Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:55

Damned schreef:
Ik ben niet tegen kinderbijslag, omdat ik vind dat kinderen met voldoende inkomen moeten kunnen opgroeien, en sommige kinderwensen zijn blijkbaar te groot om eerst rationeel na te denken over
inkomsten en uitgaven (en kinderen zijn ook gewoon waanzinnig duur) maaarr ik vind wel dat kinderbijslag begrensd zou mogen worden, dus geen bijslag voor mensen die boven een bepaald inkomen zitten.

Waar ik me wel over verbaasde is dat men blijkbaar ook nog eens iets van een 1250 euro kraamgeld krijgt erbovenop in BE :wow:



Precies dit. Laat kinderbijslag afhangen van het loon van de ouders.
Vanaf 4 stuks wordt het hier in belgie echt interessant qua kinderbijslag. Als ik zie hoeveel echt welstellende gezinnen ( dokters en advocaten ) 4 of meer kinders op de wereld zetten, en dus een flinke som elke maand op hun rekening krijgen... en dit voor 18 jaar lang :wow:
Dan kan dit geld beter besteed worden aan jan modaal die het bijlange na niet zo breed hebben.

Plus inderdaad het kraamgeld er ook nog eens bovenop :+
En nog maar te zwijgen over de belastingaftrek en andere voordelen :x

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:57

Ach dat “je krijgt er zo veel voor terug” kan ik ergens wel inkomen :+
Zo denken wij immers vaak ook over paarden. Ze vreten al je geld op, zijn echte zorgenkindjes als ze ziek worden en kakken de hele dag door :D
En toch zijn ze het waard. Waarschijnlijk denken mensen ook zo over snotblagen. :+

Urbanus

Berichten: 44978
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:59

Hier gaat de kinderbijslag op de spaarrekening van 2.0 maar om het nou een flinke bron van inkomsten te noemen :') Minder dan 80 euro per maand, nounou. Ik kom er mijn bed niet voor uit. Maar ik ben wel verplicht het af te nemen.

En ja, mijn baby voegt wat toe aan mijn leven. Ik vind het echt héél leuk, anders zouden we niet zo snel voor nummer 2 gaan.

Captain

Berichten: 21450
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:59

lieveli schreef:
En ja, mijn baby voegt wat toe aan mijn leven. Ik vind het echt héél leuk, anders zouden we niet zo snel voor nummer 2 gaan.


Dat zeggen ze allemaal maar wát voegt het dan precies toe? :)

Captain

Berichten: 21450
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:00

Liesje1611 schreef:
Ach dat “je krijgt er zo veel voor terug” kan ik ergens wel inkomen :+
Zo denken wij immers vaak ook over paarden. Ze vreten al je geld op, zijn echte zorgenkindjes als ze ziek worden en kakken de hele dag door :D
En toch zijn ze het waard. Waarschijnlijk denken mensen ook zo over snotblagen. :+


Haha eens! :D Al zorgt een paard voor mij voor pure ontspanning, mijn ei kwijt kunnen, lekker kunnen verzorgen maar na 2 uur weer in de wei zetten en het hem weer zelf uit laten zoeken. :D

Urbanus

Berichten: 44978
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:02

Captain schreef:
lieveli schreef:
En ja, mijn baby voegt wat toe aan mijn leven. Ik vind het echt héél leuk, anders zouden we niet zo snel voor nummer 2 gaan.


Dat zeggen ze allemaal maar wát voegt het dan precies toe? :)


Ik vergelijk het vaak met het gevoel dat je hebt als kind wanneer je wakker wordt en jarig bent. En dat gevoel elke dag. Maar het verder uitleggen heeft geen zin, want het zit er in of niet.

Hilli

Berichten: 22953
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:07

Tsja, 80×12×18 is wel net even meer dan €17.000 waar 2.0 niks voor hoeft te doen. Als je het wegzet, kan 2.0 er overigens wel wat mee doen: lijkt me een mooi bedrag om een vervolgopleiding van te kunnen betalen!

