hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:36

Voel me momenteel niet zo lekker.
Flauw, alsof ik even moet gaan liggen, iets eten zoals een zout dropje ofzo en moe als een dweil.
Heb heeeeeel iets of wat tintel in mijn linker hand. Achterop mijn bovenarm links ook een soort van spierknel gevoel ofzo. En zojuist toch even een druk op de borstkas.
Ik heb verder totaal niet het idee dat ik "uit het ritme" of verkeerd adem ofzo. Voel mijn hart niet raar doen, maar door hoe ik me voel, voelt het wel aan alsof mijn hart harder moet werken. Kan het niet zo goed uitleggen.
Heb ik nu dan last van hyperventilatie, of is het wat anders?

Apiesjappie, ik heb nu juist dat ik constant moet gapen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:56

Constant gapen is dus ook happen naar zuurstof als het ware... dan adem je dus toch niet helemaal goed , waardoor de zuurstof-verhouding weer verkeerd komt te liggen en je zo slap / flauw / moe / zweterig kan worden en je hart sneller gaat kloppen in een poging om via het bloed toch weer met de zuurstof en CO2 uit te komen...op zich is het dus vrij typisch dat je ademhaling niet helemaal goed gaat.

Je kunt dit op zich testen door expres snel en diep adem te gaan halen , worden de klachten dan erger dan weet je genoeg.
Of juist door rustiger / langzamer / minder diep adem te halen of gewoon door met een boterhamzakje of eigenlijk nog het beste Hyperfree cassette even de proef op te som te nemen of de klachten minder worden als je wat meer CO2 inademt :)

Het kan natuurlijk altijd een hartaanval o.i.d. zijn , dat vrezen we allemaal als we ons zo beroerd voelen , maar in princiep is het toch typisch iets voor een verkeerde ademhaling , te diep of te snel waardoor je teveel zuurstof inademt waarvan dan uiteindelijk juist weer te weinig goed opgenomen kan worden en je die verschijnselen krijgt.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:47

Het zou heel goed HV kunnen zijn, holly, maar als je twijfelt en je wilt er écht zeker van zijn dan moet je gewoon even contact opnemen met de huisarts is mijn mening. Die is in dit geval de expert, toch? :)

Ik wou even zeggen dat ik vanmorgen m'n E-rijexamen gehad heb en ik ben grandioos gezakt ( :+ ), maar ik heb het wel gewoon af kunnen leggen zonder nare symptomen als een paniekaanval, hyperventileren, flauwvallen, enz. *\o/*

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:53

Ik ben heel blij dat jij aan de andere kant van de pc zit pmarena, je schrijft altijd zo helder!

Ik ging idd naar de dokter omdat ik mijn hart niet vertrouwde, maar als ik probeer mezelf duidelijk te krijgen hoe of wat, dan lijk ik eerst last te krijgen van "te weinig lucht" en daarna pas het opmerken van mijn hart.
Maar idd je denkt toch, als ik maar geen hartwip heb ofzo. En nog hoor. Ik kan het niet helpen, als ik me ineens zo naar voel, te denken dat er iets mis met mij/mijnhart is.
Het voelt niet als ademhalingsprobleem, het voelt alsof ik ieder moment weg kan vallen.
Ik weet wel dat een verkeerde ademhaling dat kan veroorzaken, maar dat komt niet overeen met wat ik voel, waardoor je toch bang bent iets anders te mankeren.
Misschien schrijf ik wat warrig, maar ik ben momenteel dan ook even van slag. Bang dat er dadelijk wat gebeurt, verdrietig want het zit me hoog, ik weet ook niet zo goed wat ik er allemaal mee aan moet.

Ik heb in al die jaren mezelf steeds eens in de zoveel tijd een keer flauw gevoeld.(alsof ik moet eten om flauwvallen te voorkomen, diepe inhalen, hartbonzen). Ik dacht altijd dat met wat eten, zout en drinken dat wel over ging (en dat deed het ook)
Nu dus een paar weken geleden had ik dit zelfde gevoel enkele uren o een dag, een paar dagen achter elkaar. Sindsdien heb ik er ook echt bijna dagelijks last van.
Hoe in hemelsnaam kom ik hier nu ineens aan? Ik loop er echt over na te denken wat het geen is dat het nu heeft opgeroepen/verergerd. Ik weet het niet.
Juist omdat ik het niet weet, vraag ik me weer af, is het dan wel hyperventilatie.

