Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:51

@ Flugeltje: Een relatie heb je in goede en in minder goede tijden. Dit is toch echt het moment waarop je partner bij zal moeten springen willen jullie voorkomen dat je niet nog verder wegzakt. Blijven roepen wat moet help je jezelf niet verder mee, dat gaat niet werken. Hij of iemand anders zal je werk uit handen moet nemen, want dit trek je niet geef je aan. Schakel je huisarts in zou ik zeggen.

Pollewoppy

Re: Mensen met een Burnout / Overspannen IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:55

Angela: Hoe gaat het nu trouwens met jou?
Hoe is het met je verdriet? Kun je het een beetje handelen en is het wat gezakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 20:58

Lief dat je er naar vraagt PW! Het gaat opzich wel, het is aardig gezakt. Af en toe komen de tranen nog wel opzetten, maar als ik het er laat zijn zakken ze snel genoeg weer.

8 januari gaan we nog eens uiteten met elkaar, dus we zien elkaar nog wel!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:01

CIV schreef:
PW, wat fijn dat de Wok geslaagd was! En dat je je vandaag ook weer hebt vermaakt, zie weer een stijgende lijn B-) gelukkig. Ze doet nooit niks naar andere honden, vind het wel gezellig maar zelf vind ik het altijd eng omdat ze epilepsie heeft. Stel dat we ergens gaan kijken dan wil ik haar meenemen of misschien kan ik de hond op proef krijgen?

Stijgende lijn is er inderdaad weer :) Ben er zelf ook wel blij om. Heb nu even een dipje omdat mijn vriend de hele middag en avond al weg is, maar dat kan ik gelukkig een beetje relativeren.

Je hond mee nemen om kennis te laten maken is een goed idee. Ik weet niet of honden (vooral pups) op proef gegeven worden, maar als je de situatie uitlegt kan dit misschien wel. Gewoon vragen, nee heb je, ja kun je krijgen ;)

CIV schreef:
Flugeltje, een schoonmaakster kan bijdragen aan de oplossing, wie weet wil zij ook wel strijken? Goed dat je wel inziet dat er iets zal moeten veranderen! Nu moet je zelf nog kijken wat er kan veranderen zodat jij meer lucht krijgt.

Je was me voor. Een schoonmaakster is een prima idee!

CIV schreef:
Ik ben niet meer naar stal gegaan, vrouwtje had afgezegd en ik had niet zo'n zin :o . Vind dit ergens wel erg maar morgen weer een dag. Wil zo nog even een lekkere ronde met de hond wandelen zodat ik toch buiten ben geweest. Vanavond eten we weer lekker pizza :Y) vind ik altijd gezellig zo in het weekend.

Pizza eten is bij ons ook altijd een beetje feest. Helemaal als we het zelf maken, dan is het extra lekker. Moeten wij ook gauw maar weer eens doen :) Heb je nog lekker met de hond gewandeld? Wij gaan morgen wandelen, maar dan zonder hond, want hij kan niet zo ver meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:02

Oh ja, zo'n zelf gemaakte pizza is echt heerlijk! Wij hadden vandaag balkenbrij, kent iemand dit?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:04

Wat fijn Angela, zo te horen ga je er goed mee om. Dat is het mooie aan emoties, als je er ruimte aan geeft is het vaak minder heftig, of zakt het sneller en heb je er minder last van. (Edit: Wist ik het maar net zo goed toe te passen als dat ik het kan vertellen ;) )Alleen denk je er vaak op dat moment niet aan. Zo te horen lukt het je aardig. Heeft je aandachttraining die je gehad hebt daar nog invloed op gehad?

Wat gezellig dat jullie nog met z'n allen uiteten gaan. Leuk initiatief hoor. Is toch een mooi afscheid en leuk om elkaar dan nog even te zien.

Wat is balkenbrij? Ik heb er nog nooit van gehoord ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:11

Ik ben nog steeds niet goed in mediteren, maar ik kan het er wel makkelijker laten 'zijn' dus ik heb er wel wat aan gehad uiteindelijk.

Ik zie er ergens wel tegen op, maar wellicht is het dan minder spannend voor mij om alleen verder te gaan. Dus ik hoop dat het etentje een gezellige avond word.

