Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:17

Citaat:
Maar niemand beweert hier toch dat demonstreren an sich een reden zou zijn om iemand op zijn werk op het matje te roepen?

Jeeesesmina.. dat zeg ik toch ook niet? Waarom is het met sommige mensen altijd een strijd... :n

Ik vraag het me gewoon af, 'hoe werkt dat'.. ik zeg toch nergens dát het zo is....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:33

Easy zeg ... Misschien moet je dan je vragen iets concreter stellen?

Nogmaals, het zal afhangen van het bedrijf/de organisatie, en van de functie.
Als iemand zich openlijk, profileert als virusontkenner en/of complotdenker, dan houdt dat meestal niet op hij het meelopen in een demonstratie. Dan profileert diegene zich ook als zodanig via social media, en in gesprekken. Dat lijkt me storend voor een goede werkrelatie, en ik kan me voorstellen dat daar bijv een functioneringsgesprek op kan volgen. Dat heeft niet zozeer te maken met het recht hebben op een eigen mening, maar meer op hoe je die uitdraagt en in hoeverre dat invloed heeft op de kwaliteit van je werk.
Gaat het daarbij om extreme meningen, dan kan dat wel een probleem vormen, lijkt mij, al zal het pas in een uiters geval (jodenster dragen lijkt me daarvan wel een goed voorbeeld) tot ontslag kunnen leiden.
Je hebt, behalve met de wettelijke regels en kaders, hierbij ook te maken met zaken als bedrijfscultuur, groepsdynamiek, representatie etc.

Mungbean

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:37

Als jij achter de hele dag een CNC machine staat te bedienen dan zal het je werkgever echt zijn hol jeuken wat je verder doet. Ben je onderwijzer dan kun je wellicht een serieus gesprek en woeste ouders verwachten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 09:41

Ik werk in een revalidatiecentrum en wij revalideren momenteel veel covid.
In het restaurant werkte ook een wappie die aan de revalidanten verkondigde dat covid nep was, de vaccins vergif en weet ik het wat.
Die heeft er niet lang meer gewerkt.

Ik ben zelf geen werkgever maar mensen die in hun vrije tijd met jodensterren staan te protesteren zou ik niet als werknemer willen :n

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 10:24

Afhankelijk van je functie mag een werkgever soms wel ergens wat van vinden.
Een politieagent die in z’n vrije tijd drugs gebruikt kan echt een probleem krijgen op z’n werk.
Soms werken gedragingen in de privésfeer door naar het professionele. Een grens is daar niet hard.

Een zorgmedewerker of een docent maatschappijleer die voorop loopt in zo’n demonstratie met een jodenster kan zeer zeker problemen krijgen. En terecht!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:13

Nou, hier werken geen van beiden maar als ik zo een collega voorbij zag lopen, zou ik daar toch echt wel moeite mee hebben....
En voor bepaalde functies snap ik het (daarom zou ik nooit politie agent willen zijn :P ) maar veel andere dingen zijn wel een schemergebied denk...

Wel interessant.. een werkgever mag (nog) niet vragen of je gevaccineerd bent (dacht ik, in de zorg ligt dat anders meen ik) maar iemand die op de werkvloer ongezouten verteld dat een vaccin vergif is, is op zeker niet gevaccineerd, denk ik zomaar.. En zoals sommige mensen over hun kinderen vertellen, kunnen sommige mensen andere denkbeelden de ruimte in slingeren.. Als hier iemand rond zou lopen die NL een dictatuur vindt en dat rondbazuint, zou ik daar echt moeite mee hebben. Terwijl het hetzelfde is als iemand die over zn kinderen tettert (dat interesseert me nl ook geen reet).. Het ene zet de werkrelatie op scherp misschien, en het andere is alleen irritant.. Je kan vragen of iemand wat minder kletst (over kinderen), maar vragen om geheel te stoppen om over kinderen te praten, kan niet, denk ik?
Wat zouden jullie dan vinden en/of doen...?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:17

Sizzle schreef:
Als jij achter de hele dag een CNC machine staat te bedienen dan zal het je werkgever echt zijn hol jeuken wat je verder doet. Ben je onderwijzer dan kun je wellicht een serieus gesprek en woeste ouders verwachten.

