Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 14:20

secrible ik herken het ook niet. Wel dat ik af en toe steken heb, maar dan loop ik vaak te hard en even rustig dribbelen of gewoon rustig lopen helpt vaak voldoende.

June ik ken zonder band alleen de fitbit.

Ik heb dinsdag interval training gedaan na een week rust. Ik had het die week druk gehad en geen zin. Dinsdag had ik een beetje de hoop opgegeven om lekker te lopen, maar het ging wel erg lekker. Donderdag gewoon een rondje van 4,5 km gedaan en hier 30 min over gedaan. Lekker op tempo gelopen en was tevreden. Morgenochtend ga ik denk ik weer een uur lopen. Kijken hoe dat gaat ;)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:39

secrible, ik herken het niet zoals jij t beschrijft precies, maar heb soms wel een zeurend gevoel in mijn zij. Daarvan is me wel eens gezegd dat dat duid op last van mijn milt. Met veel mentale kracht kan ik er doorheen lopen en hoe meer conditie, hoe minder last ik ervan heb.
Bij jou lijkt dat conditie stukje alleen niet het geval.

Ik heb van de week 3x paard gereden en 1x met de hond hard gelopen. Het hardlopen viel tegen, maar ik ben wel weer geweest. Nu ik vakantie heb en strakjes school weer begint, wil ik mijn ritme weer lekker oppakken.
De eerste paar keer zullen wel zwaar zijn, maar ik kijk ook wel weer naar het ritme uit

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:44

Ik heb net hardgelopen en eindelijk ging het weer lekker na mijn vakantie. Ook nauwelijks last gehad van mijn scheen. 6.3 km gelopen vandaag.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:58

Klinkt goed :)

@Secrible die steken, daar had ik in het begin ook last van. Wat voor mij hielp was gewoon er door heen lopen, ongeacht de pijn. Als je wat vaker hardloopt verdwijnt het uiteindelijk vanzelf.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:08

espiga1984 schreef:
Hinke schreef:
Klinkt goed :) Volgens mij kan je -als je 7.5 kan- ook 10 km. Hoe hou je je snelheid bij? Gewoon met je mobiel?

Met runtastic app :-)

Ik heb in het verleden ooit 1 of 2 keer 10 km gelopen en toen dacht ik ook, pff dit is wel genoeg. Maar nu merk ik dat mn opbouw anders is, en dat ik meer 'geniet' van het lopen. Dus we zien wel. 10 km is eerste doel en dan snelheid verbeteren of langere afstand. Ik vind het wel cool om een afstand van 15 km ofzo te kunnen lopen. Maar toch moet eerst de snelheid wat omhoog. Kan me niet voorstellen dat ik zo effe anderhalfuur ga lopen. Ik denk toch max een uur of een uur en tien minuten

Die app ga ik ff opzoeken :)

@Greetje63 jij loopt dus hele marathons? _/-\o_ En een korte loop van maar 25-27 km.. Zover ben ik nog nooit geweest :) De halve marathon die ik ga lopen is ook maar 21. Denk je dat ik wel ga opbouwen als ik nu af en toe 21 km ga lopen? Of is het niet goed om dat eg 1x in de week te doen? Ik heb niet de ambitie een goede tijd neer te zetten :+ Collega's vroegen of ik mee ging doen (en omdat ik niet onder wilde doen voor hun heb ik ja gezegd :+ ) Ik zag wat de beste tijden bij deze loop zijn: zo rond de 1 uur en 15 min. Dat ga ik nooit halen. Wat is jou tempo voor 21 km?

