Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:13

Ehmm... ja, ik heb dus inderdaad heel graag zo'n kort, los shortje aan en daarmee t probleem met schuiven en blote huid plakken/schuren :( Maar ik loop zo graag in die losse shortjes! Ik ga denk ik eens even de vaselinetip proberen en anders ben ik toch gedoemd aan een strak broekje....

Dat reflectiejasje van Decathlon denk ik ook over na. Ik loop iig op dit moment in een shortje met heel witte benen eronder en een felgroen jasje. Is niet reflecterend, maar wel opvallender dan alles in het zwart. Lampjes ga ik dan nog even naar zoeken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:21

Vaseline gaat je niet helpen (Hier rokje/zomerprobleem numero uno). Toch een klein pijpje nodig.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:35

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:02

Kan je niet zo'n strak broekje onder je losse broekje aan? Dat zou het schuren wel op moeten lossen..

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:20

Ik heb zowel hele korte tights als hele korte flodder broekjes maar ik herken het probleem van schuren bij de bovenbenen helemaal niet. Maar bv wel van schuren van een hemdje aan de binnenkant van mijn onderarm en dan wil niveau bij mij wel helpen vandaar mijn idee om het bij de bovenbenen te proberen. Ik denk dat het afhankelijk is van wat het probleem is. Als het probleem het broekje wat schuurt is denk ik dat niveau/vaseline oid zeker wel kan helpen. Zijn het gewoon de bovenbenen die tegen elkaar aan schuren dus huis op huid dan zal je voor een wat langere korte broek moeten gaan.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:38

Thanks kelley_ann, kan t op m'n mobiel niet zien maar zal straks nog ff kijken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:41

Schuren bij de bovenbenen heb ik ook niet, ik kan eigenlijk in elke broek hardlopen. Ik heb een lange "gladde" en in de zomer een korte van badstof. Ik denk ook dat je daar weinig anders tegen kunt doen, dan een korte broek met gladde aansluitende pijpen.
Ik heb wel wat Greetje ook heeft, soms schuurt de binnenkant van mijn bovenarm langs de rand van mijn hemdje. Maar het valt mee en ik smeer er achteraf dan wat vaseline op.

Kelly-an, het hesje wat Mirriez getipt heeft, is getailleerd en sluit mooi aan. Dunne stof met aan de zijkanten ventilatiegaas en een zakje waar mijn telefoon in past. Alleen het kraagje had van mij wat minder stug mogen zijn.

Ik heb nu mijn telefoon en sleutel in een elastische sportbelt. Ik draag deze bij voorbaat al laag, dus het elastiek op/onder mijn heupbot. Klinkt misschien niet logisch, maar blijft die en zitten en ik voel het tasje niet bij het lopen.
Dit idee;
http://cdn2.avancaproducts.com/wp-conte ... jpg?543a2c

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:47

Ik heb vandaag ook weer gelopen. 5 km in 28 min en 36 sec. Niet mijn beste tijd maar wel tevreden.

In het donker loop ik met reflecterend hesje en met zo'n ledbandje om mijn arm. Heb ik zelf geen last van. Mijn telefoon heb ik ook om mijn arm. Ik heb ook een felroze hardloopjasje en ik loop vaak op autovrije wegen, maar ik wil goed zichtbaar zijn.
Hoe zit dat met led lampjes bij je schoenen? Zitten die er al in of koop je die los?

Ik heb ook een kort los broekje, gewoon van de lidl en schuurt of plakt nooit bij mij.
Verder heb ik veel van de Leontien kleding, dat zit erg fijn bij mij.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:40

Bij mijn schoenen zaten de ledlampjes er al op, zitten tussen de veters vast, maar daar heb je verder geen last van bij het strikken ed.

Een band om mijn arm wil ik er ook nog bij kopen. Dan moet het wel gaan lukken denk ik om veilig weer thuis te komen :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:06

Kun je die lampjes ook ergens los aanschaffen dan? Ik wil goed verlicht zijn, want als ik zelf auto rij heb ik een hekel aan slecht verlichte hardlopers.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:10

Geen idee, maar ik denk het wel.

Gelukkig zijn steeds meer mensen zich bewust van de risico's van onverlicht in het donker langs de weg te lopen. Vooral in het buitengebied zonder lantarenpalen zie je mensen anders echt niet lopen als ze nog even snel de hond uitlaten ofzo.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 22:26

Er zijn ook van die schoen-lampjes die op je hak/enkel zitten. Ik denk dat die gewoon op je schoen klemmen. Ik vind die wel cool, maar als je buiten die lampjes niets ziet snap je echt niet wat eraan komt. Ik denk dan eerder aan een hond dan een hardloper. Icm armbanden is het misschien wel een idee.

