Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:09

Haa, echt leuk!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:29

'vind ik leuk'

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 17:07

SV, jullie hebben echt een heel gaaf plekje op die boerderij, wat leuk met al die dieren.
En fijn dat je zonder spierpijn zo makkelijk weer verder loopt!
En leuk dat moeilijke lange naam plaatsje :D

Busy missy, ben je familie van mij?
Ik verdwaal ook zo vaak, zeker in een nieuwe omgeving :o
Wel goed dat je die heuvel 2x hebt meegepakt! Lekker bezig geweest.

Leonie, wat leuk weer heerlijk gehiked met de familie!
En je man is dus een beetje klaar met de bergen, hij rent in Nederland alleen op de weg toch? Snap wel dat het nu voor hem een beetje afzien is.

Hier voelde de benen, dinsdag weer goed, zo goed dat ik gister een rondje van 25km heb gemaakt, met wat hoogte meters, ging echt lekker.
Toen ik thuis was zag ik dat ik nog maar 17km nodig had om deze maand tot 400km te komen, dus vandaag heel rustig 17km gelopen, en gehaald!
Snap echt helemaal niet hoe ik er nog 100km bij had moeten proppen om aan de 500km te komen die Suliko had :wow:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 17:16

400km zo dan! Dat heb je echt goed gedaan!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 10:46

Jammer dat je nu geen spraakbericht kunt toevoegen, want anders had je de plaatsnaam mogen uitspreken, haha.

Ik heb gisteren niet gelopen. Ik heb spierpijn van mijn heuvelactie. En wel op een hele rare plek. In de enkels. Als ik op m'n tenen ga staan dan doet dat gewoon pijn. Dus niet in de bovenbenen, niet in de kuiten, maar in de enkels. Hoe dan denk ik dan. Daarmee is het duidelijk dat heuveltraining toch anders is dan sprinten of intervallen, want ik heb dit niet eerder gehad. ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:16

Ik heb ook last van mijn enkels op dit moment. Beide kanten. Volgens chat zijn het waarschijnlijk overbelaste kuitspieren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 19:30

Vandaag hebben we de Moel Siabon beklommen, van ongeveer 900 meterhoog. En daarna nog een wat lagere berg. Het was een schitterende route waarbij echt flink wat klim en klauterwerk kwam kijken.
In de eerste vier kilometer zaten al 620 hoogtemeters.
Na de top was er niet echt een pad zichtbaar, dus het was echt zoeken naar de beste route. Over 2km deden we bijna een uur omdat we zo moesten klimmen met handen en voeten. Maar wat was het prachtig! Zo genoten. Later waren we het pad nog een keer kwijt en hebben we een half uur door de hei lopen stampen.
In totaal 17.46km met 1206 hoogtemeters gelopen.

Hier zie je het klimwerk goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze berg waren we dus op.

Afbeelding

Hier zie je hem ook op de achtergrond.

Afbeelding

Zoeken in de hei naar een pad.

Afbeelding

Afbeelding
Op de top.

Afbeelding

Oude leisteengroeve.

Afbeelding

Uitzichtje.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 19:45

Wederom prachtig.
Jouw foto's en die van een vriendin die recent ook in de bergen was hebben me doen realiseren dat ik de bergen echt onwijs mis en ik heb gisteren met een vriendin afgesproken om volgend jaar samen bergen op te zoeken en een huttentocht oid te gaan lopen. Nu al zin in <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-25 20:28

Wat leuk!! Heel goed idee van je.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 20:57

Echt prachtig Supervixen! Wat een weids gebied daar. Ik vind de foto dat jullie samen zo wijzen naar de bergtop echt leuk.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 13:17

Zo ontzettend mooi SV!
Lijkt me echt zo tof om te doen! Mijn vriend vindt een uur door de stad wandelen al heftig dus wij hebben vaak nogal luie vakanties. Echt heel jammer, verder is die man gelukkig nagenoeg perfect maar dit mis ik echt hoor :')

Hier gaat het de goede kant op met de knie!
Ik word nogal bezig gehouden dus ik heb niet veel tijd om te reageren maar ik geniet mee van jullie verslagen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 15:57

Fijn dat het met je knie de goede kant opgaat Lisitano. Je was ook al kleine stukjes weer aan het lopen toch?