@Kelly ann wat ik begreep is dat je de halve marathon nog redelijk ongeoefend kunt lopen maar de hele marathon niet- daar moet je wel echt voor trainen. Ik train zelf ook niet regelmatig en let niet op wat ik eet enz.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 07:45

Hinke ik zeg niet dat 25-27km korte lopen zijn, dat zijn voor mijn lange trainingen. Die ik inderdaad wel wekelijks doe in voorbereiding op een hele marathon. Een halve marathon is altijd maar 21,097km maar dat is dus een goed trainbare afstand. Als je voor een uitlopertje gaat hoef je inderdaad niet verder dan een 18km te trainen maar dan ga je dus een wedstrijd lopen alvorens je er aan toe bent.
Best wel opvallend dat je dit verschijnsel binnen andere sporten niet tegenkomt, deelname aan een wedstrijd enkel voor het meedoen alvorens men er aan toe is. Organisaties gaan ook met deze tendens mee (sluitingstijden worden steeds ruimer). Heb ik geen problemen mee hoor, ieder voor zich.
Maar je kunt natuurlijk ook nadat je je afstand tot plus 20 hebt opgebouwd ook eerst nog serieus trainen om die halve marathon zo snel mogelijk te lopen. En dan pas een wedstrijd gaan lopen als je die afstand echt in de benen hebt.
Zelf liep ik mijn eerste halve marathon een kleine twee jaar nadat ik begonnen was in 1hr34, mijn 10km tijd had ik toen al weten terug te brengen tot 42.40. Mijn snelste tijd op de halve marathon is 1hr31. En dat is geen kwestie van talent maar vooral hard trainen.
En ik ben dus van 1963 dus niet piep meer. Op mijn 42ste begonnen met lopen, de meeste pr's op mijn 49ste gelopen en nu wordt het heel moeilijk om mijn eigen tijden te evenaren. Weet niet hou oud jij ben Hinke maar als je nog jonger bent moet het nog een stuk gemakkelijker zijn, mits voldoende discipline , inzet en wilskracht.
Een hele marathon is wat betreft afstand twee keer zo lang als de halve maar toch zijn het inderdaad twee heel verschillende disciplines. Je lichaam heeft gemiddeld een voorraad glycogeen voor 1 1/2 uur intensief sporten. Niet goed getraind loop je die halve marathon op een lage intensiteit (want om die op een duurloop 3 of hoger tempo te lopen moet je echt wel goed getraind hebben). Dus kun je nog langer met die voorraad doen en zal dat het probleem niet zijn. Terwijl de marathon vooral een energie uitdaging is. Bij al die mensen die 'zomaar' of met nauwelijks voorbereiding een marathon gelopen hebben moet je vooral niet na de eindtijd vragen. Dat is dan meer wandelen dan lopen geweest. Met die verhalen vertroebelen ze de realiteit.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:39

Doet iemand mee met de halve (of kwart) marathon van Egmond in januari? Ik ben van plan de kwart marathon te lopen. Doe nu op het asfalt regelmatig 10k, dus moet 10,5 op zand tegen die tijd ook wel lukken hoop ik ;)

June, er zijn volgens mij maar een paar horloges die de hartslag op de pols meten, volgens mij 2 of 3 verschillende modellen. Kosten ook allemaal meer dan 250 euro. Had er een overzichtje van (en heb uiteindelijk besloten er geen te kopen ;) ) zal wel even thuis kijken..

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:49

Zucht... Die discipline waar je het over hebt Greetje. Als piep heb ik daar dus problemen mee xD

Heb mezelf vandaag een schop onder mijn kont gegeven. Ik moest en zou 5km lopen, maakt niet uit in welk tempo of evt met korte rustpauzes. Gelukkig in 1x door kunnen lopen (wel traag, 38min), en mezelf laten zien dat ik nog prima een 5km kan lopen, ondanks dat ik lui ben geweest de laatste tijd. Geen 3km loopjes voor mij dus meer. (Dat smokkelde ik onder het mom van: het was zo lang geleden)

