Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:54

Shadow0 schreef:
ingedebruijn schreef:
Er is gedaan wat we moesten doen en als dat niet genoeg is, is het niet genoeg. Dan moeten er mensen sneuvelen of ernstig ziek worden. Risico van met zoveel mensen op de aarde rondrennen.

Dat zal vast een hele troost zijn voor de kinderen. "Dan moeten er mensen sneuvelen." Jammer dan, pech gehad.

Heb jij de illusie dat de mensheid ongeremd verder kan leven dan? Er komen vanzelf weer nieuwe ziektes of rampen tot de wereld weer in balans is. Kun je heel koetiekoetie over doen maar doodgaan hoort gewoon bij het leven.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:56

Cowboy55 schreef:
Maar dat deel ben ik volstrekt met je eens. Ik vind ook niet dat de mensheid koste wat kost gered moet worden. Maar ik zie het meer als een opschoning van de mondiale genenpool.

Waar ik last van heb is dat het overgrote deel van de mensheid om reden van €€€€ nog steeds niet gevaccineerd is/wordt. Die mensen krijgen de kans niet om te kiezen.

Mensen die sneuvelen ondanks dat ze de kans hebben om te kiezen voor bescherming daar kan ik prima mee leven. Lijkt wat mij betreft op kinderen die vuurwapens in handen krijgen omdat de ouders zitten te pitten. Of zatlappen die een head-to-head doen met hun auto vs een boom.

Zolang er geen onschuldigen sneuvelen vind ik het best. Het probleempje is dat niet gevaccineerden de nieuwe COVID varianten verspreiden waardoor mijn keurig gevaccineerde moeder alsnog kan sneuvelen. Daar heb ik wel last van ja.

Ohhh ja daar hebben we inderdaad last van maar je gaat nooit iedereen kunnen vaccineren dus wat mij betreft moet je je er gewoon bij neerleggen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 22:57

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar ook pas voor het eerst de griepprik ook haal, ik heb ooit 1x de griep gehad (en dan wel de echte, niet zo'n halfbakken verkoudheidje wat mensen een griepje noemen) maar ook daar altijd goede bescherming voor gehad op het werk. Maar nu ik dit heb gezien en meegemaakt de afgelopen 1,5jr... ja ik kan wel zeggen dat er iets veranderd is in mijn leven.
Ik heb een blog gemaakt eerder dit jaar over de diverse ritten die we gereden hebben, ook met collega's over mensen gehad die niet willen vaccineren of de regels te streng vinden. Wij concludeerden daar min of meer op dat dat vaak ( er staat VAAK he, niet 'altijd') mensen zijn die er in hun directe omgeving weinig van meekrijgen.
Ik heb echt dagen gehad dat ik bijna jankend naar huis reed, niet sliep en dan de volgende dag weer 'moest. Inmiddels is het beter gelukkig, en nog steeds snap ik ook dat mensen die dit niet meemaken er heel anders instaan. En hoewel ik niemand de beelden gun die ik gezien heb zou ik ze wel een inkijkje willen geven. Koester het feit dat je er weinig leed van hebt, behalve dan dat je met beperkingen zit. Ik snap echt dat het vervelend is en ik hoop dat jullie (naasten) de dans ontspringen want het valt echt niet mee.
Ik zal jullie topic niet verder vervuilen want dit is geloof ik nogal offtopic Y;(

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:02

ingedebruijn schreef:
Cowboy55 schreef:
Maar dat deel ben ik volstrekt met je eens. Ik vind ook niet dat de mensheid koste wat kost gered moet worden. Maar ik zie het meer als een opschoning van de mondiale genenpool.

Waar ik last van heb is dat het overgrote deel van de mensheid om reden van €€€€ nog steeds niet gevaccineerd is/wordt. Die mensen krijgen de kans niet om te kiezen.

Mensen die sneuvelen ondanks dat ze de kans hebben om te kiezen voor bescherming daar kan ik prima mee leven. Lijkt wat mij betreft op kinderen die vuurwapens in handen krijgen omdat de ouders zitten te pitten. Of zatlappen die een head-to-head doen met hun auto vs een boom.

Zolang er geen onschuldigen sneuvelen vind ik het best. Het probleempje is dat niet gevaccineerden de nieuwe COVID varianten verspreiden waardoor mijn keurig gevaccineerde moeder alsnog kan sneuvelen. Daar heb ik wel last van ja.

Ohhh ja daar hebben we inderdaad last van maar je gaat nooit iedereen kunnen vaccineren dus wat mij betreft moet je je er gewoon bij neerleggen.

Probleempje in mijn karakter: ik heb niet de neiging me bij dingen meer te leggen. Dat is zowel belastend als winstgevend overigens.

