[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDramaQueen

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:51

ik stopte wel met ongesteld zijn, ik kreeg er alleen allerlei ontstekingen bij, sowieso mijn baarmoederhals/mond zou niet verbazen als mijn rechter eileider ook licht ontstoken is.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 02:57

Ik heb ook een vraag ;)

Is het erg om je pil altijd door te slikken (of enkel in de vakantie je menstruatie te laten komen en voor de rest altijd doorslikken)?
En heb je dan je menstruatie erger als je een stopweek houdt?

Ik wil namelijk graag aan de pil, omdat ik tijdens mijn regels heel erg veel last heb (heb al een keertje doorgelekt op school, is geen pretje als je broek vol hangt..).
Ik gebruik voor de rest ook enkel maandverband, omdat ik zo'n tampon echt niet inkrijg (en daarom probeer ik het nu ook nietmeer..).

Van mijn ouders mag ik nog niet aan de pil, want ze denken dat ik het als anticonceptie wil gebruiken (nu nog niet, maar ik ben nu 15 en heb pas een vriend, als ik over een jaartje nog steeds samen ben en ik er klaar voor ben gaan we misschien wel verder :) ). Maar eigenlijk wil ik gewoon geen last meer hebben van mijn regels, vaak moet ik ook sportdagen & andere schooldagen missen omdat ik zoveel last heb van mijn regels..

Dus, hoe kan ik mijn ouders 'overtuigen' voor de pil en vooral;
Is het schadelijk om die door te slikken?

Alvast bedankt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:18

nouja schadelijk is het niet echt, je kan als je hem lang doorslikt wel doorbraakbloedingen krijgen, en deze komen dan onverwachts. Dus dan ben je alsnog zeg maar ongesteld en dus ook misschien op school.

Leg je verhaal gewoon uit aan je ouders waarom je aan de pil wilt, en ookal zou het als anticonceptie zijn, je ouders hebben je liever aan de pil denk ik dan dat je onveilige sex zou hebben en zwanger zou zijn ;)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:15

Daniella, hoe krijg jij die pagina zo breed?? :oo

Snoop_fan: ik ga mee in het antwoord van daniella. Maar waarom zou je geen tampons gebruiken? Je hebt ook kleinere, wellicht dat je die wel ingebracht krijgt voor de 1e tijd? En daardoor kun je net dat beetje extra opvangen waardoor je wel mee kunt sporten. Dan heb je wat meer tijd voor je alles weer moet verwisselen, snap je? En als dat dan goed gaat kun je eens een maatje groter proberen.
Je moet wel zorgen dat je ontspant bij het inbrengen, anders krijg je m helemaal niet ingebracht.
Bijna een jaar doorslikken zou ik niet doen. Geloof ook niet dat het erg goed voor je zou zijn.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:34

Zou je niet samen naar de ha kunnen?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:47

Doorslikken van de pil is niet ongezond

Citaat:
In de stopweek menstrueert een vrouw. Eigenlijk is deze menstruatie gemanipuleerd en geen echte menstruatie meer te noemen. Het is eigenlijk een bloeding die veroorzaakt wordt doordat de hormonen niet meer ingenomen worden. Deze ontrekkingsbloeding is vaak lichter en korter dan een gewone menstruatie. Dit komt doordat er maar een klein gedeelte baarmoederslijmvlies hoeft te worden afgescheiden. Het baarmoederslijmvlies wordt maar voor een klein gedeelte opgebouwd en blijft niet doorgroeien.Er wordt beweerd dat de stopweek slechts is ingevoerd omdat vrouwen het vroeger onnatuurlijk vonden om niet te ongesteld te worden. Dr. Steven Goldstein, arts aan de OB-GYN van de New York University School of Medicine zegt: “wetenschappers die de pil in de jaren ’50 uitgevonden hebben dachten dat vrouwen eerder aan de pil zouden gaan wanneer zij er een stopweek bij zouden doen.” Ze dachten dat dit de vrouwen een zekerder gevoel gaf, zo wist je immers zeker dat je niet zwanger was. Eigenlijk was het dus helemaal niet nodig een stopweek in te stellen.

