Welke fobie/angst heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-09 21:16

Ik heb enkele fobies gevonden waarvan ik het bestaan niet wist.
Toch even leuk om het hier te plaatsen.
Zijn er mensen die dit als fobie/angst hebben? (of mensen kennen)

Bibliofobie: Angst voor boeken.
Theofobie: Angst voor Goden.
Dextrofobie: Angst voor dingen die zich aan de rechterkant van het lichaam bevinden.
Levofobie: Angst voor dingen die zich aan de linkerkant van het lichaam bevinden.
Gynefobie: Angst voor vrouwen.
Heliofobie: Angst voor zonlicht.
Homofobie: Angst om homosexueel te worden.
Hexakosioihexekontahexafobie: Angst voor het getal 666.
Sesquipedalofobie: Angst voor het lezen of uitspreken van lange woorden.
Autoglossofobie: Angst voor de eigen taal
Xenoglossofobie: Angst voor vreemde talen.
Xenofobie: Angst voor vreemdelingen.
Arachibutyrofobie: Angst voor het blijven plakken aan het gehemelte van Pindakaas.
Ablutofobie: Angst om zich te baden of te wassen.
Potofobie: Angst voor Alcohol.
Stasibasifobie: Angst om te lopen.
Phalacrofobie: Angst om kaal te worden.
Venustrafobia: Angst voor mooie vrouwen.
Chrometofobie: Angst voor geld.

Autoglossofobie: Angst voor de eigen taal.
Hoe spreek je dan?

Hexakosioihexekontahexafobie: Angst voor het getal 666.
Dat komt al iets meer voor. Maar euhm kan iemand dit uitspreken?

Anne.

Re: Welke fobie/angst heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:12

Ik heb een gekke angst voor grote, vierkante zwembaden.. diep of ondiep. Vroeger hadden wij altijd een zwembad hier met enorm veel van die waterspuiten uit het plafond, de boden van het zwembad, de muren.. daar was ik altijd als de dood voor.

Toen ik zaterdag ging zwemmen kwam het weer naar boven drijven (wat toepasselijk). Ik wilde met mijn vriend baantjes trekken in het 25 meter bad.. heb er mooi maar 2 gedaan. Ik scheet echt 7 kleuren, zo angstig dat ik was. Er hing een grote gekke bol aan het plafond waar wel eens water uit zou kunnen komen, en waren roosters op de bodem waar wel eens wat ingezogen of uitgespuwd zou kunnen worden, langs de rand lagen gekke blokjes..

Je krijgt mij voor geen goud een half uur midden in zo'n groot, diep zwembad.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:38

Denk dat veel mensen hier een angst en 'bang zijn voor' door elkaar halen. Ik ben gediagnosticeerd met een angststoornis en geloof mij, dat is heel wat meer dan alleen afkeer hebben en jezelf bang voelen! Niet dat ik die mensen wil baggetaliseren, maar wees voorzichtig met het roepen van zulke dingen want je stoot snel mensen die werkelijk met de klachten kampen voor het hoofd.

Mijn angststoornis is trouwens gebaseed op druktes (agorafobie), een sociale angststoornis (niet geaccepteerd worden, verkeerd worden aangekeken, enz.) en voor kleine ruimte (claustrofobie).

En bang ben ik voor clowns, padden :r en naalden.. En ik heb hoogtevrees. Maar deze angsten brengen niet de klachten die mijn 'echte' angsten wel veroorzaken (hyperventileren, paniekaanvallen, blackouts, lichamelijke klachten)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:52

Pardon, Petulan. :) Maar ik ben in die zin inderdaad bang voor zwembaden etc. ;)

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:55

Ik weet niet of dat van mij een fobie is, maar het is wel meer dan bang zijn.

