Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

esmespitfire

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:07

Bij mij is het zo erg dat mijn moeder het heeft en daar hebben ze het vorig jaar compleet weggehaald. Ik ga maandag het ziekenhuis bellen en kijken of die iets voor mij kunnen betekenen aangezien mijn moeder daar ook is geholpen. En zij weten gelukkig wel van het verleden af. Volgens mij kan het erfelijk zijn maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 11:30

Ik hoop ook echt dat ze wat aan mijn klachten kunnen doen.
Ben al op van alles getest dus eigenlijk ook wel beetje ten einde raad.

Ben in dat opzicht ook heel blij dat ik naar de gynaecoloog moet.
Misschien dat er nu eindelijk wat aan gedaan kan worden

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:28

Cookies schreef:
In hoeverre is het eigenlijk erfelijk? Mijn oma is overleden aan baarmoederhalskanker. Ze had het al op heel jonge leeftijd.

Nee het is niet erfelijk.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 07:13

Moet vandaag om 10:05 naar gynaecoloog voor colposcopie.
Stom maar ben best zenuwachtig!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:26

@machotjuh
Heel veel succes bij de gyn.Ik snap best dat je zenuwachtig bent hoor.
Maar voor je het weet is het alweer voorbij.
Sterkte!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:31

Nikka schreef:
Cookies schreef:
In hoeverre is het eigenlijk erfelijk? Mijn oma is overleden aan baarmoederhalskanker. Ze had het al op heel jonge leeftijd.

Dank je.

@machotjuh, succes vandaag. :(:)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:44

machotjuh schreef:

Succes!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 09:47

Zenuwen zijn niet stom, maar wel normaal. Succes!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 10:04

machotjuh schreef:

Nou, ik zou echt dood gaan hoor, ik ben echt een dramaqueen met veel te veel zenuwen voor zulke dingen. Zelfs de tandarts moet zeggen 'adem in, en adem uit' :+

Dus niets geks aan!

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:39

Zo het zit erop. Viel mee gelukkig!
Al werd ik toch beetje licht in mijn hoofd, maar zullen ook wel de zenuwen zijn geweest.
Deed namelijk geen pijn.

Nu de uitslag afwachten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:42

Fijn! Machotjuh dat het geen pijn deed.Nu maar hopen op een goede uitslag verder.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:43

Ik kom hier even meelezen.. :)
Gezien ik 'pas' 18 ben heb ik me hier nooit in verdiept maar nu moet ik as. donderdag een uitstrijkje laten maken. Ik weet wat het inhoudt/hoe het gaat (in theorie) maar ga dit topic is doorspitten over ervaringen etc dat ik weet wat ik kan verwachten := .

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:47

Nikka schreef:
Cookies schreef:

HEt spijt me... 'Nee het is niet erfelijk'' trap ik even onderuit

•Wie
Meestel komt erfelijke baarmoederhalskanker voor na de overgang, maar de ziekte komt ook op jongere leeftijd voor.
•Factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan
◦Dragers van deze gemuteerde genen hebben 25 - 70% levenslang risico op baarmoederhalskanker, 4-12% op eierstokkanker en 25 - 70% op darmkanker.
◦Geen mutatie aangetoond, maar wel verdenking op 'Lynch syndroom': verhoogd risico op baarmoederhalskanker. Hierbij spreken we van de familiaire vorm.
•Klachten/symptomen
Bloedverlies en/of bruine afscheiding buiten een gewone menstruatie of na de overgang.

Het is wel degelijk erfelijk... Wat niet per definitie hoeft te betekenen dat je het ook krijgt. Maar erfelijkheidsfactoren zijn er zeer zeker.

Echter, worden er op diverse websites diverse dingen gemeldt over wel/geen erfelijkheidsfactoren.
Menig gyneacoloog is wel overeenstemmend in de aanwezigheid erfelijkheidsfactoren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 17:14

Da's nou weer jammer Lieffiefi. :D

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:21

Citaat:
HEt spijt me... 'Nee het is niet erfelijk'' trap ik even onderuit

•Wie
Meestel komt erfelijke baarmoederhalskanker voor na de overgang, maar de ziekte komt ook op jongere leeftijd voor.
•Factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan
◦Dragers van deze gemuteerde genen hebben 25 - 70% levenslang risico op baarmoederhalskanker, 4-12% op eierstokkanker en 25 - 70% op darmkanker.
◦Geen mutatie aangetoond, maar wel verdenking op 'Lynch syndroom': verhoogd risico op baarmoederhalskanker. Hierbij spreken we van de familiaire vorm.
•Klachten/symptomen
Bloedverlies en/of bruine afscheiding buiten een gewone menstruatie of na de overgang.

