Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:37

Dat zou echt een enorme tegenslag zijn voor het gezag....
Als Frankrijk buigt en Nederland niet, dan wordt Nederland een oorlogsgebied en dan moeten we hier ook toegeven vrees ik... Dan wordt het pas een bananenrepubliek.... -O-

Wel een beetje een zwaktebod van Frankrijk en misschien een presedent voor de rest van Europa... Ik hoop dat het niet zo gaat zijn iig..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:45

Een jaar pandemie.

De sociale, economische, politieke situaties laat ik even terzijde.

De médische echter, poeh.
Hier is de situatie heel anders dan een jaar geleden omdat inrichting en zorg nu niet meer verrast zijn door een golf.
De situatie op zích echter, poeh:
- Hier, gemiddeld over het land, 40% van de ICs en 25% van de bedden door Covid19 patienten bezet.
- Eerste lijn contacten met de huisarts en gezondheidscentra per telefoon.
Zet dat tegen het simpele gegeven dat de gezondheidszorg toch al niet overbemeten was en persoonlijk contact voor goede diagnose essentieel is.
Er is nu al een jáár veel, VEEL te weinig aandacht, ruimte, mogelijkheid voor ´normale´ gezondheidszorg. Zeg maar de héft van wat normaal het niveau was en dat stond al onder druk van jarenlange bezuiniging.

En dan protesteren tegen ... ja, tegen wát?!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:46

Huertecilla schreef:
Mwah, Fránkrijk is een beetje een speciaal geval sinds de Franken de Rijn overstaken en de macht overnamen van de Romeinen.
De Franse Revolutie heeft verder de basis voor een traditie gelegd.
Kan je niet vergelijken met welk ander land ook.

Dit klopt helemaal want kijk alleen naar dit volkslied en bv het Nl volkslied. Letterlijk wordt door de Fransen uit volle borst elke keer gezongen
Citaat:
Te wapen, burgers! Vorm jullie bataljons!

Ik heb ooit tegen Franse vrienden gezegd, dat ik het Franse volkslied wel zeer strijdbaar vind op het oorlogszuchtige af→ hij keek me verbaasd aan (had daar nog nooit bij nagedacht) waarop hij zijn vrouw aanstoot om te zeggen dat hij dat een hele rake opmerking vond van mij _O- .

En vergis je niet, de Fransen hebben ook nog de Franse revolutie gehad en die was niet misselijk als het om de bloedigste opstand gaat ooit in Frankrijk. Voor de geïnteresseerden heb ik de belangrijkste gebeurtenissen op een rij gevonden tijdens die 10 jaar. Leest gemakkelijk weg.
https://historianet.nl/oorlog/revolutie ... -frankrijk

De "Marseillaise", die in 1792 door Rouget de Lisle in Straatsburg werd gecomponeerd als "Strijdlied voor het Rijnleger", werd op 4 juli 1795 verheven tot nationaal volkslied.
Citaat:
Allons enfants de la Patrie
Le jour de gloire est arrivé
Contre nous de la tyrannie
L’étendard sanglant est levé (bis)
Entendez vous dans les campagnes mugir ces féroces soldats
Ils viennent jusque dans vos bras, égorger vos fils, vos
compagnes
Aux armes citoyens ! Formez vos bataillons !
Marchons, marchons, qu’un sang impur abreuve nos sillons
Que veut cette horde d’esclaves
De traîtres, de Rois conjurés ?
Pour qui ces ignobles entraves,
Ces fers dès longtemps préparés ? (bis)
Français ! pour nous, ah ! quel outrage !
Quels transports il doit exciter !
C’est nous qu’on ose méditer
De rendre à I ’antique esclavage !

Quoi ! des cohortes étrangères
Feraient la loi dans nos foyers !
Quoi ! ces phalanges mercenaires
Terrasseraient nos fiers guerriers (bis)
Grand Dieu ! par des mains enchaînées
Nos fronts sous le joug se ploieraient I
De viIs despotes deviendraient
Les maîtres de nos destinées !