Ik heb laatst een paar horloges die je hartslag op je pols meten in handen gehad. Heb geen idee over de kwaliteit. TomTom heeft een horloge, net als garmin. Ook de fitbit zat er geloof ik tussen. Van de garmin begon ik wel erg te kwijlen, maar ik geloof dat die richting de 500e gaat. Was echter een demo zonder prijzen, dus ik kan ook flink naast de prijs zitten hoor.
Wat betreft die horloges, t is vooral belangrijk dat de sensoren goed contact maken met je huid. Hangt dus een beetje af van hoe je hem draagt en de vorm van je pols hoe goed het werkt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:30

In de winkel werd mij uitgelegd dat de hartslagmeters met polssensoren nu eigenlijk nog te onbetrouwbaar zijn. Ze worden wel verder door ontwikkeld en steeds beter, maar als je traint aan de hand van je hartslag is het wel belangrijk dat deze betrouwbaar is.

Op mijn TomTom Runner multisport kan ik een hartslagmeter toevoegen, dan moet ik zelf nog een borstband kopen. Maar dat ben ik niet van plan.
Mijn vriend fietst wel altijd met behulp van een hartslagmeter, hij heeft een borstband en de informatie leest hij af op zijn iphone.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:41

Greetje van jou tijden kan ik alleen maar dromen! Ik denk dat iedereen die gezond is prima de halve marathon moet kunnen lopen, maar die tijden die je noemt... Ik denk niet dat ik zonder professionele hulp ooit zou kunnen krijgen. Nou moet ik eigenlijk ook 15 km afvallen en meer dan 3 x per week trainen om maar in de buurt te komen van die tijden. Sommige mensen zijn nou eenmaal beter gebouwd om te hardlopen.

mirrez Heb je voor jezelf doelen en subdoelen en een schema of idee hoe je het gaat halen? Voor mij is een doel echt iets wat ik nodig heb om de motivatie te vinden.

Grit dat klopt deels. Ik weet dat de fitbit redelijk accuraat is bij rustige duurlopen. Bij HIT training kan dat ding het echt niet bijhouden.

Ik heb net de 10 km gelopen en dus mijn doel gehaald!
Ik zit erg te zoeken wat ik nu ga doen. Verder uitbreiden mijn km? Ik heb over een kleine 2 maanden de 4 mijl en ben een beetje afgestapt van het idee dat ik onder de 40 min kan lopen. Ik loop telkens wel steeds een beetje sneller, maar ik loop nu in 30 min 4,5km.
Wat zouden jullie doen? Ik heb doelen nodig om te blijven lopen anders stop ik alweer snel :P

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:49

Inderdaad wel opvallend dat bij hardlopen tot 2/3 van de afstand trainen een goede voorbereiding wordt genoemd.

Ik loop vrijdag een citytrail van 9 km, maar ik heb voor mijn zekerheid toch 11 km geoefend. Over snelheid ga ik het niet hebben, daar ga ik me later weer op storten. Hoewel twee keer intervallen al heeft geholpen gek genoeg.

Ik snap wel dat je niet al je kruit moet verschieten. Zeker vlak voor een wedstrijd.
Maar lijkt me niks mis met een keer een grote afstand lopen om te weten hoe je dat doet.

Aan de andere kant heb je bij wedstrijden wel het voordeel van drankposten e.d.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:48

Ik ben momenteel in Zweden en heb mijn schoenen toch nog meegenomen. Geen spijt van, net een ronde bos gedaan en wat is dat gaaf, je bent alleen, de paden zijn ruig, met her en der een obstakel of oversteek van een beekje.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 16:22

Kelly_ann wat gaaf lijkt mij dat!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:48

Zo lijkt mij het traillopen/rennen in "ruig" gebied ook zo leuk. Beetje creatief rennen en ook wat andere spieren gebruiken :D Asfalt is ook maar asfalt.

Ik merk dat ik nu ik met een horloge loop, ik wel iets sneller ga. Of in elk geval mijn tempo behoud. Dus voor mij werkt dat. Ik hoef niet perse harder te lopen, maar als ik nu lui wordt en wat inkak, zie ik mijn gemiddelde dalen en dat geeft dan toch even een boost om weer een tandje bij te zetten.

