Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:50

Hoe bedoel je langzamer? Langzamer maar wel wat verder ofzo?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:52

WowAmigo schreef:
Wat goed gedaan Ieris! En prachtige foto’s Supervixen, en wat supergoed van je zoontje MuSLi! Iedereen lekker gelopen, het was vandaag ook heerlijk weer! Ik heb gewandeld, was ook wel lekker, heb beetje spierpijn van gisteren.

Nou heb ik me heel enthousiast voor die 25km opgegeven, maar hoe bouw ik dat het handigste op eigenlijk? :') Ik loop dus nu 10 makkelijk, 14-15 gaat ook goed, maar moet ik wel beetje van herstellen.

Breid de afstand van je lange duurloop (1x per week) elke week met ongeveer 10% uit.
De andere keren in de week dat je traint kun je bijvoorbeeld een tempoloopje doen, intervallen of een wat kortere run op lager tempo.

Je lange duurlooptempo moet je op een tempo doen dat je nog een gesprek met iemand kunt voeren.

WowAmigo

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:10

Oh das een mooie richtlijn. Thanks!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 03:36

Supervixen schreef:
Hartstikke netjes, die halve gaat goedkomen. Welke ga je lopen?

Dankje! In Barendrecht :)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 06:46

Gefeliciteerd Ieris en MuSLi! *\o/*
Ik denk dat het qua tijd niet veel uitmaakt of je steady naar boven loopt of dat je nog net kunt dribbelen.
Mijn ervaring is dat je dan beter kunt lopen (wel doorlopen) en je hartslag laag (lager) kunt houden zodat je boven meteen weer lekker kunt rennen. Als je je helemaal stuk loopt op zo’n berg en je hartslag omhoog schiet heb je toch tijd nodig om daar van te herstellen en dat kost ook tijd.
Tenzij je zo’n berg natuurlijk oprent met twee vingers in je neus.. :+

Balen van je voet SV.. hopelijk niks spannends en ben je er snel vanaf.

Balen van je bekken Goof! Heb je nu nog last of alleen tijdens het hardlopen?

BeFunny, jij bent echt een kilometervreter aan het worden hoor! _/-\o_

Hier niet zoveel gedaan. Gisteren rondje met de hond ter voorbereiding op de Natte Neuzen Trail van 7 okt. Ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 06:54

Ik liep tijdens de Leersumseveld ultra een tijdje samen met een vrouw die alle heuvels op 'rende', terwijl ik ze stevig doorwandelend nam. We waren eigenlijk steeds ongeveer tegelijk boven en dan kost wandelen eigenlijk minder energie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:21

Supervixen schreef:
WowAmigo schreef:
Wat goed gedaan Ieris! En prachtige foto’s Supervixen, en wat supergoed van je zoontje MuSLi! Iedereen lekker gelopen, het was vandaag ook heerlijk weer! Ik heb gewandeld, was ook wel lekker, heb beetje spierpijn van gisteren.

Nou heb ik me heel enthousiast voor die 25km opgegeven, maar hoe bouw ik dat het handigste op eigenlijk? :') Ik loop dus nu 10 makkelijk, 14-15 gaat ook goed, maar moet ik wel beetje van herstellen.

Breid de afstand van je lange duurloop (1x per week) elke week met ongeveer 10% uit.
De andere keren in de week dat je traint kun je bijvoorbeeld een tempoloopje doen, intervallen of een wat kortere run op lager tempo.

Je lange duurlooptempo moet je op een tempo doen dat je nog een gesprek met iemand kunt voeren.

Hoe doe je dat als je 3 weken niet kunt lopen? Ga je dan daarna wel door waar je gebleven was? Ik kan straks 3 weken niet hardlopen helaas (bij 30 graden in regentijd met veel muggen wordt het hem niet, schoenen gaan ook niet mee, wandelen is wel het plan, maar hoe veel weten we nog niet).