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:08

Ik hoor hier altijd dat het de kinderen van nu zijn die later gaan werken om ons pensioen te betalen.

Als ik zie bij de buren dat hun kinders nog niet eens hun boterhammen zelf willen smeren ( 15+ )
.... dan vrees ik dat er door diezelfde kinderen later ook niet heel veel zal gewerkt worden en ik gemiddeld naar mijn pensioen zal kunnen fluiten :') :+

Iets meer dan 1000 per maand vanaf 4 hier in belgie... reken maar eens uit over een periode van 18 jaar :=

Urbanus

Berichten: 44978
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:14

Hilli schreef:
Tsja, 80×12×18 is wel net even meer dan €17.000 waar 2.0 niks voor hoeft te doen. Als je het wegzet, kan 2.0 er overigens wel wat mee doen: lijkt me een mooi bedrag om een vervolgopleiding van te kunnen betalen!


Daarom zetten we het vast. Ik heb trouwens even gespiekt voor het exacte bedrsg, ieder kwartaal 200 euro. Maar ja, weigeren kan niet.

Er zijn ook mensen die zorgtoeslag nodig hebben of op hun huurtoeslag wachten. Toen ik nog studeerde had ik dat ook dus ik oordeel daar verder niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:54


Urbanus

Berichten: 44978
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 11:58

Ja en haar boeken zijn fantastisch Joolien. Vaak heel luguber en bizar maar met een bepaald gevoel voor humor. Een leuke instap is denk ik, 'Het hemelse gerecht'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:34

Over het zinnetje "ik wil mijn moeder/oma/eender welk ouder gezinslid niet gaan wassen, daar hebben we toch thuiszorg/verzorgtehuizen voor" wil ik nou wel even wat kwijt.

Ik werk in die sector, en helaas is er toch (binnen mijn verzorgtehuis dan) meer vraag naar opvang dan dat wij kunnen bieden. Ik kan echt geen bed zomaar ergens lukraak gaan bijplaatsen zoals ze in een ziekenhuis wel eens doen. Ik kan geen vrije plekken toveren. Ik kan niet oneindig mensen opnemen voor zorg binnen de accommodatie die wij hebben. Het personeel wil ontzettend graag kwaliteitsvolle zorg verlenen aan elke bewoner. Dan moet je op een bepaald moment een grens trekken. Dan kan je niet anders dan de kandidaat-bewoner doorverwijzen naar thuiszorg en/of mantelzorg.

Zolang het bij basiszorg verlenen blijft, zoals een keer helpen met wassen/aankleden, boodschappen doen, het huishouden wat mee rondsturen... vind ik toch écht wel dat (klein)kinderen dat mogen opvangen. Het zal ook wel moeten, aangezien ook de thuiszorg overloopt van aanvragen maar niet altijd voer voldoende personeel beschikt.

Moet je daarom dan een kind op de wereld zetten? Nee. Heb je kinderen? Dan mogen die inderdaad toch wel proberen om een steentje bij te dragen. In België kan je hiervoor zorgverlof aanvragen, loopbaanonderbreking, noem maar op. Is het leuk? Nee. Is het nodig? Ja. Zolang de overheid de zorgsector niet meer ondersteunt en alles zo strak geregeld zit KAN je gewoon niet anders.

Edit: wbt kinderbijslag: vanaf een bepaald aantal kinderen, ik geloof 4 in België, val je onder de grote gezinnen en krijg je belastingsvoordeel geloof ik + allerhande andere extra financiële dingen. Zoals goedkoper met openbaar vervoer etc. Sneller een studiebeurs voor opleidingen.

Marjo

Berichten: 37342
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:40

Varekaj schreef:
Over het zinnetje "ik wil mijn moeder/oma/eender welk ouder gezinslid niet gaan wassen, daar hebben we toch thuiszorg/verzorgtehuizen voor" wil ik nou wel even wat kwijt.