Vandaag was het weer tijd voor de lange afstand van de week.
Routes zonder of met weinig hoogtemeters zijn hier echt onmogelijk.
Heb vandaag 20km gelopen met 650hm. Maar alle wat steilere stukken omhoog heb ik gewoon gewandeld, vind de uitbreiding van de afstand al voldoende extra.
Gaf wel weer een paar mooie plekjes.

Ik heb gisteren eindelijk een ticket kunnen scoren voor de 21km van de Airborne Freedom Run. Nu kan ik weer echt ergens naartoe trainen, dat vind ik toch fijner.

Uploaden van de foto's lukt helaas niet.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 17:07

Jeetje wat een hoogtemeters! Waar heb je dat gelopen? Leuke trail heb je staan!

Ik loop inderdaad kleine stukjes en vandaag lukte 11 km met twee intervallen zelfs weer pijnvrij! Ik ben zo opgelucht.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-25 17:59

Oh, dan gaat het écht al weer goed, dat is toch alweer een serieuze afstand met de intervallen. Heel fijn!

Wij zijn in het Jura gebergte in Frankrijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 11:14

Fijn dat je weer pijnvrij langere stukken kunt lopen Lisitano!

Ik heb vanochtend weer eens met de loopgroep getraind, dat ging lekker. Ik merk dat m'n uithoudingsvermogen echt beter wordt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:18

Hee meiden, ik ben weer terug van vakantie!

Op insta de enorme afstand van SV gezien, super gedaan allebei! En zie op deze pagina ook weer mooie plaatjes.
Wel een gave reis zeg!

Verder niet echt bijgelezen sorry

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:21

Welkom terug.
Lekker Tiggs.
Wat fijn Lisitano. Ik ken je opmerking over je vriend haha. Mijn man gaat gerust uren op de racefiets weg, maar vraag hem niet om mee te gaan wandelen....
Busymissy, lijkt me een bijzondere loop. Ik heb hem eerder hier ook al voorbij zien komen bij SV. Hij lijkt me tof, maar ook te druk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 16:53

Busy leuk dat je de freedomrun ook gaat lopen. En knappe afstand, 20km met zoveel hm.

Lisitano wat fijn dat het weer de goede kant op gaat met je knie. Lekker rustig opbouwen.

Tiggs goed bezig en mooi om te merken dat je vooruit gaat.

Wij hebben gisteren uiteindelijk geen parkrun meer gedaan, maar wel iets anders leuks: ziplinen over een steengroeve. Er waren twee lijnen. De eerste was rond de 600m lang en daar ging je 30 mijl per uur, de tweede was ongeveer 450m lang en daar ging je 60 mijl per uur (is ongeveer 100km/u). Superleuk!

Vanmorgen nog 6km hardgelopen vanuit ons huisje. Toen de boel ingepakt, nog een wandeling in de natuur gedaan en nu zitten we op het vliegveld te wachten.
Nog een verdrietig afscheid trouwens, mijn trailstok wilde met geen mogelijkheid uit elkaar, alles geprobeerd, van olijfolie tot zeep tot een tang, tot grof geweld. Helaas heeft hij het niet overleefd. Duur grapje. Ik denk dat ik geen leki meer aanschaf.

En er waren zoveel outdoorwinkels in de buurt van waar we zaten, dat ik gisterochtend een paar trailschoenen heb gekocht. Zo fijn dat er enorm veel keus was in de winkels! Normaal zijn trailschoenen bij ons maar een ondergeschoven kindje en hebben ze 1 of 2 paar staan. Hier gewoon heerlijk een aantal kunnen passen.
Ook als je een trailvest nodig had kon je je hart ophalen, zoveel keus!
Ik heb een paar saucony xodus ultra 3 aangeschaft. De trailschoenen die ik meehad zaten de gaten in, dus die heb ik met de trailstokken achtergelaten.

