ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:46

Embe schreef:
Ik ben op het moment ook de bijna-neurotische krampachtige tegenhanger (niet dat dat lukt maar ik wil het wel en wordt dus zeer gefrustreerd als ik alles schoon heb en iemand maakt bende, of veegt zijn voeten niet als diegene net uit stal komt) maar dat komt omdat ik in het verleden super chaotisch, troeperig, alles kwijt was. Ik ben eigenlijk een beetje doorgeslagen naar de andere kant omdat ik inderdaad bang ben om: controle te verliezen. Dus van mij is dat een reactie op de ADD....

en puissance ook ik heb geen energie/fut omdat ik alles dus nu perfect wil hebben

Ja, dat! :j Ik heb het meer omdat ik me aan anderen heb lopen ergeren (mijn vader), maar ik herken het echt inderdaad.

Joolien en Ojajoh: Stress en verlatingsangst ken ik helaas ook iets te goed, paniekaanvallen net niet (gelukkig). Joolien: Veel sterkte met opname, hopelijk gaat het straks beter.

Vandaag was voor mij de 2e dag qua medicijninname, en staat echt recht tegenover hoe ik me gisteren voelde. Gisteren was bijna vuurwerk en vandaag merkte ik er helemaal niks van.. Nouja, ben benieuwd wat morgen brengt. :)

Anoniem

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:49

Bedankt. Gelukkig voelde ik me de laatste dagen weer iets beter. Morgen weer beginnen met werken, geen idee hoe dat gaat.
Eerste dag was bij mij ook echt heftig, maar dat neemt snel af.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:52

Joolien schreef:
Paniekaanval is voor mij ook wat nieuws. Wel ben ik snachts heel bang in mijn eentje als ik ga slapen. Gister ging mijn vriend stappen, dan blijf ik bijna net zo lang op tot hij thuis komt.

Heb je dat sinds de Ritalin? Ritalin kan hartkloppingen veroorzaken en daardoor kun je paniekaanvallen krijgen omdat je (onbewust) bang bent dat er iets naars met je lichaam gebeurt. Niet dat er dan iets mis is met je hart oid, maar Ritalin werkt wel in op je stress-systeem, je vecht-of-vlucht systeem zegmaar. Dat wordt geactiveerd zonder dat er gevaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:54

Heino schreef:
Joolien schreef:
Paniekaanval is voor mij ook wat nieuws. Wel ben ik snachts heel bang in mijn eentje als ik ga slapen. Gister ging mijn vriend stappen, dan blijf ik bijna net zo lang op tot hij thuis komt.

Heb je dat sinds de Ritalin? Ritalin kan hartkloppingen veroorzaken en daardoor kun je paniekaanvallen krijgen omdat je (onbewust) bang bent dat er iets naars met je lichaam gebeurt. Niet dat er dan iets mis is met je hart oid, maar Ritalin werkt wel in op je stress-systeem, je vecht-of-vlucht systeem zegmaar. Dat wordt geactiveerd zonder dat er gevaar is.

Nee had ik altijd al, en de paniek is niet vanwege mijn lichaam, maar puur door drukte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:25

Hey allemaal! :)

Ik ben hier al een tijdje niet geweest, maar ik ging weer eens kijken en toen zag ik allemaal opmerkingen over psyQ. Ik ben hier ook ingeschreven op aanraden van mijn studentenpsychologe. Ik heb meer dan twee maanden geleden een intakegesprek gehad, en ik zou na uiterlijk 2 maanden (en waarschijnlijk eerder) uitgenodigd worden voor een eerste gesprek, maar dit is nog steeds niet gebeurd(?) Het is nu ong. 1,5 week geleden dat de 2 maanden voorbij waren. Ik ben nu dus ook even niet zo blij met ze.. M'n studie gaat beroerd op het moment, en ik heb idd ook last van paniekaanvallen door drukte. Gelukkig kan ik ze redelijk onder controle houden inmiddels (met Valeriaan o.a. misschien een tip?), maar het is allerminst bevorderlijk voor je concentratie.. Ik heb het ook gewoon ècht te druk de laatste tijd, en dan kom ik op een gegeven moment op een punt dat ik niks meer doe omdat het gewoon echt even niet meer gaat. M'n hoofd is dan 'leeg' ofzo, zo'n blokkade. Heel frustrerend.. Ik heb over 2 weken nl al tentamens..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:50

Zo. :) Ik kom net terug van de psycholoog, iq-test *\o/* Was leuk!