Balkenbrij is een soort van bloedworst. Dat doe je dan op roggebrood met appelstroop.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:15

flugeltje schreef:
@CIV
Ik heb idd moeite met het accepteren, niet omdat ik het niet wil, maar meer omdat het niet kan.
Dus om het kort te maken, voel ik me enorm schuldig als ik ziek ben en kan daar niet overheen stappen. Ik ga eens proberen een schoonmaakster te zoeken, die 1 dag in de week wil schoonmaken, misschien dat dat werkt.

Acceptatie gebeurt ook niet van de een op andere dag. Het is geen knop die je om zet helaas. Acceptatie is een heel proces. Ik heb er meer dan een jaar over gedaan om het echt te accepteren. Het gaat erom dat je in kleine stapjes je gedragspatronen die je in de wegzitten (en geloof mij, dat is ook bij jou zo, ik lees het al in je berichten) te veranderen. Het gedragspatroon van altijd maar 'moeten, moeten, moeten' is daar één van. En dat gaat echt niet van de een op de andere dag. En verandering is moeilijk...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:24

Angela: Ik heb je blog gelezen, wat een topmeid ben je. Ik heb dieprespect voor jou. Hoe je aan jezelf werkt en hoe je er bent voor anderen, ik ben er door ontroerd...

Grote klasse meid! Nogmaals, je bent een voorbeeld voor mij :j absoluut!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:25

Dank je...

(pff moeilijk hoor, complimentjes aannemen..)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:36

Angela_ schreef:
Ik ben nog steeds niet goed in mediteren, maar ik kan het er wel makkelijker laten 'zijn' dus ik heb er wel wat aan gehad uiteindelijk.

Dan ben je dus wel goed in mediteren!
Jij het er laten zijn is een van de belangrijkste dingen.

Misschien kun je nog wat milder worden naar jezelf ;) En wat minder oordelen over je meditatie. Mediteren kun je namelijk niet goed of fout doen. Juist door de dingen te laten zijn zoals ze zijn, doe je het zoals mediteren bedoeld is. Ruimte geven aan wat is! En zo te lezen doe je dat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 22:22

Hihihi, daar heb je wel gelijk. De kritische stem op mijn schouder voert nog steeds de boventoon.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:25

Pollewoppy schreef:
flugeltje schreef:
@CIV
Ik heb idd moeite met het accepteren, niet omdat ik het niet wil, maar meer omdat het niet kan.
Dus om het kort te maken, voel ik me enorm schuldig als ik ziek ben en kan daar niet overheen stappen. Ik ga eens proberen een schoonmaakster te zoeken, die 1 dag in de week wil schoonmaken, misschien dat dat werkt.

Acceptatie gebeurt ook niet van de een op andere dag. Het is geen knop die je om zet helaas. Acceptatie is een heel proces. Ik heb er meer dan een jaar over gedaan om het echt te accepteren. Het gaat erom dat je in kleine stapjes je gedragspatronen die je in de wegzitten (en geloof mij, dat is ook bij jou zo, ik lees het al in je berichten) te veranderen. Het gedragspatroon van altijd maar 'moeten, moeten, moeten' is daar één van. En dat gaat echt niet van de een op de andere dag. En verandering is moeilijk...

Ik ben bij de HA geweest en die heeft het RIAGG ingeschakeld en zullen mij gaan bellen (dit is inmiddels al 2 weken geleden). Ik heb het ook allemaal iets onderschat denk ik en daarom ben ik wel blij met dit topic. Ik zie nu toch wel in dat het best heftig is en behoorlijk veel tijd kost. En dat zal ik moeten accepteren. Maar als je niet echt weet wat het inhoud valt dat ook niet mee.
Op internet kun je veel lezen over , hoe herken je een burn out en welke behandelmethoden er zijn, maar ik kan verder weinig vinden wat het inhoudt.
Dus sorry dat ik het alleen even over mijn probleem kan hebben, maar zolang ik geen hulp krijg, zal ik zelf toch het een en ander uit moeten vogelen en jullie hebben hierin heel veel ervaring :D :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:52

Zo, wat een pak sneeuw ligt er zeg! Was net even flink behelpen bij de paardjes, maar ze hebben allemaal de benen kunnen strekken. Stalletjes gedaan, alleen sneeuwt het ook in de stal! Gelukkig heeft Pascal mij geholpen.