Afbeelding

Een van de twee ziplines.

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:04

SV, wow wat gaaf zeg! En wat jammer dat jullie mooie reis er nu weer op zit.
Die zipline ziet er echt stoer uit.
Wat baalen van je stokken zeg, had je ze al lang of niet?
En wat leuk zo veel trailschoenen keuze!
Mooie nieuwe aankoop, veel loop plezier ermee!
Toevallig heb ik die schoenen gister ook gepast, maar ben met andere naar huis gegaan.

Samantha, welkom terug, heb je lekker genoten van je vakantie!

Tiggs wat fijn dat je uithoudingsvermogen beter wordt! Top!

Lisitano, fijn dat het de goede kant op gaat met je knie!
En herkenbaar dat van je man, hier hetzelfde hoor.
Daarom vind ik het ook fijn om af en toe samen met iemand te lopen.

Busy missy, wat leuk de freedom trail! Succes alvast daar!

Goof leuk dat jij ook de berg beklim smaak te pakken hebt gekregen!

Gister ben ik naar Amsterdam geweest, en zat onverwacht in de pride parade :D
Ik had gezien dat daar een winkel is van trail.nl, en wilde wat schoenen passen, ik heb wel op 7 verschillende modellen gelopen, mocht ook buiten op de stoep lopen, en kwam uit op de la sportiva prodigo, echt heel blij mee.
En ik heb die b.h. die jij hebt laten zien, Lisitano, ook gepast en gekocht!
Wel even een rib uit mijn lijf, maar dat is het wel waard als ik nu geen schuurplekken meer krijg.
Ik vond het echt een hele fijne winkel, niet al te groot, maar wel veel deskundige hulp, en ruimte om artikelen te passen en te proberen.
Vandaag even een rondje de schoenen ingelopen, en ze zaten echt als gegoten!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-25 19:12

Lekker ieris, ook nieuwe schoenen. Fijn als je ze ook buiten mag testen. Ik had ze pas twee jaar ofzo, mijn stokken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 19:15

Noeuwe schoenen zijn altijd leuk!
RunX in Apeldoorn heeft trouwens ook een hele ruime keuze in trailschoenen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 08:02

Wat fijn Ieris en SV! Nieuwe trailschoenen!

Iemand hier ook bekend met winkels met trailschoenen die iets noordelijker zitten? Ik liep op de Saucony Peregrine maar die zijn wel echt overleden en ik wil graag wel wat schoenen testen :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 08:24

Leonie87 hoe is het inmiddels? Al iets minder moeie benen en iets minder spierpijn? Ik zie trouwens nergens slechte intervallen hoor hihi.

Sherivey wat een afstand die 65 van Walcheren :oo

Germie lekker getraind met die hoogte rondjes! Hier meet mijn horloge ook direct hoogtemeters (ofja.. dijkhobbeltjes :') ) met hardlopen.

Busymissy je gaat echt lekker, wat een pittige rondjes! En je zegt niet snel opbouwen, maar moet je eens kijken wat je de afgelopen tijd keihard vooruit bent gegaan. Zeker ook met de hoogtemeters enzo erbij, knap hoor :) En tof dat je een ticket hebt kunnen scoren voor de Airborne Freedom run!

Supervixen wat een mooie laatste routes en rondjes <3 Hele toffe schoenen ook gekocht! Wel zonde van je stokken zeg :\ Zal weer even wennen zijn denk ik om te rennen in het "vlakke" Nederland!
Dat ziplinen lijkt me ook heel tof trouwens!

