Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:18

Nou, prachtig zeg!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:25

Supervixen het is niet gek dat je toch merkt dat je zware benen hebt, het is me nogal een prestatie die jullie neer hebben gezet! En dan zelfs nog meer hoogtemeter plannen in de komende week :wow:
Ik ben het met de rest eens trouwens, ik vond Snowdonia al zo'n filmnaam, die ander spreek ik maar niet eens uit :')
Veel plezier nog even!

Busymissy nou ik herken dat wel hoor wat je zegt, ik mis denk ik ook een beetje een loop maatje. Dan ga je toch meer in je hoofd zitten denk ik?
Wat een mooie route heb je gelopen vandaag, ook jij aan de hoogtemeters! Stiekem bouw jij ook goed en snel op volgens mij :)
Lijkt me wel eng als je geen grip hebt. Deel vooral meer foto's hoor <3 Ik duim op droog weer voor jullie morgen.

Leonie87 wauw wat een knappe foto's toch weer <3 Ondanks dat je wat vermoeide benen hebt toch zo'n afstand met al die hoogtemeters, knap! Ik heb trouwens helemaal beeld bij je dochtertje met zwembad en het buffet hihi. Die massage die zo tegenviel klinkt dan wel weer minder.

Suliko heel erg veel plezier op vakantie, klinkt heel tof!
Nogmaals superknap gelopen en 2e plek, en dan ook nog eens ongesteld. Ik had echt die middelvinger opgestoken hoor naar die mannen :P :') Heel knap bij de 1e 10 over all!

Goof dat is zo irritant! Heb je helemaal je best gedaan op een mooie post, bericht weg :\ Wat fijn dat je intervallen zo goed gingen! Geen duizelingen gehad dit keer?

Ieris mooi vooruitzicht zeg zo volgend jaar Tenerife! Lijkt me best pittig ook met die warmte. Wat fijn dat je benen al zo snel weer zo goed voelen, ben benieuwd of het een beetje gaat vandaag met lopen.

Wat een lieve berichtjes van jullie over mijn kippen stukjes/onzekerheid <3
Ik merk dat ik het bij een ander volstrekt logisch vind dat iedereen zijn eigen tempo loopt, zijn eigen opbouw etc, maar als ik naar mezelf kijk, geldt dat allemaal niet ofzo.
Zowel in mijn eigen omgeving als hier in het topic wordt vaak snel en ver gelopen, dan ga ik onbewust toch steeds vergelijken, maar jullie hebben helemaal gelijk, nogmaals dank jullie wel <3
Gister heb ik weer gelopen. De temperatuur was iets beter dus ik dacht, snel naar buiten voordat het weer extreem warm is hihi. Die temperatuur scheelde behoorlijk, waardoor ik het iets makkelijker volhield. Uiteindelijk iets meer dan 6 km gelopen in 45 min en een tevreden gevoel aan het einde :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 15:35

Zie je wel! Gewoon al meer dan 6km aan 1 stuk lekker gelopen. Komt echt wel goed met jou. Vorig jaar zat ik in precies hetzelfde stukje. Gewoon op je eigen tempo door blijven gaan en dan bouwt het bijna als vanzelf op.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-25 17:31

Wauw Busy wat een prachtig bos zeg!
Heerlijk om daar te lopen en flinke hoogtemeters zo.

De uitspraak kun je hier horen:
https://youtu.be/fHxO0UdpoxM?si=hKOQORI1256oLPgE

Dat Welsh is echt niet te volgen, wat een taal zeg. We zaten te lunchen in een café en naast ons werd Welsh gesproken. Je kunt er niks van maken.

Muppet super gedaan!! Ga je zeker niet teveel vergelijken. Ieder presteert hier knap.

We hebben vandaag twee wandelingen gedaan, zo'n 11km bij elkaar en toch weer 450 hm. Benen voelen alweer bijna als vanouds.
Ik zit bijna op 10.000 hoogtemeters de afgelopen vier weken, eens kijken of ik daar morgen overheen kan komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 19:50

Wat zijn kippenstukjes? Ik zit momenteel ook aan de korte stukjes hoor.
Je moet je niet met SV vergelijken, wat die aan hoogtemeters ook nog eens er bij pakt, ik snap het niet, haha.

