Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:57

Ik noem het vaak "hardsjokken" :')

Het interesseert mij ook niks, genoeg mensen die heel hard kunnen lopen, heel knap, ik kan het niet, maar wel harder en langer dan iedereen op de bank *\o/* Ik loop echt voor mezelf en het plezier idd. Heerlijk door het bos, kan mij het schelen hoe hard of zacht ik ga.

Iemand op de vereniging noemde het wel mooi "ik ben niet goed in snel, wel in lang", dat vond ik wel een mooie (en da's ook weer relatief, haha). Al vind ik iedereen die op zijn/haar manier beweegt geweldig.

Ook wel leuk om dat weer over te brengen, er liep zaterdag iemand met de groep mee die nog niet zo lang lid was, oudere man, wel fit, maar die trok het tempo niet helemaal. Ben er gewoon heel rustig naast gaan lopen, we bleven een eindje achter de groep, maar die komen je dan gewoon weer "ophalen". Voelde hij niet zo de druk om mee te gaan en toen werd de hartslag al lager en ging het een stuk beter. Maakt gewoon niet uit weetjewel.

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:59

Hardsjokken _O- Geweldig.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:48

Mijn hersenen maken daar met snel lezen artisjokken van, absoluut niet passend in het verhaal :')

@Befunny, jij hebt ook de trailrugzak van Evadict toch?
Moet jij ook zo hard lurken om water eruit te krijgen?
Ik verbaasde me daar echt over, of doe ik iets fout :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 15:01

Karin_deB schreef:
Mijn hersenen maken daar met snel lezen artisjokken van, absoluut niet passend in het verhaal :')

@Befunny, jij hebt ook de trailrugzak van Evadict toch?
Moet jij ook zo hard lurken om water eruit te krijgen?
Ik verbaasde me daar echt over, of doe ik iets fout :')

Ik gebruik nog mijn oudere waterzak, die nieuwe ligt in de kast.
Maar ik laat het lucht er helemaal uitlopen door de zak gevuld met water tot hoeveel ik wil. Op zijn kop te houden. Het schuifje open te zetten van het drinktuutje en dan het lucht eruit te knijpen en het tuitje ook in te knijpen en er water uit komt. En ik drink dan gelijk een slok dan zit er water in de slang en hoef ik niet enorm te lurken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:23

Ik ga het morgen proberen, dank!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 22:43

Hier met de loopgroep gelopen. En afscheid van begeleidster.
We hebben een piramide interval loop gedaan. Ook wel weer eens leuk.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 06:10

Hier ook een hardsjokker. Hoewel gisteravond met de hardloopclinic het niet tegen viel. Was telkens 6'min heen rennen en dan 5'min terug en dat telkens beide kanten op een minuut minder. Lekker gelopen wel en goed voor snelheidsinschatten. Leuk!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 06:49

:wave:

Lekker belangrijk wie welk doel heeft, sommige mensen gaan wel voor tijd en dat is ook helemaal prima.

Na de 50k wil mijn man trainen voor de marathon onder de 4 uur, dat is eind van het jaar gepland. Ik train met hem mee, geen idee of het lukt en of ik het leuk vind om daar de focus op te leggen, maar als het lukt dan is dat toch een fantastische mijlpaal en ik geniet ik daar net zo van als een mooie trail met gezellige gesprekken onderweg. Als het niet lukt dan is dat ook prima en ben ik blij voor hem.

Doe gewoon lekker waar je blij van wordt, er is altijd iemand beter, mooier, slimmer, sneller. Lekker boeiend, als je maar geniet, ook van de trainingen.

Hier gisteravond keurig volgens plan om 20 uur vertrokken. Het was warm! En ik heb heerlijk gelopen, mijn hoofd zat zo vol met 2 dagen werk en dan werkt lopen heerlijk. Ben niemand tegen gekomen (denk ik :D), het was windstil en helder.

Je hebt alt tips voor het klotsen gekregen Karin, is echt zo gepiept en scheelt een boel lawaai onderweg :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 06:54

Inderdaad lekker belangrijk hoe hard je gaat, je gaat in ieder geval!

Ik heb gisteravond een rondje gelopen in mijn hemdje met lampjes. Gekke combi zo eind september.
Benen hadden er zin in! Mijn voet speelde wel op, maar minder dan in het bos, dus ik ga straks op het fietspad in het bos lopen.

Ik heb er uiteindelijk een korte interval van gemaakt, met 4x200m en 2x400m, 6.5km in totaal.

Heerlijk om niemand tegen te komen Ninus, dat is zo rustgevend!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:18

@ninus, het is ook zeker niet zo dat ik vind dat alleen maar voor je plezier lopen oké is ofzo, ik vind het heel gaaf als andere mensen zulke prestaties neer kunnen zetten, kan ik ook echt van genieten als het dan lukt voor hen. Maar vooral voor mezelf vond ik het wel fijn om te ontdekken dat je dat dus ook gewoon los kan laten, dat vond ik eerst wel wat lastig en dat werkte toen best frustrerend als in "ik kan het niet".

Tof als je dat zo samen kan doen, lopen jullie dan ook echt hetzelfde tempo in een training?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:34

Ik wil beslist sneller worden. Ook al heb ik niet direct wedstrijdambities, maar nu een loop doen betekent dat iedereen op mij moet wachten omdat ik de laatste zal zijn. En ik wil me niet schamen. Dus zoiets doe ik pas als ik in de middenmoot kan eindigen en zeker niet laatste zal worden.
Ik kan nu ongeveer sinds begin augustus ietsjes meer, daar ben ik al heel erg blij om. Want het is nog steeds niet pijnvrij, maar ik wil uiteindelijk ook echt wel wat meer tempo er in hebben.
Ik probeer de suggesties van Garmin te volgen en als het dan te zwaar is, dan geef ik er een eigen draai aan, maar ja, Garmin weet niet van pijn.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:35

Wat een heerlijke loopjes Ninus en SV. Kan er ook altijd van genieten als ik bijna niemand tegenkom in de ochtend.

