Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:33

Leuk ieris!

Thanks voor de tips om een klotszak ( :D ) te voorkomen.
Geruisloos gelopen vandaag haha.
Heb weer 12.5km in de benen en een nieuwe route gepakt!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:46

Goed bezig Karin!

Ik ben ook echt heel benieuwd naar wat je gaat neerzetten Iris! SV zei het al, maar je hebt echt talent!

Oh wauw SV, prachtige foto's en ben onder de indruk dat je dat zo in je eentje doet. Ik realiseerde vanochtend dat ik nog nooit 30+ alleen heb gelopen en dat ik eigenlijk ook wel eens een marathon in training alleen wil lopen om te kijken wat dat mentaal doet.

In de mail van de ISU staat dat de route 50,8km is, de gpx zegt 51,24 :D

Ik zie nog steeds voor me dat je met een enorm pakket op je rug loopt MuSLi :')

Hier een ongeplande thuiswerkdag. Deels omdat ik niet door mijn werk heen kom en omdat de hond niet fit is. Hij heeft in ieder geval een fikse oorontsteking, de behandeling slaat gelukkig aan, maar ik laat hem dan natuurlijk niet alleen. Maar even kijken hoe het morgen gaat en of we zaterdag de hele dag wegkunnen. Anders gaan we in de buurt lopen, het is wat het is.

MuSLi

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:49

Hahaha @Ninus. Ik moet je weer teleurstellen. Het was gewoon weer een pakketje wat ik in mijn hand redelijk makkelijk mee kon nemen ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:36

Ninus ik doe het ook mede voor het mentale stukje. Om daar sterker in te worden.
Ik denk dat we maarvan de gpx uit moeten gaan. En ik hoop bij de finish toch echt 50 gelopen te hebben, anders loop ik er nog wat bij. Voor minder doe ik het niet.

Beterschap voor jullie hond, hopelijk knapt hij snel op.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:38

Lekker Karin.
Beterschap voor de hond Ninus. Zieke dieren zijn altijd zo sneu.

Ik heb vanmorgen een mooi rondje van 10km gelopen. Mijn 2e 10km. Hij ging moeizaam, maar ik heb hem uitgelopen.

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:43

Supervixen schreef:
En ik hoop bij de finish toch echt 50 gelopen te hebben, anders loop ik er nog wat bij. Voor minder doe ik het niet.

Sowieso :))
Lopen jullie nog samen? Of is dat nog spannend?

Super Goof! 10km is echt een mooie afstand vind ik :j

Hier vanochtend een pittige interval gelopen, was weer warm, maar tevreden :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:06

Ja is wel de bedoeling dat ik met mijn vriend loop. Volgens mij gaat het redelijk met zijn pijntjes.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:18

Mooie foto Goof! Lijkt me heerlijk om in het bos te kunnen lopen. Bij ons in de polder ook Mooie rondjes maar altijd op asfalt.
Vandaag heb ik voor de tweede keer 9 km gelopen. Gemiddeld 5.54 minuten per km. Dus iets sneller dan vorige week, hartslag was iets minder hoog (Gemiddeld 160) Op de bank zit ik al op 80. :oo
In het weekend loop ik altijd met mijn buurvrouw, iets langzamer maar met veel gezellig geklets. We gaan misschien 10 km proberen. Zin in!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:03

Goof, ook al ging het moeizaam je hebt het toch gedaan _/-\o_

Ik heb afgelopen zondag met die 30km eigenlijk echt heerlijk gelopen. Mooie omgeving en gewoon gaan.
Hier in de polder idd ook mooi maar asfalt en het wordt echt snel Saai. Na 15km ben ik het dan tot nu toe ook gewoon wel zat.

Ik heb een leuke koers aangemaakt 30 km weer voor het weekend. Als ik me fit genoeg voel ga ik dat weer lopen. Over de Utrechtse heuvelrug.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 17:03

Be funny, 30 is ook een hele mooie afstand, zeker leuk als het dan ook nog door een mooie omgeving gaat!