Volgende week heb ik (hopelijk) de laatste afspraak met een psychiater voor de 'officiële' diagnose :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:16

Oke heb vandaag dus blijkbaar helemaal geen toetsen, maar al wel goed geleerd! haha kom ik serieus net pas achter. Ik ben echt zo dom, eerst vergeten vorig kwartiel mijn toetsen in te tekenen(waardoor ik nu alles moet herkansen :+), nu dit.

Gisteren kwam ik er ook achter dat mijn paard een maand eerder gedekt is dan ik dacht. Blijkbaar is ze over 3 weken al uitgerekend ipv over 1 maand en 3 weken :')! FML

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:39

Lady_M: Vond je het goed te doen? :) Ik weet nog dat ik na halverwege erg moe werd, maar score was gelukkig niet verkeerd dus dat scheelt. Wel flinke verbaal-performaal kloof.

Skygirl: Lekker bezig, maar komt vast wel goed. :j

Ik ben inmiddels op dag 4 van de pillen en ik merk er niet zoveel van. Een paar goede concentratie-momentjes gehad, maar twijfel of dat aan de pillen ligt of aan mijn eigen motivatie. Wel last van rebounds, krijg dan echt hoofdpijn (heb ik anders haast nooit) en word echt super moe. Hebben jullie tips voor zo'n uitwerk-moment?

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:06

Is het goed als ik ook mee kom kletsen?

Ik heb een aantal jaar bij het RIAGG een onderzoek gehad naar ADD. Kwam toen uit dat ik dat heb maar omdat er meerdere dingetjes speelde op psychisch vlak wilde ik dat toen niet laten vastleggen. (ik wilde er denk ik toen nog niet helemaal aan toegeven.) Nu merk ik in mijn dagelijkse leven dat ik toch veel last heb van de ADD en wil ik er wel mee aan de slag. Helaas is het Riagg hier opgehouden met het testen van volwassenen en ben ik door de huisarts doorverwezen naar PsyQ. Daar heb ik mij meerdere malen online aangemeld maar nooit reactie opgehad. Terwijl er bij staat dat er binnen 24 uur contact met je wordt opgenomen. Uiteindelijk gebeld en mij aangemeld. Ook het gehad over de verzekering. Omdat ik de info van Psyq aan de telefoon erg onduidelijk vond heb ik de verzekering gebeld en van hun hoorde ik dat PsyQ regelmatig behandelingen en/of onderzoeken anders hebben benoemt zodat ze het voor hunzelf gunstiger konden declareren. Ik heb ondertussen een beetje een vervelend gevoel over dat hele Psyq en dit word versterkt door de de laatste pagina's die ik in dit topic heb gelezen. Voor mij is een prettig gevoel hebben bij de organisatie/mensen met wie ik contact heb erg belangrijk. Vooral omdat ik heb meegemaakt hoe fijn dit kan zijn. Als ik jullie ervaringen doorlees is het misschien niet een gekke gedachten om aan mijn huisarts te vragen om ergens anders naar doorverwezen te worden? Heeft misschien soortgelijke ervaringen? Of andere tips?