Tremblez, tyrans ! et vous, perfides,
L’opprobe de tous les partis,
Tremblez ! vos projets parricides
Vont enfin recevoir leur prix (bis).
Tout est soldat pour vous combattre,
S’ils tombent, nos jeunes héros,
La terre en produit de nouveaux
Contre vous tout prêts à se battre

Français ! en guerriers magnanimes
Portez ou retenez vos coups.
Epargnez ces tristes victimes
A regret s’armant contre nous (bis).
Mais le despote sanguinaire,
Mais les complices de Bouillé,
Tous ces tigres qui sans pitié
Déchirent le sein de leur mère

Nous entrerons dans la carrière,
Quand nos aînés n’y seront plus
Nous y trouverons leur poussière
Et les traces de leurs vertus. (bis)
Bien moins jaloux de leur survivre
Que de partager leur cercueil,
Nous aurons le sublime orgueil
De les venger ou de les suivre.

Amour sacré de la Patrie
Conduis, soutiens nos bras vengeurs !
Liberté, Liberté chérie !
Combats avec tes défenseurs (bis).
Sous nos drapeaux, que la victoire
Accoure à tes mâles accents,
Que tes ennemis expirant
Voient ton triomphe et notre gloire !

Vertaald in het Nederlands
Citaat:
Laten we gaan, kinderen van het vaderland
De dag der glorie is gekomen
Tegen ons van tirannie
De bloedige vlag is gehesen (bis)
Hoor je op het platteland het gehuil van die woeste soldaten
Ze komen in je armen, snijden de kelen van je zonen door, je
metgezellen
Te wapen, burgers! Vorm jullie bataljons!
Mars, mars, laat onrein bloed onze voren besproeien...
Wat doet deze horde slaven
Verraders? Bedrogen koningen?
Voor wie deze verachtelijke boeien,
Zijn deze ijzers al lang klaar? (bis)
Fransen! Voor ons, ah! Wat een schande!
Wat een vervoer moet dat opwekken!
Wij zijn het die durven te mediteren!
Om terug te keren naar de oude slavernij!

Wat! ...van de buitenlandse cohorten...
Zou de wet zijn in onze huizen!
Wat! Deze huurlingen falanxen
zou onze trotse strijders neerslaan (bis)
Grote God! Door geketende handen
Onze gezette fronten zouden buigen
Oude despoten zouden
De meesters van ons lot!

Bevend, tirannen! En jullie, perfide!
De afkeuring van alle partijen,
Bevend ! je vadermoord projecten
zullen eindelijk hun prijs (bis) ontvangen.
Alles is soldaat om tegen je te vechten,
Als ze vallen, zullen onze jonge helden..,
De aarde brengt nieuwe voort
Tegen jullie allemaal klaar om te vechten

Fransen! als grootmoedige krijgers
Pak je klappen of hou ze vast.
Spaar deze trieste slachtoffers
Met spijt zich tegen ons te wapenen (bis).
Maar de bloeddorstige despoot,
Maar Bouillé's medeplichtigen,
Al die tijgers die meedogenloos
Scheuren de borst van hun moeder

We gaan de groeve in,
Wanneer onze ouderen er niet meer zijn
We zullen hun stof vinden
En sporen van hun deugden. (bis)
Veel minder jaloers om hen te overleven
dan hun kist te delen,
We zullen de sublieme trots hebben
Om hen te wreken of hen te volgen.

Heilige liefde voor het vaderland
Rijden, steun onze wraakzuchtige armen!
Vrijheid, vrijheid, lieveling!
Vecht met je verdedigers (bis).
Onder onze vlaggen, moge de overwinning
Accentueer je mannelijke accenten,
Moge uw vijanden verjaren
Zie uw triomf en onze glorie!

Alleen al zo'n volkslied geeft zoveel aan van de Franse inborst (ik concludeer en observeer en zeg dus niet dat dit goed ishé, of beter of slechter als wie wij Nederlanders zijn.!!)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 26-01-21 13:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:47

Cer schreef:
Als Frankrijk buigt en Nederland niet, dan wordt Nederland een oorlogsgebied en dan moeten we hier ook toegeven vrees ik... Dan wordt het pas een bananenrepubliek.... -O-

Wel een beetje een zwaktebod van Frankrijk en misschien een presedent voor de rest van Europa... Ik hoop dat het niet zo gaat zijn iig..

Zou het? Ik heb het idee dat NL toch zijn eigen plan wel trekt. En zo moet het ook zijn, vind ik. Daarbij heb ik niet echt het idee dat die gastjes die gisteren liepen te rellen dat nou echt nog om de maatregelen deden. Dat was slechts de aanleiding, nu is het gewoon leuk om te rellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:54

Tot nu toe houdt NL een poot stijf iig

Citaat:
We gaan niet capituleren voor een paar idioten", zei minister Hoekstra van Financiën vanmorgen. Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid is het daarmee eens: "Kennelijk vinden kleine groepen het nodig om te gaan rellen. Maar dat komt niet door het coronabeleid, want daar hoef je geen winkel voor te plunderen."