En in de training wisselt ieders tempo. We lopen op een rondje van ongeveer 500 meter, dus we komen elkaar weer tegen. En tempo ligt behoorlijk uiteen. Dat maakt voor niet uit en maakt het juist leuk. Voor de training van gisteren liepen we bijvoorbeeld heen 6 min en dan draaiden we om en moesten we ik 5 min precies op dezelfde plek terug zijn. Hoe hard je dan loopt doet er niet toe, je eindigt op dezelfde plek met z'n allen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:00

Ik train ook wel bewust op tempo. Vind lange afstanden leuk en ga dan ook op gevoel, maar doe ook specifiek trainingen om sneller te worden en mijn PR op een bepaalde afstand te halen.

Maar uitspraken als: als je niet X tempo loopt, loop je niet hard, zegt meer over de persoon die zulke uitspraken doet, dan over degene die dat tempo niet haalt. Ieder zijn doelen en uitdagingen en ook degene die zulke uitspraken doet zal ook niet de snelste van de wereld zijn, dus hou dan je commentaar voor je denk ik dan.

Mooie ambitie Ninus, leuk om samen naar toe te trainen.
Suliko, veel plezier en succes zondag. Beter voorbereiden kan altijd, maar zo te lezen ben je er klaar voor.

Ik heb ook weer een nieuw doel gekozen, ik ga eind november meedoen aan een trail van 50km op de Utrechtse Heuvelrug. Vroeger vond ik dat soort afstanden bizar ver klinken, nu lijkt het gewoon wel haalbaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:13

Nou, ik vind 50km echt ver klinken ja, dat doe ik wandelend al niet eens. Dus hardlopend zeker niet. Haha. Maar hoe lang doe je dan over zo'n trail?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:45

Ligt aan de omstandigheden, het weer, de zwaarte van het parcours, het aantal hoogtemeters, de hoeveelheid modder, enz.
Over mijn 50kms in Nederland heb ik ongeveer tussen de vijf en half en zes en half uur gedaan.

Maar de zevenheuveletrail vorig jaar, 42km met 1200hm in barre omstandigheden heb ik geloof ik ook bijna zes uur over gedaan.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 27-09-23 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:47

Echt wel tof hoor, die afstanden trailen! Gisteren sprak ik met iemand die een 52 in Zwitserland had gelopen. Ooit kom ik daar ook een keer. Moet wel m'n leven en lijf er iets beter voor geschikt zijn. Nu eerst maar de 8 zondag :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:14

Zo. Een marathon gelopen met 320 hoogtemeters. De laatste 5km gingen ruk, maar toch gelukt. Tijd is exclusief een paar (plas en foto)pauzes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 15:58

Zo, flinke loop weer. Mooie foto's, genieten zo in de ochtend.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:55

Wat een prachtige foto's supervixen!

Ik heb bij een loopje een keer een t shirt gekregen met de tekst run to relax. En zo is het voor mij.

Tijdens de miliary van Boekelo zat ik eens naast een internationale ruiter. Ik was echt onder de indruk van de wedstrijd. Die ruiter zei dat het op ieder niveau hetzelfde spel is. Als je maar plezier hebt.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:08

Mooie loop SV! Prachtige foto's ook.

En mooi gezegd judenjul

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:18

Dat is het judenjul, plezier staat voorop. En een beetje afzien af en toe :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:19

Knap gedaan weer @SV. Mooie plaatjes ook weer erbij. Succes met taperen de komende tijd...

Ik heb vanmiddag even een rondje gelopen, toen ik mijn zoontje naar kickboksen had gebracht. Ik moest een pakketje wegbrengen, dus eventjes naar het pakketpunt gerend en daarna nog een paar km aan vast geplakt. Was fijn :)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:21

Judenjul, mooi gezegd!
Leuk dat je dat shirt zag!

Sv, wow gaaf dat je zo maar even een marathon loopt, prachtige foto's zeg!
Hopelijk zit het jullie allemaal mee op 14 oktober, ik duim voor goed weer!

Lieke, wat gaaf dat je 50km gaat trailen!
Ik vond 42km al een beste afstand op een trail, maar jij gaat dan nog even 8km verder, stoer zeg!

Ninus, mooi doel zeg van jou man, en leuk dat jij mee traint!
Heerlijk dat je een lekkere rustige loop had.

Het gaat gelukkig vandaag al weer wat beter met de spierpijn, heb er al weer wat kilometers op zitten.
En kreeg vandaag een mailtje, dat de inschrijving geopend is voor de marathon van Rotterdam *\o/*
Ik heb mezelf meteen ingeschreven!
Een trail loop ik om vooral van de omgeving te genieten, de natuur, de gezellige sfeer, de rust.
Dan let ik niet echt op de tijd.
Maar Rotterdam heeft natuurlijk niet zo veel mooie natuur om naar te kijken ;)
Dus dan ga ik wel proberen om zo snel mogelijk te lopen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:08

Ik denk dat je daar een hele mooie tijd gaat neerzetten Ieris!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 21:52

Ieris jij bent echt een topper hoor.
Je gaat letterlijk als een speer :j

Musli toch lekker gelopen.

JudenJul, zo is het _/-\o_

Ik heb weer X-Core gedaan en volgens Garmin heb ik 40 uur herstel. Is echt pittig ook wel. Maar ik hoopte om toch vrijdag een loopje te doen _O- hopelijk kan ik met wat extra rust die tijd versnellen.