Paniekaanvallen en stress zijn trouwens heel herkenbaar! Ik ben ook een kei in streven naar perfectie maar alleen maar gefrustreerd en doodmoe worden van alles omdat het niet lukt.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:08

Hoi Charlot_te, ik denk dat dat een beetje per huisarts verschilt. Ik heb geen fijne ervaring met mijn ha, die vond het eigenlijk raar dat ik mijn dochter wil laten testen. Je kan op zoek kan gaan naar een psych die specifiek ervaring heeft met AD(H)D. Dan kan je altijd nog een verwijsbrief van je HA vragen. Stichting Balans (is wel voor kinderen) kan je misschien ook verder helpen. Ik ga mijn dochter via RIOZorg laten testen, dat is ook voor kinderen maar zij weten waarschijnlijk ook wel een adres voor volwassenen.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:24

Charlotte, volgens mij kan je met een verwijsbrief zelf beslissen naar welke psycholoog je gaat? Ik heb bij de HA dat ik last had van concentratieproblemen, en dat ik daar in het dagelijks leven heel veel last van ondervond, en hij heeft een verwijsbrief uitgetypt, volgens mij was het de bedoeling dat ik naar het GGZ of iets zou gaan, maar omdat mijn moeder als receptioniste werkt bij een psychologen/psychiatrische praktijk, kon ik daar zonder problemen terecht...
Zou het gewoon aangeven, is helemaal niet raar :)

Embe, had jij nou ook AD(H)D? Of alleen je dochtertje? :o?

Puissance, ik vond het echt heel leuk :) en goed te doen, alleen bij de rekenvragen en het nazeggen van die cijferreeksen (en dan ook nog achterstevoren #) ) vond ik heel lastig. Het duurde wel lang ja, maar kon m'n aandacht er goed bijhouden omdat ik het leuk vond en het een op een was. Was alleen vergeten te eten vantevoren (afspraak was om 2 uur) en het duurde 2 uur ofzo, dus ik had echt heel erge honger op een gegeven moment... :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:15

Ik vond de IQ test, al weer even geleden, ook heel leuk om te doen maar wél heel vermoeiend. Durf te wedden dat als je het over 2 dagen zou verdelen dat er een beter resultaat uit zou komen, maar blijkbaar hoort dat erbij :=

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:19

:wave: Meelezer wordt wakker
Alwiene schreef:
Ik vond de IQ test, al weer even geleden, ook heel leuk om te doen maar wél heel vermoeiend. Durf te wedden dat als je het over 2 dagen zou verdelen dat er een beter resultaat uit zou komen, maar blijkbaar hoort dat erbij :=

Ik heb eerst een IQ test gedaan in een keer, een IQ van 124, toen een keer in drie delen (obv een psych beide keren), toen had ik een IQ van 132

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:23

Vraagje: Hebben jullie ook dat je als je in een ruimte met heel veel mensen bent zoals een feestje/ borrel oid, waar je ook met veel verschillende mensen praat en er heel veel om je heen gebeurt, dat dat dan op een gegeven moment teveel wordt en je ''niet meer weet waar je het zoeken moet'' en je dan heel moe wordt en je soort van afsluit? En sowieso dat je het fijner vind om met weinig mensen tegelijk om te gaan omdat je dan minder indrukken te verwerken krijgt? En ook dat je het moeilijk vind gesprekken met meerdere mensen te volgen, vooral in een ruimte met heel veel mensen? Ik ben gek op gezelligheid, maar soms wordt het echt 'teveel' opeens :=

Ik heb hier al sinds ik me kan herinneren last van, vroeger als kind kreeg ik op verjaardagen etc. altijd ontzettende koppijn, dat is tegenwoordig wel minder, maar het is nog steeds snel teveel. Hoort dat bij adhd? Oftewel hebben meer van jullie dit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-12 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:24

Juul dat heb ik ook :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:25

Ik heb er ook wel last van, ik ga liever niet uit naar een cafe bijv. En met een vriendclubje van meer dan vier is het vaak ook wat lastiger omdat er dan meer dan twee gesprekken tegelijk gevoerd gaan worden. Maar ik moet zeggen, het gaat steeds beter, ik heb een vriendin met ook ADD en wij trekken dan erg naar elkaar en concentreren ( :Y) ) ons zoveel mogelijk op elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:26

Juul heel herkenbaar. Bij mij is t nu nog wat heftiger, ik kan weinig hebben momenteel, niet eens een paar mensen thuis. Dan kan ik me een uur concentreren, langer niet.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:26

Dus het maakt toch wel verschil... Dacht dat ze daar wel rekening mee zouden houden...

