De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 00:58

Ik kom eens onder mijn meelees steen vandaan. Ik ben werkzaam in een verpleegtehuis in de ouderenzorg. Ik moet dus gewoon gaan werken ook al hoest en nies ik. Ik merk onder mijn collega's dat we ons allen zorgen maken dat we misschien cliënten ziek maken, juist doordat we gewoon moeten werken. Zorgen om eigen gezondheid zijn er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:00

Jadeleigh263 schreef:
Joman schreef:
Ja het rivm geeft het wat mij betreft ook slecht weer. Alleen al daarmee diskwalificeren ze zichzelf enorm. Maargoed, ik heb er niet voor gestudeerd en ben ook maar een normale burger.

Ik weet momenteel niet hoe ik erover moet denken. Ook over de aanpak binnen NL vergeleken met andere landen.
Een kennis van mij heeft bij het RIVM gewerkt en zei dat het RIVM enkel en alleen een adviserend orgaan is en dat de overheid uiteindelijk altijd nog het zeggenschap heeft over wat er gedaan wordt, terwijl ik het gevoel heb dat Rutte het laat overkomen dat de ‘experts’ leidend zijn...

Ja, Rutte heeft zelf natuurlijk ook geen verstand van zaken. En de rest van de tweede kamer ook niet, dus wat moeten ze.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:03

Joman schreef:
Jadeleigh263 schreef:

Ik weet momenteel niet hoe ik erover moet denken. Ook over de aanpak binnen NL vergeleken met andere landen.
Een kennis van mij heeft bij het RIVM gewerkt en zei dat het RIVM enkel en alleen een adviserend orgaan is en dat de overheid uiteindelijk altijd nog het zeggenschap heeft over wat er gedaan wordt, terwijl ik het gevoel heb dat Rutte het laat overkomen dat de ‘experts’ leidend zijn...

Ja, Rutte heeft zelf natuurlijk ook geen verstand van zaken. En de rest van de tweede kamer ook niet, dus wat moeten ze.

Dat. Hun baseren hun keuzes op wat de experts met hun bespreken, want tja, de overheid heeft er nou eenmaal niet voor gestudeerd.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:03

Maartje1990 schreef:
Ik kom eens onder mijn meelees steen vandaan. Ik ben werkzaam in een verpleegtehuis in de ouderenzorg. Ik moet dus gewoon gaan werken ook al hoest en nies ik. Ik merk onder mijn collega's dat we ons allen zorgen maken dat we misschien cliënten ziek maken, juist doordat we gewoon moeten werken. Zorgen om eigen gezondheid zijn er niet.

Ik woon tijdelijk in een gebouw met aanleunwoningen met thuiszorg voor ouderen. Ik heb buren die in de 90 zijn en/of met een zwakke gezondheid. Zelf ben ik in de twintig. En ik heb hetzelfde inderdaad, dat ik bang ben om hen ziek te maken. Ik probeer contact nu zoveel mogelijk te vermijden en de gezamelijke activiteiten zoals bingo zijn gelukkig afgelast tot mei. Maar veel bewoners eten elke dag samen een warme lunch in het restaurant in het gebouw en drinken 's ochtends samen koffie of spelen 's middags een spelletje.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:06

Het zal je verbazen maar veel oudjes maken zich geen zorgen. Betekent natuurlijk niet dat je maar gewoon met je snot hoofd bij hen moet gaan zitten of wat dan ook. Poh je zou zo’n verspreiding op je geweten hebben. Dat is erg.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:07

Whale schreef:
Joman schreef:

Dat. Hun baseren hun keuzes op wat de experts met hun bespreken, want tja, de overheid heeft er nou eenmaal niet voor gestudeerd.

Dat is niet wat ik bedoel, RIVM heeft het dus ook niet voor het zeggen, uiteindelijk is het de overheid die kiest welke maatregelingen er worden genomen, ongeacht wat het RIVM adviseert. :+

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:08

Jadeleigh263 schreef:
Whale schreef:

Dat is niet wat ik bedoel, RIVM heeft het dus ook niet voor het zeggen, uiteindelijk is het de overheid die kiest welke maatregelingen er worden genomen, ongeacht wat het RIVM adviseert. :+

Tuurlijk is de overheid degene die uiteindelijk beslist wat er gebeurt, maar die gaan ook niet in het wilde weg beslissingen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:13

Ja dat leek me ook nogal als een paal boven water staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:19

Zeg Germie. Ik was net even wat berichten aan het teruglezen uit het topic en ik moest toch wel lachen. Ongeveer 2/3 weken geleden vond jij het nog mooi om vrij last minute te gaan skiën toch, in Oostenrijk? Je wordt nu gewoon de gebieden uitgegooid. Letterlijk. Ik hoop dat de huidige ontwikkelingen je vele meningen hebben bijgesteld en dat je inmiddels wat meer inzicht hebt gekregen in hoe snel een situatie kan veranderen en in hoeverre dat mensen raakt. Wellicht iets voor de toekomst om rekening mee te houden :)

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:23

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:27

Mijn man en zijn collega’s zijn chauffeur.
Maar afgelopen week konden ze wel mooi laden en lossen in Noord-Brabant.
Bedrijf dat ook vestigingen elders in het land heeft, had bij de vestiging buiten NB keurig desinfectie staan, maar in Brabant niet.
Andere bedrijven hebben verplichte handscan uitgeschakeld vanwege het virus.
Helaas stelt de baas ook niets beschikbaar.