Ik kreeg van mijn schoonvader 2 armbanden met fatsoenlijke lichtjes en fijn elastiek. Ik hoop ze dinsdag te kunnen testen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:55

Mijn blessure is nu toch terug.. Ben van plan om er toch even naar te laten kijken. Weten jullie of ik hiervoor direct bij een fysio terecht kan of dat het via de huisarts moet?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:04

Je kan direct bij de fysio terecht :) Sterkte!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:53

Dank je wel!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:50

Van mijn verzekering moet ik altijd een verwijsbrief van de huisarts hebben. Kan ik voor bellen, en dan ophalen bij de assistent.

Vandaag op tempo gelopen, 4 km in 26 min..... op naar de 5 in 30 min haha!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:21

Goed hoor Kelly_ann! Is inderdaad een flink tempo zo!

Ik moet ook voor de verzekering altijd een verwijsbrief hebben, geloof ik. Alleen moet ik de fysio toch zelf betalen, dus doe ik dat nooit ;)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:23

dat is wel apart Kelly-ann, ik kan gewoon rechtstreeks naar de fyisotherapeut (scheelt de zorg gelijk een hoop kosten want aan een verwijs briefje hangt een kostenplaatje zelfs als wordt die uitgeschreven zonder de patient gezien te hebben). Krijg gewoon een ex aantal behandelingen per jaar vergoed uit mijn aanvullende verzekering en voor de rest moet ik zelf betalen ook al zou ik door een arts doorgestuurd worden. Volgens mij werkt het al jaren bij de meeste zorgverzekeraars zo.

Die 5km in 30min komt nu dicht in beeld Kelly

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 21:31

Deze week op aanraden van huisarts/sportarts wat kalmer aan gedaan. Had vorige week nl. 4x gelopen: dinsdag en donderdag de gewone trainingen aan 9 km/u, vrijdag wedstrijd van 7,3 km aan bijna 12 km/u (had dit tempo nog nooit gelopen, maar ging lekker), en de zondag weer 10 km aan 10,5 km/u in de hitte.

Dus proberen afbouwen, maar is erg moeilijk, omdat onze joggingclub heel gezellig is, dan wil je gewoon blijven lopen voor de gezelligheid. Zat op het randje van scheenbeenvliesontsteking, kuiten ook behoorlijk pijnlijk bij aanraking, dus maar de helft van de afstanden lopen. Helaas proberen compenseren door na 1,5 maand weer paard te rijden. Gevolg van een smal mensje op een breed paard: pijnlijke knie (kniewrong zat dubbel, dus verkeerde beweging gemaakt) en bekken dat weer scheef stond.

Nu was mijn vraag: iemand een idee van een compleet sportsupplement om blessurerisico te verlagen en verzuring te verminderen? Ik had eigenlijk graag iets gevonden met citrulline, magnesium, vitamine D en beta-alanine. Tips?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:00

Kan je een overbelasting dan oplossen met voeding? Natuurlijk gaat er iets preventiefs vanuit. Maar zo te horen heb je meer dan normaal en harder dan normaal gelopen. En je lijf kon niet goed herstellen.

Ik ben een leek hoor.... Maar misschien kan je het beter(of ook) zoeken in een andere opbouw van je training. Of looptraining vervangen door krachttraining of b.v. zwem of fietssport.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:08

Sluit me helemaal aan bij Kelly-ann. Je hebt alleen maar baat bij aanvulling van vit en mineralen als je inderdaad tekorten hebt (wat overigens best veel mensen hebben). Verzuring verminderen kun je volgens mij alleen maar door (gerichte) training alleen ga je dan waarschijnlijk weer harder lopen en krijgt bij dat tempo na een bepaalde tijd evengoed verzuring. Maar ook de mate van verzuring verdragen is trainbaar (tot een bepaalde grens natuurlijk)
Maar bij overbelasting is (gedeeltelijk)rust en de oorzaak van overbelasting (is vaak niet alleen de verkeerde opbouw maar vaak zit er ook een factor van de zwakste schakel van je lichaam in) wordt aangepakt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:53

Met advies over supplementen kan ik je ook niet helpen. Ik zou dat ook zien als ondersteunend bij tekorten vanuit je lichaam of voeding. Ik neem aan dat je sportarts je hier ook in kan adviseren.
Hoe leuk en gezellig het ook is, als een blessure chronisch wordt, ben je nog veel verder van huis. Gevalletje helaas pindakaas en anders maar op de fiets mee met de club :D

Vandaag lekker gelopen, voordeel van het koelere weer.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:58

@Kelly_ann en Greetje63, ik ben altijd al gevoelig geweest voor spierpijn. Zwemmen is geen optie, heb watervrees, en fietsen doe ik alleen graag met een elektrische fiets.