Ik vond alleen de vraagstelling/opdracht niet altijd even duidelijk, maar misschien dacht ik wel gewoon veel te ver door...

Juul: Standaard! Meer dan 8 mensen is voor mij eigenlijk teveel... Hou dus ook absoluut niet van verjaardagen etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:28

Ooh gelukkig ik ben niet de enige!

Ik had het gister weer, zo vervelend. En dan komt iedereen ook vragen of je het wel naar je zin hebt, en dat je nou eens van die barkruk af moet komen enzo.... Dan lijkt het voor anderen alsof je onzeker bent, maar ik ben dan gewoon simpelweg echt ''op'' ofzo. Maarja, niemand begrijpt dat..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:32

Nee, ik word dan ook echt loeichagrijnig, en mensen moeten me idd vooral met rust laten...
Best jammer, want ik vind het op zich heel gezellig, alleen na een tijdje is het gewoon klaar en moet ik even alleen zijn. Komt ook niet zo aardig en sociaal over, maar ja... :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:34

Ik heb het nu op mn werk. Ik werk in de schoonmaak en kleed me elke keer om met andere dames die ik nog niet ken. Maar ik heb nu gewoon geen behoefte om me voor te stellen en leuk te doen. Dan kom ik maar chagrijnig of raar over maar dat boeit me nu ff geen reet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:40

Ooh dat is zoo herkenbaar Joolien := Ik heb echt van die momenten dat ik niets of niemand om me heen kan verdragen en dan gedraag ik me echt 'raar'. Ik voel me dan ook heel afwezig ofzo, alsof ik er gewoon geestelijk niet ben. Kan dan ook vaak gewoon niet praten of het komt er heel hakkelig uit. Echt zo apart. Ik heb het hier thuis ook vaak (woon met 9 anderen), dan hebben we een huisavondje en dan ben ik er totaaal niet bij, terwijl ik de andere keer weer zo'n beetje als enige aan het woord ben _O-

En ik heb ook als ik bijv. op het station loop waar het heel druk is, dat ik dan ineens gewoon het gevoel heb van 'ik moet dòòr', en dan knal ik ook wel eens tegen iemand op of duw iemand per ongeluk aan de kant ofzo. Dan heb ik gewoon geen controle meer :=

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:53

JA! Dat dat doormoeten heb ik ook! In een drukke winkelstraat ofzo, als ik daar met *random personen* ben, en er lopen overal van die mensen in de weg, dan word ik op een gegeven moment ook echt helemaal gek, en trek ik een sprintje, zigzaggend om alle mensen heen tot ik bij een rustig stuk kom :+

Grrr... Als je langzaam wilt lopen, ok, maar loop mij dan niet in de weg... Of stilstaan bovenaan een trap, of als je uit de trein komt... UIT MN WEG!
Ben dan ook ernstig voor het instellen van weghelften en banen voor doorlopers en slenteraars in steden etc. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:55

Hahahaha dat ken ik Lady, dat gedrentel word ik heel narrelig van.

Ik heb nu even een terugval, moet dingen doen maar zie het overzicht even niet en raak een beetje over mijn toeren...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:57

Alwiene schreef:

Moet juist binnen een bepaalde tijd. Tenminste...dat heb ik altijd zo begrepen.

Maar klopt. Mika heeft volgens de psychologe die bij hem de test afnam ook minder goed gescoord omdat hij op het eind echt moe was.
(en toch nog hoogbegaafd scoren := )

IQ testen vond ik altijd leuk.