Ik werk in die sector, en helaas is er toch (binnen mijn verzorgtehuis dan) meer vraag naar opvang dan dat wij kunnen bieden. Ik kan echt geen bed zomaar ergens lukraak gaan bijplaatsen zoals ze in een ziekenhuis wel eens doen. Ik kan geen vrije plekken toveren. Ik kan niet oneindig mensen opnemen voor zorg binnen de accommodatie die wij hebben. Het personeel wil ontzettend graag kwaliteitsvolle zorg verlenen aan elke bewoner. Dan moet je op een bepaald moment een grens trekken. Dan kan je niet anders dan de kandidaat-bewoner doorverwijzen naar thuiszorg en/of mantelzorg.

Zolang het bij basiszorg verlenen blijft, zoals een keer helpen met wassen/aankleden, boodschappen doen, het huishouden wat mee rondsturen... vind ik toch écht wel dat (klein)kinderen dat mogen opvangen. Het zal ook wel moeten, aangezien ook de thuiszorg overloopt van aanvragen maar niet altijd voer voldoende personeel beschikt.

Moet je daarom dan een kind op de wereld zetten? Nee. Heb je kinderen? Dan mogen die inderdaad toch wel proberen om een steentje bij te dragen. In België kan je hiervoor zorgverlof aanvragen, loopbaanonderbreking, noem maar op. Is het leuk? Nee. Is het nodig? Ja. Zolang de overheid de zorgsector niet meer ondersteunt en alles zo strak geregeld zit KAN je gewoon niet anders.


Ik vind dit echt een beetje overdreven hoor ;) Waarom zou ik verplicht worden om mijn oma te moeten wassen?
Daarbij, is wel lekker makkelijk voor de overige 6 kleinkinderen, die wonen zo ver weg dat ze niet eens makkelijk in de buurt kunnen komen. Als dat de oplossing is, verhuis ik naar Canada :')

Ik snap best dat het druk is in de zorg, maar dat heeft imo niets te maken met familieleden die niet mee (willen/kunnen) helpen, maar met hele andere dingen waar ik nu niet een hele discussie over wil starten (en ja, mijn zus werkt in de thuiszorg dus ik weet wel het eea wat er speelt). Je kunt in de hedendaagse maatschappij gewoon niet verwachten dat familieleden alle(/veel) zorg op zich nemen. En daar mag je al helemaal niet van uitgaan.
Overigens verwacht ik dat dit probleem in de toekomst minder zal worden als de vergrijzing afneemt.

Je kunt familieleden niet verplichten tot mantelzorg. Zeker niet in deze tijd waarin het al moeilijk genoeg is om je hoofd boven water te houden.
Mijn moeder mag inderdaad zorgverlof aanvragen. 2 weken per jaar als ik het goed heb. Dat wordt pas gebruikt in geval van nood als oma valt of zoals wij nu hebben dat mijn zus geopereerd gaat worden. Daar mag zij inderdaad zorgverlof voor aanvragen.

Sintara

Berichten: 7505
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:49

Dat is wel heel stellig hoor varekaj. Wij hebben destijds er expres voor gekozen om oma redelijk vroeg thuishulp (maar vooral ook onofficiële thuishulp) te geven. Aan de andere kant van de familie hebben we ook gewoon iemand ingehuurd die 2x per week opa helpt met de zwaardere klussen in het huishouden (hij is nog helemaal gezond dus heeft volgens de gemeente sowieso nergens recht op).

Waarom? Nou niet omdat we niks voor ze over hebben, maar vooral omdat ze het echt prettig vinden als we ´gewoon´ op bezoek komen.
Niet om stof te zuigen, niet om de was te doen, maar om een kopje thee te drinken en het gezellig te hebben samen. Dat geeft ook een hoop kwaliteit van leven. Het kost wat, maar iedereen wordt er een stuk gelukkiger van..