Heb jaren rugpijn gehad, en was altijd moe en futloos, snel uitgeput zelfs als ik nauwelijks iets uitrichtte. Enkel door het hardlopen (combi van de adrenaline en de fijne sfeer in de groep) samen met enkele supplementen (citrullinemalaat en Q10) ben ik er bovenop gekomen. Zijn geen vitamines/mineralen, maar aminozuren en enzymen. Sportarts had me trouwens die citrullinemalaat aangeraden, maar dit zijn behoorlijk prijzige producten uit de apotheek.

Vorige week proberen afbouwen, maar daar kreeg ik dan weer een mentale dip van waar ik erger last van heb dan van een lichte blessure bijvoorbeeld. Dus de beste oplossing zou zijn dat ik kan blijven trainen maar wat van ondersteuning heb.

Gelukkig zijn er enkele nieuwkomers in de club die kortere afstanden aan een trager tempo lopen, en die begeleid ik nu, dat scheelt ook alweer. En dinsdag ga ik bij een podologe langs voor een voetanalyse en ev. steunzolen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:10

Stille meelezer: Het verhaal over de fysio ligt wat ingewikkeld en hangt deels af van je verzekering.
Ik zit bij Anderzorg en krijg 9 behandelingen vergoed. Als ik via de huisarts kom voor een behandeling kost met dat 1 behandeling. Bel ik zelf en leg ik mijn probleem voor, dan kost me dat een intake en een behandeling. De eerste keer zijn dat dus 2 van de 9 die je direct kwijt bent. Ik wist dit niet, maar zo werkt het helaas wel... Volgende keer ga ik dus via de huisarts, dan hou ik een behandeling extra over. Want het probleem uitleggen aan de fysio gebeurd toch wel ;).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:21

Hwn, BCAA's (bepaalde aminozuren) hebben een aangetoonde positieve werking op spierherstel, wordt in de fitnesswereld veel gebruikt. Ik denk niet dat het een wondermiddel zal zijn om blessures te voorkomen. Het helpt bij maximale eiwitsynthese, recuperatie en opbouw van de spieren. Vooraf het sporten zou het ook zorgen voor spierbehoud.

Hier een leuke abstract van de paper:
Branched-chain amino acids activate key enzymes in protein synthesis after physical exercise. Blomstrand E1, Eliasson J, Karlsson HK, Köhnke R.
Citaat:
BCAAs (leucine, isoleucine, and valine), particularly leucine, have anabolic effects on protein metabolism by increasing the rate of protein synthesis and decreasing the rate of protein degradation in resting human muscle. Also, during recovery from endurance exercise, BCAAs were found to have anabolic effects in human muscle. These effects are likely to be mediated through changes in signaling pathways controlling protein synthesis. This involves phosphorylation of the mammalian target of rapamycin (mTOR) and sequential activation of 70-kD S6 protein kinase (p70 S6 kinase) and the eukaryotic initiation factor 4E-binding protein 1. Activation of p70 S6 kinase, and subsequent phopsphorylation of the ribosomal protein S6, is associated with enhanced translation of specific mRNAs.

When BCAAs were supplied to subjects during and after one session of quadriceps muscle resistance exercise, an increase in mTOR, p70 S6 kinase, and S6 phosphorylation was found in the recovery period after the exercise with no effect of BCAAs on Akt or glycogen synthase kinase 3 (GSK-3) phosphorylation. Exercise without BCAA intake led to a partial phosphorylation of p70 S6 kinase without activating the enzyme, a decrease in Akt phosphorylation, and no change in GSK-3. It has previously been shown that leucine infusion increases p70 S6 kinase phosphorylation in an Akt-independent manner in resting subjects; however, a relation between mTOR and p70 S6 kinase has not been reported previously. The results suggest that BCAAs activate mTOR and p70 S6 kinase in human muscle in the recovery period after exercise and that GSK-3 is not involved in the anabolic action of BCAAs on human muscle.

Ik gebruik zelf ook BCAA (zit in mijn eiwitpoeder). Een halve portie voor het fitness en een hele portie na het fitness. Ik ben hiermee begonnen omdat ik de rest van de dag niet herstelde van het sporten (hele dag onwijs moe).