Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Belmera

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:47

En van die 150 man kan het zijn dat er geen 1 in t ziekenhuis belandt.

Besmet worden staat niet gelijk aan ziek worden en zeker niet aan in het ziekenhuis of op de ic belanden of sterven...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:53

Belmera schreef:

Besmet worden staat niet gelijk aan ziek worden en zeker niet aan in het ziekenhuis of op de ic belanden of sterven...

Andersom kunnen er ook 50 in het ziekenhuis komen. Corona is Russische roulette.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:53

Belmera schreef:

Bij 1 zo'n ronde kan dat inderdaad kloppen. Maar ga je op een grotere schaal kijken (dus het gemiddelde neemt van 100 van dit soort superspreader-events waarbij dus 100x 150 mensen besmet zijn geraakt) is het waarschijnlijker dat, indien deze groep niet gevaccineerd is (en nog geen besmetting eerder heeft gehad),
- 1 persoon van deze 150 overlijdt
- 3-4 in het ziekenhuis belanden.
- minimaal 15 man 1-6 maanden last van ernstige restklachten (in principe hoort een covid19-besmetting na 4 weken klaar te zijn, alles daarbuiten is langdurig klachten)
- 1-2 personen heeft na 6 maanden nog steeds ernstige restklachten en herstelt daar vaak nauwelijks tot niet meer van (chronische klachten, ondertussen qua gegevens ondersteund door een flinke groep die nu al langer dan een jaar met ernstige restklachten zitten).

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:13

Als het nu bij die 150 bleef is het inderdaad nog te overzien maar die 150 mensen komen ook weer in contact met andere mensen!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:58

vienna1987 schreef:
Begrijp ik het nu goed dat we maar niks moeten doen, omdat dood bij het leven hoort. Dus moeten we maar accepteren dat epidemieën er zijn en er niks tegen doen en daardoor vooral onder de arme mensen slachtoffers maakt. Het is niet zomaar een griepje waarmee je met voldoende weerstand niet vatbaar voor bent. Het is een virus waarbij 1 persoon 150 man kan besmetten door dat per ongeluk de ventilatie niet werkt.

Hoezo niks moeten doen? Zijn toch massaal aan het vaccineren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 20:04

bigone schreef:
Cer schreef:
Idioot, of een gevalletje 'korten op GGZ'...

Vind dit nogal een opmerking, dit zijn geen ggz klanten maar conspiracy terroristen. Punt, die horen in de bak ipv in de kliniek alhoewel tbs niet verkeerd zou zijn.

Hoezo?
Of ben je van mening dat mensen die dit soort conspiracy theorieën geloven, snappen hoe de wereld in elkaar steekt? Dat vind ik nl nogal een uitspraak ..
Tuurlijk is een aanslag op iemands leven strafbaar maar t heeft ook te maken met toerekeningsvatbaarheid, én (en dat vind ik belangrijk) of deze mensen eerder al geholpen hadden kunnen worden zodat ze niet zover van t pad hadden geraakt ..

(Dit vind ik overigens van de meeste conspiracy aanhangers, met uitsluiting van de ‘leiders’)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 21:42

Conspiracygedoe is in veel gevallen niet geen psychiatrisch probleem maar een keuze om je in te laten met geweld en boosheid en leugens, omdat het kan. Er zal vast wel onderliggend iets zijn dat die weg aantrekkelijk maakt, maar het gaat *niet* over het verliezen van de daadwerkelijke grip op de werkelijkheid van bv iemand die psychotisch is en werkelijk de chaos niet kan ordenen.

Maar, tegelijkertijd: het lijkt mij wel prima als we de GGZ weer toegankelijk maken voor mensen met daadwerkelijk ernstige psychiatrische klachten. Niet omdat het helpt tegen conspiracies en conspiracy-geweld, maar wel omdat mensen die GGZ-zorg nodig hebben dat verdienen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 07:01

vienna1987 schreef:
Begrijp ik het nu goed dat we maar niks moeten doen, omdat dood bij het leven hoort. Dus moeten we maar accepteren dat epidemieën er zijn en er niks tegen doen en daardoor vooral onder de arme mensen slachtoffers maakt. Het is niet zomaar een griepje waarmee je met voldoende weerstand niet vatbaar voor bent. Het is een virus waarbij 1 persoon 150 man kan besmetten door dat per ongeluk de ventilatie niet werkt.

Kinderlijke reactie, we moeten zeker wat doen(en doen we ook)! En links om of rechtsom, er gaan mensen dood, ook zonder corona.
Het een sluit het ander niet uit. Dus minder zwart wit denken kan helpen.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:24

Je hoeft mij niet te vertellen dat er wel wat wordt gedaan en gelukkig. Mijn reactie is op op de uitspraak "dood hoort bij het leven". Dat vind ik juist een kinderlijke uitspraak. Dus ik reageer op een nog kinderlijke reactie. Misschien niet handig maar het raakt mij persoonlijk. Dat er mensen dood gaan hoe dan ook "hoef je ook niemand te vertellen". Dat hebben ook genoeg mensen ervaren maar risico's nemen met grote gevolgen is ook niet slim. Ben ik het met volledige beleid eens "nee". Ik ben echt niet iemand die dingen zwart wit kijkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:30

En je kunt niet de hele wereldbevolking opsluiten... hoe graag je het ook zou willen omdat het de oplossing zou kunnen zijn, maar zo werkt het gewoon niet meer...