Hier was het vandaag weer raak. Nog geen 300m van huis of een hoosbui. Ik was natuurlijk al weer moe na de 5 minuten warming up, maar heb het wel gewoon gelopen. Normaal duurt een hoosbui maar een paar minuten, maar nu niet. Dus de loopoefeningen gedaan, en toen drukte ik per ongelijk de magic mile weg. Goed, dan maar door met de 6 keer 800m. Die gingen dus gewoon niet, ik kon ze niet in 1 keer lopen. Maar het hoosde en het hoosde en ik was meer dan doorweekt. Na 3.5km ben ik omgedraaid. Er kwam geen einde aan de regen en ik voelde me alsof ik in m'n b roek geplast had. Verder was ik natter dan dat ik met kleding aan in een zwembad zou springen. Dus ik heb het overleefd, maar het was echt niet leuk. En uiteraard direct gaan douchen en uiteraard: Sindsdien schijnt de zon. ;)

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 07:27

Lekker, 6km muppetmayo! En herkenbaar hoor dat vergelijken. Maar het gaat er vooral om dat je blij bent en beweegt.

En SV! Wat een mooi verslag! Zoooo vet. Ik ben dol op de uk. Volgend jaar staat Schotland op het lijstje.

Veel plezier op je reis Suliko! Heel vet hoe sterk je nu bent. Ben erg benieuwd naar je trail daar.

Goof fijn die sprintjes. Mooi dat dit nog kan.

En leuke vakantiekiekjes leonie!

Gisteren ging ik met weinig tijd even een half uur de deur uit. 4 keer 5 rennen. Dacht best vlot, voelde goed. Bleek relatief traag :+ paar slechte nachten gehad, volgende keer beter.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 07:47

Even een teken van leven vanuit mij :wave:

Ik vokg met plezier (en oke, een beetje jaloezie :)) ) jullie berichten en (vakantie)foto's van supermooie omgevingen en hele knappe loopjes. :D

Wat betreft korte afstanden of minder vlotte tempo's: ieder zn niveau en uitdaging. Iedereen is ooit begonnen met zn eerste 5 km. :)

En ergens vind ik zo'n eerste 5 km misschien nog wel knapper dan al het andere.
Op gegeven moment, naarmate je langer loopt, komt er een soort van kortsluiting in je hersenen en merk je het niet meer dat je verder en verder loopt. :+

Maar die eerste keer 5 km, dat voelt vaak als zo'n enorme overwinning.

Hier is het vooral erg druk. Hoogseizoen op het werk, de paarden, marathontraining en ik heb me misschien wel ingeschreven voor een ultra. :o

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 07:55

Sherivey ik miste je al! Vertel, ultra? :oo Wat tof! Welke?

Fenn lekker bezig! Dat tempo komt vanzelf (hoor wie het zegt :') ) Volhouden van de minuten hardlopen is belangrijker dan het tempo zie ik altijd, dat is ook altijd mijn mantra. Samen met een kilometer is een kilometer, in welk tempo dan ook ;)

Supervixen ik zou ook niks van dat Welsh kunnen verstaan geloof ik, de uitspraak van die plek ook :')
Gewoon over de 10000 hoogtemeters :wow:

Germie balen dat het zo begon te hozen tijdens de training.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 12:37

Ah wat fin dat je je goed genoeg voelde voor een sprint training Goof. en netjes gelopen hoor! Heel strak.

Prachtig Bm. Alleen jammer van de schoenen. ik heb lang getwijfeld over trailschoenen en zag er lang het nut niet van in, tot ik "echte" trails ben gaan lopen. Misschien ook wat voor jou?
En mooie afstand uiteindelijk met flinke hoogtemeters. Die zal je wel voelen :D

muppetmayo wat goed! 6 km! weer een nieuwe mijlpaal. Zo zie je maar. je doet het echt heel goed. Wat sherivey zegt, die eerste 5/10 zijn denk ik echt het allerzwaarste. Na een tijdje voel je het verschil van 1 km meer of minder niet meer echt. Tenzij je bezig bent met een PB ofzo :')

Hallo Sherivey! Ik miste je al! Zag op insta dat je wel lekker aan het lopen bent. Sterkte even in de drukke periode!

Wat knap dat je benen alweer oke voelen SV. Dat laat wel zien dat je er echt genoeg getraind voor was!

Ach Fenne, de ene dag voelt het vlot en is het dat niet en de andere dag denk je poe het gaat zo zwaar vandaag en blijkt dat je gewoon knetterhard aan het rennen bent :+ . Toch weer lekker gelopen.