Grapperhaus zegt dat de politie en de Koninklijke Marechaussee keihard optreden tegen de relschoppers. Zij vallen onder het snelrecht en kunnen een onvoorwaardelijke gevangenisstraf krijgen.

Jessix

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:56

Ik las het net ook. Gelijk hebben ze!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:57

Mwa, als er weer lockdown zou komen zou dat de 3de in een jaar zijn en we zijn ook al een paar avondklokken verder. De bevolking gaat hier niet rellen voor de zoveelste maatregel (Wat inderdaad hoogst opmerkelijk is voor Fransen) maar wordt wel een beetje moe van het gejojo met maatregelen die streng of minder streng geen oplossing lijken te brengen.
Het raadgevend orgaan van de regering bestaat vooral uit wetenschappers en medici die, terecht vanuit hun oogpunt, vooral het medische aspect en epidemische gevolgen bekijken maar weinig tot geen oog hebben voor de economische en sociale gevolgen.
En de regering moet daar wèl ook rekening mee houden. De pot met subsidies is ook niet bodemloos en er zijn hele bevolkingsgroepen die sociaaleconomisch volledig in het slop geraken, die moet je er daarna ook uit kunnen krijgen.

Dus een 3de lockdown is niet volledig van de baan maar er wordt eerst even diep nagedacht òf en hoe streng hij nodig is.
Er is op zich nog wel draagvlak bij de bevolking voor een korte strenge lockdown. Maar veel minder voor eeuwigdurende halfslachtige maatregelen.

Zeer delicate keuze voor de beleidsvoerders.

En ja de rellen in Nederland baren zorgen. Je wil niet hebben dat hier in de steden ook de vlam in de pan slaat. Waarschijnlijk ook de voornaamste reden dat ze uiteindelijk maar kort in het nieuws besproken worden. Net als de Italiaanse rellen. Of de reeds bestaande Franse opstandjes. Beetje doodzwijgen in de hoop dat het niet te veel jongeren op ideeën brengt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:59

Groot gelijk, vind ik ook en mee eens met NL regering.

Eens met Thioro ook vooral dat het een zeer delicate keuze voor de beleidsvoerders is.

Ik vind ook dat Macron nu gelijk heeft door te wachten totdat hij de juiste cijfers heeft van wat de avondklok heeft gedaan 2 weken geleden ingesteld én totdat hij de exacte percentages heeft van besmettingen met de UK variant.
Dus wij zijn er ook nog niet mee klaar hoor, het duurt alleen nog paar dagen langer voordat Macron zijn besluit neemt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:00

Cer schreef:

Zoals ik al schreef is het geen ´Europees´ probleem en is het geen precedent voor Europa.

De overweging van Macron is bovendien wel degelijk een goed voorbeed van verstandig en evenwichtig besturen.
Hier in Spanje is de versoepeling van de beperkingen met kerst & nieuw op basis van de cijfers genomen, maar ook tegen beter weten in. Iedereen kon op de vinger natellen dat het tot een derde golf zou leiden. Ja, die hebben we nu en achteráf zijn er politieke windvanen die roepen dat het slecht beleid was. Dezelfde windvanen die geroepen zouden hebben dat niet versoepelen onderdrukking zou zijn.
´Het volk´ had na bijna een jaar strenge beperking enige versoepeling met kert&nieuw gewoon nódig en daarbij ook verdiend.
De pandemie is en blijft precair balanceren op het scherp van verschillende tegenstrijdige belangen en door de tijd dat het nu duurt wordt het draagvlak bij de bevolking steeds belangrijker in de overwegingen: Massale burgerlijke ongehoorzaamheid moet echt vermeden worden. Hoé dat het beste kan is een cultureel ding wat per land, zelfs per landstreek, verschilt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:02

Macron geeft letterlijk aan volgens het krantenartikel door mij geplaatst, dat hij de besluiten op wetenschappelijke cijfers wil baseren en dat daarvoor de harde cijfers eerst op tafel moeten liggen. Ik vind dat dus ook verstandig en ik deel dus ook de opvatting van HC in de post hierboven.