Dokters raden vrouwen met ernstige menstruatieproblemen en vrouwen met PMS of endometriose al tijden aan de anticonceptiepil door te slikken en geen stopweek in te lassen. Wanneer een vrouw endometriose heeft groeit het baarmoederslijmvlies ook op plaatsen buiten de baarmoeder. Dit noemt men endometriosehaarden. Dit kan ernstige klachten veroorzaken. Het doorslikken van de pil kan de klachten van deze vrouwen met zowel endometriose, PMS of andere menstruatieproblemen verminderen. Soms kunnen endometriosehaarden geheel verdwijnen door het doorslikken van de pil. Dit doorslikken van de pil heeft geen enkel schadelijk gevolg voor je gezondheid, beweren veel artsen. Een onderzoek door Amerikaanse College van Obstetrici en Gynaecologen wijst uit dat zelfs 99 procent van de artsen zegt dat het doorslikken van de pil onschadelijk is.

Je kunt de pil dus doorslikken zolang je wilt. Vaak zal er dan wel een doorbraakbloeding volgen. Één of twee keer per jaar een doorbraakbloeding is normaal en geheel niet ernstig. Je kunt er voor kiezen om dan alsnog een stopweek in te lassen, maar dit is niet nodig.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:48

_Daniella schreef:
vraagje :)

ik ben nu net klaar met eerte week weer, en ben 1 pil vergeten, dus niet veilig meer
als ik nu straks aan het eind ben en stopweek heb en weer begin, ben ik dan gelijk weer veilig? dus 1,2e of 3e dag of pas na een week ofzo?

iemand? :o

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:33

Bel je huisarts even die weet daar het het antwoord wel op of raadpleeg je bijsluiter even.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:43

Hilde_q schreef:
Bel je huisarts even die weet daar het het antwoord wel op of raadpleeg je bijsluiter even.

bijsluiter kan ik het nier goed in terugvinden

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:02

Vraagje; Ik ben ik mijn stopweek per ongeluk één dag eerder begonnen met een nieuwe pillenstrip, en nou is alles opeens heel raar. Normaal ben ik precies 1 week ongesteld. En nou stopte het na 5 dagen, was er twee dagen niks, en kwam er daarna weer bloed uit. Dat duurt nu al 2 dagen. Denken jullie dat dat komt doordat ik een dag te vroeg ben begonnen? Of kan het ook een andere oorzaak hebben? Mijn moeder dacht dat stress ook invloed kon hebben, maar ik wist niet of stress het kan beinvloeden als je aan de pil bent.. Help?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:49

_Daniella schreef:
Hilde_q schreef:

bijsluiter kan ik het nier goed in terugvinden

In de bijsluiter staat het als het goed is bij 'wat als je je pil in week 1 bent vergeten'. Volgens mij is 'ie na 7 dagen netjes slikken weer gewoon veilig, anders sowieso de eerste dag na de stopweek.

Sodeletuut schreef:
Vraagje; Ik ben ik mijn stopweek per ongeluk één dag eerder begonnen met een nieuwe pillenstrip, en nou is alles opeens heel raar. Normaal ben ik precies 1 week ongesteld. En nou stopte het na 5 dagen, was er twee dagen niks, en kwam er daarna weer bloed uit. Dat duurt nu al 2 dagen. Denken jullie dat dat komt doordat ik een dag te vroeg ben begonnen? Of kan het ook een andere oorzaak hebben? Mijn moeder dacht dat stress ook invloed kon hebben, maar ik wist niet of stress het kan beinvloeden als je aan de pil bent.. Help?