Tiggs eerst een minder dagje, maar daarna weer helemaal goed gemaakt met de groeptraining volgens mij, leuk! Lekker gevoel denk ik dat je merkt dat je uithoudingsvermogen steeds vooruit gaat.

Ieris 400 km in een maand, wat super goed! Echt enorm veel zeg! En ook aan de nieuwe schoenen, veel plezier ermee :D

Goof wat een mooi vooruitzicht volgend jaar de bergen in/huttentocht, tof!

Lisitano fijn dat het de goede kant op gaat met je knie, ik hoop dat jullie een leuke vakantie hebben :)

Samantha heb je een fijne vakantie gehad?

Hier vrijdag nog even een rondje gelopen tussen de buien door. Er stonden intervallen op het programma, 5x 6 minuten. Dat ging eigenlijk best lekker!
Ik merk wel dat ik de "langere" intervallen lastig vind om te doseren. Hoe snel loop je dan, wat is vol te houden etc. Uiteindelijk werd ik beloond in de app met de melding, snelste hardlopen :D
Eigenlijk wilde ik gister ook nog even lopen, maar lijf zei nee. Drukke week gehad, druk weekend er achteraan. Toen dacht ik, laat maar, even rustig aan is ook prima. Vanavond of morgen maar weer rondje lopen :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 09:31

Wat leuk de Freedom run, die lijkt me ook mooi.

Wat balen van je trail stokken SV, en leuk, nieuwe schoenen!

Haha iris, in de pride terechtgekomen. En ook nieuwe schoenen, leuk!

Lekker die intervallen. Muppet!

Ik heb een fijne vakantie gehad, maar vond het ook best stressvol en kids ging onderling ook niet zo geweldig, laatste 3 dagen vooral. Dat werkt dan door op mij en mn vriend etc etc. Het hotel vond ik ook wat tegenvallen, het weer was wel top, 30 graden en zon. We hebben nog 2x gelopen, 1x 11 km en 1x 5. Gisteren al weer 10 gelopen en sportschool gedaan, straks rondje met Scott en sportschool nog. Morgen heb ik mn loop analyse. En woensdag weer werken.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 16:17

Lekker al die nieuwe trailschoenen hier. Die van mij staan thuis te wachten om te passen, ben benieuwd of het verschil maakt met mijn wegschoenen.

Jullie kilometers in 1 maand zijn echt niet normaal, nu ieris weer met 400km. Hoe krijgen jullie dat toch ingepland?
(en niet te vergeten: gelopen?)

Zo doe ik het ook hoor muppetmayo, als het niet lekker voelt sla ik gewoon een dagje extra over.

Jammer van het stress-stukje in jullie vakantie Samantha. Hopelijk wogen de fijne momenten daar wel tegenop.
Weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar ze kunnen misschien over een paar jaar al zelf thuis blijven voor een paar weken (oudste was 17 toch?), dan kun je weer lekker alleen met je vriend.
Die tijd komt sneller dan je denkt ;)

Ik heb vanochtend hier mijn laatste rondje gelopen van ruim 6 km. Ik was blij dat ik mijn wandelstokken meegenomen had (ik had al zo'n bang vermoeden), het ging af en toe zó steil naar beneden!
De paden waren ook slecht te zien, in het bos af en toe helemaal weg en heb 2 keer de limbo moeten dansen om onder omgevallen bomen door te komen (helaas niet aan gedacht om toen een foto te maken, was heel mooi maar vond het ook een beetje spannend). Heb regelmatig maar het pijltje van Garmin ongeveer in de juiste richting gevolgd totdat ik weer iets van een paadje had. Ben blij dat me dit niet aan het begin van de week overkomen is want toen had ik nog niet zo'n vertrouwen in de routes, maar inmiddels weet ik dat Garmin zelfs het kleinste paadjes registreert.
Op de foto zie je nog net een paadje door het gras, aan het eind van het paadje zie je boomtoppen, daar ging het pad bijna verticaal omlaag.

Afbeelding