Ik was gisteravond nog even terug gegaan naar de Gym hier omdat ik in de ochtend maar heel kort had ivm die massage. Werd er na een uur uitgegooid omdat die ging sluiten := .
Vanmorgen wilde ik een rondje lopen van 18km met 2 progressieve tempoblokken van 5km erin, zonder te stoppen (zoals normaal voor mij is maar met alle hoogtemeters, onmogelijk).
Bij het opstaan voelde ik al, ik heb spierpijn :') maar goed daar kan ik meestal wel doorheen. Nu zat het echt in mijn hamstrings/billen. Daarbij heb ik al weken last van mijn rug (daarom had ik ook die massage geboekt) en toen ik begon met lopen liep ik echt stok kreupel. Kreeg mijn benen bijna niet naar voren. Als ik dan even op gang ben gaat het wel, maar berg op of af, wil dan echt niet. Dus een vlak parcours uitgekozen. Daar kwam nog bij dat ik gewoon een keer niet echt zin had, dat gebeurd mij zelden en misschien was het ook wel een waarschuwing van lichaam.
Anyway, spierpijn, rugpijn, zware benen, heel warm, geen zin. De geplande tempo's werden niet gehaald, de 5de km heb ik uberhaupt maar gewoon weggedrukt :') en na 7km ben ik omgedraaid (ik liep een heen en weertje tegen al mijn principes in).
Uiteindelijk werd het 15 km waarbij ik absoluut heb genoten van het uitzicht en het buitenzijn. Mijn lijf hebben we het maar even niet over :+ Deze dagen heb je er ook bij. En de zon schijnt eindelijk!

Ik heb in 2 weken tijd ruim 9000hoogtemeters gemaakt dus opzich niet heel gek dat mijn lichaam een beetje moe is en even aan de rem trekt. De komende week doen wij het relatief rustig aan omdat we allerlei toeristische dingen gaan bezoeken. Dan kan het even bijtrekken.

Afbeelding
Mijn mega slechte intervallen:

Afbeelding

En mijn prachtige uitzicht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 15:19

Ik vind je intervallen niet slecht hoor. :)
Prachtig uitzicht!

Ik wil de 65 van Walcheren lopen. Dus wel een thuiswedstrijd. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 15:37

Meten jullie hoogtemeters door gewoon de Garmin op 'hardlopen' te zetten, of staat die op 'trailrun'?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 18:10

Ik bouw overigens helemaal niet snel op hoor muppetmayo, 2x zo langzaam als wat mijn trainingsprogramma aangeeft. Ik kom uit een jarenlange blessure vandaan en ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat dat weer opspeelt. Ik heb daarna 10 jaar niet meer gelopen en wil deze keer vooral heel blijven.

Balen van de hoosbui Germie, had buienradar het niet aan zien komen? Hoewel die mega buien niet echt te voorspellen zijn natuurlijk.

Ik maak in Garmin via navigatie een hardlooproute en dan geeft hij vanzelf de hoogtemeters aan. Maar volgens mij doet hij dat ook wanneer je gewoon enkel je hardlooprondje opneemt?

Ja klopt helemaal Leonie, ik was er al naar aan het kijken om trailschoenen te gaan kopen als vakantie kadootje voor mezelf, heb nu 3 paar besteld bij de trailrunshop om even te kijken welke het lekkerste zit, maar daar heb ik nu nog niets aan natuurlijk. Als ze niet lekker zitten rijd ik na mijn vakantie naar Valkenswaard en ga ik daar eens op mijn gemak passen.

Het is toch vooral belangrijk dat het lekker voelde Fenn? En dat deed het!

Hoeveel misschien is misschien Sherivey?

Pfff SV jullie houden wel van de uitdagingen hoor. Meer dan 10000 hoogtemeters, echt tof.

En jij begint ook al aardig in die richting te komen Leonie, niet gek dat jouw lijf een beetje moe is nu.

Na gisteren heb ik enkel pijn in mijn bilspieren, verder gelukkig nergens last van. Vanmiddag een stuk van 12km gehiked, heb eigenlijk plannen om morgen weer hard te lopen, maar eerst maar eens kijken hoe mijn bilspieren morgen voelen. Die zijn in ieder geval niet losser geworden van de wandeling :+
We zijn langs een mooie waterval gekomen

Afbeelding

En deze knapperds moesten ook even vastgelegd worden:

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 18:34

Ik zie ook geen slechte intervallen?

Mooie waterval Busy. En hooglanders zijn altijd tof.