Ik zie het niet als buigen voor geweld. Maar verstandig besluiten nemen.

HEt besluit van NL vind ik ook verstandig geweest. Nl had nog weinig lock downs en beperkte maatregelen. HIer vele male meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:12

ja Pien en HC, dat snap ik wel...
maar die lui die hier door de straten rennen... ik ben benieuwd hoe DIE dat op gaan pakken... Gezien die nu al zo lekker rationeel nadenken, zullen we maar zeggen ... :roll:

Als ik eerst lees dat hij denkt dat het land/volk het emotioneel niet aan zou kunnen, de Fransen staan op de rand van een zenuwinzinking.... potentieel explosief en 'de rellen in NL hebben geobserveerd" dan lijkt daar niet heel duidelijk te staan dat het om rationele cijfers gaat...

Ik vind dat erg tegenstrijdig, wat jullie nu plaatsen :j
maar misschien begrijp ik het verkeerd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:19

Cer schreef:
maar die lui die hier door de straten rennen... ik ben benieuwd hoe DIE dat op gaan pakken... Gezien die nu al zo lekker rationeel nadenken, zullen we maar zeggen ... :roll:

Ik las gespierde taal op internet van de minister van justitie vanochtend. Ik denk dat dit nog een heel naar staartje gaat krijgen en de jongens zijn gewaarschuwd.
Kijk ze hebben hier vorig jaar nog in Parijs de boel verbouwd en het gaat wel weer over, maar voor nu is het ruk. Ik heb zelfs gisteravond mijn dochter nog verschrikt geappt of alles wel rustig was bij haar in de buurt. Zij heeft net een nieuw huis en woont er 2 dagen. Dus zo tekeer vond ik het wel gaan dat ik er van schrok. Gelukkig ver uit de buurt van dochterlief.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:28

Ik denk dat als het nieuws uitlekt (vertaald wordt als ->) dat Frankrijk afziet van een volgende lockdown vanwege de zenuwtoestand van de Fransen en de angst voor rellen zoals in Nederland, dat Grapperhaus dan op zn hoofd kan gaan staan maar dat dan de hele bende afgebroken gaat worden.
Ze nemen m sinds zn bruiloft al niet meer serieus...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:29

Cer schreef:
Op wie slaat die "Ze" Cer?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:30

De maatregelen zijn overal anders, ik zie niet wat Frankrijk fout doet eigenlijk, ze nemen de beslissingen die ze nemen. Bij ons zijn ze in ieder kanton anders, net als ze in Duitsland ook per Bundesambt anders zijn. EU eenheid was er het hele jaar nog niet dus dat lijkt me echt de slapste reden tot rellen op dit momemt.

Overigens hadden wij deze maandag maar 2500 gevallen in 72 uur (weekend wordt niet bericht) *\o/*
En dat terwijl de scholen open zijn, dus ergens vind ik dat toch ook wel een belangrijke indicator.
Bij ons was horeca dicht duidelijk de allergrootste speler.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-01-21 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:31

Ik hoop maar één ding, dat ze zoveel mogelijk raddraaiers op kunnen pakken. Zet diegenen die ze al hebben maar flink onder druk, wanneer jij je vriendjes er niet bij lapt draai je met veel minder voor de miljoenenschade op.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:33

pien_2010 schreef:
Macron geeft letterlijk aan volgens het krantenartikel door mij geplaatst, dat hij de besluiten op wetenschappelijke cijfers wil baseren en dat daarvoor de harde cijfers eerst op tafel moeten liggen. Ik vind dat dus ook verstandig en ik deel dus ook de opvatting van HC in de post hierboven.

Ik zie het niet als buigen voor geweld. Maar verstandig besluiten nemen.

HEt besluit van NL vind ik ook verstandig geweest. Nl had nog weinig lock downs en beperkte maatregelen. HIer vele male meer.