Nouj, zo kan ik nog wel uren door praten, maar eigenlijk komt het er uiteindelijk toch op neer dat ik het mezelf niet verkondigd kan krijgen dat ik niets meer mankeer dan hyperventilatie.
Is dat herkenbaar?

Muds de dokter heeft mijn ademhaling en hart geluisterd en de zuurstof gemeten met zo'n klemmetje op mijn vinger. Ademhaling en hart prima, zuurstof weet ik niet meer. Vooral het trillende/tintelende gevoel rond mond en in de vingers gaf hem te denken aan hyperventilatie.

Hoe heb je dat nu voor elkaar gekregen? Ga je nog opnieuw proberen?
Iig fijn dat je je okidoki hebt gevoeld tijdens de rit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:34

Ook dat is volgens mij heel normaal hoor , ik heb al jaren dat ik wel eens zo'n dagje heb dat ik me ineens slap / bibberig / flauw voel , inderdaad alsof je voor een soort zwart gat hangt waarin je dreigt weg te zakken. Maar dan was het ook altijd even frisse lucht , glaasje water , boterhammetje , zakje chipjes (ZOUT ! :9 ) en dan was het weer over.

Of soms echt ineens naar voelen , dat je even moet vluchten naar de WC om weer bij te komen , met trillende handen :P

Was heel sporadisch. Na een aantal jaren had ik wel eens dat ik 's ochtends naar mijn werk fietste en dat ik dan al voelde dat het mis was die dag : gewoon een akelig gevoel en mijn ademhaling die zichzelf niet regelde , moest ik heel bewust ademen steeds , het ging niet automatisch :P

Nachtje goed / lang slapen en dan was het weer weg :)

Rond die tijd kreeg ik ook een soort zaterdagmoeheid : was dan echt geen mens zaterdag , he-le-maal versleten en had het dan echt nodig om de hele dag te niksen en wat dutjes te doen ook liefst. Pas om 16:00 uur uit bed ofzo :P En dan ging ik echt niet feesten ofzo , was puur omdat doordeweeks zo vermoeiend was , teveel te doen , niet gezond genoeg eten , te laat naar bed....

Maarja is ook niet zo gek met een full-time baan , daarnaast het investeren in een jong eigen bedrijfje waar heel veel uren in gingen zitten , nog een pony met zelfverzorging een dorp verderop en de opslag van de spullen een dorp verderop...de andere kant op :P En dan alleen een fiets hebben.

Weer een paar jaar later werd ik ineens weer wagenziek (met meerijden) , net als vroeger toen ik klein was en we zaterdagochtend wel eens naar de markt gingen. En een keer had ik echt het idee dat ik een hartaanval had , enorm koud , klappertanden , heel erg duizelig , helemaal wit weggetrokken , hart tekeer gaan als een gek , overal tintelingen , last van mijn maag , erg het gevoel hebben van moeten spugen , diarree , veel piesen... helemaal van de kaart. Naar bed gegaan en na een paar dutjes was het 's avonds al een stuk beter , als je wakker wordt voel je je prima , maar dan denk je weer aan hoe je in slaap gevallen bent en word je weer bang...waarna het weer begint :P

Maragoed dat was ook sporadisch dus nog weinig aan de hand. Minder gaan werken bij mijn baas , zelf beseft dat het aan mijn ademhaling lag en zie : ineens als ik ervoor zorgde dat ik niet te diep / vaak ging ademhalen voelde ik me prima in de auto , "wagenziekte" weg +:)+

Maar de rot-functie die ik tijdelijk zou hebben bij mijn baas , bleef , ondanks dringend verzoek van mij om gewoon terug te mogen naar mijn oude positie (zoals beloofd !!) en ik ging met steeds meer tegenzin naar het werk. Op ene gegeven moment met buikpijn en hoofdpijn ernaartoe en naar huis. Maar steeds hoop / vertrouwen houden dat het maar tijdelijk was , en steeds erop aandringen dat er snel een vervanger moest komen. Voelde ik me weer wat beroerder worden dan ging ik in overleg weer wat minder werken , op mijn eigen kosten....baas niet blij maar voor mij was de keus echt : minder of ik stop want dit gaat gewoon helemaal niet goed zo , zat echt in een waardeloze positie waarin ik mijn werk gewoon niet op een goede / fijne manier kon doen door het beleid en de geldproblemen van de zaak.

