Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikka schreef:Cookies schreef:In hoeverre is het eigenlijk erfelijk? Mijn oma is overleden aan baarmoederhalskanker. Ze had het al op heel jonge leeftijd.
Nee het is niet erfelijk.
Citaat:HEt spijt me... 'Nee het is niet erfelijk'' trap ik even onderuit
•Wie
Meestel komt erfelijke baarmoederhalskanker voor na de overgang, maar de ziekte komt ook op jongere leeftijd voor.
•Factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan
◦Dragers van deze gemuteerde genen hebben 25 - 70% levenslang risico op baarmoederhalskanker, 4-12% op eierstokkanker en 25 - 70% op darmkanker.
◦Geen mutatie aangetoond, maar wel verdenking op 'Lynch syndroom': verhoogd risico op baarmoederhalskanker. Hierbij spreken we van de familiaire vorm.
•Klachten/symptomen
Bloedverlies en/of bruine afscheiding buiten een gewone menstruatie of na de overgang.
Het is wel degelijk erfelijk... Wat niet per definitie hoeft te betekenen dat je het ook krijgt. Maar erfelijkheidsfactoren zijn er zeer zeker.
Echter, worden er op diverse websites diverse dingen gemeldt over wel/geen erfelijkheidsfactoren.
Menig gyneacoloog is wel overeenstemmend in de aanwezigheid erfelijkheidsfactoren.
Cookies schreef:Mijn huisarts niet, en dat is nog wel een vrouw die zou toch beter moeten weten.