Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:05

Allemaal mooi dat je niemand wil wassen en ze in een verzorgtehuis wil stoppen, maar als er geen plek is gaat dat toch écht niet lukken :+
Idem met thuiszorg en thuisverpleging. Als er geen verpleging beschikbaar is op dat ogenblik ga je het toch echt wel zelf moeten overbruggen.

Let wel, ik heb het hier over families die in een vingerknip een opvang willen omdat het niet past "in hun privéleven". Die dus nooit zorgen voor een inschrijving op een wachtlijst, die zeuren omdat ze vrijaf moeten vragen op hun werk om de kamer te komen inrichten en/of contract te tekenen, die zuchten en steunen als het opnamemoment langer dan een kwartier duurt, die mopperen om de minste scheet die passeert.

Ik kijk al niet meer op van een telefoontje "moeders is dement en is vannacht weggelopen, ik kom haar over 10 minuutjes afzetten hoor". En ik kijk evenmin nog op van mensen die je dan verrot schelden omdat je aangeeft dat je niet zomaar een bed vrij hebt :roll:
"Ja hoor es dan breng ik ze naar de SEH dan komt ze zo maar jouw kant op". Dan heb ik - helaas - nog steeds niet om miraculeuze wijze een bed vrij...

Maar dat is wel België. Hoe het in NL allemaal geregeld zit zal nog wel anders zijn dan hier.

En het merendeel heeft het gelukkig wel goed voor elkaar en kan ik wel prima mee samenwerken.

Edot: Joolien: ik spreek nu wel over gezinnen en families waar geen bijzondere kwesties ter sprake komen zoals bij jou. Die mensen komen vaak bij ons terecht via instanties en niet via familie. Indien het niet nodig is om die familieleden lastig te vallen zullen wij dat dan ook niet doen. Maar in België geldt wel een soort "zorgplicht" naar je ouders toe, in ieder geval wel via het OCMW. Dat wordt niet overal toegepast merken we, maar de instanties kunnen er dus wel op beroepen. Als kind kan je dat, mits gegronde reden natuurlijk, wel terecht afwijzen. En dan ga krijg je dus zaken met bewindvoerders.

Qimm

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:09

Overbruggen, prima. 'fulltime' zorg verlenen tot de dood, ehm, nee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:10

Pandora2 schreef:
Niks. Wat je niet kent, kan je niet missen :+
Daarom vind ik die uitspraak '' je weet niet wat je mist '' zo geweldig. :')

Ja maar dat vind ik zo'n onzin. Hoeveel paardenmeisjes verlangen naar een eigen paard?

Cayenne, dit topic is voor mij gewoon niet de plek om uiteen te zetten waarom ik het moederschap zo geweldig vind en waarom ik graag nog een kind krijg. Bovendien is het voor iedere moeder anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:10

Sintara schreef:
Joolien schreef:
Mijn pa heeft mijn leven behoorlijk vergald, en hij heeft niet goed voor mij gezorgd. Waarom zou ik dan voor hem willen zorgen? Ik heb al genoeg zorg aan mezelf. :P

Dat is ook wel weer persoonlijk. Mijn pa heeft ook niet zo goed voor me gezorgd, hij snapte geen ene f* van mij. Maar inmiddels ben ik volwassen, kan ik wel accepteren dat niet iedereen perfect is en hij op zijn manier wel zijn best heeft gedaan. Als hij mijn hulp nodig heeft mag hij het me altijd vragen.. En dan wel netjes, én alsjeblieft zeggen. Dat dan weer wel.
Ouders kan je ook opvoeden :Y) .

Tuurlijk is het persoonlijk, ik heb dan ook geen contact meer met hem. Hij is zo'n 'gevaarlijke' narcist ;)

Mijn moeder heeft ook wel eens aangegeven dat het misschien iet de slimste set is gweest om met mijn pa kinderen te nemen. Maar in die tijd was de verwachting zo groot, dan wist je niet beter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:09

Qimm schreef:
Overbruggen, prima. 'fulltime' zorg verlenen tot de dood, ehm, nee.

Ik heb het dus wel degelijk enkel over overbruggingsperiodes tot er een plekje vrij komt, niet levenslang :D Er zijn maar weinig mantelzorgers die dat kunnen en willen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat dat soms niets eens de beste oplossing is voor de zorgbehoevende in kwestie!

@ lieveli: Wel fijn om te horen dat het moederschap jou zo goed bevalt maar dat je je heerlijke gevoel voor humor nog steeds niet kwijt bent geraakt :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:20

Ik snap zeker wel dat een kind je leven kan verrijken :j En dat het echt wat toevoegt. Alleen vind ik de nadelen zwaarder dan wat het je 'oplevert', en kies ik er voor om er niet voor te gaan. Ik heb ook laatst een hele gezellige avond gehad bij een vriendin met haar man en twee dochters (4 en 2). Leuke meiden hoor, we hebben zelfs met z'n drietjes op de bank een boekje gelezen :)) Maar ik zie mezelf niet als moeder en wil zelf ook niet de (levenslange!) verantwoording en zorg dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:25

Ik sta er niet meer zo faliekant weigerachtig tegenover dan in het begin van deze topics, maar mijn gevoel en verstand staan wel nog steeds op 1 lijn dat het gewoon geen slim idee is. De dingen die ik dan moet opofferen, dat heb ik er niet voor over.

