Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

c_alsemgeest

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:42

Mijn man (37, risico groep) is gister geweest...
1 malig de pfizerB, omdat hij een tijdje geleden positief getest was.

Nu wel een beetje hoofdpijn en niet helemaal lekker.

Maar ik kan toch niet wachten tot ik mag en er vanaf ben :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:43

Relaxed schreef:
Idd, huisartsen bepalen wie in aanmerking komt binnen hun praktijk en daar zullen vast richtlijnen voor zijn :j

Vriendin had ook oproep maar was dr digid kwijt, die moest ze dus eerst aanvragen :')

Ik heb telefonisch de afspraak gemaakt en had daarvoor geen digid nodig.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:46

Vayo schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik zou het gek vinden als je gewoon een afspraak kan maken bij de ggd zonder iets van bewijs. Dan zou m’n vriend via het telefoonnummer op mijn brief ook een afspraak kunnen maken. Dat zou raar zijn.

Het gebeurt wel. Ik kreeg ook een speciaal nummer en ik heb telefonisch aangegeven dat ik gevaccineerd mocht worden, omdat ik in de zorg werk. Dit is echter nooit gecontroleerd. Ik heb de brief van mijn werkgever nooit hoeven laten zien, net als de afspraakbevestiging toen ik op de priklocatie was. Dit is bij beide vaccinaties zo gegaan.

Laatst is een bekende van me gevaccineerd vanwege overwicht. Hier werd wel alles gecontroleerd, alleen kreeg die persoon het vaccinatiebewijs al voordat de vaccinatie er in zat. Dit werd ook in het systeem gezet voor die persoon door kon lopen richting waar er geprikt werd. Dat klonk ergens ook raar. Ik kan me bijna niet voorstellen waarom je het zou doen, maar als je daar afsloeg en naar buiten zou lopen dan had je een vaccinatiebewijs op naam zonder dat je daadwerkelijk gevaccineerd was.

Ik kreeg dat bewijs ook al voordat de prik erinzat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:50

De vaart komt erin

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:14

Als iemand nog geen uitnodiging heeft gehad en die komt mee met iemand worden ze niet ook geprikt. Maar als ze wel een uitnodiging hebben, maar bijvoorbeeld een week later pas een afspraak hebben, dan kunnen we ze wel samen prikken, dan halen we die afspraak naar voren, maar zonder brief dat je aan de beurt bent doen we dat niet.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:38

Echwel schreef:
Ook online prikafspraak voor mensen uit 1965 - https://nos.nl/l/2381068#UPDATE-container-53176128

Hier de link

Dat gaat snel, als ze zo door gaan kunnen mijn man en ik misschien deze week of anders volgende week onze afspraak maken (67 en 68).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:41

Klopt Rockwitch, en er wordt bij ons ook echt flink gecontroleerd of mensen wel hun uitnodiging mee hebben gebracht. Vorige week was er een vrouw die via de huisarts was doorgestuurd naar ze had geen brief bij zich. Ze werd niet geprikt maar moest haar huisarts bellen. Uiteindelijk kreeg ze een mail van haar huisarts, die heeft ze getoont en toen pas mocht ze geprikt worden.

Op mensen uit de reeds uitgenodigde jaartallen wordt minder streng gecontroleerd, als zo iemand de brief is vergeten, is dat niet zo erg.

Er worden gemiddeld zo'n 5 tot 7 mensen per dag weggestuurd die 'illegaal' een afspraak hebben gemaakt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:55

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:57

sureido schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/minder-dan ... ~abf9638f/

Het loopt toch niet zo heel storm met prik afspraken maken..

Ook wel te verklaren, de helft van die mensen haalt de griepprik ook niet.
Ikzelf heb in het verleden Astma gehad, ieder jaar krijg ik de oproep voor de griepprik maar ik haal hem nooit. Ik heb nu ook mijn uitnodiging gehad, en het is dat ik de prikken al kreeg omdat ik bij de GGD werk, maar anders had ik op mijn beurt gewacht...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:58

Maar dit gaat wel om wat anders dan de griep :+

Ach, gelukkig dat ze wel doorzetten door meerdere leeftijden uit te nodigen. Misschien ook best wat mensen dje covid gehad hebben en daardoor 4 weken niet mogen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:59

sureido schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/minder-dan ... ~abf9638f/

Het loopt toch niet zo heel storm met prik afspraken maken..

