[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:20

Ik ben ook een beetje in de war. Heb je nog nooit een stopweek ingelast of heb je iedere maand een stopweek gedaan maar niet ongesteld geworden? Zo ja dan miss toch even de dokter bellen want je zou dan denken dat je pil ook te zwaar is misschien.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:42

mariekekroon schreef:
ik heb zelf 8 november me mirena spriaaltje laten vewijderen
nu heb ik afgelopen zondag onbeschermde seks gehad
hoe grooot is de kans op een eventuele zwangerschap?

Ik drukte net per ongeluk onder jouw naam op 'geplaatst'. Waardoor ik dus al jouw berichten in dit topic kreeg. Ik las oa dit bericht van net dat half jaar geleden. Heb je toen getest?
Ik denk dat het hoe dan ook verstandig is om nog eens langs de huisarts te gaan voor voorlichting over goed gebruik van de pil ed. Zodat je niet elke x bang hoeft te zijn dat je zwanger bent...

Suliko

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:07

Hopelijk kan iemand mij hier advies geven. :)
Ik heb morgen een afspraak staan voor het plaatsen van een koperspiraal. Ik had dit liever een maand geleden gewild, maar het werd mij aangeraden om eerst een SOA test te doen voor de zekerheid (ben onder de 25, dus dit kon gelukkig gratis :') ). Daardoor redde ik mijn vorige menstruatie al niet om het te zetten want het bleek aardig vol te zijn hier in Arnhem, uiteindelijk kon ik Doetinchem terecht voor een test.
Afgelopen donderdag kreeg ik krampen van ongesteldheid, afgelopen weekend zou ik ongesteld moeten worden. Toen heb ik direct gebeld voor een afspraak, mijn eigen huisarts zat al vol in de afspreken. Nu is er nog een huisarts in dezelfde praktijk die ook een spiraal mag zetten en hier heb ik nu een afspraak staan voor morgen om 2 uur.

Maar nu komt het probleem, het bloeden is nog steeds niet begonnen... ik ben inmiddels 30 dagen verder sinds mijn laatste ongesteld. Ik heb altijd een regelmatige cyclus, soms wordt ik iets eerder ongesteld, het varieert van 25 tot 29 dagen (of meer, ik ben nooit erg goed geweest in het bij houden ervan, zag daar ook nooit de noodzaak van tot nu :+ ). Ik weet zeker dat als ik mijn afspraak wil verplaatsen de huisarts al vol zit voor deze week, aangezien ze bij mijn praktijk regelmatig erg vol zitten.

Nu hoop ik maar gewoon dat het bloeden nog gaat beginnen. Maar ik baal ontzettend, vooral omdat je op tijd moet bellen voor een afspraak omdat het anders vol zit voor een week... maar hoe kan ik van te voren stipt plannen wanneer ik echt ongesteld word? Mijn cylcus is regelmatig, maar dat de dagen er tussen soms wisselen tussen 25 en 30 dagen is vrij normaal in mijn ogen.

Ik weet eigenlijk niet eens wat ik met deze post probeer te bereiken, ik denk dat ik het vooral even kwijt moet. Ik begin namelijk aardig te stressen en dat is al helemaal niet goed voor het opwekken van een menstruatie :') Overigens heb ik al sinds donderdag duidelijk krampen en lage rugpijn. Dit is typerend voor mij, maar vooral toch echt tijdens mijn menstruatie. Enkel het bloed blijft achter. :\

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:44

Ik heb geen verstand van spiraal. Maar ik zou de huisarts even bellen om te overleggen.

(En als het bloeden lang uit blijft zou ik ook een zwangerschapstest halen. Gezien de soa test neem ik aan dat er onbeschermde sex is geweest?)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:53

Zeker wel onbeschermde seks in mijn totale seksleven en daarin partners die veel in buitenland zijn geweest of daar gewoond hebben. Daarom heb ik voornamelijk de test gedaan, ook omdat het wordt aangeraden door de huisarts om dit zeker te weten en aangezien ik nog nooit een test had gedaan. Maar het ging niet specifiek om korte termijn onbeschermde seks. Dus dan zou een zwangerschap wel eerder naar boven zijn gekomen gelukkig. Sinds mijn laatste menstruatie wel seks gehad maar kan me echt niet voorstellen dat ik daar zwanger van ben geraakt. Goed, ongelukje kan altijd gebeuren. Dus mocht het echt lang uitblijven ga ik dat wel testen natuurlijk, het blijft nu nog niet uitzonderlijk lang uit het komt vooral heel erg onhandig uit. :')

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:57

Spiraaltje plaatsen kan ook prima als je niet ongesteld bent, dus zou me er niet te druk om maken.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 14:58

Ik heb een koperspiraal laten zetten zonder dat ik ongesteld was, ging prima!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:02

Mijn eigen huisarts was wel heel duidelijk in het tijdens de menstruatie plaatsen... Nu weet ik niet hoe de andere huisarts hier in staat. Enige probleem is dat mijn ongesteldheid wel aan zou geven dat ik niet zwanger ben, dit kan ik nu niet met 100% garanderen, dus ben wel bang dat ze daarom gaan weigeren (vooral nu het bloeden uit blijft).