De tijd ervoor vrijmaken is het punt niet. Ik ga dan echter wel minder verdienen, wat inhoudt dat ik de paarden weg moet doen of dat op een heel laag pitje zetten. Om over sparen nog maar te zwijgen. En DAT heb ik er absoluut niet voor over. Dat is een opoffering die ik er nooit of te nimmer voor over heb. Met mijn huidige aantal uren heb ik EN tijd genoeg voor de paarden EN voor mijn partner EN ik kan sparen.

We vinden het trouwens nog steeds beide prima zoals het nu is, dus het is ook geen loodzwaar gewicht meer in onze relatie. We zien er allebei de voordelen van. We hebben ons ideale evenwicht gevonden, en dat is ons meer waard dan zo'n ukkepuk :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:28

Haha mijn ouders waren altijd heel faliekant tegen kleinkinderen. Moesten ze niet, hoefden ze niet, wilden ze niet. Snap ik ook wel, ze hebben niet echt toffe voorbeelden om zich heen. Dus dat ik geen kinderen wil vonden ze priiiima. Maar nou heeft mams ineens de omakriebels geloof ik :oo Paps moet er nog steeds niet zoveel van weten, hoewel hij wel een gewéldige opa zou zijn. Dat is het enige wat ik jammer vind aan geen kinderen krijgen, ik had wel graag mijn ouders als opa en oma gezien. Maar ja, om daar nou kinderen voor te nemen.. Nah :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:34

Geen idee of mijn moeder het zou zien zitten. Die heeft nog steeds ondersteunende zorg voor mijn broer. Hij is gehandicapt maar woont wel grotendeels zelfstandig. Mama heeft net jaren voor mijn grootouders gezorgd. Mijn opa is thuis overleden, mijn oma is dan flink beginnen dementeren en zelfs als ze in het rusthuis was ging mama dagelijks langs om te helpen met eten geven, zorgen etc. Ze is er zelfs vervroegd voor op pensioen gegaan, terwijl ze altijd een workaholic was.
Vlak voor het overlijden van oma heeft ze borstkanker gehad, is er godzijdank wel van hersteld. En dan heeft ze mij en mijn broer sedert 1989 ongeveer opgevoed als alleenstaande moeder (papa was wel nog in beeld maar de omgangsregeling in die tijd was maar povertjes).
En ik heb het haar als puber absoluut niet makkelijk gemaakt... Dus als zou ze het willen, ergens gun ik het haar met hart en ziel dat ze nu gewoon eindelijk eens kan genieten!

Mijn schoonouders... schoonpa is op pensioen maar zie ik niet als goede opa. Hij zal het wel allemaal heel goed bedoelen maar nee. Heb er geen goed buikgevoel bij. Schoonmoeder werkt nog en geeft zelf aan dat het voor haar niet hoeft en ALS er al komen, dat we op haar niet moeten rekenen om steevast oppas te spelen.

Dus nee, ik denk niet dat ze er rouwig om zijn dat wij niet voor nageslacht gaan zorgen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:37

Mijn ouders zouden het geweldig doen als opa en oma. Maar daarvoor moeten ze maar bij mijn broer wezen. En nee, voor hem en vriend ga ik absoluut geen draagmoeder spelen, grootste gruwel van een kind krijgen :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:42

Mijn moeder deelde laatst al een oma-plaatje op Facebook... en ik ben de oudste van 3 dochters. (22, 19 en 14 zijn we)

Denk ook dat de verwacht oma te worden. Ook van “mijn kinderen”. Ze is ook heel gek op baby’s en kinderen. Ik niet helaas voor haar. :=

Als vriendinnen van haar oma worden dan is dat ook groot nieuws en geweldig enzo. Voel me dan zowaar schuldig. :=

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:46

Berdien schreef:
Ik snap zeker wel dat een kind je leven kan verrijken :j En dat het echt wat toevoegt. Alleen vind ik de nadelen zwaarder dan wat het je 'oplevert', en kies ik er voor om er niet voor te gaan. Ik heb ook laatst een hele gezellige avond gehad bij een vriendin met haar man en twee dochters (4 en 2). Leuke meiden hoor, we hebben zelfs met z'n drietjes op de bank een boekje gelezen :)) Maar ik zie mezelf niet als moeder en wil zelf ook niet de (levenslange!) verantwoording en zorg dragen.