En ik vind het apart dat het gegaan is van 'je kunt nu eenmaal niet alles tegenhouden' naar 'mensen die bewust besmet rond gaan lopen bij kwetsbare mensen'... dat bochtje heb ik even gemist ..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:43

Opsluiten? We zijn hier niet eens opgesloten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:43

bigone schreef:

Avondklok vergeten?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:44

MarlindeRooz schreef:
bigone schreef:

Avondklok vergeten?

Noem je dat opgesloten?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:45

Nou ik mocht mijn huis niet uit hoor. :+
Maar je kan niet zeggen dat we niet opgesloten zaten.

Tuurlijk kan het altijd overal erger. :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:46

bigone schreef:

zeker, wij niet.
Maar als ik sommige mensen mag geloven is dat de enige oplossing om ervan af te komen :)

Overigens was het een figure of speach, dus ik weet niet precies wat de bewering is.. maar we kunnen even doorgaan over de frasering 'opsluiten' :D

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:12

Quarantaine is zeker bij een uitbraak erg handig. Je voorkomt namelijk dat mogelijk besmetten mensen andere besmetten. Maar zou tijdelijk en lokaal moeten zijn. Anders niet vol te houden.
Hygiëne maatregelen zou volgens mij in Nederland geen probleem moeten zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:13

Gezien er een lading aan asymptomatische mensen rondloopt, ga je het nooit tegenhouden... denk ik?
Dat, en de nieuwe variant is alweer onderweg ... dus sja, wat nu?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:19

Cer schreef:
Gezien er een lading aan asymptomatische mensen rondloopt, ga je het nooit tegenhouden... denk ik?

Waar baseer je je lading asymptomatische op.
Oprechte vraag mijn ervaring is namelijk dat, dat er niet heel veel zijn en ik zeg dit uit ervaring. Wel heel veel die om diverse redenen door lopen met klachten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:22

Nu sowieso met die vaccins, denk ik?

Ik denk dat er mensen zijn die er weinig last van hebben, en dus asymptomatisch zijn... Tenminste, dat is, meen ik zo, met bijv kinderen, jonge mensen, die het alleen merken aan bijv smaak/reuk verlies, en dat moet je dan dus wel merken...
Ik denk dat er meer mensen zijn die het onder de leden hebben, dan dat je aan de buitenkant kunt zien..

Hoe zit het eigenlijk met die metingen in het rioolwater, doen ze dat nog steeds?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:36

Dat er mensen die er weinig last van hebben door vaccinatie klopt, in zo verre dat ik dat weet. Maar vaak nog wel lichte klachten en dan worden ze niet aangemerkt als asymptomatisch. Het is daarom belangrijk te testen bij klachten. Ook bij milde. Zeker als je in de buurt bent geweest van iemand die ook klachten had of covid-19 heeft. Mensen die niet gevaccineerd zijn hebben grotere kans om zieker te worden. Ik zie soms schreinende gevallen. Ook helaas bij hele jonge kinderen. Over het algemeen minder ziek maar soms dus toch heel erg ziek.
Dat er meer ziek zijn en door lopen mee eens. Er zijn ook mensen die weten zelfs door een zelftest dat ze het wel hebben en gaan nog gewoon naar het werk

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:42

Van het rioolwater heb ik eens nagevraagd maar ik kreeg daar geen duidelijk antwoord op. Ben ik overigens wel heel nieuwsgierig na.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:43

Rioolwatermetingen zijn zelfs opgevoerd in frequentie. Staat ook op de coronadashboard site. Loopt in meeste regios op dit moment op.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:12

karuna schreef:
Rioolwatermetingen zijn zelfs opgevoerd in frequentie. Staat ook op de coronadashboard site. Loopt in meeste regios op dit moment op.

Dat heb ik net ook gelezen.
Waarom ik dan geen duidelijk antwoord kreeg, is waarschijnlijk omdat ik wat specifieker vraag had over regio.
Ik zie dat niet iedereen deze virus deeltjes uitscheid, 50% dus als er grote stijging gemeten is zou dit ook bij de GGD te merken moeten zijn en zo niet dat mensen in ieder geval niet bij de GGD of commerciële test straat laten testen. Op zich zou dat nog niet het probleem hoeven te zijn als men zelftest doet en bij positieve test thuis blijft. Liever natuurlijk wel laten testen met snel test of pcr test deze zijn nauwkeuriger.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:33

Rioolwater meting is per plaats te zien, bijna overal zijn zuiveringsinstallaties. Maar nu een stijging betekende voor vaccineren een week of wat later toename in ziekenhuisopnames. Nu is het alleen een middel om te zien of iets af of toeneemt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:09

vienna1987 schreef:
Cer schreef:

Waar baseer je je lading asymptomatische op.
Oprechte vraag mijn ervaring is namelijk dat, dat er niet heel veel zijn en ik zeg dit uit ervaring. Wel heel veel die om diverse redenen door lopen met klachten

Aangezien in NL op scholen niet getest wordt kun je daar weinig over zeggen, maar er zijn inderdaad heel veel jonge mensen op scholen die (preventief) positief getest zijn zonder te weten dat ze besmet waren. Bij ons zijn vorige zomer de clubs ook open geweest en dan kwamen er soms wel 50-100 besmettingen naar voren als er getest werd door de contact tracing.
Ook een asymptomatische collega gehad die erachter kwam door een verplichte buitenland test, collega van mijn man idem en een heel gezin hier in de straat waar enkel de man wat lichte koorts had.
Bij onze huurbaas bleek ook het hele gezin besmet toen ze een test deden om naar Italie te gaan. Hij zelf is toen nog wel wat grieperig geworden uiteindelijk maar toen was hij dus al over meerdere dagen mogenlijk besmettelijk zonder symptomen.