Vanavond geeft mijn Garmin een tempo training aan. 15 minuten tempo. Dat klinkt niet zo veel, maar ik weet zeker dat ik daar meer moe van word dan van die 10km aan 1 stuk vorige week. Daar kon ik overigens wel praten volgens mij, behalve de laatste kilometer, want die heb ik gewoon op tempo gedaan, met vooral de laatste 200m.
Geheel hersteld in de spieren voel ik me overigens nog niet. Maar wie weet is dat vanavond wel het geval.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:05

Als je drie weken niet kunt lopen zou ik denk ik daarna met een rustig basisloopje beginnen en kijken hoe dat aanvoelt. Als dat prima en makkelijk gaat kun je kijken of je verder kunt met waar je gestopt bent en anders een stapje terug doen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:53

In aanvulling op de 10% ‘regel’ zou ook ook rustweek adviseren. Wel gewoon gaan lopen, maar de duur inkorten. Ikzelf halveer dan m’n wekelijkse afstand. Dan geef je je lichaam extra kans om uit te rusten en te herstellen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:24

Precies, na elke vier weken zo ongeveer.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:35

Ah oké! Ik train ook meestal een beetje op geleide van mijn lijf, als het wat moeilijker voelt doe ik rustig aan of ga zwemmen of fietsen Ipv lopen

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:00

Ik heb net 5 km gelopen, maar het was echt heel zwaar. Begon met heel strakke kuitspieren (heb ik eigenlijk nooit) en dat heeft de toon een beetje gezet. Alsof ik gewichtjes om m’n enkels had :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 20:36

Tiggs schreef:
Ik heb net 5 km gelopen, maar het was echt heel zwaar. Begon met heel strakke kuitspieren (heb ik eigenlijk nooit) en dat heeft de toon een beetje gezet. Alsof ik gewichtjes om m’n enkels had :')

Hier ook 5km gedaan, heb de 'tempo training' van Garmin gevolgd en wel gehaald, maar het ging gewoon zwaar. Toen ik begon had ik al zoiets van hmmm, die wordt hem niet vandaag. Wel gedaan. Het tempo van Garmin is gelukt, maar ik had er vrede mee als het niet zou lukken, want het voelde gewoon zwaar vandaag. Garmin vond kennelijk ook dat het niets was, want mijn VO2 max zou een punt gedaald zijn, dat kan niet lijkt mij, want ik voel me eigenlijk langzaam toch fitter worden. Ik wandel nu 2 keer per week minder, maar er is hardlopen voor in de plaats gekomen.

Dus we kunnen elkaar de hand schudden. Hier dan geen kuitspieren, maar gewoon niet lekker gelopen. Ik had het ook erg warm.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 21:52

Ja ik vond het vanavond ook nog heel warm idd!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 22:34

Het is ook weer warm dus dat is niet gek. Wel jammer dat het dan zo zwaar gaat. Ik had dat ook dus laatst ook. En zeker op zo'n korte afstand denk je dan in het begin nee doorzetten maar wat niet gaat dat gaat niet.

Mijn eten is niet goed gevallen lijkt wel v.a een uur of 8 lig ik plat op de bank. En we hadden laat gegeten 19:30. Maargoed ineens rillerig. Buik waarin alles rommelde. Koud niet normaal. Hopelijk gaat het morgen beter.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 06:41

De Natte Neuzen Trail klinkt geweldig Namiro :))

Balen dat het zo zwaar was Tiggs, volgende keer gaat het vast weer beter :j

Ik ben rond 20 uur thuis en heb een rondje 15km gepland. Kan eventueel nog uitwijken naar morgen heel vroeg, maar een beetje langer in bed liggen is ook niet verkeerd :z :Z

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 10:13

De Natte Neuzen Trail klinkt echt heel leuk, alleen al voor de naam zou je willen meedoen haha.

@Tiggs, balen dat het zo zwaar voelde! En ook lastig als je niet weet waarom ze ineens zo zwaar zijn.
Hoe voelen ze vandaag?

@Ninus, ik ben team slaap dus elke minuut langer in bed is goud waard :D

@Befunny, weer opgeknapt vandaag?

Ik heb van het weekend een trailrugzak van 1L gekocht bij Decathlon.
Vandaag voor t eerst mee gelopen.
Jeetje wat klotst dat zeg :D
Heb er qua gevoel geen last van maar het geluid was ff wennen :')

Heb 8km in de benen :)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:03

Oh daar heb ik laatst een truukje voor geleerd, op je kop hangen (dan gaat de lucht naar boven en dus richting je slangetje die onderin de zak zit) en dan water eruit laten lopen, dan gaat ook de overtollige lucht eruit.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:17

Eindelijk tijd om bij te lezen en mijn eigen loopjes te delen!

