Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:In de stopweek menstrueert een vrouw. Eigenlijk is deze menstruatie gemanipuleerd en geen echte menstruatie meer te noemen. Het is eigenlijk een bloeding die veroorzaakt wordt doordat de hormonen niet meer ingenomen worden. Deze ontrekkingsbloeding is vaak lichter en korter dan een gewone menstruatie. Dit komt doordat er maar een klein gedeelte baarmoederslijmvlies hoeft te worden afgescheiden. Het baarmoederslijmvlies wordt maar voor een klein gedeelte opgebouwd en blijft niet doorgroeien.Er wordt beweerd dat de stopweek slechts is ingevoerd omdat vrouwen het vroeger onnatuurlijk vonden om niet te ongesteld te worden. Dr. Steven Goldstein, arts aan de OB-GYN van de New York University School of Medicine zegt: “wetenschappers die de pil in de jaren ’50 uitgevonden hebben dachten dat vrouwen eerder aan de pil zouden gaan wanneer zij er een stopweek bij zouden doen.” Ze dachten dat dit de vrouwen een zekerder gevoel gaf, zo wist je immers zeker dat je niet zwanger was. Eigenlijk was het dus helemaal niet nodig een stopweek in te stellen.
Dokters raden vrouwen met ernstige menstruatieproblemen en vrouwen met PMS of endometriose al tijden aan de anticonceptiepil door te slikken en geen stopweek in te lassen. Wanneer een vrouw endometriose heeft groeit het baarmoederslijmvlies ook op plaatsen buiten de baarmoeder. Dit noemt men endometriosehaarden. Dit kan ernstige klachten veroorzaken. Het doorslikken van de pil kan de klachten van deze vrouwen met zowel endometriose, PMS of andere menstruatieproblemen verminderen. Soms kunnen endometriosehaarden geheel verdwijnen door het doorslikken van de pil. Dit doorslikken van de pil heeft geen enkel schadelijk gevolg voor je gezondheid, beweren veel artsen. Een onderzoek door Amerikaanse College van Obstetrici en Gynaecologen wijst uit dat zelfs 99 procent van de artsen zegt dat het doorslikken van de pil onschadelijk is.
Je kunt de pil dus doorslikken zolang je wilt. Vaak zal er dan wel een doorbraakbloeding volgen. Één of twee keer per jaar een doorbraakbloeding is normaal en geheel niet ernstig. Je kunt er voor kiezen om dan alsnog een stopweek in te lassen, maar dit is niet nodig.
_Daniella schreef:Hilde_q schreef:Bel je huisarts even die weet daar het het antwoord wel op of raadpleeg je bijsluiter even.
bijsluiter kan ik het nier goed in terugvinden
Sodeletuut schreef:Vraagje; Ik ben ik mijn stopweek per ongeluk één dag eerder begonnen met een nieuwe pillenstrip, en nou is alles opeens heel raar. Normaal ben ik precies 1 week ongesteld. En nou stopte het na 5 dagen, was er twee dagen niks, en kwam er daarna weer bloed uit. Dat duurt nu al 2 dagen. Denken jullie dat dat komt doordat ik een dag te vroeg ben begonnen? Of kan het ook een andere oorzaak hebben? Mijn moeder dacht dat stress ook invloed kon hebben, maar ik wist niet of stress het kan beinvloeden als je aan de pil bent.. Help?
Kayuna schreef:Hoi, ik heb een probleem. Ik slik al jaren de pil, nooit echt problemen gehad. Maar nu is het mis.
Ik heb de pil niet doorgeslikt en zit nu net in de laatste week van de strip. Als ik stop met de pil word ik altijd na 3 dagen ongesteld de 4e dag voor het ''echt'' zeg maar. De pil begon ik te slikken vanwege hele erge menstruatie pijn. Nu sinds 4 jaar ook als anticonceptie.
Nu ben ik sinds donderdag door de pil heen gaan bloeden. Ik heb geen menstruatie pijn, alleen heeeel soms een kramp. De laatste kramp was vanochtend die was wel pijnlijk, gepaard met heftig vloeien en dus ook doorgelekt.
(Ik slik de pil gewoon door terwijl dit gebeurd trouwens, met de hoop dat het stopt)
Het begon donderdag ineens zoals een beginnende menstruatie (lichte bruine kleur) vrijdag kreeg ik er helder bloed bij, en zaterdag leek het weer te stoppen en vloeide ik niet meer. Nu kreeg ik vanochtend dus erge kramp en vloeide ik heftig. Nu is het weer minder. Al die tijd heb ik geen echte menstruatie pijn gehad, ervoor ook niet. (geloof me, ik ben normaal gesproken een zielig hoopje wandelende donderwolk in mijn stop periode) maar nu heb ik geen last.
.