Geen idee of ik nu 21 km zou kunnen lopen, dan zou ik een hele goede reden moeten hebben, anders denk ik bij 15 km toedeledoki :evaw: . Ik zou niet op mijn tijd moeten letten en totaal stuk over de finish gaan.

Lovely's, je kan geregeld de 10 km lopen en wat minder met je tijd bezig zijn en dan soms een korter stuk lopen (4 of 5 km) waarbij je bewust probeert snellere stukken te lopen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:08

Gaaf zeg Kelly_ann! Lijkt mij ook super!
Goed nieuws van mijn kant, vanaf gister merkte ik dat ik geen last meer had van mijn kuit/scheen, dus voor de zekerheid zachtjes een trap op gejogd. Geen centje pijn! :D
Dus ben weer lekker rustig aan gaan hardlopen, en het ging super! Heb mijn kuit en scheen helemaal niet gevoeld.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:11

Kelly, klinkt heel gaaf! Ik deed gisteren mijn rondje bij ons in de buurt en daar heb ik ook echt al van genoten. Zo alleen zijn is echt wel genieten!

Lovelys: ik had geen echte doelen. Ik heb eind juni een mooie 5km neergezet, ben sindsdien bezig om mijn tempo op te krikken en ook de afstand weer op te pakken. Helaas heb ik last van wat zwakjes zijn. Ziek is het net niet te noemen, maar ik viel me wel echt slecht (hoofdpijn, keelpijn, misselijk omdat ik weinig eet, super verkouden). Daardoor elke keer mezelf gezegd dat ik als t niet lukte niet zover hoefde. Maar ja, dan lukt t natuurlijk nooit want er zit altijd wat tegen.
Gisteren bijvoorbeeld zat ik na 2-2,5 km redelijk stuk. Door mezelf te zeggen dat ik t toch ging proberen en gewoon voet voor voet te blijven neerzetten bleek het vanaf 3,5 km wel weer te gaan. Dan ben ik er bijna en wil ik t uitlopen ook ;) het is dus vooral een mentaal spelletje. Qua tempo heb ik wel wat doelen en ik ga vanaf deze week ook weer wat afstand doelen zetten. Dan is het vast makkelijker op te pakken.

Grit, ik herken je ervaring met je horloge. Ik gebruik runkeeper, die elke 5 min mijn afstand, iets vaags en mijn tempo voorleest. Dat is voor mij een fijne motivatie om net dat tandje bij te doen. Toch fijn, die gadgets :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:30

De eerste twee kilometer zijn bij mij ook vaak moeizaam. En dan kom ik op gang en kan als een dieseltje doorgaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 18:00

mirriezz schreef:
Kelly, klinkt heel gaaf! Ik deed gisteren mijn rondje bij ons in de buurt en daar heb ik ook echt al van genoten. Zo alleen zijn is echt wel genieten!

Lovelys: ik had geen echte doelen. Ik heb eind juni een mooie 5km neergezet, ben sindsdien bezig om mijn tempo op te krikken en ook de afstand weer op te pakken. Helaas heb ik last van wat zwakjes zijn. Ziek is het net niet te noemen, maar ik viel me wel echt slecht (hoofdpijn, keelpijn, misselijk omdat ik weinig eet, super verkouden). Daardoor elke keer mezelf gezegd dat ik als t niet lukte niet zover hoefde. Maar ja, dan lukt t natuurlijk nooit want er zit altijd wat tegen.
Gisteren bijvoorbeeld zat ik na 2-2,5 km redelijk stuk. Door mezelf te zeggen dat ik t toch ging proberen en gewoon voet voor voet te blijven neerzetten bleek het vanaf 3,5 km wel weer te gaan. Dan ben ik er bijna en wil ik t uitlopen ook ;) het is dus vooral een mentaal spelletje. Qua tempo heb ik wel wat doelen en ik ga vanaf deze week ook weer wat afstand doelen zetten. Dan is het vast makkelijker op te pakken.

