De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:01

Joman schreef:
Jessix schreef:
Ik zag net RTL nieuws over Italië en daar nu toch ook jongere mensen, ook zonder dat ze in de risicogroep vallen.

Hoe kan dit dan? Het strookt niet met de cijfers uit zuid Korea en China.
Is er een reden voor gegeven?

Welke cijfers? Ik heb nooit cijfers gezien uit China van de leeftijden die op IC aan de beademing lagen. Alleen besmettingen en overlijden.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:02

Joman schreef:
Berdien schreef:
Wij zijn vanavond uit eten geweest. En echt.. bizar. Groningen is áltijd druk en veel restaurants zitten op vrijdag echt stampvol. Was niks te doen in de stad nu. Restaurant waar we zaten had 6 (!!) tafels bezet. Idioot.. Wat een klap voor de horeca is dit.

Wij hebben afgesproken dat we nu maar wat vaker uit eten gaan, horeca beetje steunen.

Dat is heel erg.
Maar toch ook geruststellend. Blijkbaar neemt men het heel serieus, en dat is beter dan hoe het bijv in Italië is gegaan in het begin.

Dubbel is dat he?
Aan de ene kant zo treurig voor de ondernemers, je wilt er eigenlijk gewoon zijn zodat ze zoveel mogelijk door kunnen blijven draaien en niet nog verder in de problemen komen.
Maar aan de andere kant inderdaad ook zo goed dat mensen het zo serieus nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:02

Aroha schreef:
Over jonge mensen op de IC:

https://nos.nl/l/2326992

Helaas een feit, voor sommige jonge gezonde mensen wordt het ook knokken.

Eerste patiënt in Italië was een 38-jarige gezonde man, hij kan na 2 weken pas weer zelfstandig ademen.

Las ook van een 55-jarige vrouw uit China die nooit griep had, supe gezond, en toch harder heeft geleden (niet kunnen ademen) dan haar oudere man die het gewoon uitgezweet heeft.

Volgens viroloog Van Ranst zullen ook jonge mensen aan het virus sterven, en zullen we niet begrijpen waarom.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:04

Ik irriteer me mateloos aan collega stylistes....
“Nou, als we dicht zouden moeten blijf ik toch gewoon open....”....

Nee, als we straks van de overheid dicht moeten (en ik denk nog steeds dat dat eraan zit te komen), dan ga ik gewoon dicht en niet roomser zijn dan de paus.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:14

Storm schreef:
Mijn oom, tante en neef gaan morgen op vakantie naar Bonaire. Ik ben benieuwd of het vliegtuig wel vetrekt morgen..

Ik werk in de reisbranche en raad dit echt af. Het is echt niet te doen op dit moment.
Wij werken op volle toeren om mensen die toch zijn gaan reizen naar huis te krijgen. Noorwegen heeft bijvoorbeeld gisteren om 2 uur aangekondigd iedereen die vanaf 28.02 in Noorwegen is in quarantaine te zetten. Dit ging vanaf gisteren 18.00 met terugwerkende kracht in. Denemarken gooit morgen om 12 uur de grensen helemaal dicht, USA weten we allemaal dat dat hopeloos is en Norwegian, SAS en KLM gaan er bijna aan onderdoor. Wij hebben alle reizen voor (in eerste instantie) de komende 2 weken geannuleerd. Thuis blijven is onze boodschap.
Er is niet genoeg mankracht om alle mensen die onderweg zijn te helpen thuis te komen, en reisbureaus zullen bij bosjes omvallen als er niet snel financiële hulp komt.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:15

Wow, van KLM schrik ik behoorlijk.
Mijn neefje is daar net begonnen afgelopen jaar aan zijn lang gedroomde opleiding... benieuwd wat dat voor gevolgen gaat hebben voor hem.
En in juni nog meer vluchten schrappen, ze verwachten nogal wat...

Ander vraagje, : ciren en Raket hoe is het met jullie (sorry wanneer ik dat even gemist heb).

