Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:26

purny schreef:
Er was ook een oud vrouwtje die de politie ging bekogelen met een of ander groen poeder. Stond ze daar met haar rollator

Is ze er niet per ongeluk beland toen ze haar boodschapjes moest doen? Nee? Goh.... :+ }:0

Maar ik denk dat Gerda graag de A-c-ti-on weer open wilde hebben...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:30

Ann schreef:
@sizzle
Niemand hier zegt "och arme burgemeester, aai aai", je kunt ook overdrijven...
Ik begrijp je punt en ben het er ook mee eens, maar heb er ook begrip voor dat zoiets ondoordachtst in een moment van emotie is gezegd.

Misschien reageer ik te streng daarop, zou kunnen.
Ik ben de laatste weken nu al meermaals over zulke oepsie „we zijn ook maar mensen“ uitspraken gestruikeld zoals die van Johnson over de dodelijkheid van het virus zonder wetenschappelijke data, een half racistische uitspraak van iemand uit de politiek over Haris. Allemaal een beetje gesust met: ik zei het per ongeluk.

Daarom ben ik denk ik wat gesensitiseerd op verbale diaree van media gesprekspersonen. Ik acht mijzelf daar niet geschikt voor omdat ik nogal een flapuit ben, maar als dat niet erg is dan kan ik bij wijze van spreke ook wel solliciteren. Ik heb het idee dat dit een gevolg is van de snelle media van tegenwoordig, je moet meteen wat zeggen anders tel je niet meer mee.

Jessix

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:34

Sizzle heeft wel gelijk. Elke gemeente heeft een crisisprotocol. Mensen weten hoe ze moeten handelen en ook reageren in zo'n situatie, voor al naar de media. (mensen die daar niet voor bevoegd zijn mogen de media dan ook niet te woord staan)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:50

Ik zie ook op fb wel degelijk mensen die dit soort acties goedkeuren. Die ervan overtuigd zijn dat er tussen de oproerkraaiers juist politie zit “ want het is zo fake allemaal”.. al langere tijd, qanon gedachtes delen..
En dat zijn dan ook mensen die binnen de hippische wereld echt bekend zijn... weet ik wel welk voer ik niet meer aanschaf en waar ik nooit les neem of een weekendje training ga volgen...
Echt, kom op zeg.
Waar gaan we heen met de wereld..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:06

Sizzle schreef:
Ann schreef:
@sizzle
Niemand hier zegt "och arme burgemeester, aai aai", je kunt ook overdrijven...
Ik begrijp je punt en ben het er ook mee eens, maar heb er ook begrip voor dat zoiets ondoordachtst in een moment van emotie is gezegd.

Misschien reageer ik te streng daarop, zou kunnen.
Ik ben de laatste weken nu al meermaals over zulke oepsie „we zijn ook maar mensen“ uitspraken gestruikeld zoals die van Johnson over de dodelijkheid van het virus zonder wetenschappelijke data, een half racistische uitspraak van iemand uit de politiek over Haris. Allemaal een beetje gesust met: ik zei het per ongeluk.

Daarom ben ik denk ik wat gesensitiseerd op verbale diaree van media gesprekspersonen. Ik acht mijzelf daar niet geschikt voor omdat ik nogal een flapuit ben, maar als dat niet erg is dan kan ik bij wijze van spreke ook wel solliciteren. Ik heb het idee dat dit een gevolg is van de snelle media van tegenwoordig, je moet meteen wat zeggen anders tel je niet meer mee.

Ik snap je wel hoor, ik heb hetzelfde. Ik werk voor een bedrijf in crisismanagement en crisiscommunicatie is daarvan een groot onderdeel. Er wordt door onze trainers altijd gehamerd op zorgvuldige communicatie. Daarom snap ik die flap uits ook echt niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:25

Ik denk dat de werkelijkheid en wat-als-scenario’s-op-papier een wezenlijk verschil zijn.
Niemand die invloed heeft op hoe te handelen in deze extreme situatie heeft dit in zijn of haar werkzame leven meegemaakt.
Ze kennen het hooguit van horen zeggen en beelden uit het buitenland.

