Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:35

BeFunny schreef:
iirrssjjee schreef:
BeFunny; was dat telkens 1min hardlopen en dan 3min wandelen, of was die 3min hardlopen op laag tempo?

Ik heb vandaag een PR gelopen op 10km. Ik voelde me niet echt fit (goed verkouden), dus deed een route die ik telkens in zou kunnen korten (afhankelijk van wanneer ik naar echts zou gaan), met de kortste optie 5km. Het ging lekker, dus de hele ronde gepakt. Nadat hij geladen was op Strava, bleek het ook nog een PR :) . 5:21 gemiddeld per km.

Ik moest 15 min inlopen op 7:10. Dan 7x 1 min sprint met daartussenin 3min op 8:20. Dan weer 10min cooling down op 7:10.

Soms komt Garmin echt wel met leuke suggesties :j
Normaal is vrijdag mijn loopdag, maar vanavond ga ik naar kickboksen.
En dan ga ik morgen lopen. En zondag lekker op vakantie *\o/*

Karin_deB

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:44

Mooi vooruitzicht Musli! Waar ga je heen?

Ik heb net 6.3km relaxt gelopen. Doel was zoveel mogelijk groene zone/aeroob. Uiteindelijk is dit voor 74% gelukt dus ben niet ontevreden :D

Zondag staat de 15km bij de Bergse Plasloop op de planning.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:53

We gaan even een beetje zon pakken op de Canarische Eilanden :D

74% is een ruime voldoende 8-) :Y)
Succes zondag!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:06

Heerlijk Musli, geniet ervan!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:11

Zijn er op de traditonele sporthorloges (bijv. Garmin) ook apps die een signaal geven wanneer je sneller/trager moet, ik bedoel dat er een training geprogrammeerd is en dat ie het zelf "zegt" wanneer je wat moet doen of als je te snel of te traag gaat, zonder dat je de hele tijd op je horloge moet zitten kijken?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:29

hwn schreef:
Zijn er op de traditonele sporthorloges (bijv. Garmin) ook apps die een signaal geven wanneer je sneller/trager moet, ik bedoel dat er een training geprogrammeerd is en dat ie het zelf "zegt" wanneer je wat moet doen of als je te snel of te traag gaat, zonder dat je de hele tijd op je horloge moet zitten kijken?

De mijne trilt en geeft geloof ik piepjes een paar seconde voor het volgende blokje van mijn workout start, is dat wat je bedoelt? Hij trilt ook als ik buiten de marges kon die ik opgeef voor een blokje van de workout.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:33

Als ik mijn muziek op heb en ik loop een workout dan hoor ik naast de piepjes ook Pace high of Low. Dan weet ik dus dat ik te hard of juist te langzaam ga. Als ik wel lekker loop negeer ik dat wel. Maar als ik echt wil proberen een workout goed uit te lopen dan probeer ik het wel juist te evenaren zeg maar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 18:57

Hwn als je een workout van garmin doet, geeft hij met piepjes aan wanneer er een nieuwe interval komt en ook geeft hij een signaal als je de snel of te langzaam gaat.

Zo heb ik net voor het avondeten een anaerobe training gedaan en dan geeft hij dus aan wanneer ik moet versnellen, of ik te langzaam of te snel ga, wanneer ik een herstelblokje heb en wanneer de workout klaar is. Dit doet hij met trillingen en piepjes.

15 min WU op 6.05 min/km.
8x1 min op 4.05 min/km, 3 min herstel op 7.05 min/km.
10 min CD op 6.05 min/km. Nog even afgerond op 10km. Lekker gelopen wel. Ging veel beter dan afgelopen woensdag.

Afbeelding
Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:11

Ah, fijn dat dat kan. Mooie intervaltraining hoor, en je hartslag volgt netjes je snelheid, goed bezig! Al zou ik eerder voor een programma kiezen waarbij je op hartslag traint dan op snelheid, maar ja, ik zit nog maar in het (her)beginstadium (hoewel, woensdag toch al ongeveer een uur gelopen, waarvan de helft intervaltraining.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 21:43

Ik loop ook vaak op hartslag, maar af en toe doe ik een suggestie van garmin als ik zin heb en die zijn op tempo.
Ik ben nu aan het taperen, dus niet al te lange afstanden meer tot de 50km volgend weekend.
Denk zondagochtend nog even het bos in.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:14

De clinic vanochtend was erg leuk en nuttig! Merkte ook direct verschil in m'n looptechniek, dus ik ben heel benieuwd hoe dat in mijn volgende loopjes gaat. Het was een goed bestede zaterdagochtend in ieder geval.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:22

Tiggs schreef:
De clinic vanochtend was erg leuk en nuttig! Merkte ook direct verschil in m'n looptechniek, dus ik ben heel benieuwd hoe dat in mijn volgende loopjes gaat. Het was een goed bestede zaterdagochtend in ieder geval.