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:16

Thokkadisje schreef:
Storm schreef:
Mijn oom, tante en neef gaan morgen op vakantie naar Bonaire. Ik ben benieuwd of het vliegtuig wel vetrekt morgen..

Ik werk in de reisbranche en raad dit echt af. Het is echt niet te doen op dit moment.
Wij werken op volle toeren om mensen die toch zijn gaan reizen naar huis te krijgen. Noorwegen heeft bijvoorbeeld gisteren om 2 uur aangekondigd iedereen die vanaf 28.02 in Noorwegen is in quarantaine te zetten. Dit ging vanaf gisteren 18.00 met terugwerkende kracht in. Denemarken gooit morgen om 12 uur de grensen helemaal dicht, USA weten we allemaal dat dat hopeloos is en Norwegian, SAS en KLM gaan er bijna aan onderdoor. Wij hebben alle reizen voor (in eerste instantie) de komende 2 weken geannuleerd. Thuis blijven is onze boodschap.
Er is niet genoeg mankracht om alle mensen die onderweg zijn te helpen thuis te komen, en reisbureaus zullen bij bosjes omvallen als er niet snel financiële hulp komt.

Nou echt met die wetenschap, maar bovenal het risico, moet je dat toch niet willen?? Onbegrijpelijk hoor.

PSvanLot

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:21

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:22

PSvanLot schreef:
https://www.facebook.com/11507739187990 ... 311011454/

Ik zie dit zojuist op Facebook bij het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap.

Ben benieuwd of er dan toch leerjaren komen die naar huis gestuurd gaan worden.

Kan je een foto sturen, me telefoon heeft facebook geblokkeerd

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:24

Djali schreef:
Aroha schreef:
Over jonge mensen op de IC:

https://nos.nl/l/2326992

Helaas een feit, voor sommige jonge gezonde mensen wordt het ook knokken.

Eerste patiënt in Italië was een 38-jarige gezonde man, hij kan na 2 weken pas weer zelfstandig ademen.

Las ook van een 55-jarige vrouw uit China die nooit griep had, supe gezond, en toch harder heeft geleden (niet kunnen ademen) dan haar oudere man die het gewoon uitgezweet heeft.

Volgens viroloog Van Ranst zullen ook jonge mensen aan het virus sterven, en zullen we niet begrijpen waarom.

Precies en die kunnen veelal overleven en herstellen. (misschien niet meer iets als duiken in de toekomst) maar door die patienten loopt de ic rap vol als ze 2/3 weken beademend moeten worden. Kunnen we zoveel kunde hebben, zonder voldoende beamingsapparatuur en personeel sta je met lege handen. Ouderen sterven misschien, maar dat wil niet zeggen dat het voor ieder jong en gezond persoon maar een mild griepje is. Op een of andere manier ging het bij iedereen over de lage mortaliteit, die ook nog eens alleen ouderen betreft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:25

@photograph

Van het ministerie van onderwijs cultuur en wetenschap:

De ministers van onderwijs hebben vandaag opnieuw gesproken met de vertegenwoordigers van het onderwijs. Dit naar aanleiding van de extra maatregelen die het kabinet heeft genomen tegen de verspreiding van het coronavirus en de gevolgen voor het onderwijs. Het onderwijs op basisscholen, middelbare scholen en het mbo gaat zoveel mogelijk door. Hogescholen en universiteiten organiseren hun onderwijs zoveel mogelijk op afstand.

Wij begrijpen dat deze maatregelen het onderwijs voor grote uitdagingen stelt. En ook zorgen en emoties oproepen bij scholen, onderwijspersoneel en ouders. De volksgezondheid voor leerlingen, leraren en ander onderwijspersoneel staat ook bij deze beslissing voorop. Het RIVM toont overtuigend aan dat het sluiten van scholen niet bijdraagt aan het indammen van het virus. De gezondheidsrisico’s voor jongeren zijn gering. Ook dragen zij niet bij aan de verspreiding van het virus.