De eigenaar belde net, ze weten niet of ze terug naar huis kunnen komen vandaag. Ze zitten in Groningen en daar ligt ook een dik pak. Dus misschien nog een dagje de paardjes verzorgen, vind ik stiekem wel leuk.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:07

Gave foto's Angela!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:14

flugeltje schreef:
zoals ik uit jullie verhalen begrijp gaat dit heel lang duren. Ik kan toch geen 1,5 jaar beroep doen op mijn familie ??

Dat hoeft zeker niet. Bij ons misschien het geval, maar als je puur een burnout hebt, zonder depressie zoals Angela en ik, dan kun je er veel eerder weer bovenop zijn. Hou je dus niet teveel aan onze tijd vast. Het verschilt zo per persoon, daar kun je nu nog niks van zeggen. Bij mij zeiden ze in eerste instantie geen langer verzuim verwacht dan 3 mnd. Maar er bleek een beetje meer onverwerkte ellende te zitten waardoor het langer duurt nu.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:00

Angela, mooie foto's *-:) Komt de eigenaar vandaag nog thuis? Leuk dat je je therapiegenootjes nog zult zien in het nieuwe jaar. Hoe voel je je?

PW, wij maken eigenlijk nooit zelf pizza maar bestellen altijd :o vind het erg lekker. Is je dip van gisteren nog overgegaan? Lekker gewandeld vandaag? Slaap je al beter?

Flugeltje, zelf heb ik alleen een burnout gehad (de dokter had het wel over een depressie) en deze uitte zich in paniek en angstaanvallen. Jij hebt nu geen medicatie toch? Ben er, vind ik zelf, nog goed vanaf gekomen maar toch dacht ik dat ik er eerder vanaf zou zijn, heb 6mnd thuisgezeten. Op den duur heb ik het maar z'n beloop gelaten en gekeken wanneer het beter zou gaan. Probeer écht stil te staan bij de positieve dingen, dit hielp mij wel en probeer ik nogsteeds te doen, ieder goed moment is meegenomen.

Wij zouden vandaag nog wat kerstkaarten rondbrengen maar door de hevige sneeuwval hebben we dit maar niet gedaan, deze moesten met de auto rondgebracht worden. Vind het wel vervelend want het is zo kerst, maar wie weet kan het morgen. Vanmiddag een verjaardag gehad, was wel gezellig. Nog een rondje met de hond door de sneeuw gedaan, wat is het toch mooi en koud zo buiten ;). Mis het nu wel dat mn paard verder weg staat, zou haar graag zelf buiten zetten en zien genieten van de sneeuw. Voel me even wat onrustig, heb ik vaker in het weekend. Komt dan toch omdat je dag anders is en ik voor mn idee niks gedaan heb, dan voel ik me nooit zo, bah.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:51

Helaas niemand gezien hier vanavond, hoop dat dat een goed teken is. Ga nu nog even iets lezen, hoop wat beter te slapen vannacht want de afgelopen nachten had ik steeds dromen. Neem nu niets in omdat ik uit kan slapen. Hier ligt nog een flinke pak sneeuw, hoop dat er morgen wel wat kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:26

Kom nu even binnen wippen! Wat een pak sneeuw he?

Ik ben net op stal geweest, even op bezoek bij de eigenaren die al thuis waren gekomen. Ik heb een bessenjenevertje gedronken en nu heb ik helemaal gloeiwangen.

Hoe komt het dat je zo onrustig bent CIV? Zou het niet helpen om ook voor de weekenden een dagschema te maken misschien. Ik ga morgen wel een weekschema maken, ik denk dat ik dat gewoon iedere week maak. Zal me vast gaan helpen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:07

Ik heb ook een weekschema, heb hem hier aan de muur hangen.
Werkt op zich wel goed, al heb ik op de moeilijke dagen wel moeite om me er aan te houden. Zorg bij het maken van een schema dat je het haalbaar houdt! ;)

Heb vanacht trouwens wat ingenomen om te slapen. Dus vanacht wel een goede nacht gehad :j

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:26

Ik herken het wel CIV dat je je in het weekend minder lekker voelt. Ik heb dat ook. Ik word er alleen vaak zo somber van.