Superstoer Dilan! Met jouw discipline in opbouwen gaat je dat lukken!

Germie hij meet alle hoogtemeters van wandelen, hiken, trailrun, enz. Dat maakt niks uit.

Wij hadden een route gemaakt in garmin van iets meer dan 10km. Klimmen ging in het begin redelijk makkelijk, maar na 500m klimmen kwamen we in de wolken, met harde wind. De laatste 200 hoogtemeters naar de top was een doodenge hele steile klim over losse stenen en rotsen. En dat was de makkelijkste route :+ .
Toen we bovenop waren, was er nul uitzicht en het was koud door de harde wind. Het 'pad' naar beneden kon je niet zien, het was klimmen met handen en voeten over rotsen, doodeng. Dus besloten weer terug te gaan. Optie twee was ook te eng. Dus uiteindelijk een heel stuk dezelfde weg naar beneden gedaan met trillende benen.
Het laatste stuk was weer schitterend.
We kwamen dus op een wat langere route uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij: klimmen en dalen vijf en half uur. Garmin: volgens mij hebben jullie maar drie uur bewogen. Nou ik dacht het niet eikel!!

Afbeelding

En over de 10k aan hoogtemeters! Het went zo enorm, ik heb echt nul last van mijn benen na vandaag.

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 19:35

Ik snap het enge helemaal! Maar het levert wel echt prachtige plaatjes op!
Je kon in ieder geval nog lachen voor de foto.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 07:15

Ik zie met 'hardlopen' tijdens het hardlopen geen hoogtemeters, die kan ik wel tevoorschijn toveren als ik voor 'trailrun' kies. Ik heb gisteren op 'trailrun' gelopen. De lijkt ook nauwkeuriger dan 'hardlopen'.
Had een heuveltraining en ik moest nog even naar Groningen wat ophalen. Dus toen kwam het 'geniale' idee hier om de Kardingerbult te nemen als heuveltraining.
Wat een beroerd ding is dat zeg. De eerste 10 hoogtemeters zijn hard te lopen. Dan komt een trap met 10 hoogtemeters en vervolgens nog 10 hoogtemeters die veel te steil zijn om te rennen.
Of ik heb het rondje verkeerdom gedaan, maar had bij het naar beneden gaan niet echt het idee dat er veel verschil in zat tussen de steilheiden.
In ieder geval, ik ben 10 keer de bult op geweest, voor de 7 keer 15 seconden sprint heuvelop een paar keer stukje teruggelopen om niet op het steile stuk te komen. En heb dus 330 hoogtemeters gedaan in 86 minuten met een afstand van 7.2km (warming up gewoon vlak gedaan). Super traag dus, maar dat komt omdat het zo steil was. Ben nergens stil bliijven staan, dus echt heel saai 10 rondjes gelopen.

En dan komt de maximale hoogte uit op, jawel 29m. Haha. Wat een 'bergen' hebben we hier toch.

Ik kwam diverse andere hardlopers tegen, die deden het rondje precies andersom. Kwam ze gelukkig grotendeels steeds op hetzelfde stuk tegen, dus die hadden het ook zwaar. Maar sommigen lopen wel sneller hard naar beneden. Ik zet de rem er op, ben dan langzamer dan dat ik op vlak terrein loop. Bang om te vallen denk ik.

Afbeelding
Afbeelding

Dus hier geen mooie bergen en watertjes zoals bij Bussymissy en SV. ;) Overigens geen spierpijn, tenminste nog niet, maar gisteren brandden echt mijn bovenbenen.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:26

Oooh waar je zin in hebt Germie, ik houd het thuis wel bij vlakke intervallen, schijnt ongeveer hetzelfde trainingseffect te hebben als heuvels lopen? Kan niet echt kloppen, want ik voel hier ook dat ik toch echt wel andere spiergroepen aanspreek. Maar ik zou echt niet de moed op kunnen brengen om 10 keer eenzelfde heuvel of trap op te rennen. Maar wie weet verandert dat ooit nog weer. Weet dat ik ooit voor de Zevenheuvelenloop ook heuvels trainde door steeds een paar viaducten op en neer te lopen omdat wij hier verder nergens hoogteverschillen hebben.
Maar ik vind het knap dat je dit gedaan hebt!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 09:52

Germie bij je statistieken na je loop, staan de hoogtemeters vermeld in garmin connect. Ook als je hem gewoon op hardlopen zet.
Geen mooie bergen, maar wel mooie hoogtemeters.

