Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:50

Supervixen schreef:
Net ook weer hardgelopen. Ging niet super, maar ook niet heel slecht. 6 km in 35 min precies. Ik kon alleen mijn warmte niet goed kwijt, had allemaal van die kleine vochtbultjes. Heb ik nog nooit gehad met hardlopen, alleen afgelopen zondag, toen had ik het ook na het lopen in de regen.

Dat klinkt vervelend! Gaan ze wel snel weg?

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 05:36

Na het hardlopen spring ik onder de douche en nadat ik me heb afgedroogd zijn ze wel weg of bijna weg gelukkig.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:41

oh dat is wel rot Supervixen. Wel fijn dat ze snel weg zijn.

Na een week niet lopen. Geen motivatie gevonden en vrij druk gehad. Gisteren weer mee gelopen met mijn hardloop groep. Lekker intervallen met wat heuveltjes en dat ging wel prima. In een half uur 4.4 km gelopen dus best tevreden :)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:18

Ik meld mij ook. Loop nu 2 tot 3 keer per week. In het begin kon ik met veel moeite 5 km lopen. Gisteren zat ik toch al aan 7,5 km. Ik probeer op te bouwen naar 10 km, maar merk dat mn tijd ook beter wordt, dus combinatie van beiden.
Eerste km loop ik echt traag! 6m40 per km. Daarna aan 6m20 per km.

Bedoeling is dus 10 km te lopen, daarna tijd naar 6m per km :-)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:15

Klinkt goed :) Volgens mij kan je -als je 7.5 kan- ook 10 km. Hoe hou je je snelheid bij? Gewoon met je mobiel?

Ik ben niet zo bewust bezig met opbouwen. Ik loop af en toe hard naar mijn werk of van werk naar huis. Ik hoor wel van veel mensen dat de 21 km dan wel eens rauw op mijn dak kan vallen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:19

Tussen 7.5 en 10km zat voor mij nog echt wel veel verschil hoor!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:44

Het klopt, voor de halve marathon train je tot 16km en voor de hele 36... Weet niet precies hoe het werkt, maar weet wel uit ervaring dat het zo werkt :)

(al durf ik er nu pas op te vertrouwen, 7 halve verder ;))

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:45

21 km lijkt mij in elk geval een enorm eind :D
Ga je nog wel volgens een plan toewerken naar deze afstand?

Espiga, klinkt hetzelfde als mijn traject.
Ik heb mijn "doel" bereikt, nu wil het in stand houden en proberen iets sneller te lopen, vooral op korte afstanden mijzelf wat meer pushen.

Veel verder als 10km lopen trekt mij niet zo, ik merk nu dat ik zo tegen de 10 km er ook wel weer klaar mee ben voor die dag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 06:56

Dat heb ik ook, 10km is voor mij ook zat.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:10

Romyv schreef:
Het klopt, voor de halve marathon train je tot 16km en voor de hele 36... Weet niet precies hoe het werkt, maar weet wel uit ervaring dat het zo werkt :)

(al durf ik er nu pas op te vertrouwen, 7 halve verder ;))

Dat is maar net waar je voor kiest. Een halve marathon afstand is een goed trainbare niet belastbare afstand dus wil je een beetje tijd wegzetten zal je waarschijnlijk tot voorbij die afstand van 21km trainen. sterker nog goede 10km lopers trainen vaak duurlopen met tempoblokken van een 18-20km.
En voor mijn eerste marathon dacht ik ook dat ik een duurloop moest doen van 32km. Maar als je dergelijke afstanden op marathon tempo loopt breek je meer af dan dat je opbouwt, of te wel je verschiet je kruid alvorens de wedstrijd daar is. Tegenwoordig train ik eigenlijk nooit langer dan een twee uur, of te wel maximaal 25-27 km. maar dus wel met flinke tempoblokken.
Herstel gaat dan sneller dan na te lange duurlopen waardoor je de rest van de week meer en intensiever je kunt trainen. Weekomvang en hoe de intensiteit van de trainingen zijn verdeeld zijn veel belangrijker dan de lengte van die ene duurloop.
Ook voor ultra's doe ik dus geen langer duurlopen. Soms plan ik wel een 30plus trail, maar dat is dus niet gedaan omdat ik denk dan beter voorbereid te zijn maar gewoon omdat ik het leuk vind en je van traillopen in het algemeen ook heel snel hersteld dus dat het niet ten koste gaat (o0f ik ieder geval maar beperkt) van de trainingen.
Heb zelf sinds da tik op deze manier ben gaan trainen mijn tijden behoorlijk aan kunnen scherpen. (marathon tijd van 3hr30 terug gebracht naar 3hr16)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:12