Spinnen. Ik kan er niks aan doen, al issie superklein en hangt ie ergens in de hoek, ik begin te huilen en hij moet gewoon weg. Had dit laatst in de klas gewoon nog, in de hoek boven mij zat een echt grote spin. Ik begon gewoon te huilen in de klas, en mensen kregen 'm maar niet weg. Heb de rest van de les trillend aan de andere kant van het lokaal gezeten.

En ben ook nog bang voor clowns en poppen. En naalden. Maar niet zo erg als voor spinnen. En heb hele erge hoogtevrees. Als ik al weet dat ik ergens hoog (en dat kan dus 4 m zijn :o ) loop, en het niet eens zie, zoals op een trap ofzo, word ik misselijk en draaierig.

Jeetje ik blijf maar editen :')
Laatst bijgewerkt door Moiryn op 15-12-09 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

KambiusH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:55

Haagsemeid schreef:
Ik kan ook niet tegen droge handen.
Heb etmofobie (overgeven) en heb een geconstateerde gegeneraliseerde angststoornis

Ik heb precies hetzelfde!

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:21

Naalden!
Vandaag voor het eerst wezen bloedprikken... Zat helemaal te trillen, hyperventileren, tranen in mijn ogen, en toen zei ze: "Nu doe ik de plijster erop", ik dacht echt: huh?! nu al klaar.

Angst overwonnen, nouja nog wel een beetje bang ervoor, maar veél minder!

Inez_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:26

Ik heb heel veel bang in het donker. Ik durf niet alleen in de donker op straat zonder te lopen. Ik zou denk ik voor geen geld ter wereld alleen in de donker door een bos durven.

Als ik alleen thuis ben en moet gaan slapen, slaap ik amper zelfs met een alarm. Bang dat er inbrekers gaan komen.

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:39

Leraren die stinken.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:28

Ik heb heel erg last van Thanatofobie (de dood) dat ernstig gepaard gaat met Achluofobie (donker en duisternis). Ik weet het, iedereen heeft het. Maar bij mij is het vreselijk. Dan lig ik bijna hyperventilerend en versteend in mijn bed met paniek in mijn maag borrelend. En dan moet ik ineens zo snel mogelijk opstaan. En dan ga ik als een bezetene 'omg' mompelen en de tranen staan in mijn ogen. Ik heb er alleen last van als ik in mijn bed lig, want dan is het donker en stil en ben je alleen met je gedachten. Mijn ouders begrijpen me niet echt heb ik het idee van hoe erg het is en hoe ik er mee zit.. Ik weet ook niet hoe ik het over moet brengen op ze. Ik overweeg echt om naar een psycholoog of psychiater te gaan ;(

Ook heb ik last van hoogtevrees en vallen (dus te pletter vallen, mij zul je ook nooit zien skydiven). Maar ik wil echt consultatie over het bovenstaande. (Ben 16 jaar.. is dat van toepassing??)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:49

Ik heb een geluidsfobie, ben als de dood voor ballonnen en alle andere onverwachtse knallen.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 16:57

Heet dat een geluidsfobie?

In ieder geval AngelSpirit: voor zulke ernstige angsten zou ik een psycholoog raadplegen want het hindert je waarschijnlijk in je slapen etc. en dat maakt het er natuurlijk niet beter op. Ook al zou het niet hinderen: als je er vanaf wilt, altijd handig naar een psycholoog/psychiater te stappen. Ik weet niet of het uitmaakt of je 16 bent of niet maar dan ben je in ieder geval oud genoeg om zelf te weten of jij die angst wilt confronteren. Ik zou in ieder geval even een keer een intake-gesprekje regelen of iets dergelijks.