Grit, ik herken je ervaring met je horloge. Ik gebruik runkeeper, die elke 5 min mijn afstand, iets vaags en mijn tempo voorleest. Dat is voor mij een fijne motivatie om net dat tandje bij te doen. Toch fijn, die gadgets :)

Dat vage is denk ik de afstand die je hebt afgelegd. Ik vind runkeeper ook erg fijn. Hij zegt eerst de tijd, dan de afstand en dan je tempo per km.

Ik heb vanmiddag 7.5km gelopen in 43 min nog wat. Ging best lekker. Ik merk dat ik de eerste km ongeveer 6 min per km moet lopen en dat ik het daarna beter kan volhouden en ook mijn tempo wat omhoog kan gooien.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:06

Greetje63 schreef:
Hinke ik zeg niet dat 25-27km korte lopen zijn, dat zijn voor mijn lange trainingen. Die ik inderdaad wel wekelijks doe in voorbereiding op een hele marathon. Een halve marathon is altijd maar 21,097km maar dat is dus een goed trainbare afstand. Als je voor een uitlopertje gaat hoef je inderdaad niet verder dan een 18km te trainen maar dan ga je dus een wedstrijd lopen alvorens je er aan toe bent.
Best wel opvallend dat je dit verschijnsel binnen andere sporten niet tegenkomt, deelname aan een wedstrijd enkel voor het meedoen alvorens men er aan toe is. Organisaties gaan ook met deze tendens mee (sluitingstijden worden steeds ruimer). Heb ik geen problemen mee hoor, ieder voor zich.
Maar je kunt natuurlijk ook nadat je je afstand tot plus 20 hebt opgebouwd ook eerst nog serieus trainen om die halve marathon zo snel mogelijk te lopen. En dan pas een wedstrijd gaan lopen als je die afstand echt in de benen hebt.
Zelf liep ik mijn eerste halve marathon een kleine twee jaar nadat ik begonnen was in 1hr34, mijn 10km tijd had ik toen al weten terug te brengen tot 42.40. Mijn snelste tijd op de halve marathon is 1hr31. En dat is geen kwestie van talent maar vooral hard trainen.
En ik ben dus van 1963 dus niet piep meer. Op mijn 42ste begonnen met lopen, de meeste pr's op mijn 49ste gelopen en nu wordt het heel moeilijk om mijn eigen tijden te evenaren. Weet niet hou oud jij ben Hinke maar als je nog jonger bent moet het nog een stuk gemakkelijker zijn, mits voldoende discipline , inzet en wilskracht.
Een hele marathon is wat betreft afstand twee keer zo lang als de halve maar toch zijn het inderdaad twee heel verschillende disciplines. Je lichaam heeft gemiddeld een voorraad glycogeen voor 1 1/2 uur intensief sporten. Niet goed getraind loop je die halve marathon op een lage intensiteit (want om die op een duurloop 3 of hoger tempo te lopen moet je echt wel goed getraind hebben). Dus kun je nog langer met die voorraad doen en zal dat het probleem niet zijn. Terwijl de marathon vooral een energie uitdaging is. Bij al die mensen die 'zomaar' of met nauwelijks voorbereiding een marathon gelopen hebben moet je vooral niet na de eindtijd vragen. Dat is dan meer wandelen dan lopen geweest. Met die verhalen vertroebelen ze de realiteit.

Bedankt voor de info :D Ik ben ook niet piepjong meer :o maar ik begrijp van jou dat dat geen enkel excuus is om vooruitgang te boeken, gezien jouw tijden!! Ik mocht willen dat ik zo snel loop. Hoevaak per week train je? Doe je er nog iets anders naast qua sport/conditie?
Goed om te horen dat de marathon echt wel training nodig heeft. Had me bijna voor de hele marathon ipv de halve marathon opgegeven -blij dat ik dat niet gedaan heb :+

@miriezz balen dat je je niet lekker voelt. Mss toch even een paar dagen niks doen?