Hinke schreef:
Klinkt goed :) Volgens mij kan je -als je 7.5 kan- ook 10 km. Hoe hou je je snelheid bij? Gewoon met je mobiel?

Met runtastic app :-)

Ik heb in het verleden ooit 1 of 2 keer 10 km gelopen en toen dacht ik ook, pff dit is wel genoeg. Maar nu merk ik dat mn opbouw anders is, en dat ik meer 'geniet' van het lopen. Dus we zien wel. 10 km is eerste doel en dan snelheid verbeteren of langere afstand. Ik vind het wel cool om een afstand van 15 km ofzo te kunnen lopen. Maar toch moet eerst de snelheid wat omhoog. Kan me niet voorstellen dat ik zo effe anderhalfuur ga lopen. Ik denk toch max een uur of een uur en tien minuten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:27

Ik weet niet of ik ooit tot een halve marathom kom. Dan gaat er toch echt veel meer en bewuster trainen inzitten. Nu ben ik echt een recreant.

Ik ben pas weer van 5 naar 10 gaan opbouwen en dat was een makkie, van 6 naar 7.5 en toen gelijk al 11! Maargoed, wel in een rustig tempo.

Van de week weer interval gedaan. En daarmee heb ik nu wel weer eens een km in 6 min kunnen lopen.
Nu in Zweden, schoenen zijn mee!

Ik loop trouwens met Endomondo, al 3 jaar, dus kan zo leuk de statistieken bijhouden.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:42

Wat een afstanden zie ik hier voorbijkomen, kan me niet inbeelden dat ik ooit 25km ga lopen :D knap hoor als je daarnaartoe kan werken!

Ben gisteren ook weer geweest. Geprobeerd trager te lopen maar toch weer op 10.2km/h gemiddeld uitgekomen.. Heb m'n blokje wel iets vergroot en nu zo'n 2.5km gelopen. Voelde best ok :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:08

Decathlon geeft nu een gratis hardlooptraining voor beginners, van 0 naar 5km in 12 weken. Volgens mij kan je je bij elke vestiging inschrijven. Best leuke actie :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:00

Ik zit nog steeds met mijn kuit.. Begin te denken dat het misschien een peesontsteking is. Heb er nu ook in het dagelijks last van als ik gewoon loop, vooral bij trappen.
Ik twijfel om toch naar de huisarts te gaan.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 21:02

He wat vervelend. Je kan altijd even bellen voor advies, dan weet je in ieder geval of je het beste rust of lichte belasting kan geven.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:10

Hier vandaag met de joggingclub een nieuwe route uitgetest. Helaas lag het tempo deze keer wel erg laag (ik denk maar 8 km/u) en voorbijsteken konden we niet, want we kenden de route nog niet.

Zondag es proberen mee te lopen met één van de 11 km/u lopers, ofwel 10 km aan rustiger tempo.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 22:57

Maanlicht schreef:
Ik zit nog steeds met mijn kuit.. Begin te denken dat het misschien een peesontsteking is. Heb er nu ook in het dagelijks last van als ik gewoon loop, vooral bij trappen.
Ik twijfel om toch naar de huisarts te gaan.

Zeker mee naar de huisarts gaan en liefst verwijzing sportarts aanvragen!
Ik heb ong 8 maanden met enkelklachten gelopen die maar niet over wilden gaan. Het werd ook belemmerend in dagelijkse activiteiten, fietsen/traplopen/wandelen was echt rot. Op echo bleek dat mijn hiel vol met vocht zat. Ontstoken achillespees, botvliesontsteking en geïrriteerde enkelbanden. In december heb ik een injectie gehad en bij sportfysiotherapeut gerevalideerd. Had ik echt na drie maanden moeten doen ipv acht.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 23:05

Lijkt me echt balen als je een blessure hebt. Ik heb tot nu toe nooit langer dan een week een pijntje gehad na het lopen. Was vaak een misstap en na een weekje rustig wandelen kon ik weer verder.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 12:13

Maanlicht, vervelend zeg. Als het na 2-3 weken nog steeds niet weg is, zou ik ook even naar de HA gaan.