En mensen die zich niet willen vaccineren moeten dat vooral niet doen. Succes ermee. Ik maak me druk om de mensen die wel willen maar de kans niet krijgen. Heb een rot hekel aan onvrijwillig creperen.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 29-08-21 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:05

Polly schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit jaar ook pas voor het eerst de griepprik ook haal, ik heb ooit 1x de griep gehad (en dan wel de echte, niet zo'n halfbakken verkoudheidje wat mensen een griepje noemen) maar ook daar altijd goede bescherming voor gehad op het werk. Maar nu ik dit heb gezien en meegemaakt de afgelopen 1,5jr... ja ik kan wel zeggen dat er iets veranderd is in mijn leven.
Ik heb een blog gemaakt eerder dit jaar over de diverse ritten die we gereden hebben, ook met collega's over mensen gehad die niet willen vaccineren of de regels te streng vinden. Wij concludeerden daar min of meer op dat dat vaak ( er staat VAAK he, niet 'altijd') mensen zijn die er in hun directe omgeving weinig van meekrijgen.
Ik heb echt dagen gehad dat ik bijna jankend naar huis reed, niet sliep en dan de volgende dag weer 'moest. Inmiddels is het beter gelukkig, en nog steeds snap ik ook dat mensen die dit niet meemaken er heel anders instaan. En hoewel ik niemand de beelden gun die ik gezien heb zou ik ze wel een inkijkje willen geven. Koester het feit dat je er weinig leed van hebt, behalve dan dat je met beperkingen zit. Ik snap echt dat het vervelend is en ik hoop dat jullie (naasten) de dans ontspringen want het valt echt niet mee.
Ik zal jullie topic niet verder vervuilen want dit is geloof ik nogal offtopic Y;(

Ik zou je blog heel graag willen lezen als dat mag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 23:10

bigone schreef:
Polly schreef:

Ik zou je blog heel graag willen lezen als dat mag.

Ik zal morgen na m'n dienst eens wat berichten bij elkaar zoeken (ik hou niet alleen m'n covid ervaringen bij) en kijken of ik een topic kan openen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 00:03

ingedebruijn schreef:
Cowboy55 schreef:

En toch zijn we door iedereen te vaccineren van het pokkenvirus zo goed als afgekomen. En dat in een tijd waarin we minder mogelijkheden hadden dan in de huidige tijd.

Fitzroy

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 07:46

Daarom juist. Geen SM waarin iedereen elkaar loopt op te jutten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 07:57

Volgens mij is de conclusie uit de gevoerde discussie over mensen die zich niet willen vaccineren tegen Covid duidelijk; ze zijn er in allerlei soorten en maten. Hoogopgeleid, niet opgeleid, religieus, niet religieus, met duidelijke reden, zonder duidelijke reden, psychisch in de war, psychisch oké etc. Het zijn net mensen...

Waar veel mensen geen gehoor kregen in discussie als het ging over uitbreiding van de IC-capaciteit (want niet mogelijk, niet nodig, duur, etc.) lijkt er nu vanuit de kern een kentering te komen.

Citaat:
Nederlandse ziekenhuizen moeten het aantal ic-bedden structureel vergroten. Corona zal niet helemaal verdwijnen en dus voor extra druk op de Nederlandse intensivecareafdelingen blijven zorgen, waarschuwen ic-hoofden en bestuurders van zes grote ziekenhuizen in dagblad Trouw.

https://www.nu.nl/coronavirus/6153990/i ... lk_wrapper

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:05

Het gaat niet "om gehoor krijgen in de discussie".
Iedereen in de zorg wil en weet dat :D.

Maar is het haalbaar en realistisch?

Zijn er genoeg verpleegkundigen die daarvoor opgeleid willen en kunnen worden. Er is nu al een structureel tekort aan vereegkundigen van 10%.
Maar vooral, hoe en wie gaat dat betalen ?
De zorgpremie zal zeker verder stijgen, verwacht ik.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:30

Electra63 schreef:
Het gaat niet "om gehoor krijgen in de discussie".
Iedereen in de zorg wil en weet dat :D.

Maar is het haalbaar en realistisch?

Zijn er genoeg verpleegkundigen die daarvoor opgeleid willen en kunnen worden. Er is nu al een structureel tekort aan vereegkundigen van 10%.
Maar vooral, hoe en wie gaat dat betalen ?
De zorgpremie zal zeker verder stijgen, verwacht ik.

Met roepen dat het niet mogelijk is komt er sowieso niets van terecht. (Collectief) het probleem onderkennen lijkt me de eerste stap naar verandering.

Waarom zijn er te weinig verpleegkundigen? Hoe kunnen we zorgen dat er meer verpleegkundigen instromen en minder uitstromen? Volgens mij zijn dat de soort vragen die gesteld moeten worden, samen met jouw terechte vragen omtrent de kosten.

