Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:04

Nou ik heb haar nog gezoend dinsdag, dus laten we maar hopen dat het geen MG is. :')

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:06

Madelief28 schreef:
Als het de MG niet is, dan is het wel de Long pest of Q-koorts wat mensen angstig moet maken...

Ik wordt er een beetje moedeloos van...

me2

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:09

Unwritten schreef:
Ben het wel eens, als je sterk en gezond bent kom je er makkelijk weer vanaf. Ik ben er ook zonder tamiflu overheen gekomen..

Toch las ik vanmorgen ergens dat er toch ook gezonde mensen aan overlijden. Weliswaar geen meerderheid, maar toch..... Fijn trouwens dat je er af gekomen bent :j . Had je ook die droge hoest? Want dat las ik niet in jouw rijtje symptomen.

Ik maak me voornamelijk zorgen over mijn dochtertje van 4. Moet er niet aan denken dat mijn kleine meissie zo ziek wordt. Ze heeft natuurlijk wel eens griep gehad, maar dat stelde nauwelijks wat voor, als ik deze symptomenlijst zie. Verder moet ik er zelf ook niet aan denken, want ik heb wel een dochter en dieren thuis te verzorgen in mijn uppie. Ik ben begin dit jaar heel, heel erg ziek geweest van een hele zware luchtweginfectie en toen kon ik ook niets (niet voor mijn kind zorgen bijvoorbeeld), dat was een ramp (wat me minstens 6 weken heeft gekost). Ik hoop dat ziekte me voorlopig even bespaard blijft....

Anoniem

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:11

Jep droge hoest had ik ook, dat doet echt ontzettende pijn aan je longen, heel bizar..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:13

Unwritten, zwaar hoesten is vreselijk, dat weet ik nog wel toen ik zo ziek was begin dit jaar. Mijn ribben knakten gewoon letterlijk (een vriendin van me heeft me nog met spoed naar de huisartsenpost gebracht, omdat ik ademnood had door gekneusde/gebroken ribben die mijn longen blijkbaar in de weg zaten) en als ik er nog aan denk, hoop ik dat echt nooit meer mee te maken. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:15

Ik ben ook nog nooit zo ziek geweest als nu met de MG, ik heb zelfs nog nooit een gewone griep gehad.. ik heb het meegenomen uit London, maar heb er gelukkig niemand mee aangestoken :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:20

Gelukkig maar inderdaad.
Nee, ik hoop echt dat dit me bespaard blijft na mijn ziekte van eerder dit jaar, want dat is echt een enorme klap geweest op mijn gestel. Maar ja, de tijd zal het leren. Ik kan er toch weinig aan doen, vrees ik. Ik bedoel, ik ga er niet voor binnen blijven zitten. Een vriendin van me is nu naar Spanje, ik verzorg haar paard en na haar vakantie komt ze mijn haar doen (ze is mijn kapper ook) en dat ga ik niet afzeggen ofzo (mits ze ziek is, maar dan zegt ze zelf wel af). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:21

Je moet zowiezo niet bang zijn voor de ziekte.. in de media doen ze er zo paniekerig over, dat maakt de bevolking alleen maar bang, dan gaat iedereen overal op letten en word je alleen maar sneller ziek, van gekte :=

Gewoon doorgaan met het normale leven is nog het beste om te doen :j

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:25

Misschien een hele stomme vraag hoor..
Maar ik volg het topic nu al een poosje en kan nergens het antwoord vinden. :Y)

Als je de griep hebt gehad, ben je dan ook meteen resistent tegen de griep? Dus kan je 'm daarna niet meer krijgen of toch wel.. :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:31