Als uitgangspunt zal het de werkgever worst zijn wat de CNC draaier in zijn vrije tijd doet, behalve als hij zijn werk en zijn werkgever zo leuk vindt dat hij zijn social media vol gooit met verwijzingen naar zijn werk en werkgever en daarnaast zaken op zijn social media mikt die het doen lijken alsof hij de werkwijze of de mening van iedereen in het bedrijf verkondigt.

Voorbeeldjes:
Stel de CNC werker gooit een filmpje van zichzelf op social media waarbij hij tijdens zijn werk iets doet dat onveilig is. Dan spreek je hem als werkgever daarop aan: joh, niet handig, je bent op beeld in bedrijfskleding terwijl je onveilige handelingen doet. Onze klanten en concurrenten en de Arbeidsinspectie zien dit misschien en gaan erop reageren op een manier die niet gunstig voor ons bedrijf is. Graag het clipje verwijderen dus;

Stel de CNC werker meldt op social media dat de machine waarmee hij werkt een prul is en dat de fabrikant van de machine (bedrijf X) een stuk onbenul is.
Dan spreek je hem als werkgever daarop aan: joh, niet handig. Als er iets mis is met je machine, meldt het dan en laat ons het oplossen. Jouw bericht lost niks op en irriteert bedrijf X alleen maar, waardoor onze samenwerking stroever zou kunnen gaan verlopen. Graag de opmerking verwijderen dus;

Stel de CNC werker meldt op social media dat hij gaat stemmen op welke partij dan ook of dat Covid wel-of-niet echt is.
Dan spreek je hem als werkgever daarop aan: joh, niet handig. We zijn als bedrijf politiek en qua Covid neutraal. De combinatie van jij als medewerker van ons bedrijf en dit soort expliciete uitingen suggereren iets anders. Fix dat aub.

In al deze voorbeelden is er een tweede optie: laat je mening staan en verwijder alles dat jou linkt aan ons bedrijf. Geen verwijzingen naar ons als werkgever, geen clipjes in bedrijfskleding, niks van alles. Dan spreek je dus aantoonbaar voor jezelf. En dat vind ik als werkgever prima. Roep maar wat je meent te moeten roepen.

Er is 1 optie die onacceptabel is en dat is dat je blijft roepen hoe blij je bent met je baan en werkgever en je tegelijkertijd dingen op social media gooit die de werkgever (kunnen) schaden. Dan is de samenwerking op termijn gedoemd om te eindigen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:20

Daar valt toch geen zinnig zwart-wit antwoord over te geven.

Als iemand met populistische denkbeelden altijd in de pauze gaat met medegestemden dan stoort zich daar waarschijnlijk niemand aan.
Als de vrouwen hater met de feminist aan de koffietafel staat dan kan dat tot conflict worden.

Het mooie van leidinggeven is het vinden van een zinvolle oplossing die passend is bij de situatie, niet vooraf vast regeltjes vastleggen die je met hangen en wurgen op iedere situatie wil toepassen.

Als iemand bewust een bedrijf zwart maakt of mee trekt in eigen denkbeelden dan lijkt me de situatie nogal simpel. Echter staan de meeste mensen niet in hun bedrijfskleding met logo de waarheid te verkondigen maar gewoon in hun spijkerbroek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:29

Cowboy55; nog een vervolgvraagje aan jou (dank voor je uitgebreide antwoord). Als klanten van jouw bedrijf die medewerker herkennen, en jou bellen en zeggen 'joh, ik zag die sjaak op tv / insta / FB verkondingen dat Nederland een dictatuur is, en Rutte kinderen misbruikt. Ik vind dat niet zo prettig, wij werken liever niet meer met jullie bedrijf ...etc etc' (even extreem, hoewel dit denk ik best wel voor kan komen?)