Heb net de auto maar sneeuwvrij gemaakt en dan zometeen naar therapie. Ben benieuwd hoeveel er zullen zijn. Vrijdag waren we maar met zn drieen. Ik ga maar op tijd weg, want ik weet niet hoe het onderweg is. Zal wel druk zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:26

Ik heb ook moeite met het weekend, Passcal wil graag spontaan dingen doen, maar ik niet. Ik moet weten waar ik aan toe ben en structuur hebben. Ik weet ook niet of dat nog ooit weggaat..

Onze auto is nog sneeuwvrij, van gisteravond. Het heeft dus hier vanacht niet meer gesneeuwd. Ik ga zo naar stal, Pascal gaat mee. Ik ben een beetje snotterig, maar de eigenaresse is helemaal ziek dus ik heb gister aangeboden dat ik de stallen zou mesten vanmorgen. En met zijn 2-en is dat zo gepiept.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:57

Tjongejonge, net een verhaaltje zitten typen, krijg ik een foutmelding. Nog een poging dan maar...

Wat gezellig dat jullie samen zijn gegaan Angela. Lief ook van je dat je zo meedenkt met die mensen. Ze zijn vast blij met je! Hoeveel stallen zijn het eigenlijk?

We hadden vanochtend in de groep wel een interessante discussie, namelijk in hoeverre je inspraak hebt in je eigen behandeling. Iemand vond dat je namelijk helemaal geen eigen inbreng hebt en als je het ergens niet mee eens bent, dat er dan niet naar je geluisterd wordt. Hij wilde wel eens ervaringen van anderen horen. Ik heb gelukkig zelf andere ervaringen en durf wel te zeggen als ik het ergens niet mee eens ben.

Verder heb ik al even lekker gesport. Wat ik vanmiddag ga doen weet ik nog niet. Beetje lezen denk ik en even aan mijn 'vroegsignaleringsplan' werken. Heb volgende week maandag weer een afspraak erover dus moet ik er wel wat mee gedaan hebben natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 14:11

Zo, ik ben ook weer binnen!

Toen ik op stal aankwam lag de eigenaresse nog op een oor. Ik heb haar gewoon laten liggen en ben begonnen met de stallen. Ik heb Garuna met haar dochter Gemma in het kleine weitje gezet. Ze zakten flink weg in de sneeuw, maar vonden het prachtig. Uiteraard moest Garuna proberen of sneeuw ook eetbaar was. De sneeuw is afgekeurd :+ Gemma moest er in plassen, dus dat was een 'can be yellow' momentje! (m&m's reclame) De jonkies heb ik opgesloten in de loopstal met wat hooi, zodat Evita en Elisa ook even naar buiten konden in de bak. Het is een beetje behelpen, maar zo kan toch alles naar buiten en genieten van het lekkere zonnetje.

En het is toch het mooiste wat er is, haflingers in de sneeuw met een koud zonnetje erbij. Ik heb heerlijk genoten!

Ik heb een dagschema gemaakt voor mezelf zodat ik voldoende rust neem, maar ook niet de hele dag achter de computer ga zitten niksen. Ik wil zo een terugval proberen te voorkomen. Moet het nu toch alleen doen. Ik voel me nu best goed eigenlijk, ik heb al best wat gedaan vanmorgen, maar heb mezelf niet voorbij gelopen. Ben stiekem best trots nu, al is dit eigenlijk iets normaals.

Vanmiddag ga ik kerstkaarten rondbrengen, lekker in de sneeuw wandelen! Eigenlijk wilde ik gaan hardlopen, maar dat zal niet gaan lukken met dit weer denk ik. Vanavond moeten we kraamvisite maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ben niet zo'n babymens.

PW: Wat is een vroegsignaleringsplan? Is dat ook een soort van terugvalpreventie? Wij hebben namelijk zoiets moeten maken met 3 fases en wat daarvan jou kenmerken zijn, en wat je kan doen om het weer om te buigen?

Je bent wel lekker actie geweest zeg! Moet je wel een goed gevoel geven of niet?

Wij hebben 4 stallen, en 3 loopstallen. Die van de hengst hoef ik nooit uit te mesten want hij poept altijd buiten in zijn wei. Nasa doet precies hetzelfde maar die poept onder het afdak van de stal, dus daar haal ik wel altijd de drollen weg. Gitta en Geja hebben hun loopstal met een uitloop op de bak. En als ik de bak wil gebruiken moet ik ze opsluiten en de drollen uit de bak halen. Het is niet zo heel groot, en soms best wel behelpen want veel land en luxe hebben we niet.