@WowAmigo, leuk doel om naartoe te werken! Geen tips voor hoe je van 15 naar 25 opbouwt, ik ben zelf sinds deze maand pas bezig van 5 naar 10 toe te werken. Ik had niet heel veel tijd, dus ik heb weinig lange afstanden gelopen, maar vooral 5/6 km sneller en dan 1x een langere afstand in het weekend langzamer.

@Karin_deB, wat fijn dat je én je verste afstand hebt gelopen tot nu toe én dat het zo lekker voelde! :D

@ieris, jeetje, wat een prestatie zeg, mooi uitgebreid verslag ook! Nu genieten van de rust en je verdiende trots.

@Goof, jammer dat je last kreeg van je bekken, maar het bos ziet er fantastisch uit zo!

@Supervixen, balen van je voet, hopelijk gaat het vanzelf over, binnenkort ga je weer voor een flinke afstand van 50 kilometer toch? Wel een prachtige omgeving zeg <3

@MuSLi, wat geweldig om het hardlopen zo te delen met je gezin! Knap hoor, 850 meter uitlopen op die leeftijd. :D

@MyrtheJ, lekker bezig en mooie tijd voor 5 kilometer!

@Tiggs, balen dat het even tegenviel! Ik heb soms ook last van strakke kuiten, vooral bij kouder weer. Ik heb het gevoel dat het voor mij helpt om goed in te lopen en ervoor te zorgen dat mijn voeten en benen opgewarmd zijn voor ik ga rennen. Als ik met koude voeten ga rennen, lijken al mijn spieren op slot te slaan.

Ik had het al eerder verteld, maar dat is alweer even geleden. Komende zondag doe ik mee met de singelloop van 10 kilometer. Ik had niet heel veel tijd om op te bouwen, begin zomer liep ik al wel 5 tot 7 kilometer, maar ik ging een fietsreis maken, dus het hardlopen kwam even stil te staan.
Ben begin september weer begonnen met hardlopen. Ik merkte algauw dat mijn conditie echt uitstekend is door alle fietskilometers (met behoorlijk wat hoogtemeters en bepakking, heb ik veel in een hoge hartslagzone gefietst). Dus het ging vooral om de belasting van een andere soort beweging op te bouwen.

Afgelopen weken liep ik 2x een kortere afstand van 5-6 kilometer op hoger tempo en 1x een langere afstand, waarbij ik begon met 7, daarna 8,5 en toen was het afgelopen weekend al aangebroken. Ik wilde heel graag in ieder geval één keer 10 kilometer hebben gelopen om te weten hoe dat voelt en gaat, dus afgelopen zondag 10 kilometer gelopen en dat ging eigenlijk heel erg goed! Ik heb rustig aan gedaan, heb er 1:07:10 over gedaan met een gemiddeld tempo van 6:41. De laatste kilometer heb ik 5:00 gelopen, om te checken hoeveel kracht/energie er nog in mijn benen zat, die zat er nog. :D
Donderdag wil ik nog 5 kilometer lopen en dan voel ik me helemaal klaar voor zondag! Ik ga niet voor snelheid, maar gewoon voor uitlopen en ervaren hoe het is zo'n hardloopwedstrijd. Mijn voorbereiding had wat optimaler gekund met meer tijd, maar ik klaag niet.