Nou moet ik ook zeggen dat ik, toen ik belde, niet meer in mijn eigen stad terecht kon. Voor mijn ouders gold hetzelfde en voor mijn vriendin ook. Ik kan prima autorijden verder, dus ik ga een stad verderop. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat mensen dat niet fijn vinden en dan liever wachten tot er weer plek is in hun eigen stad. Die mensen willen wel, maar maken dan geen afspraak.
Er zullen vast meerdere redenen zijn dat het nog niet zo heel hard gaat.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:59

Ik heb ook mensen gehoord die al gevaccineerd waren vanuit een andere groep en nu dubbel uitgenodigd zijn. Dus daar kun je ook een deel van verklaren. Van de rest vind ik het gewoon oliedom en onbegrijpelijk maar wel heel fijn dat ze lekker doorpakken naar jongere leeftijden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:00

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:00

Ook dat inderdaad!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:01

Het is zeker wel iets anders dan de griep, maar veel mensen denken nog steeds dat het vergelijkbaar is.
Het is ook niet zo dat ik het vaccin niet zou willen, ikzelf vond mijzelf niet onder een risicogroep vallen.
Het is nu ook dat ik met spillage ben geprikt, anders had ik ook nog even gewacht.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:04

ingedebruijn schreef:
Ik heb ook mensen gehoord die al gevaccineerd waren vanuit een andere groep en nu dubbel uitgenodigd zijn.

Dat is ook echt een probleem. GGD- en huisartsensysteem sluiten niet aan.
Er komen ook mensen die een 1e vaccinatie (AZ) bij de huisarts hebben gehad en nu proberen de 2e van pfizer te krijgen. We proberen ze eruit te filteren, maar we weten niet of dat geheel lukt. We komen het alleen te weten als mensen het zelf zeggen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:07

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:11

Ze laten zich daar niet gek maken :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:28

Ik hoorde net op het journaal dat deze week ook 1966 en 1967 nog aan de beurt komen.
Weet iemand hoe het zit met de Janssen vaccins?
Rockwitch en Storm, worden deze al gebruikt bij de GGD?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:32

Storm schreef:
Ze laten zich daar niet gek maken :D

Idd, ik ken ook weinig mensen die het niet willen, paar twijfelaars en verreweg de meesten willen wel :j

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:36

Ik heb heel veel gepraat met vriendinnen en mijn visie laten zien.
Bij sommige heeft het ertoe geleid dat ze zich toch laten enten...

Anderen hebben nog wat overredingskracht nodig.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:48

Fitzroy schreef:
Ik hoorde net op het journaal dat deze week ook 1966 en 1967 nog aan de beurt komen.

Wij kunnen Janssen wel aanvinken bij mensen die al corona gehad hebben, alleen weet ik dat er bij ons alleen met Pfizer gevaccineerd wordt en op andere locaties ook met AZ (alhoewel dat op een lager pitje gezet gaat worden om meer Pfizer te gaan prikken). Misschien dat dus andere GGDs prikken met Janssen, maar GGD Hart voor Brabant momenteel niet.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 17-05-21 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast op verzoek van plaatser i.v.m. persoonlijke informatie

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:50

Fitzroy schreef:

Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Heb zelf janssen gehad 2 weken geleden en voel me echt een soort proefkonijn. Hoor alleen nog maar uitnodigingen voor pfizer. Terwijl andere landen janssen alleen boven bepaalde leeftijden gaan toedienen. Ben heel benieuwd. Overigens na het prikken nergens last van maar nu al 1,5 week hoofdpijn wat volgens de huisarts ws een voorhoofdholte ontsteking is maar waarvan ik toch enge dingen ga denken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:10

Ik krijg of Moderna of Pfizer, andere zijn bij ons niet ingekocht dus dat is vrij simpel.
Vandaag was in een persco dat er vanaf Juni genoeg binnen komt om eventueel een 3e dosis in de herfst af te dekken dus dat is ook mooi nieuws.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 21:15

Ik heb niet alles bij gelezen, maar nav eerdere berichten hier:

Volgens de GGD en het RIVM bepaalt de huisarts wie op de lijst komt voor medisch risico.
Volgens de huisarts is dit niet zo. De huisarts geeft aan dat het systeem filtert via codes op hart, COPD, astma en griepprik. Hij zegt hier verder geen invloed op te hebben.

De lijst wordt (is) ingestuurd naar het RIVM en die stuurt de uitnodigingsbrieven. Echter, zodra de lijst is ingestuurd kun je online zonder brief een afspraak maken. Ter plekke bij de GGD kunnen ze in het systeem zien of je op de lijst staat. Ze vragen daar daarom niet naar de brief. Het bewijs staat in het systeem. Sta je niet in het systeem, dan wordt er niet geprikt

Volgens de huisarts zijn er patiënten onterecht niet geselecteerd. Hij zegt daar echter niet zelfstandig iets aan te kunnen veranderen. Hij heeft toestemming nodig van het RIVM om mensen toe te voegen. Of dit zal lukken is nog onduidelijk.

Bovenstaande info is afkomstig van een coördinator GGD, en de afspraken lijn van de GGD, een huisarts, het corona info nummer van het RIVM, en gevaccineerde bekenden zowel uit de risico groep als op leeftijd.

Wat nu precies de waarheid is, met name over wie wat beslist blijft onduidelijk aangezien men elkaar onjuiste informatie verwijt. De GGD verwijt dat de HA en andersom.

Wat wel zeker waar is, is dat je een afspraak kunt maken zonder brief, mits je zeker weet dat je op de lijst staat.