Unwritten, ikzelf ben an sich niet bang voor die ziekte, maar wel voor de gevolgen als ik het krijg. Niet voor mijn dochter kunnen zorgen, niet voor mijn dieren kunnen zorgen... Mijn paard redt zich wel, ik kan zo een paar hele fijne mensen inschakelen, maar ik heb meer huisdieren. Ik ben nog niet vergeten hoe ik kruipend door de tuin mijn konijnen in vreselijk weer moest doen, terwijl ik dat eigenlijk helemaal niet kon (ik was ziek in januari/februari).
Nou duurt die Mexicaanse griep een stuk korter, dat scheelt. ;)

Van gekte word ik niet zo snel ziek, hoor. Maar is het gek dat ik hoop dat vooral mijn dochter bespaard blijft hiervan? Ze is nog zo jong en ze is mijn alles. :+:
Je moet er toch niet aan denken dat ze door eventuele complicaties.... Snap je? Of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:32

Dat begrijp ik ja, zeker omdat je dochtertje nog zo jong is. Is het niet mogelijk omdat je dochtertje nog zo jong is, en jullie samen een risico groep vormen, preventief tamiflu te krijgen? Dat doen ze in London nu wel namelijk :j

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:35

Unwritten schreef:
Tamiflu Nieuws:

Citaat:
Tamiflu (foto: ANP)

De virusremmer Tamiflu wordt alleen nog maar aan besmette mensen gegeven die tot een risicogroep behoren. Volgens het RIVM verloopt de griep zo mild dat Tamiflu niet nodig is voor iedereen. Tot de risicogroepen behoren onder anderen jonge kinderen, mensen die al ziek zijn en hoogzwangere vrouwen.

De meeste mensen herstellen binnen twee tot zeven dagen en zijn niet erg ziek.

Veel besmette mensen zijn jongeren die in Spanje of Griekenland zijn geweest. Daar zijn veel griepgevallen.

Het RIVM heeft in Nederland tot nu toe 912 gevallen geregistreerd van de Mexicaanse griep. Begin deze week stond de teller nog op 663.

De griep verloopt niet anders dan een seizoensgriep, zegt het RIVM.

Deze week stierf voor het eerst iemand in Nederland aan de gevolgen van de griep. In Groot-Brittannië, Spanje en Griekenland lopen Nederlandse toeristen de griep het vaakst op.

Dit slachtoffer uit Nederland, had wel al gezondheidsproblemen, gezond was ie dus niet. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:40

Unwritten schreef:
Ik had zelf gelukkig geen gemuteerde variant, kwam wel te laat bij de dokter voor tamiflu.. je voelt je van het een op het andere moment beroerd, kan niet meer zitten, liggen lopen door de spierpijn, overgeven hoofdpijn keelpijn diarree hele hoge koorts, het hoort er allemaal bij. En toch, huisartsen snappen niet waar die mediagekte vandaan komt, de GGD ook niet, Mexicaanse griep is Milder dan een gewone griep, je bent er dus ook sneller weer vanaf..

Had je geen luchtwegklachten zoals hoesten?

Laat maar verder gelezen en gezien dat je al geantwoord hebt.
Ik had exact dezelfde klachten en 41 graden koorts. Ook een droge hoest maar dat was niet de hoofdklacht en dat was volgens de dokter de reden om mij niet te testen. :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 07-08-09 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:41

ThePast03 schreef:
Unwritten schreef:
Ik had zelf gelukkig geen gemuteerde variant, kwam wel te laat bij de dokter voor tamiflu.. je voelt je van het een op het andere moment beroerd, kan niet meer zitten, liggen lopen door de spierpijn, overgeven hoofdpijn keelpijn diarree hele hoge koorts, het hoort er allemaal bij. En toch, huisartsen snappen niet waar die mediagekte vandaan komt, de GGD ook niet, Mexicaanse griep is Milder dan een gewone griep, je bent er dus ook sneller weer vanaf..

Had je geen luchtwegklachten zoals hoesten?

Ik hoestte de longen uit mijn lijf, deed enorm veel pijn.. :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:41

Unwritten schreef:
Dat begrijp ik ja, zeker omdat je dochtertje nog zo jong is. Is het niet mogelijk omdat je dochtertje nog zo jong is, en jullie samen een risico groep vormen, preventief tamiflu te krijgen? Dat doen ze in London nu wel namelijk :j

Ja, maar in GB is het hele virus een stuk erger dan hier.