Kijk, altijd leuk als je ergens aan meedoet waarvan je het idee hebt dat het je wat oplevert :)

Hier vanochtend om 8:00u de schoenen aangetrokken voor een DL van 1:15u. Moest onderweg wel echt even de bosjes in voor een sanitaire stop, maar dat mag de pret niet drukken :') uiteindelijk was het net even meer dan 12,5km. Om 9:15 weer thuis en ready voor de dag. Best lekker wel...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:24

Tiggs schreef:

Oh wat leuk zeg.
Wat heb je er uit mee genomen nu?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:34

Goof schreef:
Tiggs schreef:

Oh wat leuk zeg.
Wat heb je er uit mee genomen nu?

Iets meer m'n knieën optillen tijdens het lopen en dan actief landen op middenvoet, waarbij je door die energie direct terugveert. Ik vind het lastig te omschrijven :D Ik wil proberen iedere week een keer een paar van die oefeningen te doen (knie heffen, landen).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:40

Klinkt idd als een zeer nuttig besteedde zaterdag ochtend Tiggs.
Misschien ga ik ook eens naar zo'n clinic. Maar ik hoop eerst weer aansluiting te vinden bij TRCU eerst weer de run en Hike en dan de relaxte trail en dan later de relaxte duurtrail want dat gaat mij helpen bij mijn persoonlijke doel. En met allemaal ultra lopers daar kan ik daar echt veel van opsteken.

Musli ook een pittige loop gehad. Zo'n stop is natuurlijk nooit echt prettig maar eenmaal gedaan loopt het vaak wel prettiger.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 07-10-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 13:43

Interessant hoor. Ik moet ook echt eens een keer kijken of ik ergens aan kan sluiten.
Hoe kwam je aan deze clinic?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:13

Trcu zou voor jou denk ik ook leuk zijn hoor Goof.

Ik hoop volgende week mee te gaan in driebergen eerst weer met de run en Hike en als het weer goed voelt de relaxte trail weer.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:16

Ik ga het eens opzoeken Befunny.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:43

Dit is hun homepage

https://trcu.nl/

Onder agenda vind je zondag trails. Maar ze doen ook verticale friday, start to trail enz.

En organiseren samen met nog een andere partij geloof ik de Maarten Maartens trailrun 29oktober.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:12

Goof schreef:
Interessant hoor. Ik moet ook echt eens een keer kijken of ik ergens aan kan sluiten.
Hoe kwam je aan deze clinic?

Via de socials van de Willem-Alexanderbaan, echt puur toevallig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:14

BeFunny schreef:
Dit is hun homepage

Onder agenda vind je zondag trails. Maar ze doen ook verticale friday, start to trail enz.

En organiseren samen met nog een andere partij geloof ik de Maarten Maartens trailrun 29oktober.

Ik ga dit ook eens bekijken :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:26

BeFunny schreef:
Dit is hun homepage

Thanks.
Ziet er goed uit. Jammer van de locaties, de Utrechtse heuvelrug is een eind uit mijn richting.
Ik ga eens kijken wat er nog meer te vinden is.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:45

Goof schreef:
BeFunny schreef:
Dit is hun homepage

Thanks.
Ziet er goed uit. Jammer van de locaties, de Utrechtse heuvelrug is een eind uit mijn richting.
Ik ga eens kijken wat er nog meer te vinden is.

Voor mij ook maar niks gekijkwaardigs en de Utrechtse heuvelrug icm met TRCU is voor mij de treinrit wel waard iig

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:25

Die clinic ziet er echt super nuttig uit. Heb toevallig eerder dit jaar een triathlon gedaan aan en in die roeibaan...

Ben helaas waarschijnlijk na volgend weekend voor een behoorlijke tijd uit de running. Mijn Achillespees problemen blijven aanhouden en de enige echte oplossing is een volledige pauze van hardlopen, fysio en oefeningen en dan fingers crossed dat het herstelt. Maar ik wil per se volgend weekend eerste de halve marathon doen met het Amsterdam marathon weekend. Daarna dus maar eens kijken hoe lang herstel duurt en daarna ga ik denk ik op zoek naar of een triathloncoach of een hardloopgroep met professionele trainer. De afgelopen twee jaar heb ik eigenlijk maar wat gedaan en ik merk dit jaar dat dat me niet het gevoel geeft dat ik wezenlijk verbeterd ben ten opzichte van een jaar terug...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:54

IMAY1990 schreef:
Die clinic ziet er echt super nuttig uit. Heb toevallig eerder dit jaar een triathlon gedaan aan en in die roeibaan...

Leuk! Hij ligt er nu een jaar of 10 denk ik.