Wat mij betreft wordt het hele zorgsysteem een keer goed onder de loep genomen. Waar gaan de meeste kosten heen? Kan dat veranderd worden?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:37

De vraag van het personeel wordt al lang gesteld. We hebben namelijk 1150 ic bedden standaard, maar slechts zo'n 950 warme bedden puur door het personeelstekort. We hoeven de ic- capaciteit dus eigenlijk niet uit te breiden voor 200 extra bedden, enkel het personeelstekort weg te werken. Maar dat was pre corona al een groot ding, want ze kregen toen de opleidingsplaatsen al niet vol.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:38

Heb je zelf enig idee over de antwoorden op die vragen 996981?

We gaan een vergrijzingspiek tegemoet. Ondanks dat er jaarlijks steeds meer geld de zorg in gaat komen er zoveel meer ouderen die medische zorg nodig hebben dat de zorgkosten sneller stijgen. Daarnaast zijn er steeds meer dure behandelingen waarvan we vinden dat mensen daar recht op hebben.

Totdat de babyboom achter de rug is is het de broekriem aanhalen, zoeken naar mogelijkheden om met minder geld en mensen toch zorg te kunnen leveren.

Er is daarnaast een verschil tussen structureel de IC verhogen omdat verwacht wordt dat corona nog jaren capaciteit zal vragen en incidenteel een piek opvangen. De IC capaciteit verhogen duurt enkele jaren. Voor een acute pandemie heeft dat weinig zin. Voor een structurele druk wel, net als dat we de griep meenemen in de capaciteit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:46

wat ik dan niet helemaal begrijp...
"waarschuwen ic-hoofden en bestuurders van zes grote ziekenhuizen in dagblad Trouw." , dus de mensen die erin werken, van grote ziekenhuizen, geven dit aan..

En dan vragen we het antwoord aan 996981...?
Vraag het dan aan die bestuurders van die ziekenhuizen, hoe zij denken dat dat gerealiseerd moet worden..

En wat ik hier ook bijzonder aan vind, is dat in ieder ander geval vaak gezegd wordt 'een verandering begint bij een kleine stap', of 'als men vroeger ook zo dacht stonden vrouwen nog steeds achter het aanrecht'.. maar nu gaat het hierom en wordt gezegd "nou nee, dat is een gelopen koers, denk maar niet dat je iets kunt veranderen"..

Wat is dat voor voorkeursgedachten over bepaalde zaken :') ?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:50

Ik snap wel dat je geen personeel krijgt in het ziekenhuis als je amper stage plekken creëert maar wel pas iemand wil aannemen als ze een stage hebben gevolgd in het ziekenhuis. Dan houd je een mooie cirkel in stand natuurlijk.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 08:57

nuscaniels schreef:
En toch zijn we door iedereen te vaccineren van het pokkenvirus zo goed als afgekomen. En dat in een tijd waarin we minder mogelijkheden hadden dan in de huidige tijd.

Bijna de hele wetenschap is het er wel over eens dat we sars-cov2 niet uit gaan roeien door vaccinatie, zoals polio of pokken. Het is een heel ander virus die nu onder de duim gehouden kan worden door vaccinatie. Het zal endemisch worden, hopelijk in de toekomst afzwakken en een verkoudheidje worden. Maar ervan af komen? Nee.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 09:12

Polly schreef:

Je hebt dus nu angst gekregen voor de griep, waar je normaal niet voor gevaccineerd werd, ook niet terwijl je het ooit hebt gehad, en door een 'véél gevaarlijker dan de griep' virus ga je nu wel een griep vaccin nemen, die zie ik niet helemaal?

Wat je hebt gezien is vreselijk, echt, maar nog steeds is dat maar 1% van alle besmette mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:22

Het feit dat je je vaccineert tegen bepaalde ziektes betekend niet dat je er angst voor hebt maar dat je ze niet wil krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:26

996981 schreef:
Volgens mij is de conclusie uit de gevoerde discussie over mensen die zich niet willen vaccineren tegen Covid duidelijk; ze zijn er in allerlei soorten en maten. Hoogopgeleid, niet opgeleid, religieus, niet religieus, met duidelijke reden, zonder duidelijke reden, psychisch in de war, psychisch oké etc. Het zijn net mensen...

Waar veel mensen geen gehoor kregen in discussie als het ging over uitbreiding van de IC-capaciteit (want niet mogelijk, niet nodig, duur, etc.) lijkt er nu vanuit de kern een kentering te komen.