Precies dit! En het feit dat ik nu zo geniet van alle tijd die ik in mijn dieren steek en dat wil ik echt niet inleveren.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:49

Ik moet nog steeds verplicht baby- en kinderfoto's kijken die mijn moeder haar vriendinnen sturen van hun kleinkinderen. Dat er van mijn kant geen kleinkinderen komen, snapt ze inmiddels (of ze het ook accepteert is vraag twee), maar dat ik die foto's niet hoef te zien komt niet over.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:02

Mijn moeder heeft al 2 kleinkinderen en is daar heel blij mee. Zij heeft liever dat ik gelukkig ben, dan dat ze nog meer kleinkinderen krijgt gelukkig :P

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:03

Mijn ouders adviseren ons om geen kinderen te nemen maar mijn moeder is wel een beetje teleurgesteld dat ze geen kleinkinderen heeft. Zeker omdat haar vriendinnen wel voor hun kleinkinderen kunnen borduren, oppassen en shoppen etc.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:06

Mijn moeder heeft er 3, plus die 3 harige op 4 pootjes van mij.
Gok dat er vd jongens ook nog wel kinderen komen tzt, die zijn nog jong (22) dus die hebben nog even. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:10

lieveli schreef:
Pandora2 schreef:
Niks. Wat je niet kent, kan je niet missen :+
Daarom vind ik die uitspraak '' je weet niet wat je mist '' zo geweldig. :')

Ja maar dat vind ik zo'n onzin. Hoeveel paardenmeisjes verlangen naar een eigen paard?

Cayenne, dit topic is voor mij gewoon niet de plek om uiteen te zetten waarom ik het moederschap zo geweldig vind en waarom ik graag nog een kind krijg. Bovendien is het voor iedere moeder anders.

En vaak gaat het dan bij die paardenmeisjes ook fout eens ze beseffen wat de zorg voor een eigen paard allemaal inhoudt :+
Tenzij je 'm op volpension zet, dan heb je speling en vooral de lusten uiteraard. Maar een kind kan je volgens mij niet zo snel in vol pension zetten...

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:18

Mijn ouders zouden het ´best leuk´ vinden over een jaar of tien, ze hebben daar nu echt geen tijd voor zeggen ze tegen iedereen. Heel fanatiek zijn ze dus gelukkig niet.
En dat is maar goed ook, want ik ben niet zo enthousiast en van mijn broertje zou niemand het gek vinden als hij aseksueel of homo blijkt te zijn.. Is met 23 jaar nog nooit verliefd geweest ofzo

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:23

Cayenne schreef:
Mijn ouders adviseren ons om geen kinderen te nemen maar mijn moeder is wel een beetje teleurgesteld dat ze geen kleinkinderen heeft. Zeker omdat haar vriendinnen wel voor hun kleinkinderen kunnen borduren, oppassen en shoppen etc.

Ze kunnen dan toch pleeg/stief-kleinkinderen nemen?
Vriendinnen van mij hadden vroeger ook.
Zijn veel meer echtparen zonder kleinkinderen die opa en oma spelen voor kleinkinderen zonder opa en oma :j

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:30

BarbaLala schreef:
Het werkt drempelverlagend.
Daarbij, waarom het nemen van kinderen subsidiëren?
Het zou andersom moeten zijn.

Joh meen je dit nou serieus? Ik ken echt niemand die dit überhaupt heeft meegenomen in de overweging om kinderen te krijgen. Bovendien is het maar een fractie van wat kinderen kosten. Ben benieuwd naar de reden waarom het andersom zou moeten zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:32

Er zijn best veel plekken waar je vrijwilligerswerk kan doen met kinderen :j
In Rotterdam heb je geloof ik de Voorleescentrale ofzoiets. Daar gaan vrijwilligers langs bij gezinnen met kinderen die een taalachterstand hebben om ze te helpen met Nederlands. Schijnt fantastisch te werken en de kinderen vinden het super leuk.

Edit: het is trouwens leuk hoor, op Facebook, bij dat artikel. Deeltijd studeren kan niet bij elke studie en op een normale baan heb je recht op *waslijst aan dingen*
Volgens mij moeten een paar mensen even arriveren in de praktijk... Ik vind het nog steeds een willen-willen verhaal zonder rekening te houden met je omgeving :n

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:43

BarbaLala schreef:
Cayenne schreef:

Ze kunnen dan toch pleeg/stief-kleinkinderen nemen?
Vriendinnen van mij hadden vroeger ook.
Zijn veel meer echtparen zonder kleinkinderen die opa en oma spelen voor kleinkinderen zonder opa en oma :j

Volgens mij hebben ze daar nooit over nagedacht (ik ook niet trouwens :P ).
Kan het idee idd wel eens opperen!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:43

@Magrathea Ik ben nu heel erg benieuwd naar jouw reactie!
Kan het artikel alleen niet vinden op Facebook. _O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:00

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:10

Ja het werkt, ik ga eens ff lezen :D