Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 21:09

Thx voor de info. Ik had dit supplement ook al gezien, maar dacht dat het effectief eerder voor spieropbouw dan voor duursport was, maar ik informeer me even verder.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:42

Sting schreef:
Stille meelezer: Het verhaal over de fysio ligt wat ingewikkeld en hangt deels af van je verzekering.
Ik zit bij Anderzorg en krijg 9 behandelingen vergoed. Als ik via de huisarts kom voor een behandeling kost met dat 1 behandeling. Bel ik zelf en leg ik mijn probleem voor, dan kost me dat een intake en een behandeling. De eerste keer zijn dat dus 2 van de 9 die je direct kwijt bent. Ik wist dit niet, maar zo werkt het helaas wel... Volgende keer ga ik dus via de huisarts, dan hou ik een behandeling extra over. Want het probleem uitleggen aan de fysio gebeurd toch wel ;).

Ik heb zelf wel een aanvullende verzekering, dus heel uitgebreid.
Het is voor mij eigenlijk niet heel handig om eerst naar de huisarts te gaan, omdat die in de woonplaats van mijn ouders is en ik met een drukke stage bezig ben.

Ik ga er maandagochtend meteen over bellen, merk dat ik nu ook met gewoon wandelen erg veel last heb.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 10:44

hwn schreef:
Thx voor de info. Ik had dit supplement ook al gezien, maar dacht dat het effectief eerder voor spieropbouw dan voor duursport was, maar ik informeer me even verder.

Dat is het ook. Met krachttraining probeer je elke keer je spieren licht te beschadigen (scheurtjes) die daarna vlot herstellen moeten. Dan is het fijn om de spieropbouw te kunnen bespoedigen. Met hardlopen probeer je niet je spieren te beschadigen maar toch las ik dat het voor duursporten nu ook wel wat kan helpen. Misschien iets melkzuurremmends? Ik zal even kijken wat pubmed over beta alanine zegt icm met duursport (voor krachttraining onvoldoende bewezen).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 12:59

F_Orumster het idee van trainen bij hardlopen is eveneens kleine micro schade aan de spieren zodat ze na het herstelwerk krachtiger in elkaar grijpen en dus sterker/belastbaarder worden. Maar een normale gezonde voeding bevat voldoende voedingsstoffen om die schade te herstellen zodat je weer tijdig voor een volgende training hersteld bent. En hoe belastbaarder je lichaam hoe sneller het herstel proces dus hoe meer trainingen je per week aan kunt. Daarnaast kun je door de trainingen goed op elkaar af te stellen ook je omvang behoorlijk verhogen want een intensieve interval kost langer herstel dan een rustige training. En zo kan bij een ervaren loper die goed belastbaar is en goed in verschillende tempo's kan trainen het herstel zelfs bevorderd worden door de loopspieren extra te doorbloeden dmv een herstel loop.
Heb mijn trainingsweek weer afgerond met dik 90km. Nog vier weken te gaan tot de marathon. De tempoblokken van vandaag gingen weer lekker. Maar het is nu ook ideaal loopweer.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:03

Greetje jeetje ik sla stijl achterover bij die 90 km training per week. Echt super knap!

Ik heb vandaag een interval training gedaan. 4x2 min versnellen en daartussen elke keer 4 min rustig herstellen. Ging erg lekker.

Ik heb een fitbit gekocht met hartslag meter. Ik zou graag willen weten hoe ik daar mee kan gaan trainen. Is er ergens een site of iets waar ik meer over hartslag training kan lezen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:32

Zo ik heb vanmorgen de bert timmer memorial run gedaan met mijn zusje. Ik heb mijn p.r. met anderhalve minuut verbeterd sinds de marikenloop :D.
5 km in 26.29, trots!!

Nu verder met trainen voor de posbankloop.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:34

Wauw, jij loopt gewoon een hele km meer dan mij in 26 min! Knap :j

Hoeveel uur per week ben jij eigenlijk kwijt aan het lopen Greetje? Loop je de kustmarathon? of een andere?

Vriendin van mij heeft gisteren een halve marathon gelopen, ze was altijd als een slag sneller en atletischer dan mij, plus een doorzetter. Die zie ik volgend jaar ook nog wel een marathon lopen!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 13:54

Wauw netjes Supervixen!