Uiteindelijk werd het zo erg dat ik elke nacht tussen 4 en 5 uur wakker werd met het gevoel dat ik dood ging.... verschrikkelijk , op een gegeven moment durf je amper meer te gaan slapen... kreeg ook angstaanvallen / hyperventilatieaanvallen als ik ergens naartoe moest , was gewoon bang om het daar ook zo benauwd te krijgen / flauw te vallen / te moeten overgeven want ik had constant last van mijn maag.

Uiteindelijk heb ik tegen mijn baas gezegd dat ik het nu echt zat was en per 1 januari niet meer achter dat bureautje zou gaan zitten , en dat hij maar moest zeggen of ik mijn oude werk kon gaan doen (in de werkplaats , daar was ik hard nodig....onderbezet en ik wist er ook het meeste van , liep altijd als een trein toen ik er werkte en toen niet meer...) maar daar had hij niemand nodig / geldprobleem dus hij wilde toch graag dat ik de inkoop zou blijven doen.

Ik heb toen mijn ontslag ingediend want het kon gewoon echt niet verder zo.

Heb uiteindelijk totaal 3 jaar die küt-functie volgehouden in het belang van het bedrijf terwijl ik roofbouw op mezelf aan het plegen was , en heb daar van 2002 tot december 2010 gewerkt , terwijl ik in 2003 met de zadels ben begonnen. Erg drukke tijd dus maar die ellende in de laatste 3 jaren heeft me de das om gedaan..... met zoveel afkeer je werk doen , werk dat tegen je normen en waarden in gaat , bah.

Ben nog elke dag blij dat ik er niet meer naartoe hoef maar heb er gewoon echt een enorme tik van gekregen. Het is echt een glijdende schaal van steeds iets ergere symptomen van je lichaam dat zich te gespannen voelt op 1 of andere manier. Teveel moeten / willen / te weinig rust aan je hoofd en spieren....

En als je dan eenmaal die enge aanvallen . benauwdheden / misselijkheid enzo hebt gehad op hele vervelende momenten , dan word je daarvan toch wat bang en zenuwachtig...en dat roept weer spanning op voor een eventuele volgende keer.

Al met al had ik gewoon na hooguit een jaar die waardeloze inkoop-functie helemaal bij mijn baas moeten stoppen....dan had ik er nu ongetwijfeld een stuk gezonder en relaxedter bij gezeten :)

holly

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:24

Voel me nu wel weer redelijk, al heb ik nu zo'n fijn "ietsje" achter in mijn keel, waardoor ik steeds even moet hoesten om dat geen benauwdheid te laten worden. Ik ben toch echt niet verkouden.

Haha pmarena wat een lap verhaal.
Gut als ik terug moet gaan naar het moment dat ik voor het eerst gespannen, gestresst, bang was, dan moet ik terug naar de kleutertijd. In mijn bed, kroop ik altijd met mijn hoofd onder de dekens en als ik dacht iemand te horen, hield ik mijn adem in.
Misschien is het daar al begonnen, ik weet het niet.
Ik heb met heel veel stress geleefd gehad, tot op een punt dat ik mezelf erin verloor. Ik kan je vertellen, dan weet je echt niet meer hoe je moet functioneren hoor. Ik kon echt niet meer.
Koffer gepakt en ben gegaan. Stilte, rust, dat wilde ik. Hielp me wel weer wat opknappen, maar toen ik een paar jaar geleden besloot deze, constant voor stress en spanning zorgende situaties, te stoppen en ervan te breken, heb ik er nog een tijdje over gedaan om mezelf ook te leren er me ook echt niks meer van aan te trekken. Sindsien gaat het stukken beter met me.....maar ik heb er wel aan over gehouden dat ik nooit meer helemaal kalm ben, altijd maar weer stressie ben, mezelf een soort van vooruitkijk-ik-spot-aankomende-stresssituaties-functie heb aangeleerd.

Hetgeen mij dus meeste in de weg zat, had ik dus al aangepakt. Je zou haast verwachten dat ik toendertijd veel en vaak zou moeten hebben hyperventileren. Maar het is juist nu een paar weken geleden, in de vakantie, dat ik hier "ineens" last van kreeg. Ik heb dus geen idee waarom nu. Ik denk(!) dat het wellicht komt omdat ik moe ben. Ik zou zo graag een paar dagen lekker kunnen uitslapen en bedhangen, maar helaas, dat zit er niet in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:45

O bij mij gaat het ook veel verder terug hoor , denk ik nu achteraf , maar dat werd wel weer heel erg overdreven veel tekst , vond het zo al aardig over het randje , hihi :P

Vermoeidheid is een hele grote trigger bij heel veel mensen , spanning (voor leuke of vervelende dingen !) ook , steeds het gevoel hebben van teveel moeten , te weinig rust , constant denken aan wat je allemaal nog moet doen.....en inderdaad VOORAL ook dat je tijdens een rustigere periode INEENS de klap krijgt , je lijf is gewend onder voortdurende stress te leven en dat is dus "standaard" geworden.