Het is wel degelijk erfelijk... Wat niet per definitie hoeft te betekenen dat je het ook krijgt. Maar erfelijkheidsfactoren zijn er zeer zeker.

Echter, worden er op diverse websites diverse dingen gemeldt over wel/geen erfelijkheidsfactoren.
Menig gyneacoloog is wel overeenstemmend in de aanwezigheid erfelijkheidsfactoren.

Had ik het dacht ik toch goed. Ik weet dat mijn moeder dit heeft gehad (boel verwijderd) en mijn oma heeft wel klachten wacht op uitslag en nu ben ik ook de sjaak de huisarts belt mij of ik krijg binnen 14 dagen de uitslag in de bus ik heb er geen goed gevoel over. uitstrijkje stelde weinig voor maar ik vloeide wel een beetje nadat hij iets gedaan hij heb er maar wat ingedaan en nu afwachten wat de uitslag is ben er zo bang voor. en ik ben pas 26 zo niet blij maar misschien valt het hoop ik mee en is het wat anders

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 18:34

Dat vloeien na een uitstrijkje is "normaal" dat zie je wel vaker. Je zit tenslotte wel met een borsteltje in de baarmoedermond te draaien.

Machotjuh fijn dat het mee viel.

Chantal het uitstrijkje op zich stelt niets voor, ik zeg altijd tegen patiënten je bent langer bezig met aan en uitkleden dan het onderzoek duurt. Sleutelwoord is ontspannen maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:35

Ja inderdaad lastig soms, dat ontspannen. Zeker als ze zo'n steenkoude eendebek naar binnen duwen. "hij is een beetje koud hoor" _-:(

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:39

Verwarmen ze het speculum niet voor daar?

Doen wij standaard voor het uitstrijkje, de gyn heeft een verwarmde kast waar het speculum uit komt.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:50

Oke, bedankt! Ben benieuwd := ..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 21:20

Mijn huisarts niet, en dat is nog wel een vrouw die zou toch beter moeten weten.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:01

Cookies schreef:
Mijn huisarts niet, en dat is nog wel een vrouw die zou toch beter moeten weten.

Dat zou je verwachten idd!
Qua gyn wilde de huisarts mij naar een vrouw sturen gezien de voorgeschiedenis maar ik gaf zelf aan naar een bepaalde gyn te willen (die ik ook bij de zwangerschap had). Deze heeft het zo fijn opgepakt, zo voorzichtig vaak kun je beter een man hebben dan een vrouw.

Zijn hier mensen met ervaring met een mirena en buikpijnklachten net na het plaatsen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:12

Had ik heel erg, hoort er een beetje bij hoor. Ik had alleen zo'n kramp, m'n lichaam wilde dat ding kwijt dus ging heftige soort 'weeen' veroorzaken. Zegt de dokter nog 'die krampen die je nu voelt zijn een soort lichte 'weeen'. Toen stierf mijn kinderwens :+ ( grapje hoor) Maar ik was ook duizelig, misselijk, spierwit, etc..Mijn buik bleef een week erg gevoelig na het zetten. Ook de 2e keer zetten reageerde mn buik weer. Logisch ook, want je propt er toch wat in ;-)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:23

Ik heb af en toe het gevoel dat het spiraal niet goed zit, voornamelijk pijn aan de rechterkant, sinds gister bloed ik weer hevig terwijl ik hem net 2 weken geleden heb laten plaatsen. De gyn zei al de eerste 6 weken wordt je gek van het bloedverlies, nou sterker nog dat heb ik na 2 weken al :') :(

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:01

FF bellen misschien?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:00

Als het je niet lekker zit (letterlijk haha) dan altijd bellen, maar ik had ong. de eerste 4 weken inderdaad 'ellende' rare buik, bloedverlies etc. Dus het zou kunnen. Maar goed, niet schromen om te bellen hoor! Tis wel je lijf en je zal vast niet de eerste zijn die ongerust is