De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:11

Blussem schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik kom eens onder mijn meelees steen vandaan. Ik ben werkzaam in een verpleegtehuis in de ouderenzorg. Ik moet dus gewoon gaan werken ook al hoest en nies ik. Ik merk onder mijn collega's dat we ons allen zorgen maken dat we misschien cliënten ziek maken, juist doordat we gewoon moeten werken. Zorgen om eigen gezondheid zijn er niet.

Ik ken niet jou situatie maar in dit geval moet je toch echt ziek kunnen melden? Het is voor je zelf ook niet goed om met ziekte door te werken. Beter eerst de ziekte overwinnen zodat je immuun bent.
(Ben je lid van een vakbond?)

En eigenlijk ook bizar dat half Nederland lekker thuis zit terwijl jullie door moeten gaan ondanks je ziek voelt. Ik vind dat echt niet fair.
En ik weet dat niet gaat gebeuren maar eigenlijk zouden dat soort mensen extra mogen worden beloond/gecompenseerd.

Heb je het nieuws goed gevolgd en heb je in de gaten dat verkouden zijn en niezen 'normaal gesproken' ook geen reden zijn om ziek te melden?

Half Nederland zit helemaal niet 'lekker thuis' die werken thuis omdat dat mogelijk is.

Dit zijn zeer bijzondere omstandigheden en in sommige beroepen kun je gewoon niet thuis blijven. Wie gaat deze mensen in het verpleegtehuis helpen door de dag heen?
Ik begrijp niet goed wat er niet fair is in deze situatie...

@Maartje, ik begrijp en deel je zorgen. Je doet geweldig werk maar ondertussen ben je bang dat je je cliënten in gevaar brengt.
Hopelijk ben je snel klachtenvrij en is het een ordinaire verkoudheid.
Ik geef je applaus voor het goede werk wat je doet. Echt heel knap!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:19

Eilish schreef:
Klopt, de schoonmakers en thuiszorgmedewerkers moeten hier ook werken als ze verkouden zijn. Pas als ze ook koorts hebben mogen ze thuisblijven. Maar als je zelfs zonder symptomen besmettelijk kan zijn (ik weet niet zeker of dat zo is), dan is het helemaal geen doen. Je kan moeilijk geen zorg verlenen aan hulpbehoevende mensen. Dat zouden ze hier niet overleven denk ik. Maar ik ben wel bang dat er veel mensen doodgaan in mijn gebouw, als er iemand besmet raakt. Zeker omdat de bewoners ook nog steeds zoveel bij elkaar in 1 ruimte gaan zitten. De zorgorganisatie kan daar meer initiatief in nemen, door de warme lunch aan huis te brengen. Dat doen ze nu maar bij een paar mensen. En door te adviseren om niet meer samen in 1 ruimte te gaan zitten. En de bewoners zouden zelf kunnen besluiten om in hun appartement te blijven, maar dat is aan hen. Misschien zijn zij minder bang om dood te gaan, dan dat ik ben dat zij doodgaan.

Mijn eigen opa en oma met hart- en longklachten hebben gelukkig besloten om binnen te blijven en niemand meer op bezoek te laten. Mijn oom doet boodschappen voor ze. En mijn opa heeft donderdag nog een onderzoek in het ziekenhuis gehad, waar het heel stil was zei hij. Maar het onderzoek van komende dinsdag heeft hij afgezegd en daar was de dokter mee akkoord.

Ik heb eind maart een afspraak om mijn verstandskiezen te laten verwijderen in het ziekenhuis, ik vermoed dat die niet doorgaat. Hopelijk gaat het in de tussentijd niet ontsteken.

Koop een gebogen monoject spuitje en 3% watarstofperoxide. Dan de helft waterstofperoxide en de helft gewoon water (dus 1.5%) in het spuitje. Dan kun je de monoject tussen het tandvlees of flapje zetten en de kies helemaal schoonspuiten. Ik doe dit al heel lang en heb sindsdien nooit geen ontsteking weer gehad.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:19

Marie_Anne schreef:
Citaat:
112 Noord-Holland overbelast door vragen over corona
De meldkamer van 112 is na 20.00 uur overbelast geraakt door vragen over koorts en verkoudheid, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Dat was nadat het publieksinformatienummer 0800-1351 van het RIVM was gesloten.

https://nos.nl/l/2326938
Echt, waarom doen mensen dat? Ik kan me er niets bij voorstellen... :?

Ik snap het wel. Mensen willen antwoorden. Heb zelf dinsdag ruim 3 kwartier in de wacht gestaan bij de HAP. Gok zo dat die wachtrij alleen maar langer is geworden afgelopen dagen.

Al is 112 natuurlijk niet okay om te bellen zolang het niet levensbedreigend is, daar ben ik het zeker mee eens.