Zeg je dan tegen je klant 'ja dat zal, maar wat hij in zn vrije tijd doet moet ie zelf weten' , of ga je dan het gesprek met sjaak aan van 'wat je nu doet kost ons klanten, schei ermee uit'..

Misschien wat 'extreem' maar Covid zorgt, naar mijn idee, echt wel voor een tweedeling in extremen in de maatschappij, en de kans dat je een tegenovergestelde mening tegenkomt is misschien groter dan iemand denkt? Ik denk dat ik hier echt raar sta te kijken als blijkt dat de medewerker van sales een zgn wappie is..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:39

Ach, we hebben ook wel klanten gehad die specifiek vragen om een man/vrouw of specifiek vragen naar een bepaalde titel, of juist niet, of specifiek 1 iemand niet willen, of juist wel.
Ook daar kun je dat niet zwart-wit zien. De klant kan ook een zak hooi zijn.

Wij hebben wel een virusontkenner collega gehad, inmiddels weg om andere redenen. Heeft me echt geen seconde gestoord.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:40

Oh, daar zou ik dan weer veel minder moeite mee hebben dan wanneer ik iemand bij zo'n demo zou zien, denk ik... Of nee, als een klant respectloos over een medewerker praat, dan vind ik daar wel wat van..

Oh Sizzle, maar wellicht vertelde hij er niet zoveel over? Dan valt het ook niet zo op denk... ? Hm, als iemand om de haverklap zou vragen "zo, je hebt wel spijt van je vaccin zeker?" en "sjonge, wat heb jij je laten wijsmaken" en meer van dat soort zaken, dan zou ik er echt wel snel klaar mee zijn...
Laatst bijgewerkt door Cer op 07-09-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:41

Ook dat boeit me weinig.
Ik ben bijv. ergens ongewenst omdat ik kritische vragen over veiligheid gesteld hat. Ok dan..next.
De leidinggevende zal moeten bepalen of er bescherming/support geboden moet worden of niet of dat juist de medewerker een gesprek nodig heeft.
Its all in the details

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 11:59

Cer schreef:
Cowboy55; nog een vervolgvraagje aan jou (dank voor je uitgebreide antwoord). Als klanten van jouw bedrijf die medewerker herkennen, en jou bellen en zeggen 'joh, ik zag die sjaak op tv / insta / FB verkondingen dat Nederland een dictatuur is, en Rutte kinderen misbruikt. Ik vind dat niet zo prettig, wij werken liever niet meer met jullie bedrijf ...etc etc' (even extreem, hoewel dit denk ik best wel voor kan komen?)

Zeg je dan tegen je klant 'ja dat zal, maar wat hij in zn vrije tijd doet moet ie zelf weten' , of ga je dan het gesprek met sjaak aan van 'wat je nu doet kost ons klanten, schei ermee uit'..

Misschien wat 'extreem' maar Covid zorgt, naar mijn idee, echt wel voor een tweedeling in extremen in de maatschappij, en de kans dat je een tegenovergestelde mening tegenkomt is misschien groter dan iemand denkt? Ik denk dat ik hier echt raar sta te kijken als blijkt dat de medewerker van sales een zgn wappie is..

Als 'sjaak' vanuit zijn funktie al redelijk bekend is bij klanten en leveranciers (bijvoorbeeld als onderdirecteur of commerciele man) dan hebben we sowieso meteen een probleem. Dan krijg je bij die klanten en leveranciers namelijk automatisch de combinatie Sjaak = bedrijf = iemand die dingen roept.