Ik heb vanmorgen een rondje vanuit ons huisje gelopen. Meteen wel 150hm, want vlak is onmogelijk hier :+. En totaal geen last van de hike van gisteren.

Afbeelding

Op de achtergrond het boerenbedrijf waar wij ons huis hebben. Ze verhuren drie huisjes, hebben een boerderij met koeien, schapen, twee paarden, twee katten en een hond.

En je struikelt hier over de schapen.

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:05

Wauw Sv lekker bezig hoor. Wordt je zo sterk van en idd, het went wel (lopen dan :+ ).
Prachtige foto's weer <3 echt 100% overtuigd dat ik erheen wil. (Was ik al maar goed).
*ik zie je al over een schaap vallen _O-

Bm ik denk niet dat het precies hetzelfde effect heeft hoewel ik idd ookwel vaker heb gelezen dat dit wel zo zou moeten zijn. Mijn lichaam voelt en ervaart het toch anders.
Trailschoenen verschillen ook wel veel in demping. De adviezen van de winkel vond ik wel heel nuttig erbij. Maar goed ik ga graag naar de hardloopwinkel :Y)
En weer een mooie hike gemaakt. :D

Voor mijn doen zijn die intervallen en die run an sich echt een puinhoop. :'). Ach we waren er even uit. Vandaag nog steeds wat spierpijn en wat vermoeide benen. We gaan vandaag weer hiken maar mijn man heeft de route uitgezocht en wilde zo min mogelijk hoogtemeters |(.
Mijn garmin is ondertussen echt overal rood. Hrv, trainingreadyness, trainingsstatus overbelast, rust hartslag 10 slagen hoger. Dit was de vorige 2 vakanties ook zo terwijl ik me prima voel alleen wat slechter slaap. Trekt thuis wel weer bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:06

Ik ben echt slecht in heuvels hoor en wat minder slecht in intervallen op vlakke ondergrond. Mijn bovenbenen vinden dat echt niet hetzelfde, haha. Dus er is echt wel verschil.

Ik vind runs die vlak zijn dus ook fijner, haha. Zodra het ook maar iets omhoog loopt heb ik er al moeite mee. Zal misschien gewenning zijn, maar ja, leven onder zeeniveau he. :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:07

Waar haal je die energie vandaan SV? :D
Mooie foto's weer, idem voor BM - leuk gezelschap!

Germie, hoogtemeters neemt ie sowieso mee in een hardlooptraining. Mijn hoogtemeter klopt namelijk niet meer, dus ik heb er iedere keer juist heel veel... Moet daar even achteraan.

Hier na alle goede trainingen vanochtend een stomme. Ben ook na ruim 2 km gestopt, ik had het warm, hartslag hoog en m'n hoofd wilde niet. Volgende keer beter (althans, dat zeg ik wel maar probeer ik mezelf vooral wijs te maken).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 10:08

SV is geen mens, haha. Ik denk dat ik ook allang dood zou zijn bij zo veel lopen. Maar goed, het is misschien ook gewoon gewenning en trainen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 11:50

germie schreef:
Ik ben echt slecht in heuvels hoor en wat minder slecht in intervallen op vlakke ondergrond. Mijn bovenbenen vinden dat echt niet hetzelfde, haha. Dus er is echt wel verschil.

Maar intervallen en sprints zijn wel anders. Ik voel met sprintjes wel degelijk dezelfde spieren als dat ik hoogtemeters loop.

Ik heb nog spierpijn van mijn sprinjtes dinsdag :')
Denk dat ik vanavond nog een rondje doe.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 13:35

Vanochtend een herstelloopje gedaan van 9km, zo vlak mogelijk uitgezocht, maar ik was natuurlijk weer 3x de weg kwijt en daardoor heb ik de steilste helling een tweede keer gedaan terwijl dat niet de bedoeling was. Verder heel rustig mijn rondje gedaan, heb de spiertjes weer los kunnen lopen, dus doel volbracht.
Ik hoop overmorgen hier nog een lange afstand te doen, morgen daarom een rustdag voor wat betreft het lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-25 16:01

Ik ben wel een mens hoor, een getraind mens haha.
Morgen waarschijnlijk voor het laatst een berg op ;( , want zondag weer naar huis. En zaterdag de parkrun als alles goed gaat.

En jaja we zijn er geweest!!
Bucketlist dingetje afgevinkt.

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 16:07

Hahaha cool.