Sowieso weinig bijwerkingen, alleen evt. de puistjes, maar daar heb ik het eerste jaar geen last van gehad..
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
__Marije__ schreef:Crohn kun je pas uitsluiten met een endoscopie!
Ik ga binnenkort ook naar de maagleverdarmarts voor een endoscopie. Sowieso voor coeliakie en ik wil dan ook crohn onderzocht hebben

Rebel_Jits schreef:Mensen, er heeft een wonder plaatsgevonden![]()
Zoals eerder gezegd zit ik nu aan de smelttabletten. Vorige week laten bloedprikken en de waarde was zelfs licht gestegen tov de vorige keer! Die dingen werken voor mij in ieder geval wel!
Er is dus nog hoop van degenen die bang zijn voor naalden
Rebel_Jits schreef:Ik neem de Orthica B12 zuigtabletten, met 40.000% ADH, 1x daags. Die leg ik onder m'n tong en met een uurtje is die weg. Alleen opletten dat je niet constant slikt, maar na een tijdje doe je dat niet meer. Ze worden helaas niet vergoed.
Ik had een waarde van 324 en nu van 362 (ongeveer). Licht gestegen dus.
Ayasha schreef:Moet 3x per dag Befact Forte nemen. Ik vermoed dat het gewoon een normale dosis is maar ik ga liever niet zelf klungelen met pillen zeg maar... Ga gewoon braaf naar mevrouw dokter luisteren.
petitparis schreef:B12 tekort kan ook ontstaan door een slechte opname door medicatie tegen maagzweren (omeprazole, pantoprazole,...) in deze gevallen helpen de pillen, smelttabletjes etc niet. In zulke gevallen helpen alleen spuiten...
Ik heb smelttabletjes die met een kwartiertje wel weg zijn
supersambo schreef:petitparis schreef:B12 tekort kan ook ontstaan door een slechte opname door medicatie tegen maagzweren (omeprazole, pantoprazole,...) in deze gevallen helpen de pillen, smelttabletjes etc niet. In zulke gevallen helpen alleen spuiten...
Volgens mij is het zo dat smelttabletten opgenomen worden door je slijmvliezen in je mond. Dus ook als je geen B12 opneemt in je darmen door medicijnen of een een darmaandoening (bv Crohn) Zou je dus met deze tabletten wel B12 moeten kunnen opnemen.
Gewone "slik-tabletten" helpen dan niet.
Kimmey schreef:Ik heb een vraag over B12 tekort.
B12 tekort zit hier in de familie, en ik loop al jaren met klachten die kunnen wijzen op een B12 tekort. Echter als ik mij laat testen bij de huisarts test hij mij op het hb-gehalte. Hij zegt dat als het hb-gehalte goed is, ik geen B12 tekort kan hebben.
Nu lees ik op internet echter dat het wel degelijk kan dat je een B12 tekort hebt zonder een afwijkend hb-gehalte.
Is er iemand die mij hier iets meer over kan vertellen?

bambi76 schreef:Maaaike schreef:Bijwerkingen kreeg ik ook pas veel later![]()
Sowieso weinig bijwerkingen, alleen evt. de puistjes, maar daar heb ik het eerste jaar geen last van gehad..
Ik had ze al na de eerste injectie....
Wordt er ook echt niet blij van....lijkt ook wel erger te worden...