@maanlicht +:)+

@Batje leuk dat je daar aan mee gaat doen! Ik weet nog niet of ik mee doe - zover kan ik niet vooruit kijken om voor januari al iets in te plannen :D

Hier vanavond ook weer een minirondje hardgelopen (van werk naar huis). Dat ging echt k*t met peren. Ik voelde me net een gewonde zeekoe die over de stoep aan het hupsen was. Weet niet waarom het zo slecht ging want ik voel me prima. Geen idee wat mijn tijd was want hou mn tijd niet bij. Volgende keer toch maar eens zo'n app gebruiken :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:41

mirriezz schreef:

Wat vervelend dat je je niet helemaal fit voelt!

Ik heb maandag voor het eerst de 10 km gelopen en dinsdag direct een half uur (300 meter en daarna een kracht oefening)gelopen. Merk dat ik nu echt wel een dag rust nodig heb voor mijn benen. Vandaag dus lekker weinig sporten en morgen wil ik dan rustig een half uur lopen. In het weekend dan de 4mijl lopen en kijken hoeveel tijd ik nodig heb op dit moment.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 13:06

Hinke ik train momenteel 5 tot 6 keer per week met een omvang van 80-100km per week. Maar ik zit nu ook in de voorbereidingsweken voor de marathon (nog een kleine 6 weken te gaan). Ik doe verder iedere dag mijn kracht/corestability/evenwichts oefeningen om mijn lijf in vorm te blijven houden voor de loopbelasting. Verder fiets ik veel maar dat staat nu in deze weken op een veel lager pitje.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 21:15

Ik heb vandaag heerlijk gelopen. Eindelijk weer een dag zonder allerlei pijntjes of buiten adem raken. Ik richt me nu op een (voor mijn doen) goede tijd op de 5 km. 6 september ga ik weer meedoen met een loop hier in de buurt.
Vandaag 5.23km in 28.25.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 22:06

Dankje voor jullie aanmoedigingen om beter te worden. Gelukkig hebben een paar dagen rust en later een week rust wel wat effect gehad. Ik ben nog steeds erg verkouden, maar de misselijkheid is over en ik ben ook minder benauwd. Ik ben meteen wel erg teleurgesteld in mezelf door dat stapje terug, daarin helpen jullie reacties me wel.

Vandaag op vakantie lekker een rondje gelopen. Het regende, dus geen telefoon mee, dus geen idee hoe ver (of waar) ik gelopen heb. Was nogal de weg kwijt. Lang leve de anwb fiets-paddestoelen :) heerlijk bijna 40min gelopen, was echt weer eens lekker!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:31

Greetje63 schreef:
Hinke ik train momenteel 5 tot 6 keer per week met een omvang van 80-100km per week. Maar ik zit nu ook in de voorbereidingsweken voor de marathon (nog een kleine 6 weken te gaan). Ik doe verder iedere dag mijn kracht/corestability/evenwichts oefeningen om mijn lijf in vorm te blijven houden voor de loopbelasting. Verder fiets ik veel maar dat staat nu in deze weken op een veel lager pitje.

!!! Dat is zowat een topsportschema _/-\o_ Erg knap! Heb je dan ook een speciaal dieet met veel eiwitten oid of mag je alles eten wat je wilt?

@supervixen klinkt goed welke loop ga je doen?

@ miriez lekker vakantie fijn dat je je beter voelt.

Hier net een rondje gelopen met de app: 7.9 km in 38 min, gem. snelheid 12.5 km/h, geen supertijd vergeleken met de eerder genoemde 15 km/h en ging niet zo relaxed als ik wilde maar dan had ik ook maar meer moeten oefenen de afgelopen tijd :+ Nog 1,5 maand om mijn conditie op te krikken voor de halve marathon.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 11:57

De Bert Timmer memorial run.