Ik weet niet wat mogelijk is en ik wil ook niet gaan miepen over iets wat nog niet echt speelt hier. In mijn dorp heeft een 21-jarige jongen het gehad (opgelopen in Belgie tijdens popfestival), maar die is toen totaal geisoleerd en heeft het ook prima overleefd. Verder nog geen gevallen heel dichtbij, maar daar kun je misschien op wachten.

We zien het wel. Over anderhalve week begint de school weer en iedereen is weer terug van vakantie en dan gaan we het meemaken......

Jij bent toch resistent nu, neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:43

Citaat:
Na besmetting met een virus ontwikkelt het lichaam zelf meestal afdoende weerstand (= immuniteit) om de indringer onschadelijk te maken (bijv. natuurlijke weerstand tegen verkoudheid en griep). Dit is echter niet altijd het geval (o.a. bij HIV/AIDS).

Je zou zeggen van wel inderdaad :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:48

Bij HIV wordt je hele immuunsysteem ontregeld, dat is juist het probleem bij HIV. ;)

Maar bij MG denk ik wel dat je er immuun voor bent nu. Lijkt me ook het hele basisprincipe van die inentingen ertegen of niet? ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:57

Unwritten schreef:
Je moet zowiezo niet bang zijn voor de ziekte.. in de media doen ze er zo paniekerig over, dat maakt de bevolking alleen maar bang, dan gaat iedereen overal op letten en word je alleen maar sneller ziek, van gekte :=

Gewoon doorgaan met het normale leven is nog het beste om te doen :j

Ik vind dat je gelijk hebt :)

Ik doe er ook niks speciaals voor, word ik ziek, dan word ik ziek. Van mijn werkgever hebben we allemaal anti-bacterieel spul gehad. Maar ik heb hier bijna nooit volk over de vloer op kantoor en ik zit alleen in het gebouw. Ik zal dus minder snel met een besmetting geconfronteerd worden :)

Ik ben trouwens wel blij voor je dat je weer opgeknapt bent. Is je hoest ook snel weggetrokken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:58

De hoest is nog wel het langste gebleven, die was met een dag of 11 weer weg :j

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:06

Ik heb gehoord dat deze griep niet veel gevaarlijker is dan de "normale" griep. ook aan normale griep gaan er mensen dood.

Daarom maak ik me niet zo zorgen :)

ik zag trouwens dat de eerste BN'er de griep heeft.. :(:) Staat meteen in het nieuws..

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:07

Tallie_Ho schreef:
Ik heb gehoord dat deze griep niet veel gevaarlijker is dan de "normale" griep. ook aan normale griep gaan er mensen dood.

Daarom maak ik me niet zo zorgen :)

ik zag trouwens dat de eerste BN'er de griep heeft.. :(:) Staat meteen in het nieuws..

Wie? Thomas Berger?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:09

De beste manier om het niet te krijgen is gewoon niet in contact komen met zieke/hoestende mensen en je handen regelmatig te wassen, met name als je ergens geweest bent.

En ja, je bent dan meteen resistent, maar ik neem aan dat als hij muteert je de nieuwe vorm wel weer kunt krijgen. Dat is ook zo met andere griepen. Wél heb je meer weerstand er tegen. Voor zover ik het dan uit voorlichting heb begrepen.

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat de media zo vreselijk de gevallen uitvergroot en bij jullie blijkbaar zo weinig aandacht besteed aan voorlichting en geruststelling.

Hier staat bv ook dagelijks in de krant hoeveel mensen die de griep gehad hebben al weer aan het werk zijn en hoeveel er aan de beterende hand zijn en vooral waar de zieken zitten. Dat geeft een veel duidelijker en normaler beeld dan alleen maar nieuwe gevallen en doden melden!!!
Als men dat ook met gewone griep zou doen (alleen de nieuwe gevallen en doden melden), zou men zich rotschrikken.