Maar ik bel voor de zekerheid maar even.

Edit: bellen moet voor 13:00 tenzij spoed |o maar, ik heb nog toevallig een zwangerschapstest thuis liggen. Mocht ik nou nog niet ongesteld worden voor dinsdag 14:00 doe ik een test en hoop ik maar dat ze verder niet moeilijk gaan doen. Dan ben ik 100% clean van soa's en zwangerschappen, dus ik zie nergens het probleem. Behalve dat de huisarts waar ik nu zit in plaats van mijn eigen een tikkeltje een zeur kan zijn. :')
En ik geef dit voor de zekerheid wel door morgen voor 8 uur.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 08-05-17 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:17

Mijn HA en gyn hebben beide niets gezegd van al dan niet moeten ongesteld zijn voor de plaatsing van een spiraal. Ik heb gewoon voorschrift/doorevrwijzing gevraagd, afspraak gemaakt en op consult geweest. Het betreft dan wel geen koperspiraal, maar zou denken dat het voor plaatsing weinig uitmaakt...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:19

Mijn eigen huisarts was nog specifieker zelfs, namelijk de 4e of 5e dag. Met de argumentatie dat de baarmoedermond dan soepeler is en ze zeker weet dat je niet zwanger bent. Toen ik de assistente sprak voor een afspraak had ze het over de 3e dag. Dus ik vind het sowieso vaag, mij maakt het niet uit, zolang ik maar niet nog langer hoef te wachten.

Op internet las ik dat ze het meestal doen/gezegd wordt vanaf de eerste dag van menstruatie tot de 7e dag. Maar dat het ook buiten menstruatie om kan.

Maar hoe ik een specifieke dag van een menstruatie kan plannen zonder te weten wanneer ik exact ongesteld wordt en dan ook nog bij een meestal overvolle huisartsenpraktijk is mij sowieso een raadsel. :Y)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:50

Hey! Heb hier al eerder op gereageerd omdat ik wou stoppen met de pil omdat ik geen relatie meer heb en hem al 3 jaar neem, maar bang dat mijn acne terug zou komen. Wel ik ga het nu eens een maandje uitproberen. Vroeg me alleen nog iets af, ik zit momenteel in een redelijk zware depressie en vroeg me af of de pil hier goed of juist slecht aan doet? Is het dan wel verstandig dat ik ben gestopt?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:55

CalipsoLover schreef:
Hey! Heb hier al eerder op gereageerd omdat ik wou stoppen met de pil omdat ik geen relatie meer heb en hem al 3 jaar neem, maar bang dat mijn acne terug zou komen. Wel ik ga het nu eens een maandje uitproberen. Vroeg me alleen nog iets af, ik zit momenteel in een redelijk zware depressie en vroeg me af of de pil hier goed of juist slecht aan doet? Is het dan wel verstandig dat ik ben gestopt?

De pil staat erom bekend dat die juist stemmingswisselingen en depressieve gedachten kan veroorzaken, dit zal zeker niet de oorzaak van je depressie zijn geweest, maar het lijkt mij dat het dan enkel positief kan werken. Omdat je humeur en stemming weer 'echter' worden en stabieler, en natuurlijk de depressieve rand die de pil KAN geven die verdwijnt :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 16:59

@CalipsoLover: volgens mij kan het 2 kanten op, of je wordt emotioneel stabieler door het stoppen of juist niet. Net zoals er mensen zijn die minder ups en downs hebben door het gebruik van de pil en andere juist veel emotioneler en prikkelbaarder worden.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 17:01

petitparis schreef:
@CalipsoLover: volgens mij kan het 2 kanten op, of je wordt emotioneel stabieler door het stoppen of juist niet. Net zoals er mensen zijn die minder ups en downs hebben door het gebruik van de pil en andere juist veel emotioneler en prikkelbaarder worden.

Ja klopt, maar de meeste die emotioneel stabieler worden, klagen wel dat ze niet meer echt 'voelen'. Dat ze weer weten wat hun emoties horen te zijn zodra ze stoppen. Of dat nu negatief of positief voor je gaat uitpakken :o

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:42

Ok... Gewoon dan even een maand uitproberen en kijken wat het geeft, ook voor mijn acne. Zodra het terug slechter word begin ik er dan maar best terug aan.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:58

Mag ik even binnen komen vallen?
Ik slik al heel lang de pil, slik m meestal 3 maanden door en heb dan een stopweek. Normaal ging dat helemaal goed, wel heeel veel buikpijn maar verder normaal bloedverlies etc. De laatste 2 keer dat ik ongesteld was was ik echt enorm ongesteld. Erge pijn en 2 weken lang heeel veel verlies inclusief grote stolsels.. (sorry voor de omschrijving :) )
Maar nu, na 3 maanden heb ik donderdag mijn laatste pil geslikt, ik heb bijna geen pijn terwijl ik 2 weken geleden steeds wat krampen en hele pijnlijke borsten had (dit is nu veel minder), en er is ook bijna geen bloed.. Zondag en vandaag kwam er 1 keer een beetje bloed en voor de rest is het een beetje oud (bruin) maar echt heel weinig! Echt heel vervelend..