Tegelijk zijn er nog veel vragen. Het ministerie van OCW werkt samen met de raden en bonden aan antwoorden om scholen zo goed mogelijk te ondersteunen. Het is daarbij belangrijk dat we gezamenlijk prioriteiten stellen. Samen met de onderwijsorganisaties is afgesproken dat we onze prioriteiten leggen bij:

• Onderwijs aan leerlingen die dit jaar eindexamen voortgezet onderwijs of mbo doen;

• Onderwijs aan leerlingen in groep 8, die worden voorbereid op de middelbare school;

• Onderwijs en opvang aan kinderen van ouders die moeten kunnen blijven werken, zoals zorgpersoneel en hulpverleners.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:26

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:26

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:27

Dankjewel!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:28

LadyMadonna schreef:
PSvanLot schreef:
https://www.facebook.com/11507739187990 ... 311011454/

Ik zie dit zojuist op Facebook bij het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap.

Ben benieuwd of er dan toch leerjaren komen die naar huis gestuurd gaan worden.

Hier staat toch niks nieuws?

Volgens mij is er nog niet gesproken over het feit dat de prioriteiten liggen bij de examenklassen en groep 8.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:29

Of je wilt juist weg om dingen voor te zijn?

Ik heb in april wat staan. Maar ook als ik morgen daar naar Frankrijk moest ging ik gewoon. Maar is niet vliegen, gewoon eigen auto. Geen reisbureau dus.
Er zijn bestemmingen waar ik rustig naartoe vlieg nu, zoals Indonesie of Malta. Andere landen zou ik nu niet doen.
Vanmiddag iemand gesproken die even met een vriend naar Polen rijdt vannacht om morgenavond daar gezellig uit te gaan en dan zijn ze zondag weer thuis is het plan. Dat doet hij vaker, elke maand. Dus niet opeens nu.

Ik zag wel een mooie aanbieding met vertrek maandag naar Indonesie. Dus aanbod is er nog wel.

Voor het najaar hou ik al wel vluchtprijzen in de gaten. Maar ook daar heeft een reisbureau niets aan om staande te blijven, maar wel de luchtvaartmaatschappij. Ik heb toch wel een voorkeur voor TUI. Mij verliezen ze dus niet bij normaal blijvende prijzen.
Maar ze moeten wel overleven.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:30

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:31

PSvanLot schreef:
Volgens mij is er nog niet gesproken over het feit dat de prioriteiten liggen bij de examenklassen en groep 8.

Daar had Rutte het vanmiddag wel over

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:32

Dan heb ik dat gemist. Kwam in geen enkel nieuwsbericht naar voren waar een samenvatting was.
Heb het wekelijkse moment op vrijdag vandaag niet kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:33

Citaat:
112 Noord-Holland overbelast door vragen over corona
De meldkamer van 112 is na 20.00 uur overbelast geraakt door vragen over koorts en verkoudheid, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Dat was nadat het publieksinformatienummer 0800-1351 van het RIVM was gesloten.

https://nos.nl/l/2326938
Echt, waarom doen mensen dat? Ik kan me er niets bij voorstellen... :?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:35

PSvanLot schreef:

Bij de middelbare school waar mijn dochter zit wel. Daar gaat alle voorrang naar examenklassen

Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:35

Wat me net te binnen schoot... er is hier in NL toch nog een dienstplicht? Ik las dat je kan worden opgeroepen bij oorlog.

Waarom worden de mensen nu niet opgeroepen? Ik weet dat het geen oorlog is maar extra handen zijn wel hard nodig.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:36

Jadeleigh263

Ladybird
Moderator Algemeen

Marie_Anne schreef:
Citaat:
112 Noord-Holland overbelast door vragen over corona
De meldkamer van 112 is na 20.00 uur overbelast geraakt door vragen over koorts en verkoudheid, meldt de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Dat was nadat het publieksinformatienummer 0800-1351 van het RIVM was gesloten.

https://nos.nl/l/2326938
Echt, waarom doen mensen dat? Ik kan me er niets bij voorstellen... :?

Ik snap dat ook echt niet hoor! Bizar dat mensen zo doen. Bel dan de HAP ofzo, maar 112? Why