Ga je het rustiger aan doen dan dan staat alles nog afgesteld op een flink tandje hoger , en kom je dus sneller in de knoei met je hartslag en ademhaling enzo.

Is wel bij meer dingen , bvb. het bekende voorbeeld dat mensen een dierbare verliezen , en zich de hele tijd heel sterk houden tijdens alles dat geregeld moet worden , iedereen tot steun zijn...en als de mallemolen dan een beetje op zijn eind loopt en alles wordt weer "rustig" DAN krijgen ze ineens een enorm tik :(:)

Is gewoon een soort overlevingsstandje waardoor je "ellende" voor je uit kunt schuiven. Soms jarenlang , maar als je hem uiteindelijk krijgt dan krijg je hem ook hard.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:55

Nou ja dat zit er eigelijk maar 1 ding op....lekker verder stressen :D

Het klinkt allemaal zo ontzettend logisch, maar ooo dat gevoel zegt zo iets anders he.
Ik wil mezelf wel vertellen dat ik gewoon effies hyperventileer, maar het voelt allemaal als veel dramtischer. dan praat je als brugman tegen jezelf, je hoort jezelf er gewoon dwars doorheen denken, oe als mijn hart maar niet ophoud :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:03

De ellende is ook dat je er aan gaat denken , en mee bezig gaat zijn...je maakt je hoofd steeds voller , jezelf steeds bezorgder.... maarja vind maar eens iets om te doen waardoor je er niet meer aan denkt en het (dus) over gaat :P

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:23

Ja, daar heb je absoluut gelijk in. Door te letten op je ademhaling, maak je jezelf bewuster van dat wat er fout gaat. Beter is idd even lezen, filmpje kijken, boodschappenlijstje maken, of whatever. Dan let je er niet op. Wat mij trouwens niet helpt is een liedje zingen. Ik dacht, als het helpt voor stotteraars, dan ook vast voor hyperaars, maar nee :D

Heb jij er veel/vaak/lang last van pmarena? (en andere uiteraard!)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:38

Even iets anders doen helpt inderdaad goed. :j Ik was van het weekend even met m'n mams meegegaan boodschappen doen, er gewoon eventjes tussenuit. (Maar wel wetende dat we zo weer terug zouden zijn)

Wat een verhaal pmarena. En dan bedoel ik de inhoud, niet de lengte, hoor ;) :P
Maar wel herkenbaar, het jezelf opzij zetten voor 'de goede zaak' en ook het je druk maken om de dingen die nog komen gaan. Wat dat betreft zouden veel mensen wat hebben aan mindfullness en dat soort theorieën: meer genieten van het hier en nu. En dan 'genieten' en 'hier en nu' vet gemarkeerd, zeg maar.
En wat grappig, de zoute chips klinkt ook heel herkenbaar :D :P Maar dat kan ook nog een beetje te maken hebben met prettige stofjes die vrijkomen bij het kauwen. Tenminste, ik had laatst zoiets gelezen, maar weet er het fijne niet meer van :o

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:34

Herkennen jullie ook het gevoel van dat je aan het eind van de dag bekaf bent en dat de druk op je borst, als je die hebt, dan ook weer erger wordt? Terwijl je voor je gevoel overdag eigenlijk vrij weinig doet.
Ik zit ondertussen alweer een week thuis en wil graag weer aan het werk maar ben ook bang dat het allemaal net iets te snel gaat.....

Lastig allemaal....

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:05

Ik ben al een paar weken echt slaapmoe (heb ook nog chronische moeheid, dus ook nog anders moe) Ik kruip er momenteel savonds vroeg in omdat ik op ben, maar sochtens wil ik er niet uit omdat ik nog steeds moe ben.

Ik weet niet of "stilzitten" wel zo handig is. Voor mij zijn dat juist de momenten dat ik er last van krijg.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:08

Ik ga wel gewoon naar mijn paard hoor, maar rij alleen niet zo intensief :)
Van alleen maar stil zitten wordt je idd sowieso niet beter....