Wat kan ik t beste doen? Gewoon weer starten met de pil vandaag of even wachten tot donderdag? En naar de dokter?
Bedankt alvast!! :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:08

annibel schreef:
Ik slik al heel lang de pil, slik m meestal 3 maanden door en heb dan een stopweek. Normaal ging dat helemaal goed, wel heeel veel buikpijn maar verder normaal bloedverlies etc. De laatste 2 keer dat ik ongesteld was was ik echt enorm ongesteld. Erge pijn en 2 weken lang heeel veel verlies inclusief grote stolsels.. (sorry voor de omschrijving :) )
Maar nu, na 3 maanden heb ik donderdag mijn laatste pil geslikt, ik heb bijna geen pijn terwijl ik 2 weken geleden steeds wat krampen en hele pijnlijke borsten had (dit is nu veel minder), en er is ook bijna geen bloed.. Zondag en vandaag kwam er 1 keer een beetje bloed en voor de rest is het een beetje oud (bruin) maar echt heel weinig! Echt heel vervelend..

Wat kan ik t beste doen? Gewoon weer starten met de pil vandaag of even wachten tot donderdag? En naar de dokter?

Denk niet dat je hiervoor meteen naar de dokter moet gaan, zou op je normale dag weer beginnen. Het is wel zo (toch bij mij, ik hield elke maand een stopweek op aanraden van mijn HA) als ik mijn pil 2 maanden doornam, mijn regels ook veel heftiger waren als toen ik hem niet doornam. Kan ook daaraan liggen...

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 18:19

annibel schreef:

Ik heb dit probleem ook gehad na ruim 10 jaar de pil geslikt te hebben. Dit was voor mij de reden om over te stappen naar spiraal sindsdien nergens meer last van.
Je kan altijd even de huisarts bellen, dan hoor je vanzelf wel of je een afspraak moet maken.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:59

Ik had gister de uitslag van mijn biopt (colposcopie) en die was gelukkig goed! :)

Nog wel controle gedaan of de bacterie weg is (door veel antibioticagebruik gekregen) maar dan hoef ik hopelijk eerst niet weer naar het ziekenhuis :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:47

Ik heb nu bijna 5 maanden mijn Mirena en so far so good.. het begin liep een beetje haperend, heb anderhalve maand gebloed (eerste maand een soort lichte constante ongesteldheid en daarna nog spotting) + kramp. Ik was nog redelijk geduldig totdat er een schimmelinfectie en vaginosis bovenop kwam, toen was ik er wel even goed klaar mee :roll: en ben bijna terug gegaan om 'm er weer uit te laten halen. Gelukkig is het allemaal losgelopen, en ben er heel blij mee. Een aantal hormonale symptomen waar ik bang voor was zoals laag libido en stemmingswisselingen heb ik gelukkig totaal geen last van, ook geen problemen tijdens de seks (éen partner die zei dat 'ie 'm kon voelen maar die leek er eerder trots op dan dat ie er last van had :')) Had veel negatieve verhalen gelezen over de mirena dus ik was een beetje pessimistisch ingesteld, maar eerlijk - de nadelen wegen niet op tegen de voordelen.
Wel is m'n acne op gaan spelen maar ik had toch al een slechte huid, was meteen een mooie reden op een verwijskaart naar de dermatoloog te bemachtigen - huid is nu beter dan ooit tevoren *\o/* .
Ik heb af een toe een beetje kramp die dan 10-15 minuten aanhoudt. Nu ook voor het eerst in 3 maanden een pietsie beetje ongesteld, 't is bijna lachwekkend.

Dus voor de ladies waarbij 'ie nog aan het settelen is, hou vol *\o/*

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:25

Ja ik ben ook ontzettend tevreden, bij mij zit ie nu iets meer dan een jaar. Goed, ik heb de eerste 6/7 maanden gebloed maar sindsdien helemaal niet meer. Ik vind t wel prima :))

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:30

Hier hetzelfde, een moeilijk begin (koperspiraal) maar inmiddels zou ik echt niet anders willen. Het is balen dat je er eerst even doorheen moet maar voor mij echt geen andere anticonceptie meer!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:53

Mijn tweede spiraal zit inmiddels ook alweer een half jaar, nog steeds heel tevreden. Helaas heb ik nu wel maandelijks migraine, voorheen nog nooit gehad en het is gekomen nadat mijn tweede spiraal gezet is. Heb dus het vermoeden dat hormonen hier een oorzaak kunnen zijn, maar heb nog geen idee wat ik er verder mee moet. Wellicht eens bij de HA langs om in ieder geval een betere pijnstiller te krijgen want met paracetamol schiet dat niet op :\

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:54

Ik had juist voor m'n spiraaltje elke maand migraine. Excedrin werkte bij mij heel goed, kun je gewoon bij de drogist halen :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:56

Is dat een NSAID? Zoals ook Brufen en Diclofenac zijn? Die mag ik namelijk niet ivm andere medicatie die ik gebruik.