Kan zeker komen door stress :j maar idd dat je een dag te vroeg begonnen bent kan er ook mee te maken hebben.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:30

Okee, dankje! :)

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:10

Ok ik heb een vraagje.

Ik heb gisteren voor het eerst een tampon geprobeerd (eigenlijk voor de tweede keer maar de eerste is lang geleden en dat lukte niet en daarna nooit meer geprobeerd) maar ik voelde hem toen de hele tijd zitten. Toen heb ik hem al snel er weer uitgehaald en gewoon maar weer alleen maandverband gebruikt (wat natuurlijk ook werkt, maar ik ga straks naar een festival en daar gebruik ik liever een tampon omdat ik dan niet steeds naar de wc moet). Nu heb ik weer een tampon ingedaan en wat verder geduwd, hij zit nu best ver. Alleen ik voel hem nogsteeds zitten.. Heb ik hem nog niet ver genoeg geduwd of is het normaal dat je wel 'iets' voelt?

Edit: Hij doet nu wel minder pijn dan gisteren (gisteren voelde ik hem heel erg zitten, storend, en had ik steeds een beetje pijn en heel erg in bepaalde houdingen. Vandaag voel ik hem niet heel storend zitten maar wel duidelijk, en alleen een beetje pijn in bepaalde houdingen).

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:57

Hoe ver duw je hem erin? Je moet gewoon zo ver als mogelijk (dus eigenlijk tot waar je met je vinger bij kan).

Ik voelde hem de eerste keren ook zitten, of dat idee had ik iig. Na een tijdje was dat over :)

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:59

Ik voelde hem de eerste keren ook zitten naar mijn idee (als ik bijvoorbeeld naar voorover bukte)...
Je moet hem zo ver duwen als je kunt, inderdaad tot waar je met je vinger bij kan...

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 13:08

Ok bedankt, ik ga straks als ik vertrek een nieuwe erin doen en dan zal ik het zo ver mogelijk proberen!

Chihiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 22:15

Hoi, ik heb een probleem. Ik slik al jaren de pil, nooit echt problemen gehad. Maar nu is het mis.

Ik heb de pil niet doorgeslikt en zit nu net in de laatste week van de strip. Als ik stop met de pil word ik altijd na 3 dagen ongesteld de 4e dag voor het ''echt'' zeg maar. De pil begon ik te slikken vanwege hele erge menstruatie pijn. Nu sinds 4 jaar ook als anticonceptie.

Nu ben ik sinds donderdag door de pil heen gaan bloeden. Ik heb geen menstruatie pijn, alleen heeeel soms een kramp. De laatste kramp was vanochtend die was wel pijnlijk, gepaard met heftig vloeien en dus ook doorgelekt.

(Ik slik de pil gewoon door terwijl dit gebeurd trouwens, met de hoop dat het stopt)
Het begon donderdag ineens zoals een beginnende menstruatie (lichte bruine kleur) vrijdag kreeg ik er helder bloed bij, en zaterdag leek het weer te stoppen en vloeide ik niet meer. Nu kreeg ik vanochtend dus erge kramp en vloeide ik heftig. Nu is het weer minder. Al die tijd heb ik geen echte menstruatie pijn gehad, ervoor ook niet. (geloof me, ik ben normaal gesproken een zielig hoopje wandelende donderwolk in mijn stop periode) maar nu heb ik geen last.

De dokters afspraak staat er al op maandag (morgen) maar toch ben ik een beetje bang en wil weten of mensen dit ook hebben gehad en weten wat het kan zijn.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 14:37

ik heb een vraagje, heb al in de bijsluiter gelezen maar kom er toch niet helemaal uit en wil jullie advies even hebben....

Vrijdag heb ik de pil om 08.00 ingenomen, zaterdag ben ik deze vergeten en omdat wij een weekendje weggingen heb ik er zondag om 21.00 2 ingenomen, wij hebben het dit weekend hierdoor dus gewoon veilig gedaan omdat we wisten dan ik de pil was vergeten.