DiantaM

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:31

Ik blijf me vooral verbazen over mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. En dan heb ik het niet over werk, maar over sociale activiteiten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:32

Ik hoor nu net dat de week markten ook niet door mogen gaan. Helemaal bier aan gedacht.

Wat een strop voor deze branche wanneer ze in de verse producten zitten zoals groente, fruit, bloemen etc.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:34

Alles om me heen sluit en ik werk op een plek waar veel toeristen en nationaliteiten komen en wonder boven wonder blijft dit open.
En als je dan ook nog ziet hoeveel mensen er lopen met kleine kinderen en babys, dan vraag je je echt af wat in een hoofd om gaat.
Al het personeel bij ons op t park snapt er niks van dat uitgerekend wij open blijven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:35

DiantaM schreef:
Ik blijf me vooral verbazen over mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. En dan heb ik het niet over werk, maar over sociale activiteiten.

Dat dus inderdaad

DiantaM

Jes

Libera schreef:
Kreeg net telefoon, scholen gaan dicht vanaf maandag... 6 weken lang! Geen idee hoe ik dat ga doen met werk :(

Hier in Frankrijk worden kinderen van mensen die in de zorg en bij hulpdiensten werken wel gewoon op school opgevangen, misschien bij jullie ook?
Hier ook alle scholen 6 weken dicht waarschijnlijk, gelukkig heb ik nog ouderschapsverlof.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:42

Collega van mij zit in Suriname op familiebezoek sinds 2 weken en daar is gisteren ook de eerste besmetting gesignaleerd appte ze. Ze blijft er nog 2 weken en hoopt dat ze dan nog wel weer naar huis kan tegen die tijd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:48

Jes schreef:
Libera schreef:
Kreeg net telefoon, scholen gaan dicht vanaf maandag... 6 weken lang! Geen idee hoe ik dat ga doen met werk :(

Hier in Frankrijk worden kinderen van mensen die in de zorg en bij hulpdiensten werken wel gewoon op school opgevangen, misschien bij jullie ook?
Hier ook alle scholen 6 weken dicht waarschijnlijk, gelukkig heb ik nog ouderschapsverlof.

Ja ze hebben wel iets geregeld geloof ik, maar dat is belachelijk duur en is gewoon opvang op school :')
Daar zie ik het nut dus niet van in... ze kunnen niet naar school komen om lessen te volgen, maar omdat school gecancelled is kunnen ze wel voor dag opvang komen... hoezo krom? _O-

Heb met een collega geregeld dat we elkaars kids opvangen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:51

Maar 'oppas' op school regelen is wellicht makkelijker dan vervangende docenten? Wel raar dat dat zo duur moet zijn in zo'n crisissituatie

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:58

Gisterochtend in de jumbo waar ik werk een spoedoverleg gehad. Natuurlijk kunnen wij niet vanuit huis werken en is onze inzet enorm hard nodig. Er werd onder andere door mijn baas gevraagd of er ook personeel is met kinderen waar rekening mee gehouden moet worden. Dit is niet het geval, maar toch lief dat mijn baas dat vraagt.
Gisteren waren de hele dag alle kassa’s open en hebben we het drukker gehad dan met kerst. We moesten een omzet van 44.000 draaien en we hebben 77.000 gedraaid.
Zoiets hebben we letterlijk nog nóóit meegemaakt. 8)7
Er was ook een klant die 20(!!!!!) doosjes paracetamol wilde kopen, echter verkopen wij nu maar 2 per klant. Mevrouw werd erg boos en vond het belachelijk.
Ik vond het met name egoïstisch.

Vriendin van mij heeft waarschijnlijk Corona, ze is in contact geweest met een jongen uit Brabant, waarbij níet is vastgesteld dat hij Corona heeft, ze willen hem niet testen, dus ze willen mijn vriendin ook niet testen, terwijl mijn vriendin alle symptomen heeft en zich nog nooit zo ziek heeft gevoeld. Dus afentoe haal ik nu boodschappen voor haar, ik zet het voor haar deur, bel aan en loop weg. :')

En wat betreft mijn vakantie naar Taiwan, we gaan pas echt last minute annuleren in de ‘hoop’ dat de regels gaan veranderen en we sowieso niet eens meer naar Taiwan mogen vliegen, dan krijgen we hopelijk wél ons geld terug.
We wilden eerst nog een last minute ergens anders naartoe boeken, maar dit lijkt ons ook helemaal niet meer verstandig.
Misschien wordt het wel een midweekje een van de schiereilanden met de hond.

