doen.

Hopelijk kan iedereen er aan wennen. Zo niet, dan niet :) (Zal nog wel moeite hebben met negatieve reacties, maar daar ben ik op voorbereid :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:15

Heel goed! negatieve reacties gewoon van je af laten glijden..dat soort negativiteit is juist slopend als je ervoor open staat is mijn ervaring.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:25

Yep, de negatieve reacties maken dat je je gevoel niet meer volgt om die reacties te vermijden.

En dat gaat nu stoppen :)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:29

Wat goed gummie! Ben benieuwd naar je ervaring, straks :)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:33

Laat je ons weten hoe het was geweest dan, je emotionele week gummie? :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:18

goed plan gummie, zal je wel goed bevallen denk ik, zo'n weekje minder energie verdoen een dingen die niet nodig zijn ;)
veel succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:29

Dat positieve gevoel ken ik ook wel, kan ik vooral op mijn werk heel goed gebruiken als er spanningen/conflicten zijn door mijn aanwezigheid uit te stralen (kan het niet anders uitleggen) voel ik dat er ruimte komt en de sfeer rustiger wordt.

PMS heb ik ook, erg vervelend. Is niet specifiek hsp gebonden maar zorgt er wel voor dat ik absoluut geen extra prikkels kan verdragen. Toen ik zwanger was en dus geen PMS had was ik echt een ander mens, veel gelijkmatiger qua stemming. Als ik last van mijn PMS heb voel ik me zo depri. Niet leuk.

gummie: moedig besluit!

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:30

Hé wat leuk dit topic!
Had 'm nog niet gezien. :)

Ik ben ook hoog-sensitief.
Eigenlijk was dit al vrij snel duidelijk: als baby had ik volgens mijn ouders al enorme gevoels-antennes. :=

Ondanks dat het in principe een mooie eigenschap is, heb ik nog steeds wel last van vermoeidheid. Ik ben zo snel overprikkeld! Ook de gedachten die de hele dag door mijn hoofd rond dwalen putten me uit. Ik zou wel eens willen dat ik wat rustiger in mijn hoofd kon zijn. :j

Ga nu even een aantal pagina's bijlezen, zodat ik een beetje mee kan praten. :)

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:48

Wij zijn er nu een maandje achter dat ons dochtertje van 5jr ook een hsp is. Vanaf de eerste dag hebben we altijd het gevoel gehad dat ze ''anders'' reageerde dan andere kinderen. Ben gruwelijk blij dat we er nu achter zijn wat het is. Dat maakt het voor ons als ouder een stuk makkelijker om erop te participeren, omdat we nu weten waarom ze reageert zoals ze doet. Het verklaart nu ineens zoveel....

We zijn nu gestart met Bach Rescue voor stress-situaties. Eens kijken hoe ze het daarop doet. Dan hebben we als plan B en plan C ook nog yoga-kinderlessen in de planning en hebben een therapeute (mindfullness) gevonden die haar 1 op 1 wil gaan behandelen, mocht het voor ons te ingewikkeld worden.

Het leven met een HSP kindje is tot nu toe voor ons echt 5 jaar lang ''op eieren lopen'' geweest, omdat we nooit wisten hoe ze in (nieuwe) situaties ging reageren en dat kan echt extreem zijn (en voor zowel ons dochtertje als onszelf behoorlijk stressvol!!).

Ben dus een frequent meelezer in dit forum, want ik wil zoveel mogelijk info verzamelen. Iedereen heel erg bedankt voor al die pagina's met ervaringen; ik leer er heel veel van!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:31

Welkom Kyno en Rosabel.

Vanavond met dodenherdenking had ik het even heel moeilijk. Ben ik echt de enige die moet huilen zodra ze die mensen ziet?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:33

Nee hoor, als ik verdriet zie bij mensen krijg ik het ook steeds moeilijk. Probeer me wel altijd heel sterk te houden, anders ben ik vertrokken en vind ik het moeilijk om uit zo'n sombere bui te komen. Soms maak ik me harder dan ik ben, puur uit zelfbescherming. Als het mijn dichte vrienden zijn die verdriet hebben dan maak ik me niet zo hard natuurlijk :).

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:01

Inderdaad heel moeilijk, verdriet bij mensen. Heb express niet gekeken, wel erbij stilgestaan.
Verdriet van andere is heel erg lastig, zeker omdat een HSP het overneemt en uitvergroot. Ik heb manieren om me af te sluiten, maar dat werkt niet bij dichte vrienden of familie.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:42

Ergens voelt het ook wel fijn vind ik. Zo veel verdriet mee voelen geeft iets mee aan me. Voel me dan zo verwant met mensen. Maar ondertussen moet ik dus wel traantjes wegpinken (en huilen doet altijd echte pijn aan me ogen) en vinden mensen me een sentimentele tut.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:09

Dat heb ik ook.
hebben jullie het ook, wanneer mensen het niet laten zien, dus net in de vorm van verdrietig zijn, huilen, somber zijn. Ook niet dat je het daadwerkelijk merkt aan hun gedrag dat ze sip zijn.
ik heb dat wel eens, door in mensen hun ogen te kijken, gaat hun wereld, hun zijn voor mij open en bekijk ik alles wat ze denken en voelen?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:04

Miss_Caroo schreef:
Dat heb ik ook.
hebben jullie het ook, wanneer mensen het niet laten zien, dus net in de vorm van verdrietig zijn, huilen, somber zijn. Ook niet dat je het daadwerkelijk merkt aan hun gedrag dat ze sip zijn.
ik heb dat wel eens, door in mensen hun ogen te kijken, gaat hun wereld, hun zijn voor mij open en bekijk ik alles wat ze denken en voelen?

Ja hoor, was met een vriendin aan het praten, zat heel vrolijk te doen.
Ik vroeg me toen af waarom ik me ineens zo verdrietig voelde, ik keek in haar ogen, en ja hoor, zij was het. Ik dus vragen waarom, vond ze wel fijn geloof ik :).

In de ogen van mensen kan je zoveel zien, zoveel. Alleen jammer dat ik dus Asperger heb en moeilijk in de ogen van mensen kan kijken, alleen bij vrienden of familie gaat het makkelijk :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:12

Ja dat herken ik ook..alleen als je ze in de ogen kijkt maak je dus ook bewust contact en ik probeer dat niet te doen..want ik neem echt alles over als ik dat doe..en als iemand dan bijv. een negatieve lading bij zich draagt..voelt degene zich beter daarna en ik voel me klote en kan er dan dus ook letterlijk ziek van worden.

Ik probeer dus mensen die een "lading" bij zich dragen een beetje te mijden voor mn eigen bestwil..zelfde geldt voor zoiets als een dodenherdenking als ik intune op het verdriet van die mensen dan wordt het mij te zwaar..ik ga er niet van huilen maar voel het dus vooral in mn lijf..{wat ermee te maken kan hebben is dat ik zowiezo slecht emoties kan uitten}

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 08:00

Ik weet soms niet meer of het mijn "lading" is of die van anderen, akelig.