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:33

Je moet niet stil zitten maar gewoon bezig zijn en als je het zat bent even een pauze inschakelen. Werken is dan weer een verplichting omdat het moet. Ik zou gewoon als ik jouw was gewoon leuke dingen gaan doen wat ontspanning bied. En ben je het zat stop je gewoon.

Als ik last heb van het hyperventileren gaat mijn energie ook heel hard omlaag. Meestal doe ik smiddags even uurtje lekker niks even opladen en dan gaat het weer. Als het ware is je lichaam de hele dag aan het sporten omdat je hartslag zo hoog is. En dat vreet energie. Die druk op de borst heb ik in het begin ook heel erg gehad, maar na mate dat ik ging accepteren dat ik niet dood ging of dat er niets met me hart was is het weg gegaan. Doordat jij die druk voel en je meer drukker gaat maken, krijg je het alleen maar benauwder.

Ik ga ook gewoon na de paarden enzo, probeer toch me dagelijkse dingen door te zetten want op het moment dat je eraan toe geeft ben je verkocht. Ik heb 2 mnd echt thuis gezeten omdat ik het huis niet meer uit durfde. Me moeder heeft me toen echt uit huis gesleept en me na de paarden toe gestuurd.

Holly heb je daar als is een bloedtest voor laten doen? Chronische vermoeidheid kun je tegen gaan door kunnen hoeveelheid anti depressiva te nemen. Ook kan het een gewoonte zijn, vertelde de huisarts vorige week aan mij. Waardoor geen idee :D

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:49

ik heb er ook al een tijd last van ..

de eerste keer was het zoerg dat ik onder lichte nakoze moest ,
ambulance moest komen omdat ik en mn moeder echt dachten dat ik dood ging ..
ik had nog nooit meegemaakt en het was echt heel erg ,
dus werd ik hier thuis aan zo´n zuurstof ding gelegt.

De keren daarna ging het nog niet goed.. steeds moest ik geholpen worden ,
maar als ik het nu weer heb pak ik een zakje en word i kvanzelf rustig als er niet genoeg zuurstof meer is ..

Ik las net een stukje over ´het tussen je oren hebben zitten´

Nou dat is onzin .. bij mij komt het op de raarste momenten .

Heel vaak komt het door stres !
mn huisarts heeft dat ook gezegt ,
het zit echt niet tussen je oren hoor.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:50

en als je intensief bezig ben geweest jaa , klopt .

( las ik ineens.. ik heb het ook af en toe tijdens de voetbal . )

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:15

Nee word bedoeld tussen de oren zitten met denken dat je dood gaat.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:55

vervelend joh gamblex :(:).
dat is dus bij mij de grote grap, ik ben dus echt niet báng om dood te gaan (tijdens zo'n aanval), soms...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:12

Maar toch is het wel iets dat tussen je oren zit, het is een "geestelijk" probleem, wat soms wel uitgelokt word door lichamelijke problemen, maar minimaal 90% van hyperventilatie zit tussen je oren.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:02

ben vandaag voor het eerst weer naar de sportschool geweest delaatste keer wastoen ik steeds hyperventilatie kreeg.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:58

joyce2 schreef:
Maar toch is het wel iets dat tussen je oren zit, het is een "geestelijk" probleem, wat soms wel uitgelokt word door lichamelijke problemen, maar minimaal 90% van hyperventilatie zit tussen je oren.

geloof ik best, maar bang om dood te gaan ben ik niet en ik weet 100% zeker dat ik daar ook niet aan denk tijdens zo'n aanval. ik kan het alleen slecht uitleggen

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:49

ik word vandaag weer is ff gek van mezelf :(

Vorige maand ben ik nog uitgebreid onderzocht in het ziekenhuis ( incl. me hart ) en nog steeds ben ik soms bang dat ik er wat aan heb.. :?
en eigenlijk weet ik donders goed dat het komt doordat ik mij druk begin te maken.. dan begin ik steken te krijgen en blijf ik er aan denken en word t dus alleen maar erger en erger.. :( Ook zit ik ontzettend vast in me boven rug en schouders dit kan er toch ook mee te maken hebben?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:55

Is er iemand hier die in de omg van Rotterdam woont? Ik wil graag een Reconnective healing weg geven.Ik heb na een sessie geen last meer gehad.Geef het nu dan ook zelf .

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:27

Oooww ik zou graag willen dan maar woon in harderwijk :D

Mag ik vragen hoe dat werkt??