Ik hoop echt dat ze Nederland in een lock down gaan doen. Ik ben van mening dat wat Nederland eraan doet, veel en veel te weinig is en dit loopt alleen nog maar uit te hand.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:59

Ik zag gisteren op tv een school in België die kinderen opvangt op school met dezelfde leraren. Er werd sport en spel gedaan en ze waren bezig met een online leerprogramma die ook thuis te volgen is. Er waren best veel kinderen dus vond het als je puur kijkt naar het tegengaan van verspreiding van het virus niet zo slim.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:00

PSvanLot schreef:
Ik hoor nu net dat de week markten ook niet door mogen gaan. Helemaal bier aan gedacht.

Wat een strop voor deze branche wanneer ze in de verse producten zitten zoals groente, fruit, bloemen etc.

Klopt de poelier waar mijn vader hobby heeft zit met een financiële strop.

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:01

Marcella schreef:
PSvanLot schreef:

Oh?! Ja tuurlijk, ook helemaal niet aan gedacht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:02

Bij het RIVM werken niet de top onderzoekers, maar vooral wetenschappers die van nature zeer behoudend en genuanceerd zijn en krampachtig vasthouden aan (oude) feiten. Ik heb met ze samengewerkt, zelf zat ik al bij een net zo stoffig instituut. Laat ik het zo zeggen, wie echt goed is, zit niet daar maar bij een bedrijf of topuniversiteit.

Het verbaast me dan ook niet dat ze dom blijven volhouden dat besmetting zonder klachten niet kan. Want dat was altijd zo met andere virussen dus nu ook :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:03

Marcella schreef:
PSvanLot schreef:

Kan hij niet thuis/online verkoop opzetten?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:04

De visboer bij ons zei ook al dat ie geen idee had wat ie moest bestellen. Er kwam bijna niemand meer.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:05

Besmetting zonder klachten kan wel degelijk, of iig milde die niet opvallen.
Een jongen hier in de stad is positief getest en die hoestte alleen maar, maarja dat doen zoveel mensen.
Nu zit hij in quarantaine dus hij heeft maar laminaat besteld, kan hij dat gaan leggen tegen de verveling.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:05

Hier wordt niet thuis gewerkt maar in ploegen / teams. Deze ploegen mogen ook privé niet met elkaar in contact komen. Maar ze kunnen toch niet bepalen wat je privé doet? Wat nou als ik iemand van een andere ploeg tegenkom in de stad?
Ik dans ook samen met een collega die in een andere ploeg is geplaatst. Dat zou dus ook al niet meer mogen.

Dus gisteren heb ik veeeel collega's al fijne feestdagen gewenst & een gelukkig nieuwjaar. :+ We weten allemaal niet wanneer we elkaar weer zien...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:07

druppeltje schreef:
Storm schreef:
Dat is wel heel heftig. Ik ga mijn moeder eens bellen, het is haar zus.

Dit heeft zichzelf opgelost, Bonaire laat geen vluchten meer toe. Ook Bonaire laat voorlopig geen vluchten uit Europa meer toe - https://nos.nl/l/2327060

Balen!

Eigenlijk maar beter.
Weet iemand hoe het zit met een eventuele terugbetaling of zijn ze gewoon hun geld kwijt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:08

bigone schreef:
Verontruste topdokters slaan alarm: 'Alle landen moeten in totale lockdown, er is géén tijd meer!’

https://www.ad.nl/buitenland/verontrust ... ~ac8264b3/ Misschien dat dit een duidelijke boodschap is, totale lock down en dan kun je het redden als land anders hebben we hier hetzelfde over twee weken als in Italië . In de regio Lombardije is de medische dienstverlening uitstekend, rijkste gebied in Italië dus als het daar zo gruwelijk fit gaat kan dat hier ook zeker gebeuren.

Gaan landen met name Nederland niet doen. Slap ouwehoeren is wat ze tot nu toe gedaan hebben. Zet je maar schrap voor wat komen gaat. Ach ik zag het al weken aankomen en hoefde gisteren niet te hamsteren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:15

En bij adviezen van instituten oefent de regering ook druk uit op gewenste uitkomsten of ze negeren een advies als dat beter is voor de economie. Zo ging het met het bouwstoffen besluit ook. Mijn afdeling leverde de getallen maar als een norm niet uitkwam werd die gewoon verhoogd voor de economie. Pats zo tien jaar wetenschappelijk onderzoek van tafel.

Het kan geen kwaad om je informatie ook van andere deskundigen te lezen die niet aan het RIVM verbonden zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:16

Arabesk schreef:
En bij adviezen van instituten oefent de regering ook druk uit op gewenste uitkomsten of ze negeren een advies als dat beter is voor de economie. Zo ging het met het bouwstoffen besluit ook. Mijn afdeling leverde de getallen maar als een norm niet uitkwam werd die gewoon verhoogd voor de economie. Pats zo tien jaar wetenschappelijk onderzoek van tafel.

Straks hoeven we ons niet meer druk maken over de economie want dan is er geen economie meer.