Judenjul, goed bezig! Fijn dat het steeds wat beter gaat, en leuk dat je in het weekend met je buurvrouw loopt, wel zo gezellig!

Goof, mooie foto! Fijn dat je er weer 10km op hebt zitten!

SV, ik vind het ook knap hoor dat je die lange afstanden alleen loopt, dat vind ik mentaal best lastig, ik heb mensen nodig om vooruit te blijven gaan.

Ninus, mooie intervallen gelopen!
Betershap met je hond, lief dat je bij hem thuis blijft!

Ik heb denk ik steeds alle binnen bochten gepakt bij de trail marathon, ik had net geen 42km gelopen :o
Maar kon geen stap meer zetten bij de finish, anders had ik ook graag ietsje verder gegaan!
Vandaag ging weer lekker, hier 4 intervallen gelopen, en de spierpijn is een heel eind weg, alleen nog een klein beetje in mijn billen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 18:32

Lekker ieris.

Leuk BeFunny, de Utrechtse heuvelrug is mooi.

Judenjul ook goed bezig.

Hier wat spierpijn in mijn billen van gisteren, verder nergens last van. Misschien morgen na het werk een klein herstelrondje en anders zondag samen met mijn vriend een rondje bos.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:06

Ik heb mijn medaille van de Veluwse trailrun binnen, hij is idd mooi.
Afbeelding

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 19:22

Mooie medaille, BeFunny, gefeliciteerd!

Ben al maanden niet meer aan het volgen... omdat ik al maanden niet meer aan het lopen ben, gewoon geen tijd/zin/energie.

Aangezien mijn weegschaal intussen iedere maand een kg extra begint aan te geven, gisteren toch weer een training bij een loopclub meegepikt. Is niet de dichtsbijzijnde club (heb meerdere opties) maar is de enige die in de wintermaanden ook trainingen aanbiedt overdag (woensdagnamiddag en zaterdagvoormiddag), en dat is wel zo gezellig. Was wel intervaltraining gisteren, niet het beste plan om mee te herstarten na maanden niet lopen, ik voel het vandaag aan mijn spieren. En was dan nog in een park, met hellingen, trappen... een vuurdoop om u tegen te zeggen dus.

Enkele weken geleden heeft mijn collega/zoon van de baas een top prestatie neergezet: hoewel hij de naam heeft om niets vol te houden, heeft hij het deze keer toch maar gedaan om een Iron Man uit te doen: 1,9 km zwemmen, 60 km fietsen en 21 km hardlopen. Hij was weliswaar goed omringd: zijn broer heeft Sanas Nutrition overgenomen (mag reclame hier? :D ), die sportsupplementen produceert en verkoopt, en één van de zelfstandige verkopers is ook coach van atleten, dus hij had een goed schema en de juiste voeding en supplementen, maar toch een knappe prestatie, ik doe het hem niet na.

En zijn schoonbroer (ook collega trouwens) heeft een tijd geleden de Dodentocht (wandeling van 100km) hardlopend afgelegd, dus veel sportievelingen bij ons op de werkvloer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:12

Wat een mooie medaille BeFunny! Ik hou van herten.

Leuk al die sportievelingen om je heen hwn en goed dat je weer begonnen bent met lopen. Nu nog volhouden. Had je er wel plezier in?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:13

Dat is een mooie medaille.

Hier net gelopen, de laatste training voor het WK. Dus nu 3 weken niet lopen.
Garmin gaf anaeroob aan en dat heb ik dus gedaan. Maar in die 6 keer 1 minuut dat ik met 6.20 moet lopen (wat 5.20-5.30 geworden is) ging ik echt goed stuk. Hoe moet ik ooit aan een snelheid van 10km/uur komen denk ik dan? Dus dat ik ook echt weer 10km binnen het uur ga lopen (het liefst binnen 45 minuten).
Maar goed, voor de conditie was het een prima training, ik heb geheel vol kunnen houden wat 'moest'.