Als 'sjaak' de CNC man is die zich altijd presenteert als 'sjaak van het CNC bedrijf' dan geldt wat mij betreft wat ik eerder schreef: OF sjaak houdt op met op social media dingen te roepen OF sjaak laat op social media zijn imago los van 'sjaak van het CNC bedrijf'. Mag sjaak zelf kiezen.

Als 'sjaak' een interne funktie heeft maar stom toevallig herkent wordt dan doe ik waarschijnlijk niks. Zal 'sjaak' hoogstens vertellen dat hij herkend is en dat het ons als bedrijf wellicht gaat beschadigen. Ter info. Meer (op dat moment) niet.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:01

Even hierop inhakend… ik ben zelf bij sommige professionals ( oa in de paardenwereld) al afgehaakt omdat zij net iets te openlijk op Facebook meedelen hoe ze over bepaalde zaken rondom Corona denken.
Dat zijn dan wel zelfstandigen, maar ik haak daar toch op af als consument.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:08

Nou ja, ik had al eerder aangegeven dat ik bij een arts was die aangaf dat gevaccineerden binnen twee jaar zouden overlijden want een ongetest vaccin (en nog meer bla bla bla). Hij is ook zelfstandige en van 1 klant minder (mij) ligt hij niet wakker...
maar goed, dit betrof dan een cosmetisch arts, dus dan vind ik het nogal kwalijk dat iemand zoiets zegt..

@Cowboy55: ik vind dat heel fair. Persoonlijk heb ik wel eens meegemaakt dat een HR medewerkster er problemen mee had dat ik met een drankje (wiskeyglas) op een foto op mijn socials stond... (dus men kan het soms wat extreem vinden, maar dat soort dingen gebeuren dus)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:11

_lautje_ schreef:
Afhankelijk van je functie mag een werkgever soms wel ergens wat van vinden.
Een politieagent die in z’n vrije tijd drugs gebruikt kan echt een probleem krijgen op z’n werk.
Soms werken gedragingen in de privésfeer door naar het professionele. Een grens is daar niet hard.

Een zorgmedewerker of een docent maatschappijleer die voorop loopt in zo’n demonstratie met een jodenster kan zeer zeker problemen krijgen. En terecht!

Precies.

Ik ken daar wel wat voorbeelden van. En terecht!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:11

Cer schreef:
Nou ja, ik had al eerder aangegeven dat ik bij een arts was die aangaf dat gevaccineerden binnen twee jaar zouden overlijden want een ongetest vaccin (en nog meer bla bla bla). Hij is ook zelfstandige en van 1 klant minder (mij) ligt hij niet wakker...
maar goed, dit betrof dan een cosmetisch arts, dus dan vind ik het nogal kwalijk dat iemand zoiets zegt..

@Cowboy55: ik vind dat heel fair. Persoonlijk heb ik wel eens meegemaakt dat een HR medewerkster er problemen mee had dat ik met een drankje (wiskeyglas) op een foto op mijn socials stond... (dus men kan het soms wat extreem vinden, maar dat soort dingen gebeuren dus)

Oh nee, geen punt. Zeker niet met whiskey :D

Zolang je er niet iets beschrijft als: ben zo zat als een aap, maar morgen weer met de andere zatlappen van kantoor weer vrolijk aan het werk. Heb nog een goeie fles in mijn bureaula liggen dus we gaan lekker door! :+

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:15

Het is vooral niet zwart wit. Ik heb als bedrijfsjurist binnengetrokken bedrijf waar ik werkte meerdere malen iemand op staande voet ontslagen vanwege gedragingen en uitingen zichtbaar op socialmedia. En dat waren echt geen belangrijke functies.
Alle keren heeft het ontslag standgehouden.
Gaat dan over diverse zaken als halenkruizen afbeelden, zichtbaar dronken op de foto, opmerkingen hoe lekker die pilletjes waren en lekker gaan shoppen terwijl je ziekgemeld bent.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:17