Zondag avond dachten wij het dus ook veilig met condoom te doen, dit was helaas achteraf niet het geval...

Moet ik nu een MA-pil halen, of ben ik gewoon beschermt, het was trouwens in week 2 van de pil...

Alvast bedankt voor de moeite van het antwoorden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:01

In week 2 'mag' er 48 uur tussen zitten, maar daar ga je nog redelijk ruim overheen. Als je er eentje gaat halen, zou ik de MAP zo snel mogelijk slikken, hoe eerder hoe beter :)

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:02

Oke, ik las erg wisselende verhalen vriendlief gaat er zo een halen bij de kruitvat (de held!!) beter het zekere voor het onzekere..... Bedankt voor je reactie

wendyelst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:45

Kayuna schreef:
Hoi, ik heb een probleem. Ik slik al jaren de pil, nooit echt problemen gehad. Maar nu is het mis.

Ik heb de pil niet doorgeslikt en zit nu net in de laatste week van de strip. Als ik stop met de pil word ik altijd na 3 dagen ongesteld de 4e dag voor het ''echt'' zeg maar. De pil begon ik te slikken vanwege hele erge menstruatie pijn. Nu sinds 4 jaar ook als anticonceptie.

Nu ben ik sinds donderdag door de pil heen gaan bloeden. Ik heb geen menstruatie pijn, alleen heeeel soms een kramp. De laatste kramp was vanochtend die was wel pijnlijk, gepaard met heftig vloeien en dus ook doorgelekt.

(Ik slik de pil gewoon door terwijl dit gebeurd trouwens, met de hoop dat het stopt)
Het begon donderdag ineens zoals een beginnende menstruatie (lichte bruine kleur) vrijdag kreeg ik er helder bloed bij, en zaterdag leek het weer te stoppen en vloeide ik niet meer. Nu kreeg ik vanochtend dus erge kramp en vloeide ik heftig. Nu is het weer minder. Al die tijd heb ik geen echte menstruatie pijn gehad, ervoor ook niet. (geloof me, ik ben normaal gesproken een zielig hoopje wandelende donderwolk in mijn stop periode) maar nu heb ik geen last.
.

Dit heb ik ook ? buiten de pijn om..
Maar goed, bij mij kan het zijn omdat ik in de laatste week 1 pil ben vergeten dag erna meteen doorbraakbloedingen?! heb de laatste 4 pillen nog wel gewoon ingenomen.. en normaal word ik dan dinsdag ongesteld.. Vanaf afgelopen donderdag doorbraakbloedingen gehad? en nu dinsdag geen buikpijn nog niks gehad? nog niet echt ongesteld ja heel lichtjes maar of dat dan nog die doorbraakbloeding is of gewoon al echt de ongesteldheid? Wie weet? haha ellende!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:10

Hallo, ik heb sinds vandaag de Nuvaring, heb ook nog een prikpil die niet is uitgewerkt maar van de huisarts mocht ik de Nuvaring al indoen zodat het eens zou overlappen, ik heb hele onregelmatige en heftige menstruatie's dus hopen dat dit werkt..
Maar nu de vraag die ik wou stellen.. Ik ben nog ongesteld en met die ring in combinatie met een tampon, hoe doe je dat :o
De tampon schuift ernaast ofzo ? HELP

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:55

Kan wel gewoon hoor, alleen met tampon eruit halen oppassen dat je de ring niet mee trekt. ;)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:43

Okee, ik heb iets stoms gedaan...

Ik keek net naar mijn strip, en kwam tot de ontdekking dat ik de pil van donderdag heb genomen, terwijl het vandaag toch echt woensdag is. Heb dus vandaag of ergens deze week een dubbel pil genomen. Wat kan ik nu het beste doen? Ik moet deze strip eigenlijk nog slikken tot volgende week woensdag.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:48

gewoon verder slikken, niets aan de hand!