Als je geen goede weet, kan je huisarts er wel aan helpen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:18

Inparkeren / fileparkeren. :') Ik schiet serieus al in de stress als ik er alleen maar aan denk. Ik ben zo bang dat ik iets raak!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:20

clowns zijn eng,
ik vind bellen eng.. :o
En ik ben heel vaak bang om mensen kwijt te raken waar ik van hou :o dat is dus een angst van mij..
Oh en spinnen zijn ook niet leuk :')
En wespen brrrr..
kotsen is ook heel eng !!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:22

Weet eigenlijk niet of ik al eerder had gereageerd in dit topic....

maar ik heb extreme angst in de auto en dan voornamelijk op de snelweg...

ik rijd zelf niet, maar sinds een jaar heb ik er last van....

hyperventileren, zweethandjes, noem maar op...... echt verschrikkelijk ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:22

Ik ben stukje bij beetje vorderingen aan het maken bij mijn strijd tegen mijn liftfobie. Inmiddels druk ik op knopjes, en ga ik ook daadwerkelijk een lift in, maar omhoog en omlaag doe ik nog steeds niet graag, er moet ook altijd iemand mee, en ik knijp met altijd vast aan degene met wie ik ben of aan een reling.

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:26

Ik vind poppen heel eng zoals de muppets enzo. Ik weet niet waarom ik denk omdat ze weinig emoties uitstralen. Maar als ik een enge pop op tv heb gezien vergeet ik hem niet meer en ben ik bang dat ie me achtervolgt als ik bijvoorbeeld de trap op ga. :\
Dan gaat me hart ook heel snel enzo...
Maar ik weet dat het echt niet kan.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:31

Lotus83 schreef:

Zijn er toevallig andere die hier ook last van hebben?

Zou prettig zijn daar ervaring over uit te kunnen wisselen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:37

Lotus83 schreef:
Lotus83 schreef:

Zijn er toevallig andere die hier ook last van hebben?

Zou prettig zijn daar ervaring over uit te kunnen wisselen

Ik had hier vroeger wel last van, maar niet zo extreem als jou, maar altijd bang, gewoon dat er iets ging gebeuren ? Dit is vanzelf weggegaan..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:43

Ik ben niet gewoon een beetje bang.....

Binnen in de stad en bebouwde kom is er niks aan de hand.., maar die snelweg....

Ik heb totaal geen overzicht en dat hoeft op zich ook niet want ik rij niet maar de angst, ik zit elke keer weer te bibberen in mijn stoel.

Tot een jaar terug had ik nergens last van..., maar van de 1 op andere dag was het mis.
Geen ongeluk ofzo gehad, ik weet dus echt niet hoe het komt

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:44

Ik vind de snelweg juist meestal relaxter dan de bebouwde kom. :+ Maar ik ben dan ook een angstloos scheurmonster op de weg.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:44

Nemurin schreef:
Ik vind de snelweg juist meestal relaxter dan de bebouwde kom. :+ Maar ik ben dan ook een angstloos scheurmonster op de weg.

Ja... maar jij rijd zelf...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:45

Zou dat verschil maken? Ik heb wel eens schrik/enge momenten als ik rij, maar die schrijf ik toe aan het feit dat ik pas 4 jaar mijn rijbewijs heb en dus gewoon nog niet alle mogelijke situaties heb meegemaakt.

Ik denk dat als je dergelijke angst hebt met in de auto zitten je die ook wel gaat hebben als je zelf zou rijden?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:10

Nemurin schreef:
Zou dat verschil maken? Ik heb wel eens schrik/enge momenten als ik rij, maar die schrijf ik toe aan het feit dat ik pas 4 jaar mijn rijbewijs heb en dus gewoon nog niet alle mogelijke situaties heb meegemaakt.

Ik denk dat als je dergelijke angst hebt met in de auto zitten je die ook wel gaat hebben als je zelf zou rijden?

Ik kan niet zelf in de auto gaan zitten... en heb ook wel rijlessen gehad in het verleden

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 00:13

Ik ben bang voor vogels, maar ik ben daar ook allergisch voor, dus dat lijkt me een gezonde geestelijke reactie op een lichamelijk probleem. Maar ik ben ook bang voor vlinders en vissen. En dat slaat natuulijk helemaal nergens op, maar ik moet echt niet in een vlindertuin gaan staan, of gaan snorkelen iieuw :n