Shoppen terwijl je ziek bent, is liegen... dat kan ik me nog voorstellen.
Maar opmerkingen over een pilletje.... ik vind dat ergens toch raar dat dat niet kan. Want je kunt soms dus wel met geheven glas op een foto staan. En ik vind het zelf echt super irritant dat werkgevers de socials zitten af te struinen om te kijken wat hun medewerkers in hun vrije tijd doen... sjees..
En dan op staande voet ook nog ontslaan... was dat dan niet omdat er nog andere zaken speelden misschien?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:25

Ook op social media ben je een professional. Ik wil echt niet laten zien hoe zat of stoned ik ben in het weekend als ik doordeweeks weer mensen ga coachen in oa hun leefstijl.
Los van het feit dat ik dat niet eens doe in m’n weekenden :')

Ik werk met longpatienten, wij willen ze coachen naar een leven waarin zij goed in balans zijn, goed om kunnen gaan met hun ziekte en dus ook gezonder leven. Daarbij past geen professional die in het weekend rookt, zich lam drinkt of weet ik het.

En met alle covid revalidatie die wij doen ook geen viruswappie medewerkers.

Als je bij defensie gaat werken is zelfs een crimineel familielid reden voor ontslag of om niet aangenomen te worden. Hele familie wordt gescreend.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:39

Cer schreef:
Maar opmerkingen over een pilletje.... ik vind dat ergens toch raar dat dat niet kan. Want je kunt soms dus wel met geheven glas op een foto staan. En ik vind het zelf echt super irritant dat werkgevers de socials zitten af te struinen om te kijken wat hun medewerkers in hun vrije tijd doen... sjees..
En dan op staande voet ook nog ontslaan... was dat dan niet omdat er nog andere zaken speelden misschien?

Wanneer diegene die in zijn vrije tijd zegt pilletjes te slikken een functie heeft als bvb stijgerbouwer waar de veiligheid van andere mensen vanaf hangt had ik als baas wel even een gesprek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:40

bigone schreef:
Cer schreef:

Wanneer diegene die in zijn vrije tijd zegt pilletjes te slikken een functie heeft als bvb stijgerbouwer waar de veiligheid van andere mensen vanaf hangt had ik als baas wel even een gesprek.

nou ja, dan is het beter dat hij in zn vrije tijd gewoon een paar biertjes drinkt, want dat vindt niemand erg :D

maar goed, dat is off topic.. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:45

Ik heb ook nog nooit begrepen hoe iemand kan promoveren in een afdeling genetica die zelf rotsvast geloofde dat de aarde 2000 jaar oud is en dinos nooit bestaan hebben. Heb ik er last van? nee
Hij gelooft zijn gang maar, zolang hij die onzin maar niet aan studenten verteld.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:48

Cer schreef:
Maar opmerkingen over een pilletje.... ik vind dat ergens toch raar dat dat niet kan. Want je kunt soms dus wel met geheven glas op een foto staan.

Er is nogal een verschil tussen openlijk zeggen dat je verboden harddrugs gebruikt of een foto plaatsen waarop je toegestane middelen gebruikt.

Een foto van jezelf bij jouw stilstaande auto zal op het werk ook anders ontvangen worden dan het trots delen van filmpjes van de illegale straatraces waaraan je hebt meegedaan. Ook als de beelden in beide gevallen buiten werktijd gemaakt zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 12:54

Nja dat is ook weer zo...

je mag alleen eigenlijk keurige fotos van jezelf plaatsen natuurlijk :j
Maar goed, dit gaat niet helemaal meer over Covid..
maar dan mag een andersoortige uiting zoals nu soms met die Facebook kaders wel, of zou je daar dan ook problemen mee kunnen krijgen?

Oh, en wat als je gefilmd wordt buiten je wens om? Tijdens een demonstratie... Dat kan ook nog een dingetje zijn...
Hm, nou ja, gelukkig denk ik dat ik daar nooit mee van doen zal hebben (op de drank op een foto na dan..)