Oma ligt nu in een vrij luxe verpleeghuis en is op punt van sterven. Er komt letterlijk elke 5 minuten iemand kijken of ze of voor haar kunnen doen. Of ze nog rustig is, of pijn heeft, of misschien een droge mond heeft.. Ook ´s nachts. Nou, er zit dan misschien een eigen bijdrage van een compleet maandsalaris in maar het is ons alles waard.
Dus ik denk ook, je kunt aan het eind van de rit maar beter wat geld hebben en niet op je kids hopen. Comfort moet je kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:52

lieveli schreef:
Ja en haar boeken zijn fantastisch Joolien. Vaak heel luguber en bizar maar met een bepaald gevoel voor humor. Een leuke instap is denk ik, 'Het hemelse gerecht'.

Ik heb nog nooit wat van haar gelezen, dus ik ga eens kijken :) Thanks!

Mars

Berichten: 33316
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 12:55

Ze heeft heel toffe boeken geschreven idd, ‘een hart van steen’ vond ik ook heel mooi.


En tja ik heb ook jaren in verpleeghuizen gewerkt, zat ouderen bij wie nooit een kind langs kwam hoor. Door ruzie, verhuizing, kind was zelf ziek of zelfs overleden.... Dus echt geen garantie dat ze later voor je komen zorgen...

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:03

Varekaj schreef:
Over het zinnetje "ik wil mijn moeder/oma/eender welk ouder gezinslid niet gaan wassen, daar hebben we toch thuiszorg/verzorgtehuizen voor" wil ik nou wel even wat kwijt.

Ik werk in die sector, en helaas is er toch (binnen mijn verzorgtehuis dan) meer vraag naar opvang dan dat wij kunnen bieden. Ik kan echt geen bed zomaar ergens lukraak gaan bijplaatsen zoals ze in een ziekenhuis wel eens doen. Ik kan geen vrije plekken toveren. Ik kan niet oneindig mensen opnemen voor zorg binnen de accommodatie die wij hebben. Het personeel wil ontzettend graag kwaliteitsvolle zorg verlenen aan elke bewoner. Dan moet je op een bepaald moment een grens trekken. Dan kan je niet anders dan de kandidaat-bewoner doorverwijzen naar thuiszorg en/of mantelzorg.

Zolang het bij basiszorg verlenen blijft, zoals een keer helpen met wassen/aankleden, boodschappen doen, het huishouden wat mee rondsturen... vind ik toch écht wel dat (klein)kinderen dat mogen opvangen. Het zal ook wel moeten, aangezien ook de thuiszorg overloopt van aanvragen maar niet altijd voer voldoende personeel beschikt.

Moet je daarom dan een kind op de wereld zetten? Nee. Heb je kinderen? Dan mogen die inderdaad toch wel proberen om een steentje bij te dragen. In België kan je hiervoor zorgverlof aanvragen, loopbaanonderbreking, noem maar op. Is het leuk? Nee. Is het nodig? Ja. Zolang de overheid de zorgsector niet meer ondersteunt en alles zo strak geregeld zit KAN je gewoon niet anders.

Edit: wbt kinderbijslag: vanaf een bepaald aantal kinderen, ik geloof 4 in België, val je onder de grote gezinnen en krijg je belastingsvoordeel geloof ik + allerhande andere extra financiële dingen. Zoals goedkoper met openbaar vervoer etc. Sneller een studiebeurs voor opleidingen.


Dit is nu inderdaad het hele punt. De overheid snoeit altijd maar in de gezondheidszorg. Personeel is er al heel lang te kort. Bedden te weinig. Wachtlijsten te lang.
En dan gaan mensen vaak mantelzorg doen. Omdat ze er bijna toe verplicht worden. Er is op dat moment geen andere optie. En vaak vallen die mensen mantelzorgers na een tijdje uit op het werk met burnout en andere aandoeningen. En als je pech hebt, word je nooit meer de oude.
Is het dat dan allemaal waard ? Nee, want de meeste mantelzorgers hebben ook nog een groot deel van hun leven voor zich. Was er een andere keuze ? Neen.
Maar onze heren en dames politici verdienen uiteraard meer dan genoeg om 24/7 privé verzorging te betalen voor omoe of opoe als dat nodig blijkt. :$ En als het echt niet meer anders kan, staan ze uiteraard bovenaan de lijst om opgenomen te worden.
Iets met vriendjespolitiek :x