En de eerste keer 10 kilometer voelt zo lekker! Ik heb in het verleden veel gestruggled om voorbij de 5 kilometer te komen (3 jaar op rij). Beenlengteverschil en knieën/bekken die makkelijk overbelast raken zijn ook geen hele fijne basis om mee te hardlopen. Maar ik heb het gevoel dat ik nu eindelijk met krachttraining en het fietsen (al doe ik dat verder niet op dagelijkse basis, maar vooral op reis in de zomer) de juiste spieren heb opgebouwd waardoor ik de belasting van hardlopen beter aankan. Voor nu ben ik heel blij als ik met regelmaat 10-15 kilometer kan lopen, wie weet ergens in de toekomst een halve marathon. Maar voorlopig heb ik niet de tijd voor nog een tijdconsumerende hobby. _O- Dus verder opbouwen is geen streven, eerder onderhoudende loopjes als aanvulling op de krav maga lessen en bootcamps die ik volg. :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:41

Ah wat fijn dat het zo goed gaat! Idd, als je je lijf goed onderhoudt kan er veel :j

Ik had nog nooit verder dan 16 ofzo gelopen toen ik een halve marathon ging doen, maar ook idd, ik ga voor het uitlopen. Ik dacht, die laatste kilometers loop ik er dan ook nog wel bij :+ en dat ging toen ook goed, ik denk wel dat het scheelt als je geen strak tijdsdoel voor ogen hebt, dat vind ik wel fijn aan trailrunning. Mijn vriend trekt dat helemaal niet, hahaha, die wil alleen maar harder :Y)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 11:53

Snelheid is overrated. Natuurlijk is het leuk als je sneller een afstand af kan leggen, maar voor mijn gevoel komt dat ook vanzelf als je conditie beter wordt, afstanden groter en je makkelijker in tempo wisselt. Ik had nu door mijn goede conditie, dat ik 5 kilometer constant binnen 28 minuten liep zonder er mijn best voor te doen. Dat heb ik hardlopend eerder nooit bereikt. :')
En die conditie is puur door de hoeveelheid die ik gefietst heb, 80-100 kilometer per dag met regelmatig hoogtemeters, die ik absoluut niet snel deed, eerder langzaam. :=
Mijn vriend is ook zo, we gingen van de lente samen in de Eifel fietsen, rondje van 45 kilometer op grind en veel klimmen. Hij ging heel explosief naar boven en ik ging in mijn slakken trappelmodus. Na 30 kilometer was hij kapot en ik kon prima nog een keer. :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:25

Karin_deB schreef:
@Befunny, weer opgeknapt vandaag?

Ik heb erg slecht geslapen. Maar het is gelukkig weer over.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:31

WowAmigo schreef:
Ah wat fijn dat het zo goed gaat! Idd, als je je lijf goed onderhoudt kan er veel :j

Ik had nog nooit verder dan 16 ofzo gelopen toen ik een halve marathon ging doen, maar ook idd, ik ga voor het uitlopen. Ik dacht, die laatste kilometers loop ik er dan ook nog wel bij :+ en dat ging toen ook goed, ik denk wel dat het scheelt als je geen strak tijdsdoel voor ogen hebt, dat vind ik wel fijn aan trailrunning. Mijn vriend trekt dat helemaal niet, hahaha, die wil alleen maar harder :Y)

Ja sommige mensen willen alleen maar hard.
Mij lukt dat niet. Het zou wel lukken als ik er bewust op train.
Maar ik vind het plezier in mijn lopen te belangrijk en tijd dat boeit me gewoon niet.

Ook niet als ik hier in de polder loop. Al vind ik dat soms saai waardoor ik ineens bedenk even een sprintje te trekken. Dat houd het hier weer leuk.

Er zijn ook mensen die vinden dat alles boven de 5:45 min per km ofzo niet hardlopen mag heten.

Ik noem het daardoor ook vaak slowrum of joggen of dribbelen.

Maar ik merk wel dat ik steeds een grotere afstand af kan leggen door het gewoon te doen. En vooral zorgen dat mijn ademhaling rustig blijft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:33

BeFunny schreef:
Er zijn ook mensen die vinden dat alles boven de 5:45 min per km ofzo niet hardlopen mag heten.

Ik noem het daardoor ook vaak slowrum of joggen of dribbelen.

Waarom hecht je waarde aan dit soort uitspraken?

Suliko, ik ga je een pb sturen.
Mijn klachten komen ook door beenlengteverschil en hypermobiel zijn. Ik heb alleen tot nu toe nog geen oplossing gevonden helaas.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 13:48

Echt waarde hecht ik er niet aan. Maar ik heb er ook geen moeite mee om het slowrun of dribbelen te noemen. Zo zie ik het zelf eigenlijk ook _O-