Alle rollenspellen en trainingen zijn ondergaan in een veilige en rustige situatie.

zie het als training auto te water in een zwembad.
Helder water, redelijk aangename temperatuur, duikers erbij, instructeur die uitleg geeft en in de buurt.
Tot dat je zelf in donker en koud water terecht komt met de auto.
Bij veel mensen zal de training die ze gehad hebben, plots vergeten zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:26

Helemaal met tienus63 eens!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:43

Klopt tienus63, daarom moet iemand ook met de media praten die daar afstand van kan nemen. Niet de persoon die te water raakt en nog in de auto zit. Als de emoties nog zo hoog zaten bij de burgermeester had hij iemand anders het woord moeten geven.

Maar ik snap je punt, we zijn allemaal mensen...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:49

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:10

Popstra schreef:
Moet deze even delen. Vind hem hilarisch met dat muziekje er onder

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5270132218

ongetwijfeld is de gemiddelde reactie van team Wappie daarop "wat een lafaards die politie, durven ze wel in de rug aan te vallen blaaablaabraak"

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:06

Hier in Frankrijk zijn de rellen in Nederland ook nieuws. Hoor op de radio ook flarden van 'leger inzetten' en 'oorlog'.
Ik vind het echt zwaar overdreven en vooral not done. Van de hooligans die zichzelf even losgelaten hebben, heb ik geen goed woord over. Maar de politiek/media die het nog wat erger ophitsen zouden zich de ogen uit hun kop moeten schamen.
In Parijs worden er om de haverklap auto's in brand gestoken en gereld om te rellen. Nog nooit heeft die burgemeester het over een oorlog gehad. Grof geschut erop en klaar.
En ja dan wordt er ook gejammerd over politiegeweld maar ik denk dan maar dat je altijd de keuze hebt om niet daar te zijn (Als je er woont, binnenblijven of ergens gaan logeren). Die gele hesjes jammerden ook dat het absoluut niet kon dat de regering traangas en rubberen kogels tegen eigen bevolking gebruikten. Die zagen zichzelf al als verzetstrijders en martelaars. Wat ze wel vergaten was dat niemand hen verplichtte daar aanwezig te zijn en nog minder om ruiten in te slaan en kasseien te gooien.

Echt, ik vind het gezever van een stel verwende kleuters die eens dringend een pak rammel voor hun broek moeten krijgen. Dan weten we tenminste waarom ze jammeren.

Hopelijk keert de rust weer gauw terug.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:09

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:12

Thioro schreef:
Hier in Frankrijk zijn de rellen in Nederland ook nieuws. Hoor op de radio ook flarden van 'leger inzetten' en 'oorlog'.
Ik vind het echt zwaar overdreven en vooral not done. Van de hooligans die zichzelf even losgelaten hebben, heb ik geen goed woord over. Maar de politiek/media die het nog wat erger ophitsen zouden zich de ogen uit hun kop moeten schamen.
In Parijs worden er om de haverklap auto's in brand gestoken en gereld om te rellen. Nog nooit heeft die burgemeester het over een oorlog gehad. Grof geschut erop en klaar.
En ja dan wordt er ook gejammerd over politiegeweld maar ik denk dan maar dat je altijd de keuze hebt om niet daar te zijn (Als je er woont, binnenblijven of ergens gaan logeren). Die gele hesjes jammerden ook dat het absoluut niet kon dat de regering traangas en rubberen kogels tegen eigen bevolking gebruikten. Die zagen zichzelf al als verzetstrijders en martelaars. Wat ze wel vergaten was dat niemand hen verplichtte daar aanwezig te zijn en nog minder om ruiten in te slaan en kasseien te gooien.