Ik had trouwens vrijdag gelopen 6.4 km in 43 minuten :) De 40 min komen bijna in zicht. Ik heb nog een maand om die 3 min naar beneden te krijgen. Denken jullie dat het haalbaar is in een wedstrijd om 3 min sneller te lopen? Ik loop nu al aardig door....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:00

Dank je lovelys en kelly-ann!

3 min is wel veel hoor, maar ik merk dat je door adrenaline en de andere mensen die meedoen harder loopt op een wedstrijd. Het eerste kwartier liep ik puur op adrenaline.
Ik loop de 6 km in 35 min thuis, maar op een wedstrijd kan daar zomaar 2/3 min af gaan. Dus misschien kan het lukken.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:56

lovelys dat is helemaal afhankelijk van hoe dat je traint, met hoeveel inzet deze tijd tot stand gekomen is en hoe diep je voor jezelf kunt gaan. En dan met name dat laatste. Ik loop tijdens de trainingen nooit mijn wedstrijdtempo over de wedstrijd afstand. Buiten dat ik het niet doe omdat ik er te veel van zou moeten herstellen , zou ik het denk ik ook niet kunnen. Ik train dus wel mijn wedstrijd tempo voor betreffende afstand en loop in trainingen voor die wedstrijd ook bewust hogere tempo's maar dan dus gedoseerde blokjes. Op grond daarvan moet ik dan in de wedstrijd dat tempo over de volle afstand vol kunnen houden. Afhankelijk van de weersomstandigheden , parcoursomstandigheden etc is dat dan prima nodig maar dan moet ik ook wel de nodige wedstrijd hardheid hebben opgebouwd om dat tempo vol te houden. Het laatste stuk is altijd flink doorbijten en bij kortere afstanden van 5 en 10m is het bij mij al bijna vanaf de eerste km afzien.
Maar als je nu in training met aardig doorlopen 6,4km in 43min kunt lopen is daar met een gerichte training in een maand en de nodige doorzettingsvermogen en bereidheid om af te zien op een wedstrijd best behoorlijk wat af te halen. Heb je al gericht naar dit tempo toe getraind en is het evenaren van de huidige tijd binnen een training al een uitdaging dan zal die drie minuten een hele grote uitdaging worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:32

http://www.loopjeloopje.nl/
Ik weet niey of jullie er interesse naar hebben, maar deze vind ik redelijk overzichtelijk. Of heeft iemand een meer complete site?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:22

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 17:28

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 20:22

Netjes Supervixen :j

Lovely's, als je een horloge of telefoon hebt, waarop je gemakkelijk je snelheid kunt zien, kun je jezelf op gerichte stukken "pushen" om net wat harder te lopen.

Ik merk dat mijn gevoel van tempo lang niet altijd klopt met wat mijn sportwatch aangeeft, dus het helpt mij om doelgericht te kunnen lopen.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:20

Dank jullie. Ik denk dat ik wel diep durf te gaan (ik ga meestal ergens wel helemaal voor). Volgens Runkeeper liep ik tijdens mijn 2min versnellen 5.15 en tijdens het herstel 7min per km.
Verder train ik nu om het telkens uit te lopen. Dus houd reserves over om op de laatste minuten echt even te pushen. Ik zal binnnenkort eens de 6.4 km lopen in een tempo die ik hoop te halen bij de wedstrijd. Ik weet wel dat ik mijn vorige wedstrijden altijd sneller liep dan trainingen. Dus hoop dat ik dat nu ook kan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:17

Bedankt voor de sites! Die geertje opgeeft is niet op het noorden gericht, maar voor elk wat wils natuurlijk.
Loopjeloopje is juist vooral op het noorden gericht. Ik zie dat Groningen ook een gebouwen run heeft.