Naar het schijnt zijn de truckstops/shops volgende week in België gesloten.
Tanken kan wel.
Ik had al een extra porties voor hem ingevroren zodat hij onderweg uit de Ping kan eten.
Hoop voor hem en de collega’s dat hij wel onderweg kan blijven douchen.
Desinfectie en doekjes gaan ook maar met hem mee.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:27

Verwacht ook niet meer dat mijn reisje naar Valencia volgende week doorgaat. Al zou het vliegtuig wel gaan zijn we ook niet meer van plan om überhaupt het vliegtuig in te stappen. Willen nog wel graag terugkomen zeg maar, en denk ook met de situatie nu er geen zak aan is om door de stad rond te lopen. Achja, dan gaan we gewoon over een aantal maanden maar.

Collega van m'n broer was naar Praag gegaan, die zit nu dus tot zondag op z'n hotelkamer omdat letterlijk alles dicht was. Snap dan ook niet waarom die nog gegaan is :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:28

Ik vind het het wel erg moeilijk maken. Ik was vandaag thuis aan het werk omdat ik eergisteren, en vanochtend ook, een beetje hoestte en me niet helemaal fit voelde. Geen koorts ofzo. Vandaag voelde het al wel weer beter. Het zijn klachten waarmee ik me nooit ziek zou hebben gemeld normal, en waar ik nauwelijks bij stil had gestaan.
Ik zou dit weekend wel graag mijn ouders opzoeken, maar ik merk dat ik het toch spannend vind. Niet dat ik denk dat ik corona heb, maar wat nou als ik ze toch besmet? Daar zou ik echt niet mee kunnen leven… maar wat is reel? Ik hoest eigenlijk niet meer, heb wel een beetje druk op de borst (maar dat heb ik vaker) en hele lichte keelpijn. Geen koorts. Ouders vinden het allemaal grote onzin, die zijn echt niet bang (ze zijn beide rond de 70, geen specifieke longklachten maar ook niet helemaal op en top gezond). Wat zouden jullie doen?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:30

Jadeleigh263 schreef:
MaiNat schreef:
Ik heb een hoor/ zie college gezien en daar zegt de viroloog ook dat je besmettelijker bent als je nog geen symptomen hebt. https://lecturenet.uu.nl/Site1/Play/b3d ... 37e30dc01d

Bedankt voor het delen!

Graag gedaan! Vond het een heel leerzaam college.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:36

Sheran schreef:
Ik vind het het wel erg moeilijk maken. Ik was vandaag thuis aan het werk omdat ik eergisteren, en vanochtend ook, een beetje hoestte en me niet helemaal fit voelde. Geen koorts ofzo. Vandaag voelde het al wel weer beter. Het zijn klachten waarmee ik me nooit ziek zou hebben gemeld normal, en waar ik nauwelijks bij stil had gestaan.
Ik zou dit weekend wel graag mijn ouders opzoeken, maar ik merk dat ik het toch spannend vind. Niet dat ik denk dat ik corona heb, maar wat nou als ik ze toch besmet? Daar zou ik echt niet mee kunnen leven… maar wat is reel? Ik hoest eigenlijk niet meer, heb wel een beetje druk op de borst (maar dat heb ik vaker) en hele lichte keelpijn. Geen koorts. Ouders vinden het allemaal grote onzin, die zijn echt niet bang (ze zijn beide rond de 70, geen specifieke longklachten maar ook niet helemaal op en top gezond). Wat zouden jullie doen?

Ik zou geen risico nemen. Je kan ze misschien ook besmetten zonder dat je symptomen hebt.

Bij mij in het gebouw zijn vandaag deze posters opgehangen:

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:39

Ja, dat vind ik dus zo lasting, besmetting zonder symptomen. Moet je dan gewoon een half jaar bij je familie wegblijven?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:39

Sheran schreef:

Ik zou niet gaan om eerlijk te zijn, ik ben nu sinds vanavond ook aan het hoesten en nu is dit wel anders maar mijn oma is hart en long patiënt als ik nog in NL woonde was ik niet meer langsgegaan. Ook als ze gezonder was had ik het niet gedaan

Queen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:49

Oscar schreef:
Och nee toch, Warboel. Wat een vreselijk nieuws.
Heel veel sterkte voor jullie allemaal :(:)

Queen123 schreef:
Bedrijven kunnen werktijdverkorting aanvragen. Heeft mijn baas ook gedaan. Schijnt dat er normaal 100 a 200 aanvragen per jaar gedaan worden. Gisteren waren dat er al 2500 en vandaag zijn er ook ruim 5000 aanvragen ingediend. En dat is smiddags geteld.