Maar verder is Garmin erg deprimerend, haha. Ik had toevallig gisteravond na 11 uur 's avonds gekeken wat eigenlijk mijn fitnessleeftijd was en die lag 1.5 jaar onder de werkelijke leeftijd. Prima dus. En nu werd ik vanmorgen wakker en dacht, wat zou Garmin doen met een verjaring? Nou, ineens was de fitnessleeftijd mijn werkelijke leeftijd geworden. :+ Nu na de training is er al weer een half jaartje af. :Y)
Maar kennelijk gaat daar iets compleet fout in de berekening.

Bij die Ironman zou ik het zwemmen en fietsen kunnen doen. Maar het hardlopen niet. Ik weet ook niet of ik 5km vol kan houden als ik al gezwommen en gefietst heb. Die 1.9km zwemmen zal me het gemakkelijkste afgaan, fietsen zal de kont er niet zo blij mee zijn, en met hardlopen ga ik dood. Maar ik doe het hem absoluut niet na. Die ambitie heb ik ook niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 20:27

germie schreef:
Maar in die 6 keer 1 minuut dat ik met 6.20 moet lopen (wat 5.20-5.30 geworden is) ging ik echt goed stuk. Hoe moet ik ooit aan een snelheid van 10km/uur komen denk ik dan? Dus dat ik ook echt weer 10km binnen het uur ga lopen (het liefst binnen 45 minuten).
Maar goed, voor de conditie was het een prima training, ik heb geheel vol kunnen houden wat 'moest'.

Als je 'moet' nou eens een leer leert vervangen door 'zou graag willen' maak je het een stuk prettiger voor jezelf.
Ik word echt heel moe van dat continuë 'moeten' in jouw berichten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 21:29

Mee eens, het klinkt alsof je jezelf een vrij onmogelijk doel oplegt waar je niet met plezier, maar met pijn en veel 'moeten' naartoe werkt. Ik vraag me elke keer af of je er wel lol in hebt.
Wees ook niet zo'n slaaf van garmin en luister goed naar je lijf.
Zoals je zelf zei: garmin voelt niet of je pijn hebt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:06

Eens met bovenstaande reacties germie..
En als het dan persé zo nodig moet. 5.59min/km kom je ook onder de 10km/uur uit he..
Maar goed plezier lijkt mij belangrijker dan tijd (en gezonder, en beter vol te houden..)

@hwn, goed dat je de eerste stap weer gezet hebt en ben begonnen :D
Je bent wel omring door sportievelingen idd haha.

@Befunny, wauw hele mooie medaille!

@Goof, je hebt het mooi maar weer gedaan! *\o/*

Ik heb toch wel wat stijve/pijnlijke/moeie benen na gisteren.
Denk dat ik vandaag even lekker in bad ga liggen haha.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:27

Wat goed Goof! Toch gedaan. Rot om te lezen dat jij ook een beenlengteverschil hebt en daardoor snel last hebt. Voel je vrij een pbtje te sturen, ondanks dat je nog geen oplossing hebt gevonden, wie weet hebben we iets aan elkaars ervaringen. :)

Ninus, hopelijk is je hond weer beter!

Judenjul, wat een mooi tempo in combinatie met lagere hartslag!

BeFunny, hele toffe medaille inderdaad! En 30 kilometer op de Utrechtse Heuvelrug klinkt pittig, maar ook prachtig!

Goed bezig hwn! Lijkt me een heftige training om mee te starten weer, maar je hebt het wel gewoon gedaan. :D

Germie, misschien de suggesties van garmin even loslaten en lekker op je eigen tempo gaan lopen en gewoon genieten? Dan merk je vast vanzelf dat het na een tijd makkelijker en sneller gaat.