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:03

Ik ben echt geen zorgtype en zou ook zeker weigeren om wie dan ook te wassen/verplegen of wat dan ook. Eventueel de financiële zaken en andere dingen regelen en overnemen, prima, maar geen zorg.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:16

Tsja, ik zou mn familielid niet willen wassen maar de rest prima hoor. Aankleden etc prima als de thuiszorg mn familie in ondergoed helpt := maar hoef mn familie niet in hun blote Tokus te zien hoor :+.

Overigens zou ik nooit een kind nemen 'zodat ze me later kunnen helpen'

lor1_1984

Berichten: 12096
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:31

Sja, m'n moeder en stiefvader hebben bij elkaar 4 kinderen lopen, waarvan 3 dichtbij wonen.
Laat die 3 het maar mooi oplossen wanneer onze ouders zorgbehoevend worden, zij zijn fysiek en psychisch een stuk gezonder dan ik.
Overigens ben ik heel bewust een stuk verderop gaan wonen, toen ik nog dichtbij woonde moest ik voor elke dwarse scheet van mijn familie komen opdraven ongeacht of ik nu al plannen had of niet want 'familie is belangrijker' en 'voor je familie moet je dat maar over hebben'.
Denk dat ik al genoeg voor ze heb gedaan, nu is het mijn beurt om voor mezelf te zorgen en of de familie daarbij instort is imo niet belangrijk.

Anoniem

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:41

Mijn pa heeft mijn leven behoorlijk vergald, en hij heeft niet goed voor mij gezorgd. Waarom zou ik dan voor hem willen zorgen? Ik heb al genoeg zorg aan mezelf. :P

Urbanus

Berichten: 44978
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:58

Ik zou wel voor mijn ouders willen zorgen maar dat willen ze zelf niet. Ze sparen om die zorg straks te kunnen kopen. En ik heb geen 2.0 als verzorger hoor. Wat dat betreft verwacht ik niks, dan kan het alleen maar meevallen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110924
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:59

lieveli schreef:
Ik vergelijk het vaak met het gevoel dat je hebt als kind wanneer je wakker wordt en jarig bent. En dat gevoel elke dag. Maar het verder uitleggen heeft geen zin, want het zit er in of niet.


Maar dan vraag ik me toch af wat wij dan volgens moeders 'missen' omdat we zelf geen kinderen hebben.

Sintara

Berichten: 7505
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:02

Joolien schreef:
Mijn pa heeft mijn leven behoorlijk vergald, en hij heeft niet goed voor mij gezorgd. Waarom zou ik dan voor hem willen zorgen? Ik heb al genoeg zorg aan mezelf. :P

Dat is ook wel weer persoonlijk. Mijn pa heeft ook niet zo goed voor me gezorgd, hij snapte geen ene f* van mij. Maar inmiddels ben ik volwassen, kan ik wel accepteren dat niet iedereen perfect is en hij op zijn manier wel zijn best heeft gedaan. Als hij mijn hulp nodig heeft mag hij het me altijd vragen.. En dan wel netjes, én alsjeblieft zeggen. Dat dan weer wel.
Ouders kan je ook opvoeden :Y) .

Pandora2
Berichten: 19884
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:04

Cayenne schreef:
lieveli schreef:
Ik vergelijk het vaak met het gevoel dat je hebt als kind wanneer je wakker wordt en jarig bent. En dat gevoel elke dag. Maar het verder uitleggen heeft geen zin, want het zit er in of niet.


Maar dan vraag ik me toch af wat wij dan volgens moeders 'missen' omdat we zelf geen kinderen hebben.


Niks. Wat je niet kent, kan je niet missen :+
Daarom vind ik die uitspraak '' je weet niet wat je mist '' zo geweldig. :')