Citaat:
Nederlandse ziekenhuizen moeten het aantal ic-bedden structureel vergroten. Corona zal niet helemaal verdwijnen en dus voor extra druk op de Nederlandse intensivecareafdelingen blijven zorgen, waarschuwen ic-hoofden en bestuurders van zes grote ziekenhuizen in dagblad Trouw.

https://www.nu.nl/coronavirus/6153990/i ... lk_wrapper

Dat is geen kentering, dat is nu in de media een voorschot nemen op de gesprekken met de zorgverzekeraars want die gaan weer steigeren. Ik denk dat we van al die zorgverzekeraars af moeten , juist hun regels en opgedrongen budgetten maken de zorg duurder dan hoeft en ze zijn ooit ingevoerd omdat de wachtlijsten zo lang waren.
Die zijn ( voor Corona ) nog langer geworden dus kunnen we concluderen dat ze hun doel voorbij zijn geschoten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:27

maar dat wisten we een paar jaar geleden toch ook al?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:29

secricible schreef:
Heb je zelf enig idee over de antwoorden op die vragen 996981?

We gaan een vergrijzingspiek tegemoet. Ondanks dat er jaarlijks steeds meer geld de zorg in gaat komen er zoveel meer ouderen die medische zorg nodig hebben dat de zorgkosten sneller stijgen. Daarnaast zijn er steeds meer dure behandelingen waarvan we vinden dat mensen daar recht op hebben.

Totdat de babyboom achter de rug is is het de broekriem aanhalen, zoeken naar mogelijkheden om met minder geld en mensen toch zorg te kunnen leveren.

Er is daarnaast een verschil tussen structureel de IC verhogen omdat verwacht wordt dat corona nog jaren capaciteit zal vragen en incidenteel een piek opvangen. De IC capaciteit verhogen duurt enkele jaren. Voor een acute pandemie heeft dat weinig zin. Voor een structurele druk wel, net als dat we de griep meenemen in de capaciteit.

De vergrijzing, maar die niet alleen. Google eens op nutteloze medische behandelingen. Er zijn schattingen dat de helft van de medische behandelingen en ingrepen zinloos is.
Een beetje: het kan, dus we doen het.
Las ook dat een aanzienlijk deel van de door Covid uitgestelde zorg inmiddels niet meer nodig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:36

Er is ook nog zorg veroorzaakt door zorg.
Een van de grootste kansen op overlijden zijn medicatie fouten. Zulke fouten worden vooral veroorzaakt door hoge werkdruk. En zo veroorzaakt de hoge werkdruk een nog hogere werkdruk.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:46

ingedebruijn schreef:
Cowboy55 schreef:

Sorry… Het zal wel aan mij liggen maar de makkelijkheid hoe jij hier spreekt over het ‘accepteren’ dat er doden vallen (3posts inmiddels) en dat de dood mij het leven hoort… Geven mij de indruk dat jij óf in de luxepositie zit dat je je niet druk hoeft te maken om je omgeving omdat je geen kwetsbaren in je omgeving hebt óf dat je niet zo heel veel om je omgeving geeft.
Ik weet het, dit is op de man en niet meer op de bal maar ik word werkelijk kotsmisselijk van de mensen die met enig gemak over de kwetsbare groep heen stappen.
Want tot die kwetsbare groep horen (om verschillende redenen) een heleboel van mijn dierbaren.

Ik ben het met je eens dat we op den duur met corona moeten gaan leren leven en ik begrijp dat voor sommigen het leven (nog steeds) stil staat ook al zijn er nog maar weinig beperkingen maar nogmaals, het gemak waarmee jij over het leed dat achter corona schuilt heen stapt… :n Dat begrijp ik gewoon niet en ik moet bekennen dat deze opmerkingen me raken.
Daar kan en hoef jij niks mee maar ik wilde het wel even benoemt hebben.
Laatst bijgewerkt door AmyII op 30-08-21 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:50

Maar .. even advocaat van de duivel..
De dood hoort toch bij het leven? Wanneer geven we dan op en vinden we het genoeg?
Er zijn genoeg aandoeningen waar mensen aan overlijden, waar we niks aan kunnen doen.
Wanneer schuift het van 'is te redden' naar 'is een risico van overlijden'... En hoe erg is dat? Even koud gezien...

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 09:55

Cer schreef:
Maar .. even advocaat van de duivel..
De dood hoort toch bij het leven? Wanneer geven we dan op en vinden we het genoeg?
Er zijn genoeg aandoeningen waar mensen aan overlijden, waar we niks aan kunnen doen.
Wanneer schuift het van 'is te redden' naar 'is een risico van overlijden'... En hoe erg is dat? Even koud gezien...

Even koud gezien hoort de dood bij het leven. Daar ben ik me van bewust en ik zal om die reden ook niet ‘stoppen’ met leven.

Maar de Gerda die zich bewust niet laat vaccineren en wel naar illegale feestjes gaat want de dood hoort bij het leven, komt wél mijn oma (96) verplegen. En ja, de dood hoort bij het leven maar als mensen BEWUST niets doen om henzelf/ hun omgeving te beschermen, dan vind ik de overlijdens die daaruit voortkomen onnodig.

En ja, ook vóór corona ging ik met een snotneus even niet naar mijn oma.