Over 3 kwartier heb ik de eerste les van een hardloopclinic waarvoor ik me opgegeven heb. Ik ben erg benieuwd!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:15

Klopt F orumster, ik woon in Brabant en wijk ook vak uit naar Belgie dus voor mij is die ideaal. En uitslagen.nl (of inschrijven.nl dat is hetzelfde) is landelijk maar steeds meer evenementen gaan toch niet meer via deze site. zo ook voor trails die kun je weer vinden bij http://www.mudsweattrails.nl/ en ultra's op http://www.ultraned.org/

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 21:16

Hoe is de hardloopclinic gegaan?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:27

Thanks Greetje voor de info! Die loopjeloopje is op de noordelijke provincies gericht en daarmee precies ideaal voor mij.

De clinic was wel leuk. Ik was wat zenuwachtig omdat ik nog maar net onafgebroken 5km loop (in 31 minuten) en dat als vereiste werd genoemd, maar er zaten absolute beginners tussen dus ik had me voor niets druk gemaakt.
Deze les ging meer over technieken en die liet hij ons voelen (blokje in slechte houding lopen en daarna in een goede bijvoorbeeld) beenhouding, versnellen vanuit een wat meer opwaartse loop, tempowisselingen. Ik vond dat er wat teveel tijd ging naar oefeningen en wat te weinig naar daadwerkelijk een afstand lopen, als dat zo blijft dan denk ik dat ik nog een rondje loop anders ben ik bang voor achteruitgang.

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:54

Hallo sportievelingen van Bokt!
Ik kom zomaar even binnenvallen omdat ik een vraagje heb!
Voor school moet ik 12 min duurloop doen. Ik heb vandaag getest en ik loop in die tijd net 2,5 km (zonder sprint, had nog heel klein beetje energie over)
wat denken jullie? Kans op een mooi cijfer voor iemand van 15?

En is er een site voor tips voor je houding tijdenshet lopen. Ik loop absoluut niet vaak maar als ik dan toch een keer ga wil ik geen blessures veroorzaken, vandaar.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:00

Ik heb vorig jaa een training gevolgd, daar liepen zowel beginnend lopers als gevorderden mee. Begon met 1 theorieles, daarna steeds een deel met oefeningen voor je techniek, lopen in drie groepjes, van absolute beginner tot gevorderd loper. En huiswerk. Voor de beginners een schematje voor de opbouw. En de ervaren lopers met tips voor interval of loophouding.

Was heel erg gericht op efficiënt lopen, blessures voorkomen en techniek voor b.v heuvels en strand. De trainer deed veel met pose en chi -running. Vond het echt leerzaam, en grijp er nu nog naar terug. Lijkt me ook het meest nuttig, daar leren, en thuis je huiswerk doen, en dus je km's opbouwen.

Femke, zoek anders eens een tabelletje op over 12 minutenloopjes. Is volgens mij een veelgebruikte test. Volgens mij moet je tijdens dit loopje vrij hoog tempo lopen. Dus alles geven zonder te sprinten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:28

http://runinfo.nl/coopertest.htm Hier staan de tabellen voor de verschillende leeftijden maar ik weet van mijn kinderen dat ze op school ver boven de prima moesten lopen om een 10 te krijgen. Dus ik vraag me af of gemiddeld in een voldoende resulteert. Maar je kunt dat toch gewoon aan de gymleerkracht vragen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:09

Vanmiddag eindelijk naar de fysio gegaan, ik heb shin splints. De fysio gaat vrijdag beginnen met kuitmassages en misschien kies ik voor dry needling (al vind ik dat best een eng idee). Ik moet minimaal een maand rust houden en daarna mag ik hopelijk weer vanaf 0 beginnen met trainen. Ik baal er best wel van, geniet echt van het lopen. Heeft iemand hier wel eens last gehad van shin splints?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:11

Wel eens van gehoord als echte hardloopblessure. Maar verder niet bekend mee.

Had ja al lang last of speelt zoiets acuut op?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 23:22

Ik heb iets meer dan een maand last. Nadat ik een iets te zware training aan het doen was ineens een beurs gevoel in mijn linker scheen, toch doorgelopen en de pijn werd geleidelijk meer. Eerst alleen met hardlopen, en later ook met gewoon wandelen en nu ook als ik zit of lig. Ik heb eerst een weekje rust gehouden en daarna heb ik weer 1 keer pijnloos kunnen trainen dus dacht ik dat het over was. Alleen daarna kwam het erger terug.