Ik denk dat in Frankrijk op dit moment de maatregelen streng genoeg zijn tov de cijfers (aantal besmettingen, positiviteitsratio, etc). Ook het vaccineren gaat (na een trage start) behoorlijk goed in FR (>1mio vaccinaties) wat nog wel geen concreet verschil maakt maar wel moed geeft om vol te houden.
Blindelings verstrengen heeft soms een averechts effect. Daarom moeten het nog geen rellen zijn, maar gewoon mensen die minder gemotiveerd zijn om zich aan de regels te houden

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:35

pien_2010 schreef:
Cer schreef:

De mensen die tegen de corona maatregelen zijn, menen dat we in een dictatuur leven etc.
En dan ook nog de minder radicale mensen die menen dat de horeca enzo te lang gesloten wordt met alle (financiele) gevolgen van dien: 'wij moeten dicht en hij omhelst zn schoonmoeder ..etc)

En dan nú de mensen die graag willen rellen.. die luisteren helemaal nergens naar, al helemaal niet naar een minister van justitie.. (ze luisteren ook niet perse naar politie en handhavers namelijk... :) )

Citaat:
Nl had nog weinig lock downs en beperkte maatregelen. HIer vele male meer.
En dit blijft volgens mij een lastige vergelijking (welke periode, wat precies, voor hoeveel mensen, op welke plekken etc, maar vergelijk rustig nog een keer :j )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:38

Cer schreef:
De mensen die tegen de corona maatregelen zijn, menen dat we in een dictatuur leven etc.
En dan ook nog de minder radicale mensen die menen dat de horeca enzo te lang gesloten wordt met alle (financiele) gevolgen van dien: 'wij moeten dicht en hij omhelst zn schoonmoeder ..etc)

En dan nú de mensen die graag willen rellen.. die luisteren helemaal nergens naar, al helemaal niet naar een minister van justitie.. (ze luisteren ook niet perse naar politie en handhavers namelijk... :) )

Dus wat je zelf al zegt. Of hij z'n schoonmoeder wel of niet geknuffeld had maakt niet uit. Ze geloven het sowieso al niet. Deze groep is wantrouwend tegenover alles wat vanuit de overheid komt. (Soms door een persoonlijk trauma met diezelfde overheid.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:39

Huertecilla schreef:
rien10 schreef:
Dus degenen met de grootste bek bepaalt wat er gebeurt?

Mwah, Fránkrijk is een beetje een speciaal geval sinds de Franken de Rijn overstaken en de macht overnamen van de Romeinen.
De Franse Revolutie heeft verder de basis voor een traditie gelegd.
Kan je niet vergelijken met welk ander land ook.

In Spanje ligt dat totáál anders en in Italië wéér anders, beiden wederom historisch geworteld in de huidige volks´aard´.

In NL lijkt het er wel op ja. Ook historisch geworteld in traditioneel ´zwak´ overheidsbeleid. Let op de aanhalingstekens; het is een (historisch gegroeide) kéuze.

Enneh, voor de slechte lezers; nergens een waardeoordeel van mijn kant :)*

Gelukkig hebben die landen het zo super voor elkaar dat ze nooit steun hoeven van de eu om het hoofd boven het water te houden ook. Doet die overheid hier toch nog iets goed ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:39

Sizzle schreef:
De maatregelen zijn overal anders, ik zie niet wat Frankrijk fout doet eigenlijk, ze nemen de beslissingen die ze nemen. Bij ons zijn ze in ieder kanton anders, net als ze in Duitsland ook per Bundesambt anders zijn. EU eenheid was er het hele jaar nog niet dus dat lijkt me echt de slapste reden tot rellen op dit momemt.

Overigens hadden wij deze maandag maar 2500 gevallen in 72 uur (weekend wordt niet bericht) *\o/*
En dat terwijl de scholen open zijn, dus ergens vind ik dat toch ook wel een belangrijke indicator.

Ik vind dat geen enkel land het fout doet. Je kan je vraagtekens soms ergens bij zetten, maar in het algemeen maken ze allemaal een soortgelijke golfbeweging. Verscherpen en versoepelen. Bij het ene land is het strenger, bij het andere minder. Ik weet dat men NL slap vind in de maatregelen. Toch is het elke keer gelukt de cijfers terug te dringen. Wat voor een lockdown we ook hebben gehad in de zomer was het redelijk onder controle. Ook wisten we toen al dat het in het najaar vast weer op zou lopen. En dat is ook gebeurd, in alle landen. En wederom werden de regels aan gepast en zakte de cijfers weer langzaam. Nu moeten we allemaal weer dealen met de mutaties. En ook weer ieder op zijn eigen manier en tempo.

Ik hoop dat de rellen snel voorbij zijn. En we ons weer bezig houden met wat echt belangrijk is. Dit virus de kop in drukken.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:40

Cer schreef:

Als ik eerst lees dat hij denkt dat het land/volk het emotioneel niet aan zou kunnen, de Fransen staan op de rand van een zenuwinzinking.... potentieel explosief en 'de rellen in NL hebben geobserveerd" dan lijkt daar niet heel duidelijk te staan dat het om rationele cijfers gaat...