Het decathlon-jasje is binnen. Twijfel nog over de maat, maar verder perfect. Dun, geen klittenband, aan de zijkanten open met ventilatiegaas, goede reflectie en mijn telefoon past in mijn zakje :D
En vandaag gelopen met mijn sportwatch, ook helemaal blij mee. Heel fijn om even snel op je pols te kunnen zien hoe het ervoor staat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 15:50

Vandaag afgesproken met iemand van de loopclub om samen met mijn paard te gaan hardlopen.

Ik vind mijn paard altijd zo traag lopen, had haar snelheid ingeschat aan 7,5 à 8 km per uur. Medeloopster had echter horloge met snelheidsmeter, en wat blijkt? We lopen zo tussen de 11 en 13 km/uur, en da's dan nog op de rustige momenten.

Hoeveel ze liep als ze vrolijker werd, geen idee, want toen moest mijn collega afhaken, ging haar te snel. Wel fijn dat ik met gemak zo'n tempo aankan, hoewel ik amper 5 maanden hardloop.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:44

Heey, mag ik jullie om raad vragen?

Ik loop nu 2 jaar hard. Niet heel intensief, e ene maand meer dan de andere, maar gemiddeld 2x per week. Ongeveer 5km in 31 minuten, dus niet heel slecht vind ik.
In mei ben ik met mijn man op vakantie geweest naar Aruba en daar ook geprobeerd hard te lopen, waar ik na 400m pijn in mijn zij kreeg. Ben doorgelopen, maar het zakte ook niet en uiteindelijk kon ik niet meer rechtop lopen en ben ik naar huis gestrompelt. Nog 2x geprobeerd, maar steeds hetzelfde resultaat, ook niet meer geprobeerd er doorheen te lopen. Daarna op vakantie op de band gelopen, wat veel beter ging.
Toen heb ik het gewijt aan de warmte, maar sindsdien heb ik altijd last van mijn zij met lopen en kom ik nauwelijks meer vooruit. Of ik nou op nuchtere maag loop, na het eten, een paar uur ertussen. Veel drinken (trainer dacht wellicht gebrek aan hydratie), helpt allemaal niet.
Ik doe hiernaast ook aan crossfit, wat ook intensief is. Dan heb ik nooit pijn in mijn zij, tenzij we moeten hardlopen als warming up (700m of 2x 700m).
Wegademen oid heeft allemaal weinig effect tot nu toe.
Over 2 weken heb ik me ingeschreven voor een wedstrijd, maar ik zie er als een blok tegenop... Herkent iemand dit? Iemand tips misschien?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:24

Ik herken het niet, klinkt wel supervervelend!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:53

secrible herken het niet als zodanig. Een hel enkele keer tijdens een wedstrijd weleens steken in de zij en dan weet ik voor mezelf dat ik beter/volledige uit moet ademen.
Heb weleens gelezen dat de steken in de zij uit spaninning in het middenrif vandaan kwam en dat je op een bepaalde voet zou moeten uitademen. Maar ik heb me er verder nooit in verdiept.
Hwn dat is een mooi tempo maar tussen 11 en 13km/hr is natuurlijk wel een heel groot gat. Ter vergelijk mijn rustig duurloop tempo is 12km/hr en als ik een uur op 13km/hr moet lopen heb ik daar een hele stevige training aan. Als de snelheidsmeter op actuele snelheid staat krijg je som een heel vertekend beeld. Heb hem zelf daarom op gemiddelde snelheid van huidige ronde staan en dat is heel betrouwbaar. Kijk ik daarna op mijn computer voor mijn topsnelheid dat verbreek ik iedere training een wereldrecord.
Zit nu overigens te wachten op de halve finale 100m van het wk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:07

Kom hier even binnenvallen, heb namelijk een vraagje voor jullie.
Heeft een van jullie ervaring met een hartslagmeter zonder band? En welke zouden jullie aanraden?