Karin_deB, heerlijk een bad! Daar ben ik wel jaloers op :Y)

Ik wilde gister nog een keer 5 kilometer lopen voor de 10 kilometer zondag, maar ik had wat last van mijn knie. Afgelopen dinsdag krav maga les, wat ik deze maand begonnen ben en ook best intensief is qua belasting, we gingen oefenen met iemand wegtrappen die met snelheid op je afkomt met een mes. Heel leuk, maar dat vonden mijn benen wel heftig als lichtgewicht klein vrouwtje tegenover grote mannen. := Dus ik vond hardlopen
een beetje spannend met mijn knie die rondom wat instabiel/pijnlijk voelde.

Vandaag heb ik er geen last meer van, dus zit te overwegen om zo meteen nog 5 kilometer te lopen. 5 kilometer stelt voor mijn gevoel niet veel meer voor, maar vraag me af of het wel verstandig is als ik zondag voor de 2e keer 10 kilometer ga lopen? Ik hoor vaak dat het beter is om de dagen voor een uitdagendere loop niet te veel te doen? Of denk ik nu gewoon te moeilijk :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:21

Gewoon doen als het goed voelt en op een relaxed tempo. Niet te moeilijk doen. En voelt het niet helemaal goed dan loop je er vier of drie toch? Ben je toch even geweest.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 10:50

Supervixen schreef:
Gewoon doen als het goed voelt en op een relaxed tempo. Niet te moeilijk doen. En voelt het niet helemaal goed dan loop je er vier of drie toch? Ben je toch even geweest.

Zeker waar! Dankjewel, dat had ik even nodig :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 11:02

Bijna weekend :z :Z

Ben het eens met het moeten, al betrap ik mezelf er vaak ook op dat ik 'moeten' gebruik terwijl ik dat niet zo bedoel. Mijn eerste taal is Fries en ik zie dat hier in de regio veel vaker, mijn man wijst me daar ook altijd fijntjes op :roll: :D

Ook eens met Garmin, het is meer een richtlijn. Mijn zusje heeft Covid en ze liet net haar Garmin gegevens zien, echt bizar wat koorts met je lijf doet. Het is balen, maar wel heel interessant om eens in te duiken.

Ik sluit me aan bij SV Suliko! Alles is goed, toch?

Ja mooie medaille is het! Fijn dat ze nog zijn nagestuurd :j

Oh had je de 42 niet gehaald Iris? Ik was zo onder de indruk van je prestatie dat me dat niet eens is opgevallen, komt binnenkort wel :j

Bad is altijd goed Karin, ook zonder spierpijn/stijve spieren :D

De hond is nog steeds zielig, dus ik weet nog niet wat het morgen wordt.

Vandaag even rustig aan qua sport, beetje wandelen en met de paarden klooien.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 12:46

Ik heb mijn loopje er weer op zitten. Eerst 46min basis wat was voorgesteld door Garmin moest 7:20min/km. Uitvoeringsvormen 92ptocent. Daarna nog een stukje uitgelopen en daar wat sprintjes getrokken even lekker door de regen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:51

Ziet er goed uit hoor @BeFunny. Jammer van de regen, alhoewel ook wel weer verfrissend zo aan het einde van je run ;)

Ik heb mijn rondje er ook net op zitten. In het zonnetje. Wel wat warm, maar stukken beter dan de warmte van de afgelopen tijd ;) was een fijne run.

10min warming up, 8x 200m snel/400m herstel en 10min cooling down *\o/* 200m's gingen lekker snel...

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:14

Heerlijk loopje BeFunny.

Musli wat een lekkere training. Zo'n voldoening als de tempo's extra lekker gaan.

Ik heb net ook een rondje gelopen. Garmin gaf prestatieconditie 7 aan en zo voelde het ook. Het ging supermakkelijk en mijn hartslag bleef weer eens idioot laag (137 gemiddeld bij gemiddeld 5.18 min/km). Hrv was ook erg hoog.
Best apart twee dagen na een marathon. Anyways, echt heel erg lekker gelopen!

Afbeelding