Echt, ik vind het gezever van een stel verwende kleuters die eens dringend een pak rammel voor hun broek moeten krijgen. Dan weten we tenminste waarom ze jammeren.

Ja dat is wel het nadeel van de media... Nederland lijkt een zwaar gestoord land. Terwijl de meeste mensen gewoon braaf thuis zitten. De mafkezen krijgen heel veel aandacht, maar ze vertegenwoordigen Nederland niet. Dat zijn de mensen die vanmorgen vrijwillig de boel met elkaar op stonden te ruimen.
Van het leger en oorlog is ook nog geen spraken. De politie zegt het aan te kunnen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:14

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:41

Femke_Tweety schreef:
Popstra schreef:
Moet deze even delen. Vind hem hilarisch met dat muziekje er onder

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 5270132218

Heel fout, maar ik moest hier echt even om grinniken. Prima aanpak ook, wat ME in burger er op.

Ik ook.... een beetje leedvermaak.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:25

Thioro schreef:

Zoo daar is geen woord Frans bij Thioro :)) Zo duidelijk en pittig zie ik je niet vaak langs komen. Ik deel het wel hoor de opvatting.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:32

bigone schreef:
Voor de mensen die koken van woede, kalmeer, de strijd is veel groter dan een paar politieagenten die te losse handjes hebben. Eerst even slapen en morgen allemaal naar het politiebureau, aangifte doen.

(Ik weet niet of het een goed idee is om dergelijke teksten onverkort over te nemen. Ook al ben je het niet met de inhoud eens, je verspreidt het zo wel.)

Maar verder... lijkt het me wel heel grappig als de politie die aangiftes opneemt:

"Uw naam?"
"En u verklaart hierbij dus dat u aanwezig was bij een verboden demonstratie na het ingaan van de avondklok?"
"Prima, prima, hier heeft u alvast een boete. Waar wilt u aangifte van doen?" (En nog leuker als hier bv vervolgen aan gegeven kunnen worden zoals een gebiedsverbod en een straf bij herhaaldelijke overtreding.)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:42

het is misschien niet zo slim om er een stukje uit te quoten ipv het hele bericht. Juist op deze manier trek je het uit zijn verband.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:44

Kan iemand hier me gerust stellen dat deze rellen niet leiden tot erger.
Ik heb misschien iets teveel dystopian boeken gelezen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:46

Ik kan mezelf niet eens gerust stellen.
Net Facebook maar weer weggeklikt...
Al die narigheid..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:48

friezenfan2 schreef:

Ik denk dat dat onmogelijk is zonder glazen bol. Dit kan alle kanten op.
Feit is wel dat er nog voldoende mogelijkheden zijn om dit soort tuig in te dammen, desnoods met het leger als uiterste optie.
Wat is precies je angst?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:48

friezenfan2 schreef:

Ik denk dat het ergste voor voorlopig is geweest, er zijn nu namelijk ook behoorlijk wat mensen opgepakt, maar ik kan slechts mijn gevoel delen. Niemand kan dit natuurlijk met zekerheid zeggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:55

Waarvan de helft al weer vrij is...

Ongelooflijk.
3 maanden vast zetten, hoeven ze zich niet meer druk te maken dat ze na de avond klok niet meer over straat kunnen, dan mogen ze het er voor ook niet.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:56

Wat jullie hebben geen glazen bol ;)
Bang dat het uitloopt op een dystopie, in die boeken lijkt het altijd alsof zo iets snel gebeurd.
Je gooit de regering van de wereld niet zo maar weg toch.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 14:57

DuoPenotti schreef:
Waarvan de helft al weer vrij is...

Ongelooflijk.
3 maanden vast zetten, hoeven ze zich niet meer druk te maken dat ze na de avond klok niet meer over straat kunnen, dan mogen ze het er voor ook niet.

Ja dit is jammer... juist dit zou harder aangepakt moeten worden zodat mensen wel 3x nadenken voor de daar weer aan meedoen.