Hoe goed Tamiflu helpt is nog helemaal niet duidelijk, terwijl men in de media doet alsof het een afdoende wondermiddel is om de griep voorgoed er onder te krijgen. Er is nu overleg of 1 dosis wel genoeg is.
Het is heus geen wondermiddeltje. Je kunt ook nog eens gewoon resistent zijn of worden tegen Tamiflu. En wat doe je dan als er weer een gevaarlijker griep rondgaat?
Is het niet gewoon beter om alleen Tamiflu te krijgen als de artsen of andere autoriteiten vinden dat jij dat nodig hebt?

Het is ook zo dat hoe minder je met griepen in aanraking bent gekomen in je leven, hoe minder weerstand je tegen griepen hebt. Dit even terzijde, het is dus eigenlijk beter voor je gezondheid om met griepen in aanraking te komen...omdat je anders áls je het een keertje krijgt, veel kwestbaarder bent.

Om resitentie te voorkomen moet men toch erg verstandig omgaan met een middel als Tamiflu en niet maar uit gaan delen, vind ik persoonlijk. Ik vind dat men terecht hele selctief is met het geven van het middel.

London is, net als elke hoofdstad, een broeinest voor alle ziekten (wegens veel verkeer van mensen uit allerlei landen en het op elkaars lip leven) en daar lijkt het me niet meer dan logisch dat er wat kwistiger mee omgegaan wordt. Maar om nou iedere burger die wil maar te gaan enten op niks af...
Ik denk dat je gewoon het risico moet calculeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:11

Tamiflu is geen geneesmmiddel.. Tamiflu is een remmer en alleen werkzaam in de eerste twee dagen van het ziek zijn :)

Tallie, je hebt helemaal gelijk, gewone griep is zelfs erger dan deze, ze zijn alleen bang dat het zich gaat mengen met de gewone griep, dan kan de MG wel gevaarlijk worden.

Bron; mijn huisarts..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:15

Ach je kan er donder op zeggen dat deze zich vroeg of laat met gewone griep gaat mengen, als ze straks tegelijk opkomen. Maar dan nog hoeft het geen vreselijk gevaarlijke variant te worden, het is en blijft een kansproces. En zelfs als er een gevaarlijke variant komt zal maar een minderheid van de bevolking besmet raken, en daar weer een minderheid van ernstig ziek worden. We zijn niet voor niets allemaal in het bezit van een (over het algemeen) prima werkend immuunsysteem!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:18

Lusitana schreef:
De beste manier om het niet te krijgen is gewoon niet in contact komen met zieke/hoestende mensen en je handen regelmatig te wassen, met name als je ergens geweest bent.

Als gezin met school, werk, een sociaal leven en bezigheden is het onmogelijk om niet in contact te komen met eventueel zieke/hoestende mensen. Wie kan zich nou zo isoleren? Helemaal na de vakantie periode is dat echt onmogelijk.

Maar ik ben met je eens dat (met name zo'n krant als De Telegraaf om maar een duidelijk voorbeeld te noemen ;) ) bepaalde media graag angst aanjagen. Ik heb zelf weinig griep in mijn leven gehad, mijn dochter ook, terwijl zij gewoon 2 jaar lang naar de peuterspeelzaal is geweest, sowieso altijd al veel andere kinderen ziet en nu op school ook tussen de griepvirussen zit. Verkoudheidjes zijn er wel, maar ook niet overmatig. Blijkbaar is ze zo kerngezond dat het haar niet zo veel doet, wat kun je er aan doen? Het ene kind is gemiddeld vaker ziek dan het ander. Ikzelf was vroeger ook vrij weinig ziek en dat heb ik nog steeds gelukkig :D . Maar ALS ik wat heb, dan heb ik het ook goed. :j