Bedankt voor de info.
Dat zou ook betekenen dat als die werktijdverkorting niet toegekend wordt, dat de werkgever dan verantwoordelijk blijft voor doorbetaling?

Oef, goede vraag. Ik denk het wel ja. Ben erg benieuwd hoe dit geregeld gaat worden... Ik weet niet precies hoe het zit. Weet alleen dat mijn baas vandaag ook een aanvraag heeft ingediend.

Zijn wel een aantal voorwaarden voor. Zo moet het minstens 2 weken duren en een directe connectie hebben met de corona uitbraak. Zijn nog wat voorwaarden maar dit heb ik onthouden.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 01:59

Dacht dat we hier in dit topic alleen links zouden delen met een toelichting erbij...[/quote]

Dat de verkoop van seksspeeltjes en condooms omhoog zijn geschoten.[/quote]
_O-

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 02:03

Joman schreef:
Het zal je verbazen maar veel oudjes maken zich geen zorgen. Betekent natuurlijk niet dat je maar gewoon met je snot hoofd bij hen moet gaan zitten of wat dan ook. Poh je zou zo’n verspreiding op je geweten hebben. Dat is erg.

Is ook heel logisch. Wanneer je goed leven hebt gehad en oud bent met een versleten lichaam dan ben je echt niet meer zo bang voor de dood. Dan geniet je van elk jaar dat je nog hebt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 02:08

Maartje1990 schreef:

Ik ken niet jou situatie maar in dit geval moet je toch echt ziek kunnen melden? Het is voor je zelf ook niet goed om met ziekte door te werken. Beter eerst de ziekte overwinnen zodat je immuun bent.
(Ben je lid van een vakbond?)

En eigenlijk ook bizar dat half Nederland lekker thuis zit terwijl jullie door moeten gaan ondanks je ziek voelt. Ik vind dat echt niet fair.
En ik weet dat niet gaat gebeuren maar eigenlijk zouden dat soort mensen extra mogen worden beloond/gecompenseerd.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 02:37

Ik sprak Daarstraks met een collega om te horen hoe het momenteel bij ons ging (Belgische post). Zij is blijkbaar echt goed ziek maar moet komen werken omdat ze drikgen met ontslag.

Nu zaten wij zoiso al wel met een personeelstekort, maar wij komen ook gewoon aa' de deur bij risicogroepen, dus als iemand zo ziek is snap ik niet dat ze gedwongen worden om te werken.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 02:50

Klopt, de schoonmakers en thuiszorgmedewerkers moeten hier ook werken als ze verkouden zijn. Pas als ze ook koorts hebben mogen ze thuisblijven. Maar als je zelfs zonder symptomen besmettelijk kan zijn (ik weet niet zeker of dat zo is), dan is het helemaal geen doen. Je kan moeilijk geen zorg verlenen aan hulpbehoevende mensen. Dat zouden ze hier niet overleven denk ik. Maar ik ben wel bang dat er veel mensen doodgaan in mijn gebouw, als er iemand besmet raakt. Zeker omdat de bewoners ook nog steeds zoveel bij elkaar in 1 ruimte gaan zitten. De zorgorganisatie kan daar meer initiatief in nemen, door de warme lunch aan huis te brengen. Dat doen ze nu maar bij een paar mensen. En door te adviseren om niet meer samen in 1 ruimte te gaan zitten. En de bewoners zouden zelf kunnen besluiten om in hun appartement te blijven, maar dat is aan hen. Misschien zijn zij minder bang om dood te gaan, dan dat ik ben dat zij doodgaan.

Mijn eigen opa en oma met hart- en longklachten hebben gelukkig besloten om binnen te blijven en niemand meer op bezoek te laten. Mijn oom doet boodschappen voor ze. En mijn opa heeft donderdag nog een onderzoek in het ziekenhuis gehad, waar het heel stil was zei hij. Maar het onderzoek van komende dinsdag heeft hij afgezegd en daar was de dokter mee akkoord.

Ik heb eind maart een afspraak om mijn verstandskiezen te laten verwijderen in het ziekenhuis, ik vermoed dat die niet doorgaat. Hopelijk gaat het in de tussentijd niet ontsteken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 07:56

Ik was gisteren al niet fit. Nu officieel ziek dus binnen blijven. Eens even uitzoeken waar we ons allemaal aan moeten houden nu.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:01

Storm schreef:
Dat is wel heel heftig. Ik ga mijn moeder eens bellen, het is haar zus.

Dit heeft zichzelf opgelost, Bonaire laat geen vluchten meer toe. Ook Bonaire laat voorlopig geen vluchten uit Europa meer toe - https://nos.nl/l/2327060

Balen!