Ik vind dat erg tegenstrijdig, wat jullie nu plaatsen :j
maar misschien begrijp ik het verkeerd?

Er zijn hier wijken waar 'verloren jeugd' rondloopt waar niemand nog grip op heeft. Zolang je die min of meer in hun wijken kan houden heb je er geen landelijke problemen mee (wel pech dan maar voor degenen die in die wijken wonen). Er zitten nog steeds een hele hoop gele hesjes te morren op internet, maar zolang die naast hun kachel in huis blijven zitten morren heb je daar ook geen last van.

Maar er is een hele groep 'brave burgers' die het echt gewoon moe beginnen te worden en het moeilijk heeft met die aanhoudende pandemie. En dìe groep moet je enigszins kunnen sussen met passende maatregelen of op z'n minst een passende uitleg.
Het feit alleen al dat er nu eens niet hals over kop maatregelen aangekondigd worden haalt de frustratie bij die groep enigszins weg. En maakt het draagvlak groter om bvb exact de verwachte maatregelen pas volgende week aan te kondigen, of een week later.

Is 'gewoon' een slappe koord dans tussen tegenstrijdige belangen en het voornaamste is dat je koord niet breekt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:41

pien_2010 schreef:
Cer schreef:

Cer schreef:

Maar ook heel veel mensen die wel serieus zijn en zich naar eer en geweten aan de maatregelen proberen te houden. Ik vind persoonlijk ook dat Grapperhaus had moeten aftreden en vind het trouwincident nog steeds afbreuk doen aan zijn geloofwaardigheid.
Maar dit is natuurlijk geen aanleiding om een stad in puin te slaan of een supermarkt te plunderen. Laat dat helder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:42

Jessix schreef:
Sizzle schreef:

Ik vind dat geen enkel land het fout doet. Je kan je vraagtekens soms ergens bij zetten, maar in het algemeen maken ze allemaal een soortgelijke golfbeweging. Verscherpen en versoepelen. Bij het ene land is het strenger, bij het andere minder. Ik weet dat men NL slap vind in de maatregelen. Toch is het elke keer gelukt de cijfers terug te dringen. Wat voor een lockdown we ook hebben gehad in de zomer was het redelijk onder controle. Ook wisten we toen al dat het in het najaar vast weer op zou lopen. En dat is ook gebeurd, in alle landen. En wederom werden de regels aan gepast en zakte de cijfers weer langzaam. Nu moeten we allemaal weer dealen met de mutaties. En ook weer ieder op zijn eigen manier en tempo.

Ik hoop dat de rellen snel voorbij zijn. En we ons weer bezig houden met wat echt belangrijk is. Dit virus de kop in drukken.

Ik ben het ook lang niet altijd eens met hoe het gaat. Maar ik probeer altijd maar te denken dat het voor iedereen een nieuwe en onbekende situatie is. Ook voor de overheid. Je ziet ook maar weinig landen waar ze het wel super voor elkaar hebben. Lijkt me ook logisch.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:43

Arabesk schreef:
Dus wat je zelf al zegt. Of hij z'n schoonmoeder wel of niet geknuffeld had maakt niet uit. Ze geloven het sowieso al niet. Deze groep is wantrouwend tegenover alles wat vanuit de overheid komt. (Soms door een persoonlijk trauma met diezelfde overheid.)

Ik ken wel meer mensen die wantrouwend zijn tegenover de overheid... maar dit terzijde..

Ik zie niet goed wat je met je bericht wilt zeggen?

Ik zeg overigens nergens dat Frankrijk iets fout doet.. ik bedenk me hoe eventuele berichtgeving kan gaan vallen..

Thioro, ik zie ook niet helemaal wat je met je bericht wilt zeggen? :) Tenminste, als reactie op mijn mijn bericht dan :j

@Roodvos: idd. in hoeverre heeft "straffe taal" nog zin?
Als de rellers er lucht van krijgen dat andere landen afzien van avondklokken of lockdowns vanwege 'stress' of erger nog 'rellen in een ander land' dan lijkt mij het hek van de dam... (of het nou logisch is of niet, dat maakt voor de rellers geen moer uit natuurlijk)