Joman schreef:Dit staat op de site:
nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een zeer beperkte rol te spelen.
Overigens heb ik persoonlijk het rivm niet heel hoog zitten hoor. Vele bronnen vermelden dat je kunt overdragen als je geen symptomen hebt. Hoe kan dit anders zo uit de hand zijn gelopen?
Ook verschillenden die bij de live-uitzending op npo1 waren vnv, waaronder de viroloog, bevestigde dat het kan worden overgedragen zonder symptomen maar dat iemand met symptomen veel makkelijker verspreid.
Ja helaas ontkrachten ze het deels later weer, en daarom vind ik het zelf persoonlijk een beetje onduidelijk. Zelf denk ik ook dat het zonder symptomen verspreid wordt, maar helaas wordt dit nergens tot nu toe bevestigd en zolang mensen dit ook niet beseffen, zal de verspreiding door kunnen gaan. Net zoals alle studenten die massaal naar kroegen zijn gegaan met zn allen toen de hogescholen/uni’s hadden aangekondigd dicht te gaan
“ Kan iemand zonder symptomen het nieuwe coronavirus (COVID-19) overdragen?
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een zeer beperkte rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen, via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus. Hoe zieker iemand is, hoe meer hij hoest en/of niest en hoe meer virus hij kan verspreiden. Als iemand nog niet ziek is en nog niet hoest of niest, zal hij daarom ook nog niet besmettelijk zijn voor anderen.”
Dus het is niet dat ik het niet geloof, vind alleen het bericht onduidelijk naar de buitenwereld.
@Joman, inderdaad. Het wordt gelukkig steeds aannemelijker dat het ook zonder symptomen wordt verspreidt. Hopelijk kan dit ook snel bevestigd worden...
Laatst bijgewerkt door Jadeleigh263 op 14-03-20 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt