Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:36

Digi schreef:
mysa schreef:
Ben ook wel benieuwd naar opleiding eigenlijk.

De meeste 'wappies' die ik ken volgden HBO of universitaire opleidingen. En hebben zich daarnaast ontwikkeld op persoonlijk en spiritueel vlak. Daarnaast zijn het mensen die zich niet laten leiden door groeps- of hokjesdenken maar wel door onvoorwaardelijke liefde voor de mensheid en gezond verstand, ze hebben vaak een helikopterview en zijn bovenal authentiek.
Psychische problemen zijn vaak aanleiding om verder te zoeken in het leven dus om dat nu af te doen als een gebrek klinkt een beetje oordelend maar ik kan het mis hebben :-)

Ik denk dat je het hier en daar wel wat mis hebt ja... Als ik het profiel van de gemiddelde Facebook-wappie bekijk, zijn die meestal niet hoogopgeleid. En mijn hoogopgeleide vrienden en kennissen zijn ook zeker geen wappies. Ik ken er wel een paar... ook niet hoogopgeleid.
Toch bijzonder, die bubbels :D

Overigens: zich niet laten leiden door groeps- of hokjesdenken? Toch bijzonder dat ze allemaal dezelfde bijzondere complotten zien dan. :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:39

Digi schreef:
mysa schreef:

De meeste 'wappies' die ik ken volgden HBO of universitaire opleidingen. En hebben zich daarnaast ontwikkeld op persoonlijk en spiritueel vlak. Daarnaast zijn het mensen die zich niet laten leiden door groeps- of hokjesdenken maar wel door onvoorwaardelijke liefde voor de mensheid en gezond verstand, ze hebben vaak een helikopterview en zijn bovenal authentiek.
Psychische problemen zijn vaak aanleiding om verder te zoeken in het leven dus om dat nu af te doen als een gebrek klinkt een beetje oordelend maar ik kan het mis hebben :-)

Weet er eentje die dit allemaal pretendeert te zijn maar ondertussen levensgevaarlijke zaken op internet deponeert. Vraag me werkelijk af hoeveel ziekenhuisopnames en misschien zelfs levens hij al op zijn naam heeft staan.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:42

bigone schreef:
Digi schreef:

Weet er eentje die dit allemaal pretendeert te zijn maar ondertussen levensgevaarlijke zaken op internet deponeert. Vraag me werkelijk af hoeveel ziekenhuisopnames en misschien zelfs levens hij al op zijn naam heeft staan.

De tijd zal het leren...

8nnemiek

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:53

De wappies die ik ken zijn vrijwel allemaal laagopgeleid. LTS, huishoudschool, mavo.. Op een enkeling na die hoger opgeleid is maar inderdaad ook helemaal richting het spirituele/homeopathie/lavendelsnuiven afgegleden is.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:57

8nnemiek schreef:
De wappies die ik ken zijn vrijwel allemaal laagopgeleid. LTS, huishoudschool, mavo.. Op een enkeling na die hoger opgeleid is maar inderdaad ook helemaal richting het spirituele/homeopathie/lavendelsnuiven afgegleden is.

Dit klinkt als een oordeel. Heb je je wel eens verdiept in spiritualiteit, homeopathie of lavendel?
Wat betreft laag opgeleiden; dat zijn vaak wel de mensen die nog in contact staan met hun intuïtie. De hoogopgeleiden leren dat vaak af tijdens hun opleidingen omdat dat gewoon niet een onderdeel is van het huidige universitaire systeem. Daar wordt je vooral geleerd op je hoofd te varen (ik heb zelf HBO gedaan).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 17:58

mysa schreef:

Dat maakt meestal niks uit.
Vaak is het ook paranoia en/of waanideeën en soms een psychose waardoor mensen zo van het pad raken en met de wildste complotideeën komen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:01

Ik zie vooral om mij heen alternatievere mensen die “ anti/ aardig wantrouwend zijn.
Maar daar zitten mensen in die geen opleidinf hebben, tot universitair geschoolden ( oa een dierenarts). Dus dat iq zegt, imo, helemaal niets.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:03

Ik heb op het HBO echt nog nooit een wetenschappelijk onderzoek moeten lezen. :7 En ik ken alleen maar mensen die een beetje tokkie of wat alternatiever zijn die zich niet laten vaccineren. En inderdaad niet met gegronde redenen anders dan "voelt niet goed". Of wat worden direct van die gekke "bill gate" achtige verhalen.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:05

Blue_Eyes schreef:
Digi schreef:

Ik denk dat je het hier en daar wel wat mis hebt ja... Als ik het profiel van de gemiddelde Facebook-wappie bekijk, zijn die meestal niet hoogopgeleid. En mijn hoogopgeleide vrienden en kennissen zijn ook zeker geen wappies. Ik ken er wel een paar... ook niet hoogopgeleid.
Nee hoor dat heb ik niet mis. Ik ken de mensen persoonlijk ze komen vanuit de hele wereld. Van artsen tot advocaten en ik zie ze ook wekelijks dus je oordeelt over mijn netwerk. Bij jou op Facebook is het blijkbaar wat anders maar dat heeft niets met mijn ervaring te maken. Er lijkt geoordeeld te worden over het feit dat psychische problemen een probleem zijn. Daar sloeg mijn vraag (ik kan het mis hebben) op.

Blue_Eyes schreef:
Overigens: zich niet laten leiden door groeps- of hokjesdenken? Toch bijzonder dat ze allemaal dezelfde bijzondere complotten zien dan. :=

Welke 'dezelfde complotten' heb je het over?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:05

MarlindeRooz schreef:
Ik heb op het HBO echt nog nooit een wetenschappelijk onderzoek moeten lezen. :7 En ik ken alleen maar mensen die een beetje tokkie of wat alternatiever zijn die zich niet laten vaccineren. En inderdaad niet met gegronde redenen anders dan "voelt niet goed". Of wat worden direct van die gekke "bill gate" achtige verhalen.

Serieus? Ik heb 10jaar geleden op het hbo al les gehad in ‘wetenschap’, bronnen lezen en beoordelen op betrouwbaarheid, veeeel wetenschappelijke artikelen moeten lezen en zoeken op pubmed.
En de stagiaires die nu afstuderen kunnen dat alweer veel beter, en de lessen zijn er heel erg op toegespitst.
Ik doe nu master en wordt doodgegooid met statistiek, onderzoek, wetenschap, beoordelen van de artikelen, kritisch lezen etc.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:06

Dat heel corona iets is wat de regering(en) bedacht hebben om mensen te onderdrukken? Dat die regels niet zijn om corona te beperken maar puur om ons te pesten. Dat in het vaccin opzettelijk iets slechts zit om ons te controleren. Dat soort complotgepraat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:07

verootjoo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Serieus? Ik heb 10jaar geleden op het hbo al les gehad in ‘wetenschap’, bronnen lezen en beoordelen op betrouwbaarheid, veeeel wetenschappelijke artikelen moeten lezen en zoeken op pubmed.
En de stagiaires die nu afstuderen kunnen dat alweer veel beter, en de lessen zijn er heel erg op toegespitst.
Ik doe nu master en wordt doodgegooid met statistiek, onderzoek, wetenschap, beoordelen van de artikelen, kritisch lezen etc.

Nee hoefde dat nooit op het HBO, wel wat simpele onderzoeksartikelen maar nooit echt statistiek lezen. Dat kwam pas op de uni. En ik heb op meer dan 1 hbo gezeten, op twee verschillende HBO's. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:09

Digi schreef:
Dit klinkt als een oordeel. Heb je je wel eens verdiept in spiritualiteit, homeopathie of lavendel?
Wat betreft laag opgeleiden; dat zijn vaak wel de mensen die nog in contact staan met hun intuïtie. De hoogopgeleiden leren dat vaak af tijdens hun opleidingen omdat dat gewoon niet een onderdeel is van het huidige universitaire systeem. Daar wordt je vooral geleerd op je hoofd te varen (ik heb zelf HBO gedaan).

Ja hoor, ik heb me er zeker in verdiept. Vind het deels ook wel interessant allemaal. Maar ik ben ook wel eens mee gegaan naar van die spirituele mensen en mediums enzo :') Ik heb me echt verbaasd dat er hoog opgeleide mensen zijn die daar in trappen. Eentje heeft mijn moeder eens wijs proberen te maken dat ik later drie kinderen zou krijgen :') Die viel ook bij mijn moeder direct door de mand.
Een andere probeerde met het bekende proefje met de zwevende armen me te doen geloven dat er spirituele krachten aan het werk waren die mijn armen de lucht in tilde _O- Ik vraag me nog steeds af of ze dat zelf geloofde wat ze anderen probeerde wijs te maken.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:12

8nnemiek schreef:
Digi schreef:

Ja hoor, ik heb me er zeker in verdiept. Vind het deels ook wel interessant allemaal. Maar ik ben ook wel eens mee gegaan naar van die spirituele mensen en mediums enzo :') Ik heb me echt verbaasd dat er hoog opgeleide mensen zijn die daar in trappen. Eentje heeft mijn moeder eens wijs proberen te maken dat ik later drie kinderen zou krijgen :') Die viel ook bij mijn moeder direct door de mand.
Een andere probeerde met het bekende proefje met de zwevende armen me te doen geloven dat er spirituele krachten aan het werk waren die mijn armen de lucht in tilde _O- Ik vraag me nog steeds af of ze dat zelf geloofde wat ze anderen probeerde wijs te maken.

Dat klinkt inderdaad nogal zweverig. Heb ik ook niks mee. Maar spiritualiteit en persoonlijke ontwikkeling is iets breder dan mediums en glazen bollen :-)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:35

Zijn er serieus HBO opleidingen waar je niks leert over statistiek en wetenschap? Daar schrik ik best wel van eigenlijk...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:41

Dat zal toch ook afhankelijk zijn van het soort opleiding denk ik, toch? In de richting kunst/grafische vormgeving zoals ik heb gedaan komt niet heel veel wetenschap aan bod.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:51

Wetenschappelijke artikelen kunnen lezen lijkt me mbt het coronavirus niet eens zo relevant. Er zijn namelijk maar weinig wetenschappers die de ernst van het virus ontkennen dan wel met bewijs komen dat de pandemie of het vaccin op het conto van de duivelse elite kan worden geschreven.(ja, er is een klein handjevol maar hun onderzoeken zijn al geanalyseerd en te licht bevonden).

Kritisch denken en lezen is belangrijker, denk ik. En dat is lastig als je weinig opleiding hebt genoten. Wat bij de ontkenners en complotdenkers die ik ken, inderdaad het geval is. Geen historisch besef, geen benul van staatsinrichting maar bovenal geen logisch denken.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:52

Mijn ervaring is echt dat het heel verschillende mensen zijn. Inderdaad niet in 1 hokje te plaatsen. Ondanks of misschien juist door dat ik Bron en contact onderzoek doe probeer ik niet te veel een mening te hebben.Op mijn mening zit men echt niet te wachten. Juist door heel open te blijven en geïnteresseerd. Kan ik mijn werk doen. Ik zie dat mensen veel te vaak hun mening opdringt. Het is niet zwart wit en voor beide kanten is wat te zeggen.
Ik ken mensen die heilig geloven in alleen goede voeding en levensstijl en niet in vaccinatie. Dit zijn echt geen mensen met lage opleiding. Ik vind het echt dat mensen te veel zwart wit kijken. Ik ga zelf af op feiten en wetenschap, maar niet alles is altijd in feiten vast te leggen en cijfers kunnen vaak ook op verschillende manieren uitgelegd worden. Bovendien kan wetenschap soms ook gestuurd worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:53

Digi schreef:
Blue_Eyes schreef:

Nee hoor dat heb ik niet mis. Ik ken de mensen persoonlijk ze komen vanuit de hele wereld. Van artsen tot advocaten en ik zie ze ook wekelijks dus je oordeelt over mijn netwerk. Bij jou op Facebook is het blijkbaar wat anders maar dat heeft niets met mijn ervaring te maken. Er lijkt geoordeeld te worden over het feit dat psychische problemen een probleem zijn. Daar sloeg mijn vraag (ik kan het mis hebben) op.

Blue_Eyes schreef:

Welke 'dezelfde complotten' heb je het over?

Selectief lezen much? Ik zeg namelijk nog wat meer dan alleen 'Facebook'.

Welke complotten heb ik het over? Seriously? We hebben het hier over wappies hè?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:54

mysa schreef:
Wetenschappelijke artikelen kunnen lezen lijkt me mbt het coronavirus niet eens zo relevant. Er zijn namelijk maar weinig wetenschappers die de ernst van het virus ontkennen dan wel met bewijs komen dat de pandemie of het vaccin op het conto van de duivelse elite kan worden geschreven.(ja, er is een klein handjevol maar hun onderzoeken zijn al geanalyseerd en te licht bevonden).

Kritisch denken en lezen is belangrijker, denk ik. En dat is lastig als je weinig opleiding hebt genoten. Wat bij de ontkenners en complotdenkers die ik ken, inderdaad het geval is. Geen historisch besef, geen benul van staatsinrichting maar bovenal geen logisch denken.

Het op waarde schatten van die artikelen is wel relevant, aangezien die vaak zo als onzin af worden gedaan en dan met tegenbewijs gezwaaid wordt in de vorm van een of ander dubieus onderzoek.
Of zich hardop afvragen waarom bepaald onderzoek niet gedaan wordt en dat verdacht vinden terwijl het betreffende soort onderzoek simpelweg niet uitgevoerd kan worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:03

Ja, dat op waarde schatten is inderdaad een ding.

Over de interpretatie van cijfers:

Ik zie het niet, dat de cijfers ook anders uitgelegd kunnen worden. Ja, Baudet heeft er zijn rekenkunsten op losgelaten...
Vwb gezond leven hoor ik dat wanneer jonge gezonde mensen doodziek worden, dat juist komt doordat hun immuunsysteem op hol slaat. Dat is niet te voorkomen door gezond leven. Juist niet, denk ik. En het ontstaan van trombose en longembolie bij sommige patiënten heeft ook geen sikkepit met leefstijl te maken. Is waarschijnlijk een genetisch probleem. Ik ken zelf één man, een veertiger die gezond leeft en sportief is en toch bijna het loodje heeft gelegd.
Idem mijn echtgenoot toen hij als dertigjarige een legionella-infectie opliep en dat op het nippertje overleefd heeft. Wat best raar was, dat hij er zo ziek van werd want dat gebeurde ook vooral bij oude of zwakke mensen. Klinisch beeld vertoonde veel gelijkenis met Covid.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:08

Blue_Eyes schreef:
Selectief lezen much? Ik zeg namelijk nog wat meer dan alleen 'Facebook'.

Sorry ik bedoel niet alleen je Facebook vrienden maar ook de de paar wappies die je echt kent. Mijn excuses hoor dat is heel wat anders :D

Blue_Eyes schreef:
Welke complotten heb ik het over? Seriously? We hebben het hier over wappies hè?

En wat wil je daarmee zeggen?

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:33

vienna1987 schreef:
Mijn ervaring is echt dat het heel verschillende mensen zijn. Inderdaad niet in 1 hokje te plaatsen. Ondanks of misschien juist door dat ik Bron en contact onderzoek doe probeer ik niet te veel een mening te hebben.Op mijn mening zit men echt niet te wachten. Juist door heel open te blijven en geïnteresseerd. Kan ik mijn werk doen. Ik zie dat mensen veel te vaak hun mening opdringt. Het is niet zwart wit en voor beide kanten is wat te zeggen.
Ik ken mensen die heilig geloven in alleen goede voeding en levensstijl en niet in vaccinatie. Dit zijn echt geen mensen met lage opleiding. Ik vind het echt dat mensen te veel zwart wit kijken. Ik ga zelf af op feiten en wetenschap, maar niet alles is altijd in feiten vast te leggen en cijfers kunnen vaak ook op verschillende manieren uitgelegd worden. Bovendien kan wetenschap soms ook gestuurd worden.

Mooie tekst en helemaal mee eens.
Persoonlijk geloof ik niet dat goede voeding en levensstijl kunnen voorkomen dat je (ernstig) C krijgt. Ik denk dat daar nog meer bij komt kijken maar bovenal heb ik het idee dat de mensen nu alle risico's willen vermijden. De collectieve angst voor ziekte en de dood en de drang om alles te controleren en veilig te houden zorgt ervoor dat heel veel restricties zonder protest geaccepteerd worden.
Als men als collectief zou werken aan die angsten dan zouden we weer met zijn allen kunnen gaan leven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:42

We leven toch nagenoeg weer normaal? En vorige zomer ook? Op de grote evenementen na?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:44

Digi schreef:
De collectieve angst voor ziekte en de dood en de drang om alles te controleren en veilig te houden zorgt ervoor dat heel veel restricties zonder protest geaccepteerd worden.

Over welke restricties heb je het eigenlijk? En hoezo 'zonder protest' als er echt de hele tijd geprotesteerd wordt?

Citaat:
Als men als collectief zou werken aan die angsten dan zouden we weer met zijn allen kunnen gaan leven.

Nou ja, minus degenen die doodgaan of ernstig/langdurig ziek zijn dan. Die gaan niet door met leven.